Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 februari 2007, 13:07   #1
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard Veehandelaars Anderlecht vrijgesproken

Veehandelaars Anderlecht in beroep vrijgesproken


Het Brusselse hof van beroep heeft woensdag zeven veehandelaars en veedrijvers van de Anderlechtse veemarkt vrijgesproken van dierenmishandeling. De zeven moesten zich verantwoorden voor inbreuken op de Wet op het Dierenwelzijn nadat de dierenrechtenverenigingen Gaia en Animaux en Péril videobeelden had gemaakt waarop te zien was hoe de mannen de dieren met stokken en stroomstoottoestellen te lijf gingen.

De beelden waren in de zomer van 2000 gemaakt met een verborgen camera. De Brusselse correctionele rechtbank besliste in januari 2002 dat de beelden niet als bewijs konden dienen omdat ze de privacy van de betrokkenen hadden geschonden. Daarom sprak de rechter de veehandelaars en -drijvers toen vrij. Gaia en Animaux en Péril gingen in beroep en het hof van beroep heeft woensdag de videobeelden wel aanvaard als bewijsmateriaal. Volgens de raadsheren zijn bij de opnames geen opzettelijke onrechtmatigheden gebeurd en zijn er geen vormvoorwaarden geschonden. Het recht van de zeven beklaagden op een eerlijk proces was dan ook niet in het gedrang gebracht.

Dat belette het Brusselse hof van beroep niet om de zeven beklaagden vrij te spreken. De verdediging van de veehandelaars en -drijvers had aangevoerd dat er geen sprake was van dierenmishandeling omdat het niet de bedoeling was de dieren te pijnigen enkel en alleen om ze te pijnigen. Het hof volgde die redenering. "Er is geen bewijs voorhanden dat er sprake is van een bijzonder opzet om te pijnigen", zo las de voorzitter het arrest voor, "het doel was de dieren te drijven. Er is ook geen bewijs dat een van de betrokken dieren niet geschikt geweest zou zijn voor vervoer."

Voor Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch kwam het arrest als een donderslag bij heldere hemel. "Dit is een onaanvaardbare kaakslag", zei hij. "Het is onbegrijpelijk dat de twee hoven van beroep van Luik en Bergen voor gelijkaardige feiten wel veroordelingen uitspreken en dat deze drie raadsheren resoluut weigeren dat te doen. Wij gaan bekijken of we in cassatie kunnen gaan." (belga/dm)




Hip hip hoera voor de beschaving!

Laatst gewijzigd door Dycore : 28 februari 2007 om 13:07.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 13:12   #2
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Een echte schande.
"PS"-justitie.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 13:19   #3
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde
 
DenDane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2006
Berichten: 876
Standaard

Ik krijg ineens goesting op "steak met frieten"
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 13:21   #4
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
"Er is geen bewijs voorhanden dat er sprake is van een bijzonder opzet om te pijnigen", zo las de voorzitter het arrest voor"
Maw van dierenmishandeling is alleen sprake wanneer het specifiek de bedoeling is om te mishandelen. Wat quasi nooit het geval is dus... Wat een precedent
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 13:21   #5
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Een perfecte illustratie hoe wereldvreemd onze justitie is. Zo een uitspraak is gewoon walgelijk.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 13:25   #6
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Maw van dierenmishandeling is alleen sprake wanneer het specifiek de bedoeling is om te mishandelen. Wat quasi nooit het geval is dus... Wat een precedent
en wat niet aantoonbaar is in de meeste specifieke gevallen.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 13:32   #7
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Een echte schande.
"PS"-justitie.
Volgens mij zijn de collega's in het Waalse deel van 't land wèl veroordeeld voor dierenmishandeling, niet?
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 14:04   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Een schande gewoon. Misschien moeten die gasten van GAIA er volgende keer maar gewoon op gaan kloppen in plaats van bewijsmateriaal te verzamelen.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 14:13   #9
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde
 
Lao Tzu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2007
Locatie: Antwerpen
Berichten: 825
Standaard

Moet dit niet bij Koetjes en Kalfjes? (niet ironisch bedoeld)
__________________
Lao Tzu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 14:39   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.835
Standaard

Als toestanden zoals ze op die beelden te zien waren hier in ons land geen strafbare feiten zijn, dan is er iets mis.
Ik ben niet zo opgevoed; in de kultuur die ik aankleef is zoiets niet tolereerbaar. Geen van mijn ouders, familieleden, opvoeders, onderwijzenden, jeugdbewegingsleiders enzvoorts heeft mij ooit anders voorgehouden.

Dus, werk aan de winkel voor zustitie. Als de wet niet duidelijk genoeg is, moet hij maar aangepast worden. Als de wet wel duidelijk genoeg is, dan moet er een sanktie komen voor die rechter.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 14:51   #11
Pukkie
Burger
 
Pukkie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Berichten: 159
Standaard

Ik wil die rechter gerust 20 keer tegen zijn kloten stampen. Het plezante daarvan is dat ik daarvoor niet gestraft kan worden. Er is gewoon geen enkel bewijs dat het mijn bedoeling zou geweest zijn om zo'n rechter pijn te doen, wanneer ik hem 20 keer tegen zijn kloten stamp.
Pukkie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 16:05   #12
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pukkie Bekijk bericht
Ik wil die rechter gerust 20 keer tegen zijn kloten stampen. Het plezante daarvan is dat ik daarvoor niet gestraft kan worden. Er is gewoon geen enkel bewijs dat het mijn bedoeling zou geweest zijn om zo'n rechter pijn te doen, wanneer ik hem 20 keer tegen zijn kloten stamp.
En gezien die rechter een ezel is, zou dat technisch mogelijk moeten zijn.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 16:06   #13
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pukkie Bekijk bericht
Ik wil die rechter gerust 20 keer tegen zijn kloten stampen. Het plezante daarvan is dat ik daarvoor niet gestraft kan worden. Er is gewoon geen enkel bewijs dat het mijn bedoeling zou geweest zijn om zo'n rechter pijn te doen, wanneer ik hem 20 keer tegen zijn kloten stamp.
Je wil hem gewoon van A naar B verplaatsen, niet waar?
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 16:12   #14
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Nu is't maar wachten op een Belgische Volkert Van der Graaf ... om die rechter recht toe te brengen.
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 16:18   #15
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Maw van dierenmishandeling is alleen sprake wanneer het specifiek de bedoeling is om te mishandelen. Wat quasi nooit het geval is dus... Wat een precedent
Er was al een precedent. Het VB is veroordeeld omdat het de kennelijke bedoeling had om te discrimineren (niet omdat het discrimineerde dus).

Tja, eenmaal de rechters zich het recht toe-eigenen om te bepalen welke bedoeling we hebben, en iedereen vindt dat OK, gaan ze natuurlijk verder.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 16:34   #16
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Er was al een precedent. Het VB is veroordeeld omdat het de kennelijke bedoeling had om te discrimineren (niet omdat het discrimineerde dus).

Tja, eenmaal de rechters zich het recht toe-eigenen om te bepalen welke bedoeling we hebben, en iedereen vindt dat OK, gaan ze natuurlijk verder.
De plaat blijft hangen... Prachtig hoe je overal het VB in betrekt.

On Topic: die rechter komt uit een boerenfamilie zeker?
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 16:45   #17
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Er was al een precedent. Het VB is veroordeeld omdat het de kennelijke bedoeling had om te discrimineren (niet omdat het discrimineerde dus).
Pfff... zoek eens op wat een precedent is ofzo!
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 16:51   #18
Ozymandias
Gouverneur
 
Ozymandias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Er was al een precedent. Het VB is veroordeeld omdat het de kennelijke bedoeling had om te discrimineren (niet omdat het discrimineerde dus).

Tja, eenmaal de rechters zich het recht toe-eigenen om te bepalen welke bedoeling we hebben, en iedereen vindt dat OK, gaan ze natuurlijk verder.
Baarle, nu ga je toch mooi de mist in. Ik was net een andere reactie van je aan het lezen en ik dacht: Ik ben het niet vaak met hem eens, maar hij argumenteert goed. En nu dit...

Ten eerste is het Vlaams Blok veroordeeld omdat het *aanzet* tot discriminatie. Niet omdat het de bedoeling had om te discrimineren.
Ten tweede is dit geen precedent voor dierenmishandeling, tenzij je minderheidsgroepen gaat vergelijken met dieren (en dat zou ik je toch afraden).
Ten derde is dit geen precedent omdat het compleet het tegenovergestelde is. Als het al juist zou zijn wat je zegt. Dan zou het Blok veroordeeld zijn omwille van hun "bedoeling", en de boeren net niét.

Het is trouwens leuk om te zien: Op één blad begint het bij dierenmishandeling, en gaat het meteen over de PS en even later over het Vlaams Blok... Straf

Laatst gewijzigd door Ozymandias : 28 februari 2007 om 16:52.
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 17:16   #19
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Maw van dierenmishandeling is alleen sprake wanneer het specifiek de bedoeling is om te mishandelen. Wat quasi nooit het geval is dus... Wat een precedent

Hmmm, excuseer, dat zou ik nog nie zo durven zeggen...

als ge uwen hond aan ne boom in een bos bind, dan is dat wel de bedoeling om die te mishandelen dus dierenmishandeling...

Een beest van 800 kg of meer naar de slachtbank begeleiden, is natuurlijk geen sinicure, (temeer dat die beesten dat ook wel doorhebben wat er gaat gebeuren, ... ruiken, horen dat ook... )

Dat ge er daarom gelijk ne zot op moet gaan kloppen is ook niet juist, maar dat die beesten soms een nen corigerenden tik krijgen dat is wel min of meer normaal.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 17:29   #20
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

De vraag is uiteraard wat een corrigerende tik is en wat niet. Ik ben ook een meat-lover dus wil ook niet de hypocriete lul uithangen maar de beelden die Gaia had gemaakt gingen toch wat ver hoor. Een onkel van mij gaat sinds jaar en dag naar veemarkten en vond dit er ook wel over.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be