Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: ben u voorstander van een online universiteit ?
ja 24 72,73%
nee 9 27,27%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 januari 2007, 08:13   #41
Enter
Parlementslid
 
Enter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 1.991
Standaard

Ik ben een groot voorstander.

Dan moet er wel maar 1 erkende internet-universiteit in het land bestaan.
En de examens zouden veel strenger moeten zijn dan in de huidige universiteiten.
De examens moeten natuurlijk wel "on-site" gebeuren.

Zo geef je iedereen de kans om een diploma te halen en kan je tegelijkertijd een hoog niveau halen .
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 09:09   #42
Kimmie2710
Vreemdeling
 
Kimmie2710's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2007
Locatie: Oostende
Berichten: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
die modules zijn voor mij veel te duur. Anders was ik daar zes jaar geleden al begonnen en was ik nu mss al advocaat. Komt daar nog bij dat ze daar enkel nederlands recht doceren - waar ik hier in belgie geen bal mee ben.

maar uit de open universiteit zou wel het initiatief dat we hier bepleiten kunnen groeien. Gewoon kwestie van ze de nodige subsidies te geven. En samenwerken met Ugent doen ze al - zodus

het enige dat ze eigenlijk moeten doen is gewoon die colleges filmen en online zetten - de optimalisatie kan nadien nog gebeuren

zet die dingen gewoon online dus dedju !!! gebruik de mogelijkheden die er zijn !
Daar heb je wel een punt dat de modules te duur zijn, maar het eens geinformeerd toen ik nog studeerde om ook me licentiaat in de rechten te halen, en inderdaad het is Nederlands recht, maar naar t'schijnt (hebben ze mij toch gezegd�*) kan je met dat diploma deelnemen aan de examens van de balie om toegelaten te worden. Weet natuurlijk niet hoeveel er van waar is.
Kimmie2710 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 09:19   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
"vrij student" bestaat niet meer, hoor.
Nee, je mag de campussen volgen zonder echt ingeschreven te zijn en moet dan het examen afleggen.
En je mag je aanmelden om enkel het examen af te leggen.

De duidelijke omschrijving en de titel vrije student zijn verdwenen, het systeem bestaat echter nog steeds.
Sommige werklozen en invalide gebruiken het om zich behoorlijk bij/om te scholen, maar mogen van de wet niet ingeschreven zijn. Anders verliezen zij hun uitkering en dus hun inkomsten.

Dit is ook de reden waarom vele zich pas op het laatste ogenblik inschrijven bij de open universiteit. Dan moeten ze enkel het examen afleggen en verliezen zij hun uitkering niet.
Andere volgen de opleidingen voor hoger geschoolden bij de VDAB en leggen dan op het laatste toch een examen af op de unif.

Maar waarom er in de Benelux zoveel tegenstand is tegen afstandsonderwijs ligt niet aan de kwaliteit en de mogelijkheden, maar veel meer aan de mentaliteit.
Hier moet men vaak nog geen 50 km afleggen om een unif te vinden die de gewenste opleiding geeft en voor secudair onderwijs is dat vaak minder dan 20 km en basis onderwijs word in bijna elke gehucht gegeven.
De mensen zijn dus gewend iedereen naar school te sturen voor een opleiding en denken er vaak zelfs niet aan dat zij die opleiding ook op een andere manier kunnen geven.
De scholen zijn er voor de opleidingen en de bedrijven voor het werk. dat beiden ook van thuis uit kunnen is vaak een schok voor onze bevolking.
Kinderen horen op school en werknemers op het bedrijf. Thuis leren en werken word vaak als luiheid en een schande genoemd hier.
Thuis kan men dat toch niet behoorlijk, en dit terwijl 50% van de westerse bevolking thuis werkt en thuis onderwijs volgd.
In Belgie zijn er nog geen 10.000 leerplichtige die thuisonderwijs krijgen, dit is minder dan 1% vande leerplichtigen.
In sommige westerse landen ligt dat % op meer dan 65% en toch leveren deze landen even veel bekwame mensen af als ons land.

Dus waar zit de fout en het probleem.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 12:18   #44
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
In zijn vierde burgermanifest stelde verhofstadt duidelijk dat we zoveel mogelijk moeten zien te innoveren en de gemiddelde scholingsgraad van onze burgers dus ook zo hoog mogelijk moeten zien op te trekken.

Waarom dan geen gebruik maken van de moderne technologie die we ter beschikking hebben en online studeren mogelijk maken ?

Met een minimum aan kosten ( er is zelfs besparing door mogelijk ) zou men op die manier immers de drempel van onze universiteiten en eventueel hogescholen aanzienlijk kunnen verlagen.

In zuid afrika is men al zover trouwens

hoe lang gaat het bij ons duren ?
De OU is ook maar laattijdig en moeilijk van de grond gekomen.
Maar goed, ze is er...
Maarrrrrrrrrrrrrrr.............
ze is zo peperduur dat de toegang niet democratisch meer te noemen is.
Die twee elkaar aflossende kwalen staan de online-universiteit in Vlaanderen wellicht ook nog te wachten...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 13:28   #45
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De OU is ook maar laattijdig en moeilijk van de grond gekomen.
Maar goed, ze is er...
Maarrrrrrrrrrrrrrr.............
ze is zo peperduur dat de toegang niet democratisch meer te noemen is.
Die twee elkaar aflossende kwalen staan de online-universiteit in Vlaanderen wellicht ook nog te wachten...
terechte opmerking. Aan een veel te dure online-universiteit hebben we natuurlijk ook niks.

maar jij schijnt meer te weten over de OU van zuid-afrika ?
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 13:30   #46
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

De duidelijke omschrijving en de titel vrije student zijn verdwenen, het systeem bestaat echter nog steeds.
Sommige werklozen en invalide gebruiken het om zich behoorlijk bij/om te scholen, maar mogen van de wet niet ingeschreven zijn. Anders verliezen zij hun uitkering en dus hun inkomsten.

Dit is gelukkig verandert intussen. 10 jaar geleden mocht ik als dopper inderdaad niet eens studeren . Maar nu heb ik dus wel vrijstelling vd rva gekregen. Voorwaarde was wel dat het ging over een opleinding met zogenaamd volledig leerplan.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 17 januari 2007 om 13:31.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 14:16   #47
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Een beetje samenvatten :

Er bestaat dus el veel op het gebied van "hulp aan autodidacten" inclusief mogelijkheden om aan diploma's te geraken. Maar in sommige gevallen is het ofwel
-van hoge kaliteit en duur
- van mindere kaliteit en zelfs soms een nadeel in een sollicitatie Cv

er bestaan voor werkenden zoiets als "permantente opleidingen" en "kredieturen". Voor voltijdse studenten zijn er "studietoelagen", "studieleningen". In avondtaalonderwijs krijgen werklozen grote kortingen
(tot 90% op het inschrijvingsgeld). De vraag is dan ook meer dan gewettigd dat "andere lage inkomens" om hun normaal recht op permaneente vorming te kunnen invullen geen gelijkaardige kortingen/studiebeurzen zouden kunnen verwerven.

Helaas geen mooi thema voor de volgende federale verkiezingen, "onderwijs" is spijtig genoeg een bevoegdheid van de deelgebieden -
de huidige Vlaamse Minister voor onderwijs mag dit gerust op zijn tafel krijgen.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 15:19   #48
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
terechte opmerking. Aan een veel te dure online-universiteit hebben we natuurlijk ook niks.

maar jij schijnt meer te weten over de OU van zuid-afrika ?
OU=Open Universiteit

ENo2 = eerste student in Vlaanderen met een Certificaat
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 12:30   #49
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, je mag de campussen volgen zonder echt ingeschreven te zijn en moet dan het examen afleggen.
En je mag je aanmelden om enkel het examen af te leggen.
Dat klopt niet. Met een examencontract mag je de lessen niet meevolgen.
Vakken met practica kunnen dan ook niet met een examencontract gevolgd worden, wel met een creditcontract.

Citaat:
De duidelijke omschrijving en de titel vrije student zijn verdwenen, het systeem bestaat echter nog steeds.
Sommige werklozen en invalide gebruiken het om zich behoorlijk bij/om te scholen, maar mogen van de wet niet ingeschreven zijn. Anders verliezen zij hun uitkering en dus hun inkomsten.
Dat klopt ook niet. Je mag als werkloze ingeschreven zijn voor maximum 26 studiepunten binnen diplomacontracten of creditcontracten. Deeltijds student, dus. Tenzij de opleiding 's avonds doorgaat (bijv. AILO), dan mag je de opleiding voltijds doen. Daarnaast mag je zoveel examencontracten doen als je wil, tot zolang je de toestemming krijgt van de academisch verantwoordelijke.

Citaat:
Dit is ook de reden waarom vele zich pas op het laatste ogenblik inschrijven bij de open universiteit. Dan moeten ze enkel het examen afleggen en verliezen zij hun uitkering niet.
je haalt open universiteit en examencontracten hier nu wel flink door elkaar.
Wat je zegt klopt trouwens niet. Als je enkel het examen wil afleggen, moet je je inschrijven via examencontract en dan kun je je uitkering niet verliezen. Als je je laattijdig inschrijft met een creditcontract of een diplomacontract en je schrijft je in voor meer dan 26 studiepunten, dan ben je alsnog meer dan halftijds geschreven en verlies je toch nog je uitkering. Je zult je trouwens in heel veel bochten moeten wringen om nog 'ophet laatste ogenblik' te moeten inschrijven. Voor vakken in het tweede semester geldt aan de ugent de uiterste inschrijvingsdatum van 15 maart (met creditcontract dus, voor een diplomacontract is het dan al veel te laat). Als je daarna nog wil inschrijven, moet je speciale toestemming hebben en die wordt maar zelden verleend.

Wat invaliditeit betreft, ken ik de regelgeving niet goed.
Misschien dat het ondertussen gewijzigd is, maar een aantal jaar geleden kon je, mits toestemming van de adviseur, voltijds dagonderwijs volgen. Sommige mutualiteiten betalen zelfs (een deel van) de studiekosten terug in sommige gevallen. Ik kan eens informeren bij m'n moeder, die werkte bij een mutualiteit.


[/quote]Maar waarom er in de Benelux zoveel tegenstand is tegen afstandsonderwijs ligt niet aan de kwaliteit en de mogelijkheden, maar veel meer aan de mentaliteit.
Hier moet men vaak nog geen 50 km afleggen om een unif te vinden die de gewenste opleiding geeft en voor secudair onderwijs is dat vaak minder dan 20 km en basis onderwijs word in bijna elke gehucht gegeven.
De mensen zijn dus gewend iedereen naar school te sturen voor een opleiding en denken er vaak zelfs niet aan dat zij die opleiding ook op een andere manier kunnen geven.
De scholen zijn er voor de opleidingen en de bedrijven voor het werk. dat beiden ook van thuis uit kunnen is vaak een schok voor onze bevolking.
Kinderen horen op school en werknemers op het bedrijf. Thuis leren en werken word vaak als luiheid en een schande genoemd hier.
Thuis kan men dat toch niet behoorlijk, en dit terwijl 50% van de westerse bevolking thuis werkt en thuis onderwijs volgd.
In Belgie zijn er nog geen 10.000 leerplichtige die thuisonderwijs krijgen, dit is minder dan 1% vande leerplichtigen.
In sommige westerse landen ligt dat % op meer dan 65% en toch leveren deze landen even veel bekwame mensen af als ons land.

Dus waar zit de fout en het probleem.[/quote]


ik denk niet dat afstandsonderwijs beter is dan face-to-face onderwijs. Voor sommige mensen wel, maar dan praat je over individuele gevallen, net zoals face-to-face onderwijs beter is voor sommigen.
Interactief onderwijs inschakelen in het klassieke ex cathedra onderwijs heeft wél een toegevoegde waarde, maar dat kan perfect in het klassieke onderwijs ingepast worden. Het gaat erom de leerdoelen en de leermethode op elkaar af te stemmen, waardoor je uiteindelijk op een gemengd systeem zou uitkomen afhankelijk van de leerdoelen en het leermateriaal.


Het is inderdaad ontzettend makkelijk om in vlaanderen naar school te gaan. Ik denk dat veel kinderen en jongeren ook graag kiezen om naar school of universiteit te gaan, in plaats van thuisonderwijs of afstandsonderwijs te volgen. Het biedt toch een resem sociale contacten die sommigen anders toch wel zouden missen, en ook een hele hoop plezier.
Ik zou er als 17-jarige niet voor gekozen hebben om universiteit op afstand te doen. Ik ben niet echt naar de les geweest, maar gewoon het op kot gaan, groepswerken met anderen,... zijn toch wel fijn en zorgen er ook voor dat je al enig sociaal netwerk hebt (in je werkveld) als je afstudeert. Daarnaast zou ik niet weten hoe men sommige vakken op afstand zou moeten geven. Ik zie een begeleider binnen afstandsonderwijs je nog geen tips geven over je nonverbaal gedrag, tenzij je met videos gaat werken, maar die moeten dan wel in real time zijn, en dan kun je zowel in groep wat gaan oefenen, niet waar?


Bij kinderen is thuisonderwijs eigenlijk enkel mogelijk als één van de ouders niet werkt, tenzij gepensioneerde grootouders zich fulltime met de kinderen willen bezighouden, maar zo zijn er ook niet veel. Ik denk ook niet dat je daar snel verandering in krijgt. Ten eerste maken heel wat tweeverdieners geen probleem van hun tweeverdienersschap. Ik ken in mijn omgeving eigenlijk niemand van mijn generatie die niet wil gaan werken. De meeste mensen uit mijn omgeving hebben gestudeerd, en willen graag iets gaan doen met dat diploma. De grootouders van nu zijn ook niet meer de grootouders van vroeger. Grootouders van nu willen dingen doén, uitstapjes maken, vrijwilligerswerk doen, op reis gaan,... en hebben liever niet de kleinkinderen fulltime bij zich.

Zelfs als je een mentaliteitswijziging verkrijgt omtrent thuis- en afstandsonderwijs (hoewel ik dus nog nooit iemand heb horen zeggen dat thuisstudeerders lui zijn, ga je een hele hoop andere mentaliteiten moeten wijzigen en een hoop praktische problemen aankaarten voor je aan je meer dan 65% komt.

Vanwaar komt dat cijfer trouwens en kan je het ook wat specifiëren?
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 13:01   #50
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht


Dat klopt ook niet. Je mag als werkloze ingeschreven zijn voor maximum 26 studiepunten binnen diplomacontracten of creditcontracten. Deeltijds student, dus. Tenzij de opleiding 's avonds doorgaat (bijv. AILO), dan mag je de opleiding voltijds doen. Daarnaast mag je zoveel examencontracten doen als je wil, tot zolang je de toestemming krijgt van de academisch verantwoordelijke.
klopt ook niet meer hoor. Zoals ik eerder schreef heb ik zelfs vrijstelling van stempelcontrole gekregen voor dagonderwijs met volledig leerplan.

je moet wel toelating vragen aan de rva
mag nog geen ander universitair diploma hebben
en het moet gaan over een opleiding met volledig leerplan !
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 13:10   #51
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
klopt ook niet meer hoor. Zoals ik eerder schreef heb ik zelfs vrijstelling van stempelcontrole gekregen voor dagonderwijs met volledig leerplan.

je moet wel toelating vragen aan de rva
mag nog geen ander universitair diploma hebben
en het moet gaan over een opleiding met volledig leerplan !
toen ik me dit jaar wou inschrijven aan de unief (tweede opleiding) heb ik dit nauwkeurig bevraagt bij de RVA. Wat overal in de brochures staat, bleek dus ook te kloppen.

Waar jij over praat is over een vrijstelling, maw dat je niet meer beschikbaar moet zijn voor de arbeidsmarkt gedurende je studies. Dat is iets anders. Dat gaat niet over het verlies van je werkloosheidsuitkering. Je verliest je werkloosheidsuitkering pas als je in dagonderwijs meer dan 26 studiepunten met diploma-of creditcontracten neemt. In specifieke omstandigheden kun je een vrijstelling krijgen, in de andere gevallen moet je gewoon beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt. Dat lijkt me niet meteen een probleem.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 13:12   #52
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

nynorsk tegen mens van RVA: "en dan mag ik zoveel studiepunten doen met examencontracten als ik wil zonder mijn recht op werkloosheidsuitkering te verliezen?"
mens van de RVA tegen nynorsk: "als je wil mag jij zelfs 1000 studiepunten opnemen per jaar met examencontracten, maar ik denk dat je dan een beetje overspannen zult raken".

__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 16:25   #53
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Een typisch geval van verschillende ambtenaren die eenzelfde reglementering op verschillende wijze interpreteren ? Of zijn er "specifieke" verschillen in jullie toestand ?

Misschien zijn "goede ambtenaren" schaars...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 17:27   #54
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Een typisch geval van verschillende ambtenaren die eenzelfde reglementering op verschillende wijze interpreteren ? Of zijn er "specifieke" verschillen in jullie toestand ?

Misschien zijn "goede ambtenaren" schaars...
king had het over een vrijstelling die hij kreeg van de rva.
ik niet. had ik trouwens geen recht op.

meer info:

Citaat:
Vrijstelling voor het volgen van studies met volledig leerplan

Als werkloze kan je in principe geen werkloosheidsuitkeringen ontvangen wanneer je studies met volledig leerplan volgt (= ingeschreven met een diplomacontract voor minstens 27 studiepunten per academiejaar), behalve indien je de studies volgt na 17 uur, op zaterdag of indien de directeur van de RVA je een vrijstelling heeft toegestaan in toepassing van artikel 93 KB Wlh.

Je kan deze vrijstelling verkrijgen voor het volgen van studies met volledig leerplan (tijdens de week én overdag) op voorwaarde dat je, bij de officiële begindatum van het eerste jaar van de studiecyclus, aan de volgende voorwaarden voldoet:
  • je mag nog geen einddiploma van het hoger onderwijs behaald hebben, behalve als de directeur van de RVA vaststelt dat dit diploma weinig kansen biedt op de arbeidsmarkt;
  • je moet sinds tenminste twee jaar je vorige studies beëindigd hebben;
  • je bent uitkeringsgerechtigd volledig werkloos. Aan deze voorwaarde moet niet noodzakelijk voldaan zijn bij het begin van het eerste jaar van de studiecyclus, het volstaat dat je werkloos bent op het moment dat je de vrijstelling aanvraagt;
  • je moet minimum 312 dagen werkloosheidsuitkeringen hebben ontvangen in de loop van de twee voorafgaande jaren. Voor studies die voorbereiden op ‘knelpuntberoepen’ zijn de 312 dagen niet vereist. De RVA stelt voor elk academiejaar de lijst van de knelpuntberoepen vast;
  • de studies moeten van hetzelfde of van een hoger niveau zijn dan de reeds gevolgde studies, behalve als de directeur van de RVA een afwijking toestaat.
Als je de vrijstelling hebt verkregen, moet je niet meer ingeschreven zijn als werkzoekende bij de VDAB en moet je ook niet meer beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Je mag werkaanbiedingen weigeren en je kan niet geschorst worden wegens langdurige werkloosheid.
Je moet wél steeds in het bezit zijn van je controlekaart C3C, arbeidsgeschikt zijn en in België verblijven.

Je kan je werkloosheidsuitkeringen combineren met studiefinanciering van de Vlaamse Gemeenschap, maar niet met kinderbijslag.

De vrijstelling kan slechts één keer (= voor één studiecyclus) worden toegekend. Ze geldt voor de duur van één academiejaar. De vrijstelling kan worden verlengd als je het jaar met vrucht hebt voltooid (je moet ofwel geslaagd zijn ofwel toegelaten zijn om je voor het volgende jaar in te schrijven), tenzij in geval van overmacht (bvb. langdurige ziekte).

Studies die niet als studies met volledig leerplan worden beschouwd kan je zonder toelating van de directeur van de RVA combineren met werkloosheidsuitkeringen, op voorwaarde dat je ingeschreven blijft als werkzoekende, beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt en ingaat op iedere passende werkaanbieding. Het gaat ondermeer om een inschrijving voor minder dan 27 studiepunten, een inschrijving met een creditcontract of met een examencontract, de postacademische opleidingen en postgraduaten die enkel leiden tot een getuigschrift, de lerarenopleiding als vervolgopleiding (aggregaatstudies) en het onderwijs voor sociale promotie.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be