Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 augustus 2015, 15:48   #121
Hypatia
Burger
 
Geregistreerd: 2 januari 2015
Berichten: 179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Logion 17

Jezus zei:
Ik zal je geven wat geen oog heeft gezien
en wat geen oor heeft gehoord
en wat geen hand heeft aangeraakt
en wat boven elke gedachte verheven is.

Ik neem aan dat Jezus hier de Liefde bedoeld, maar of deze boven de Geest van het denken verheven is, dat is nog maar de vraag.
Daar sla je nu eens de nagel bijna op de kop! Pas op voor je duim.
Het AL is ons gegeven met de Liefde van het Licht.
Dat gaat de gedachte te boven, maar ik geloof daarin zoals jij gelooft in je microwezentjes.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2015, 16:02   #122
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
Daar sla je nu eens de nagel bijna op de kop! Pas op voor je duim.
Het AL is ons gegeven met de Liefde van het Licht.
Dat gaat de gedachte te boven, maar ik geloof daarin zoals jij gelooft in je microwezentjes.
Indien het 'Al' ons gegeven is met de Liefde van het Licht, waarom krijgt kind van 8 jaar dan kanker en sterft het na 2 jaar tevergeefs vechten tegen de ziekte?

Niks te 'Al' dus, en niks te 'Liefde'. Het spijt me.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2015, 22:11   #123
Hypatia
Burger
 
Geregistreerd: 2 januari 2015
Berichten: 179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Indien het 'Al' ons gegeven is met de Liefde van het Licht, waarom krijgt kind van 8 jaar dan kanker en sterft het na 2 jaar tevergeefs vechten tegen de ziekte?

Niks te 'Al' dus, en niks te 'Liefde'. Het spijt me.
Dat is nu eenmaal zo in het biologische leven. De ene mens heeft een lang en gezond leven en de andere wordt ziek of sterft jong. Maar er is een troost, het inner wezen (geest?) dat in dat lichaam leefde, en wat je uniek maakt en je méér maakt dan je biologisch lichaam, zal weer herboren worden in een nieuw lichaam en weer een kans krijgen om een gelukkig mens te worden. Ik geloof in reïncarnatie, ik geloof dat mijn echtgenoot die 30 jaar geleden gestorven is, na een lijdensweg van 3 jaren, weer herboren is en is zoals hij toen was en ik hoop dat hij in dit nieuwe leven die pijn niet meer moet ondergaan en dat hij 'de Liefde van het Licht' mag ervaren in zijn nieuwe leven.
Maar je hoeft mij niet te geloven en je mag zeker je eigen gedacht daarover hebben. En ook dat kind zal ooit weten wat de 'Liefde van het Licht' omvat, gegeven vanuit het AL. De levensenergie die uit het lichaam van het kind is gegaan, zijn innerwezen, zijn echte 'zijn', sterft niet.

Daar staat ook een logion over in het Thomasevangelie.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2015, 06:26   #124
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
Daar sla je nu eens de nagel bijna op de kop! Pas op voor je duim.
Het AL is ons gegeven met de Liefde van het Licht.
Dat gaat de gedachte te boven, maar ik geloof daarin zoals jij gelooft in je microwezentjes.
Mooi, maar de ontdekking der microwezentjes is niet uit de Liefde, maar uit het denken ontstaan.

En daarin ligt dan ook de betekenis van het kruis van Jezus: dat de Liefde moet sterven om de Geest van het denken te doen geboren worden.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2015, 06:29   #125
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

logion 18

De leerlingen vroegen Jezus:
Zeg ons, het einde, hoe zal het zijn?
Jezus zei:
Hebt je dan het begin al ontdekt,
zodat je nu ook het einde wilt weten?
Welnu, waar het begin is,
daar zal ook het einde zijn.
Gelukkig hij die staat in het begin
Hij zal het einde kennen
en de dood niet smaken.

Zo is het: het leven is een cyclussysteem.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2015, 10:24   #126
Hypatia
Burger
 
Geregistreerd: 2 januari 2015
Berichten: 179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Mooi, maar de ontdekking der microwezentjes is niet uit de Liefde, maar uit het denken ontstaan.

En daarin ligt dan ook de betekenis van het kruis van Jezus: dat de Liefde moet sterven om de Geest van het denken te doen geboren worden.
'De Liefde' kan niet sterven, want dan zouden wij niet bestaan, dan was er niets meer. En wie zei ook weer dat 'het denken' altijd fout is? Krishamurti?
Moet ik op gaan zoeken.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2015, 10:29   #127
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
'De Liefde' kan niet sterven, want dan zouden wij niet bestaan, dan was er niets meer.
Ook geen fauna en flora ? Die doen het anders goed zonder liefde.

Laatst gewijzigd door Aton : 13 augustus 2015 om 10:29.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2015, 08:49   #128
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
'De Liefde' kan niet sterven, want dan zouden wij niet bestaan, dan was er niets meer.
Het "sterft" voor het hogere denken als het zijn functie (de voortplanting) heeft vervuld.
Citaat:
En wie zei ook weer dat 'het denken' altijd fout is? Krishamurti?
Het denken is zeker niet altijd fout, want is juist het hoogste wat er is.
De Liefde blijft steken in het onbewuste van het gevoelsleven en is gemeenschappelijk aan dat van de dieren, maar de mens kan denken en komt aldus het dierlijke stadium te boven.
Citaat:
Moet ik op gaan zoeken.
Dat sterven is geen echt sterven in die zin dat de Liefde voor altijd zal verdwijnen.
Wat sterft is het geloof in de Liefde, die plaats maakt voor het hogere denken.
Als je jong bent geloof je in de Liefde en als je ouder wordt gaat het verstand overheersen en verdwijnt de Liefde naar de achtergrond.

En in het leven van de mens is dat de overgang van de jeugd naar de volwassenheid.
Ook als overgang van het idealisme naar de realiteit.
Wat ook duidelijk in de geschiedenis van het christendom is gebeurd, dat er van het idealisme van de Liefde weinig is overgebleven.
Zie ook onze eigen tijd.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2015, 08:56   #129
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Logion 19

Jezus zei:
Zalig hij die was voor hij er was.
Als jullie mijn leerlingen worden en
naar mijn woorden luisteren,
zullen de stenen je dienen.
Want er zijn vijf bomen voor jullie in het paradijs
die onveranderd blijven, zomer en winter,
en waarvan de bladeren niet afvallen.
Wie deze leert kennen, zal de dood niet smaken.

Het is goed om ook de ouderdom en het sterven te kunnen proeven, want dat behoort bij het leven, om daarna wedergeboren te kunnen worden in een geheel nieuw begin, hetzij in de hemel der microwezentjes, of in een reïncarnatie op aarde als vervolg op het vorige leven of als totaal nieuw levend wezen.
Kortom: mogelijkheden genoeg.

Alsmaar voort leven in één en hetzelfde leven is ontzettend saai en begint vroeg of laat enorm te vervelen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2015, 09:27   #130
Hypatia
Burger
 
Geregistreerd: 2 januari 2015
Berichten: 179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ook geen fauna en flora ? Die doen het anders goed zonder liefde.
Ik denk (maar ik kan fout zijn) dat wij het over een verschillende soort liefde hebben. Er is de biologische liefde die nodig is om de soort verder te zetten, maar ook een Liefde die de bevruchte eicel of stamper van mensen, dieren en planten bekrachtigd met Levenskracht. Metafysica?
Denk je nu echt dat een bijtje niet met Liefde de bloempjes bevrucht? Denk je echt dat de mens altijd uit liefde de seks bedrijft of een kind verwekt? Ik twijfel daar toch vaak aan.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2015, 09:44   #131
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
Ik denk (maar ik kan fout zijn) dat wij het over een verschillende soort liefde hebben. Er is de biologische liefde die nodig is om de soort verder te zetten,
Heeft niks met liefde te maken m'n kind.
Citaat:
Denk je nu echt dat een bijtje niet met Liefde de bloempjes bevrucht?
Nee, dat denk ik niet, dat denk jij !
Citaat:
Denk je echt dat de mens altijd uit liefde de seks bedrijft of een kind verwekt? Ik twijfel daar toch vaak aan.
Ik ook. Waarom schrijf je dit dan ???????:
Citaat:
'De Liefde' kan niet sterven, want dan zouden wij niet bestaan, dan was er niets meer.
Conclusie, we zouden ook bestaan zonder liefde, net zoals de bloemetjes en de bijtjes.

Laatst gewijzigd door Aton : 14 augustus 2015 om 09:44.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2015, 11:35   #132
Hypatia
Burger
 
Geregistreerd: 2 januari 2015
Berichten: 179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het "sterft" voor het hogere denken als het zijn functie (de voortplanting) heeft vervuld.
Dat is niet de Liefde die ik bedoel, men wordt Liefde na het hogere denken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Als je jong bent geloof je in de Liefde en als je ouder wordt gaat het verstand overheersen en verdwijnt de Liefde naar de achtergrond..
Idem, dat is eigen liefde, die Liefde bedoel ik niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
En in het leven van de mens is dat de overgang van de jeugd naar de volwassenheid.
Ook als overgang van het idealisme naar de realiteit.
Wat ook duidelijk in de geschiedenis van het christendom is gebeurd, dat er van het idealisme van de Liefde weinig is overgebleven.
Zie ook onze eigen tijd.
Het is een realiteit dat een godsdienst in de aanvang goed bedoeld is maar na verloop tijd, een dictatuur wordt met eigen wetten en geboden.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2015, 15:17   #133
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het "sterft" voor het hogere denken als het zijn functie (de voortplanting) heeft vervuld.
Het denken is zeker niet altijd fout, want is juist het hoogste wat er is.
De Liefde blijft steken in het onbewuste van het gevoelsleven en is gemeenschappelijk aan dat van de dieren, maar de mens kan denken en komt aldus het dierlijke stadium te boven.
Dat sterven is geen echt sterven in die zin dat de Liefde voor altijd zal verdwijnen.
Wat sterft is het geloof in de Liefde, die plaats maakt voor het hogere denken.
Als je jong bent geloof je in de Liefde en als je ouder wordt gaat het verstand overheersen en verdwijnt de Liefde naar de achtergrond.

En in het leven van de mens is dat de overgang van de jeugd naar de volwassenheid.
Ook als overgang van het idealisme naar de realiteit.
Wat ook duidelijk in de geschiedenis van het christendom is gebeurd, dat er van het idealisme van de Liefde weinig is overgebleven.
Zie ook onze eigen tijd.
Hoe kun je hier komen beweren dat het geloof in de liefde moet plaats maken voor het verstand wanneer je duidelijk totaal onwetend bent over wat liefde is en je het afkooksel dat de mensen ervan gemaakt hebben voor liefde neemt???

Heeft Jezus, of was het Paulus niet gezegd dat als ik de liefde niet heb dat ik dan ben als een holle vaas die wel hard en luid kan klinken maar die geen enkele inhoud bezit???
En daar zal al jouw verstand geen haar aan veranderen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2015, 15:22   #134
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Alsmaar voort leven in één en hetzelfde leven is ontzettend saai en begint vroeg of laat enorm te vervelen.
... en/of enorm ondragelijk te worden...

Stel je voor dat je je al je vorige levens zou herhinneren en dat daarmee alle daarbijbehorende gevoelens terug zouden opkomen... Denk je niet dat velen van ons bedolven zouden worden onder de pijn, de schaamte, het ongemak, de wanhoop....?
Misschien ook onder een enorme weemoed en/of aantrekkingskracht naar wat ooit was en dat we nu onherroepelijk verloren hebben...?

Laatst gewijzigd door marie daenen : 14 augustus 2015 om 15:24.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2015, 17:30   #135
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Hoe kun je hier komen beweren dat het geloof in de liefde moet plaats maken voor het verstand wanneer je duidelijk totaal onwetend bent over wat liefde is en je het afkooksel dat de mensen ervan gemaakt hebben voor liefde neemt???

Heeft Jezus, of was het Paulus niet gezegd dat als ik de liefde niet heb dat ik dan ben als een holle vaas die wel hard en luid kan klinken maar die geen enkele inhoud bezit???
En daar zal al jouw verstand geen haar aan veranderen...
Pff Paulus... Als u, vrouw zijnde, Paulus als uw morele leidraad neemt, dan is dit op zijn minst niet erg verstandig te noemen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 augustus 2015 om 17:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2015, 18:38   #136
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Pff Paulus... Als u, vrouw zijnde, Paulus als uw morele leidraad neemt, dan is dit op zijn minst niet erg verstandig te noemen.
Ik, vrouw zijnde, neem inderdaad heel zelden Paulus als leidraad, in tegendeel zelf, maar als hij iets gezegd heeft dat boven alles uitsteekt, dan zal ik dat niet verwerpen omdat het toevallig Paulus is die het gezegd heeft.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2015, 20:51   #137
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik, vrouw zijnde, neem inderdaad heel zelden Paulus als leidraad, in tegendeel zelf, maar als hij iets gezegd heeft dat boven alles uitsteekt, dan zal ik dat niet verwerpen omdat het toevallig Paulus is die het gezegd heeft.
En daar hebt u dan overschot van gelijk in. Tenminste, indien Paulus het bij het ware eind heeft.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 augustus 2015 om 20:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2015, 07:45   #138
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
Ik denk (maar ik kan fout zijn) dat wij het over een verschillende soort liefde hebben. Er is de biologische liefde die nodig is om de soort verder te zetten, maar ook een Liefde die de bevruchte eicel of stamper van mensen, dieren en planten bekrachtigd met Levenskracht. Metafysica?
Denk je nu echt dat een bijtje niet met Liefde de bloempjes bevrucht? Denk je echt dat de mens altijd uit liefde de seks bedrijft of een kind verwekt? Ik twijfel daar toch vaak aan.
Je kunt de seks als lichamelijke liefde beschouwen, maar deze ook apart onderscheiden van de seks, als zijnde specifiek voor het innerlijke van de mens, de metafysica dus.
Dat zijn dan twee visies.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2015, 07:49   #139
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Conclusie, we zouden ook bestaan zonder liefde, net zoals de bloemetjes en de bijtjes.
Biologisch gezien kan de voortplanting ook zonder innerlijke liefde en alleen uit seksuele lust.
En wat het bijtje precies innerlijk beleeft, dat weten we niet.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2015, 07:56   #140
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
Dat is niet de Liefde die ik bedoel, men wordt Liefde na het hogere denken.
Uit de Geest van het denken kan opnieuw de Liefde worden wedergeboren.
Maar daarvoor moet de Liefde eerst sterven, zoals dat met Jezus ook is vergaan.
Als geheel zou je het zo kunnen beschouwen dat de Liefde en de Geest van het denken met elkander in een wisselwerking verkeren.
Citaat:

Idem, dat is eigen liefde, die Liefde bedoel ik niet.
De jonge Liefde is geen eigen liefde, maar juist bedoeld om tot een paar te komen en kinderen voort te brengen.
Is dat volbracht dan verdwijnt die hevige liefde van de jeugd naar de achtergrond voor de volwassenheid.
Dan komt het leven met zijn vele zorgen en de overheersing van het verstand.
Citaat:


Het is een realiteit dat een godsdienst in de aanvang goed bedoeld is maar na verloop tijd, een dictatuur wordt met eigen wetten en geboden.
Dat is dus het idealisme van de Liefde, de passie, die plaats maakt voor het ordenende verstand, om zichzelf uiterlijk te realiseren.
En dat is ook het sterven van Jezus.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be