Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juli 2009, 06:45   #61
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Gisteren nog aan het rijden met de koersfiets, ik moet voorrang van rechts verlenen en ik vertraag. Het was weer zo een baan van rechts waar je totaal niets ziet en je eigenlijk al half moet oversteken om iets te kunnen zien. Komt daar plots een vrachtwagen uitgevlogen die hem al half over de baan smijt

Die mentaliteit heerst ook onder de jongens van de Lijn. "Ze moeten zij maar stoppen of anders liggen ze onder mijnen bus".
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 09:15   #62
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
er zijn daar 2 rotondes waar fietsers geen voorrang hebben (driehoeken op de fietspaden + borden) maar toch heb ik er nooit, maar dan werkelijk nooit een fietser zien stoppen zelfs in de spitsuren. Als er dan ook maar 1 auto is op die drukke weg die zijn voorrang wel neemt, is het koekenbak. die weg ligt precies naast de campus in Brugge, dus op het spitsuur is het ook een drukte van fietsers.

Fietsers sensibiliseren is zeker een goede zaak.
Planners en wegenbouwers sensibiliseren ook. Een rotonde met een aanliggend of zelfs vrijliggend fietspad is vragen om problemen. Er zijn heir eigenlijk maar twee goede oplossingen:
- Fietser op de rijbaan. Gewoon voor de rotonde het fietspad en de rijbaan weer tesamenvoegen. Fietsers en auto's gaan achter elkaar, en niet naast elkaar de rotonde op. In de stad waar ik woon (Bern) wordt het meestal zo gedaan, en dat werkt goed. Je neemt de rotonde alsof je een auto bent.
- Een tunnel voor de fietsen. Bij rotondes met veel fietsverkeer de enige oplossing. Zie je veel in Nederland en elders waar men wel verkeerskundigen heeft.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 22:45   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ik heb het over de regels in Oost-Limburg cq NL-Limburg.
En hier is woonerf 30km, maar in praktijk minder omdat er genoeg remmende maatregels zijn in de infrastructuur: drempels, versmallingen, kronkelstraatjes e.d.
Ik denk dat je een opfrissing van de RVV heel goed kunt gebruiken.

ook : http://nl.wikipedia.org/wiki/Woonerf...-hrstapvoets-3

Als NL-Limburg in Nederland ligt geldt daar zelfs stapvoets rijden, ttz 15 kmh max in een erf.

Citaat:
http://www.wetboek-online.nl/wet/RVV/45.html
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV)

Artikel 45 | RVV, Hoofdstuk 2, Paragraaf 17
Bestuurders mogen binnen een erf niet sneller rijden dan stapvoets.
Citaat:
http://eb.sdu.nl/sduwebdata/op/SC76821.pdf
( Uit: Staatscourant 8 september 2006, nr. 175 / pag. 10 )
page 3

2.4 Erven
Naar aanleiding van een arrest van de Hoge Raad [12] dient als snelheid
binnen een erf, 15 km/h als stapvoets te worden aangemerkt.

[12] d.d. 5 oktober 1999, nr. 11-99-V De Hoge Raad zegt hierover: ‘De wet geeft niet aan wat onder stapvoets moet worden verstaan. Volgens de memorie van toelichting dient de snelheid van het motorvoertuig zoveel mogelijk aangepast te worden aan die van een voetganger. Volgens door de politie uitgevoerde proeven is het in het algemeen technisch niet mogelijk met een motorrijtuig te rijden met een snelheid van een voetganger. Daarom wordt het juist geacht als toegestane snelheid op een woonerf te hanteren de snelheid die met een motorvoertuig technisch minimaal mogelijk is.
Gelet op de verklaringen van de verbalisant en de getoonde videobeelden wordt aannemelijk geacht dat deze snelheid 15 kilometer per uur bedraagt.’
Edit:
nog iets Stropke, als je in een NL-woonerf door een mobiele snelheidscontrole geflitst wordt mag je ook net 20 kmh max
Citaat:
3. Marges
Mobiele radarsnelheidsmeter
De maximale fout onder bedrijfsomstandigheden
bedraagt 5 km/h voor snelheden niet groter dan 100 km/h
(In West-Limburg is de woonerf-max 20 + marge 6 kmh = 26 kmh)

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juli 2009 om 22:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 08:07   #64
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Planners en wegenbouwers sensibiliseren ook. Een rotonde met een aanliggend of zelfs vrijliggend fietspad is vragen om problemen. Er zijn heir eigenlijk maar twee goede oplossingen:
- Fietser op de rijbaan. Gewoon voor de rotonde het fietspad en de rijbaan weer tesamenvoegen. Fietsers en auto's gaan achter elkaar, en niet naast elkaar de rotonde op. In de stad waar ik woon (Bern) wordt het meestal zo gedaan, en dat werkt goed. Je neemt de rotonde alsof je een auto bent.
- Een tunnel voor de fietsen. Bij rotondes met veel fietsverkeer de enige oplossing. Zie je veel in Nederland en elders waar men wel verkeerskundigen heeft.
Fietstunnels kosten geld, veel geld.
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 11:39   #65
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Automobilisten ergeren, daar zit ik niet zo mee. Een automobilist die zich aan mij ergert heeft mij gezien, en dat is het belangrijkste.
Je kan ook gewoon de toegestane maximumsnelheid verlagen (hier in mijn dorp mag je in het cenrum 20).
Dat zou je beter wel doen.
Als ik mij aan een fietser erger is het omdat ik hem ternauwernood kon vermijden.
Dan heeft hij heel veel geluk gehad dat ik het was.
In veel gevallen lag hij onder de wagen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 14:39   #66
heir4c
Vreemdeling
 
heir4c's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2009
Locatie: België,Gent
Berichten: 29
Standaard

In de eerste plaats moet je een overzicht houden van alles wat rondom jezelf gebeurd. Als je elke dag langs de zelfde weg rijd, kan je bepaalde zaken inschatten en weet je wat er aan elk (kruis)punt gebeurd. Ook wegenplanners moeten weten wat het is om met een bepaald voertuig te rijden of als voetganger, en moeten in eerste instantie vóóraf de situatie gaan bekijken. Zo voorkomt men fouten.
Een voorbeeld: In de buurt van Ledeberg (Gent) had men een kuispunt heringericht en een welbepaald fietspad kwam achter een ondersteuningspaal van de snelweg terecht. De auto's die van links van de fietser kwamen konden niet zien of er een fietser stond te wachten en ook de fietser had een heel slecht zicht op die auto's. Na enige weken hebben ze het fietspad met een kronkel tot voor de paal gebracht om dit te corrigeren. Dubbel werk dus en onnodig. (hopelijk heeft die ontwerper er iets van geleerd en gebruikt hij de volgende keer zijn verstand )

Of nog een voorbeeld: In een éénrichtingsstraat waar de fietser wel in beide richtingen mag. Eén kant geparkeerde auto's en de straat een deel te smal om én fietser én auto te laten passeren. Dus let je op als fietser en wacht even tot die auto voorbij is. Of als auto: vertraag als de fietser reeds op dat smalle gedeelte rijd. Simpel, en daarvoor heb je geen regels of borden nodig of uitgebreide en dure studies.

't Is allemaal een beetje geven en nemen. En alleen met regeltjes kom je er niet. Op papier (theorie) is alles fantastisch en lukt het ook, doch de praktijk...
Aan ontwerpers en dergelijke één advies: Luister naar de uitvoerende personen (Mensen die alle werken uitvoeren) en de 'ervaringsdeskundigen'. (Mensen dus die elke dag op die plaats komen en/of wonen.)
__________________
Kies voor jezelf (e)en stem voor alle anderen.
heir4c is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 21:23   #67
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Ik denk dat velen van die zogenaamde ontwerpers zelf nooit met de fiets rijden en daar knelt net het schoentje. Althans dan leid ik af uit welke levensgevaarlijke infrastructuur ze soms (durven) ontwerpen.

Wat betreft die ronde punten, als ze voldoende smal worden uitgevoerd, kan de fietser inderdaad als 'volwaardige auto' het rond punt nemen. Persoonlijk heb ik toch meer de voorkeur voor een apart fietspad rond het ronde punt, met als uitdrukkelijke voorwaarde dat de oversteekplaats voldoende ver van het ronde punt gelegen is. 7/10 automobilisten gebruiken namelijk hun pinkers niet bij het verlaten van een rond punt

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-rotonde.dhtml

waardoor het erg moeilijk wordt om in te schatten of hij /zij nu zal afdraaien of niet.

Een achteruitkijkspiegel op je fiets is in ieder geval een must. Zo zie je achterliggend verkeer afkomen en kan je inschatten of een wagen al dan niet vondoende plaats maakt, of er een vrachtwagen aankomt en daarmee rekening houden.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be