Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 april 2006, 10:20   #1
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard Drugspreventie kan aanzetten tot gebruik

Drugspreventie kan aanzetten tot gebruik

Geïsoleerde acties in scholen om drugsgebruik te voorkomen, zijn gevaarlijk want ze kunnen een averechts effect hebben, zegt Guido Van Hal, ondervoorzitter van het Universitair Wetenschappelijk Instituut voor Drugproblemen (UWID) in de kranten van de VUM-groep.

Het UWID deed op vraag van Vlaams minister van Welzijn Inge Vervotte (CD&V) een onderzoek naar drugspreventieprogramma's in Vlaanderen. Van Hal stelde vast dat er geen of nauwelijks studies zijn die zwart op wit bewijzen welke programma's een positief effect hebben. Volgens Van Hal moet drugspreventie overgelaten worden aan experts. Die zitten bij de Vereniging voor Alcohol- en Drugproblemen (VAD) en bij De Sleutel.

De politie die eenmalig in een school voor drugs waarschuwt, kan net aanzetten tot experimenteren. "De politie kan zich beter met andere dingen bezighouden, hoe goed ze het ook bedoelt", aldus Van Hal. De resultaten van de studie van het UWID worden aan een werkgroep overgemaakt, die tegen het najaar beleidsvoorstellen moet doen. (GEL) (Belga 08:27)

______

Natuurlijk heeft dat een averechts effect. Dat ze dat nu pas doorhebben.
Ook experts maken weinig indruk volgens mij. Om nog maar te zwijgen wat voor een aanzien de flikken hebben bij de jeugd...8)
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 10:20   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

BRON: de Morgen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 11:46   #3
devilke
Banneling
 
 
devilke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 oktober 2005
Berichten: 155
Standaard

de cijfers liegen niet

europa, met zijn spirit van openheid en gedoog, heeft veeeeeel minder last van druggebruikers (experimenteel of hardcore) dan de usa met zijn harde war-on-drugs
devilke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 12:01   #4
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

zeg ik ook al jaren. Ik was eens voogd van een probleemjongere en die vertelde me het volgende.

de rijkswachter die de voorlichting kwam geven gaf een grote in beslag genomen brok hasj rond in de klas om aan te voelen en te ruiken.

Tegen de tijd dat die brok hasj terug bij hem was was die de helft kleiner 8) .
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 april 2006 om 12:01.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 12:02   #5
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 12:19   #6
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

de beste voorlichting voor zover ik weet die er gegeven wordt wordt gegeven door Roes. Jammer dat ik er geen adres van vindt op het internet. Ze zijn de enigen die niet aan preventie trachten doen via het zaaien van angst voor de "demoon" drugs. Ze organiseren ook avonden speciaal voor ouders om ervoor te zorgen dat die niet al te overdreven reageren en hun kinderen buiten smijten omdat ze een jointje roken.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 april 2006 om 12:19.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 12:29   #7
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Maar voor die rechtsen MOET daar een drama rond gemaakt worden, er mag volgens hen MAW wat overdreven worden, ge weet wel...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 12:34   #8
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
BRON: de Morgen.
No further questions...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 12:51   #9
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Is maar goed ook dat mensen zoals u geloven dat zo'n drugspreventie werkt. Ge steunt hiermee de illegale handel.

(Staat ook in andere kranten, maar dat doet er nu even niet toe)
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 12:52   #10
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

nog zoiets

destijds was er in amerika een crack epidemie

van crack werd bij wijze van preventie rondverteld dat het van bij de eerste keer direct verlavend is.

heeft men er al eens bij stil gestaan dat deze gedachte ( die pertinent onjuist is hoewel crack wel heel verslavend is ) op zich al indien de jongeren die voor de eerste keer in contact komen met crack zijn invloed heeft ? En dus de laatste weerstand van de jongeren tegen de verslaving teniet doet ?

soit crack is gewoon coke in feite, coke die met een eenvoudige bewerking in de lepel van de junk vele malen sterker gemaakt kan worden. Het is een procedé dat door junkies in nederland werd uitgevonden opdat ze langer met hun coke zouden kunnen toekomen. En dat deden ze natuurlijk doordat die coke door de illegaliteit zo duur was. Deze nederlandse junkies noemden dat echter niet crack. En er waren in nederland nooit noemenswaardige problemen met crack.

Crack is een uitvindsel van een paar commercanten die in de states hetzelfde procedé dat de nederlandse junks al jaren in hun lepel deden in grote ketels zijn gaan herhalen. En de overheid heeft via preventiecampagnes hun reklaam voor hun "nieuwe" goedje op zich genomen.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 april 2006 om 12:54.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 12:55   #11
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

moest men cannabis destijds in de jaren dertig niet verboden hebben dan zou het nu helemaal niet zo populair onder de jeugd geworden zijn.

mensen die met goede bedoelingen drugs trachten bestrijden moeten weten dat ze daardoor net verantwoordelijk zijn voor veel meer gebruik, probleemgebruik en miserie.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 april 2006 om 12:56.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 13:20   #12
vercetti
Minister
 
vercetti's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2004
Berichten: 3.032
Standaard

Iemand de film Trainspotting al gezien? Is volgens mij de beste drugspreventie die er is.
vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 13:22   #13
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Iemand de film Trainspotting al gezien? Is volgens mij de beste drugspreventie die er is.
net niet. was hetzelfde met de film christiane F destijds. Dat soort films verspreiden de gedachte dat drugs ALTIJD in problemen MOETEN uitmonden. Wat pertinent onjuist is.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 13:25   #14
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard


Neen echt ni. Ik denk ni dat zoiets iemand tegenhoud om te experimenteren... Maar ik denk ook ni da het aanmoedigt. Schoktherapie (die film is op dat gebied wel heel flauw) helpt niet. Een schok, en daarna weer voorbij... en vergeten.
Is wel heel naief te denken dat enige vorm van drugpreventie iets zou helpen. Ik heb er ook op school al meegemaakt, en ni door flikken ma "echte" mensen van de Sleutel. Die hebben ook ni gezegd dat we dat best ni doen. Integendeel: die zeiden zelfs dat XTC op zich ni gevaarlijk is. Ik zei dus wel "op zich", maar jullie mogen dat voor de lol best negeren of tegenspreken...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 14:32   #15
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

in verband met crack: iemand de film "sweet nothing" gezien?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 14:55   #16
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
in verband met crack: iemand de film "sweet nothing" gezien?
een zwaar probleem indien opvoeders zich op amerikaanse sensatiefilmkes baseren teneinde hun visie over jongeren en druggebruik te vormen. In feite zouden ze ipv drugs beter die films verbieden
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 april 2006 om 14:56.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 14:58   #17
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
een zwaar probleem indien opvoeders zich op amerikaanse sensatiefilmkes baseren teneinde hun visie over jongeren en druggebruik te vormen. In feite zouden ze ipv drugs beter die films verbieden
Amerikaanse sensatiefilmkes? Dan is Fear and Loathing in Las Vegas toch wel het toppunt.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 15:00   #18
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
net niet. was hetzelfde met de film christiane F destijds. Dat soort films verspreiden de gedachte dat drugs ALTIJD in problemen MOETEN uitmonden. Wat pertinent onjuist is.
Dat drugs het leven mooier maakt is dan wel een realistische weergave van de werkelijkheid?

Ik denk dat iedereen gebaat is met objectieve informatie over drugs. Mij interesseert vooral de gezondheid, maar dat zal wel niet zo'n bepalende factor zijn voor jongeren die drugs nemen (dat geldt ook voor alcoholici en rokers).
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 15:08   #19
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dat drugs het leven mooier maakt is dan wel een realistische weergave van de werkelijkheid?

Ik denk dat iedereen gebaat is met objectieve informatie over drugs. Mij interesseert vooral de gezondheid, maar dat zal wel niet zo'n bepalende factor zijn voor jongeren die drugs nemen (dat geldt ook voor alcoholici en rokers).
ik heb nergens beweerd dat drugs het leven mooier maken. Ik beweer zelfs het tegendeel.

Omdat ik eigenlijk ergens ook voorstander ben van een drugvrije maatschappij ben ik net tegen repressie en angst zaaiende antidrugscampagnes.

Men moet ervoor zorgen dat de jongeren alle info die ze willen hebben kunnen vinden. En die is er. Men moet hen geen info opdringen.

als ik een kind van 14 zou hebben bvb dan zou ik daartegen nooit zelf over drugs beginnen. Ik zou wel zorgen dat ie weet dat ie altijd met vragen bij mij terecht kan. Als het zover is dat ie zou gaan experimenteren wat de meeste toch doen dan zal ie het mij wel vragen.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 april 2006 om 15:09.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 15:09   #20
connect
Burger
 
Geregistreerd: 17 november 2004
Berichten: 143
Standaard

Dit is ook een veel voorkomend scenario: een jongere probeert, ondanks alle afschrikcampagnes en demonisatie in de media, eens een XTC pilletje. Tot zijn grote verbazing blijken alle voorspelde negatieve neveneffecten wel heel goed mee te vallen. Dan denkt die jongere amai, ze hebben me wel goed liggen gehad met al hun doemscenario's ivm drugs. Dat zal voor de zwaardere drugs dan ook wel goed meevallen, en hij legt zijn eerste lijntje cocaïne of gaat voor de eerste keer chinezen...
connect is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be