Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 januari 2007, 13:40   #1
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President
 
Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 november 2002
Locatie: Op den buiten
Berichten: 4.653
Standaard Progressief-conservatief. Vermogen tot nadenken vereist.

Hieronder (gedeeltelijk) een zeer interessante discussie, te mooi om in de vergeethoek te dumpen. Een mooi zicht op de uitgangspunten conservatieven, progressieven. Dwazen dienen zich te onthouden als het eventjes kan...


Het is opvallend hoe Vlaams Belang'ers omgaan met dissidenten: Van zodra zij ook maar enige twijfel toonden of kritiek spuiden, uitgescholden voor 'verraders' en 'opportunisten'. Ogen schoten vuur, woorden werden giftig. "Wie niet meer mét ons is, staat buiten ons. Wie geen vriend is, is de vijand."

Er zit echter méér achter. De venijnige oprispingen aan dissidenten hebben ook een sociale functie: ze moeten de cohesie van de eigen groep versterken. Ze moeten ontradend werken voor al wie in navolging van de betrokkenen begint te twijfelen. "Wee uw gebeente als je ons in de steek laat!" De uithalen moeten een voorbeeld stellen voor toekomstige dissidenten. Ze worden aaneengeregen tot een schrikdraad die de koeien in de wei moet houden.

Op deze wijze houden fanatieke Vlaams Belang'ers de gematigden en de critici in een mentale wurggreep. Ze verstikken de vrijheid van denken en handelen. Het is misschien wel typisch voor een partij die het gemeenschapsgevoel in de engste zin van het woord interpreteert: een dorp waarin iedereen in de gaten houdt, waar niemand uit de pas mag lopen, waar niemand de "natuurlijke orde" mag verstoren. Alle dingen hebben een plaats, en wat niet op zijn plaats is, moet worden bevochten of verwijderd.

Maar daar blijft het niet bij. Net uit vrees voor "dissident" te worden aanzien, proberen Vlaams Belang'ers elkaar te overtroeven in "principieel" denken en handelen. Hoe steiler in de leer van het Vlaams Belang, hoe minder twijfelachtig het statuut van de Vlaams Belang'er, hoe minder hij zal worden verdacht van dissidentie. Dit voert sommige VB'ers tot steeds driestere karikaturen. Karikaturen van de allochtone medemens, maar ook karikaturen van zichzelf. Ze worden als het ware nog meer VB dan het VB zelf. Nog racistischer dan de racist. Nog harder en onverzoenbaarder ten aanzien van migranten. Nog Vlaamser dan iemand in het wild ooit Vlaams kan zijn.

Een Gambiaan die de oversteek niet heeft overleefd? Daar moet je mee lachen natuurlijk! En wie niet meelacht, is "politiek correct", het nieuwe stigma dat de fanatici op de huid van hun tegenstanders branden. Allemaal lachen dus, allemaal drinken, allemaal juichen. Schouderklopjes. "Goed gezegd, Joppe!". Emoticons ( ). Het hoort er allemaal bij. Wie in deze sociale wurggreep tegenspartelt, stikt. Het is dus beter niet tegen te spartelen. Want niemand mag verloren gaan.

Nathan (2006)

Reactie van een Blokker: dit epistel is pure zever...

Er wordt hier nogal emotioneel gereageerd. Ik begrijp dat. Ik weet dat ik met dit epistel de diepere zenuwbanen van deze politieke site heb blootgelegd. Begrijp dat ik niemand heb willen kwetsen. Slechts heb ik jullie, VB'ers, een röntgenopname voorgehouden, waarop de kanker in jullie lichaam confronterend zichtbaar is. Ik wens jullie allen een avond vol moed en reflectie toe.

P.S. Aan de andere kant van de schrikdraad, buiten het koeienreservaat, ligt de wereld wijd open. Verman u, ontworstel u aan de wurggreep, en adem, leef, geniet!

Er wordt zeer tolerant omgegaan met VB'ers. Tenslotte zijn zij ook maar mensen. Ik heb mij ooit wel eens - onlangs nog - de vraag gesteld of Vlaams Belang'ers een ziel hebben. Of ze door God gewild zijn. Of ze voortstammen uit de erfzonde. Nee, laten we dit soort bespiegelingen inruilen voor deemoed en clementie.

Sterker nog: voor VB'ers moeten we misschien nog meer zorg dragen dan voor anderen. Dat past ook in een linkse ideologie: we mogen de zwakkeren niet laten vallen. Waarom VB'ers de zwakkeren zijn, leg ik binnenkort wel eens uit. Of nee. Laat mij toe dit even summier te schetsen:

Mensen hebben nood aan structuren. Alles moet een plaats hebben. Begrijp je, Blokkertje ? Ben je mee? Rustig maar...
Ik geef een voorbeeld: een zwarte man, een neger zeg maar, die in Vlaanderen rondloopt, die is voor die behoeftige mens hier niet op zijn plaats . De rok rond de heup van de man is niet op zijn plaats . De vlek op de grond is niet op z'n plaats . En VB'ers zijn mensen die het daar moeilijk mee hebben. Progressieven springen beter om met dingen die niet op hun plaats zijn. Ze houden niet zo vast aan gegeven structuren. De wereld verandert, en de progressieveling past zich aan. De orde wordt een beetje chaos, ze vergt meer symbolische arbeid om gehandhaafd te worden, maar de progressieveling kan veel chaos aan. Hij is sterk. Hij kan de chaos aan. Je zou het haast in een darwinistisch perspectief kunnen zien. De conservatief is zwak. Hij deinst terug voor de chaos. Hij wil orde. De plaats van een man is naast een vrouw. De plaats van de zwarte is in Afrika. De plaats van de dode is het kerkhof, achter een muurtje, onder de grond, met een zerk erop, buiten de stad. Orde. Duidelijkheid. Overzichtelijkheid. Ik begrijp dat. Er valt veel voor te zeggen. Maar de wereld is chaos, lieve Blokker. Un beau désordre. Je moet ervan leren genieten eigenlijk. Het fascisme, Blokker, was eigenlijk een wanhopige poging om de orde te herstellen, al wisten ze zelf niet zo goed welke orde nu hersteld moest worden. Het belichaamde de zwakte van de conservatieven. Het enige wat zij nog konden uitbrengen waren oerkreten, want zij dachten dat er meer orde was in de oertijd. Het was de laatste stuiptrekking van de plaats fetisjisten in een wereld die onmiskenbaar alle structuren deed wankelen: Duitsland en Italië kwamen uit woelige, ordeloze tijden. Zoals je weet, Blokker, bestrijd je chaos niet door orde hardhandig op te leggen, maar door een klein beetje "mee te geven", je handen in de chaos te draaien en langzaam de chaos om te kneden in iets nieuws. Toegegeven, we zitten diep in de chaos, maar progressieven overleven dit nog wel. Voor conservatieven is het einde nabij.

Daarom, lieve Blokker, en alleen daarom, zijn wij zo goed voor jullie. Uit medelijden. We hadden het VB van meetaf aan kunnen verbieden. We hebben het niet gedaan. We hebben een klein beetje "meegegeven", maar we buigen niet, we passen ons slechts aan. Dat is onze kracht.

Ik dank u, Blokker. Sterkte! Een woord van bemoediging was hier wel op zijn plaats .

1) Zekerheden en waarden zijn geen synoniemen. Ook links draagt bepaalde waarden uit: rechtvaardigheid, solidariteit, gelijkheid e.d.m. Sommige waarden stemmen ongetwijfeld overeen met 'rechtse' waarden (maar worden anders ingevuld), anderen verschillen. Het gaat dus niet om 'weinig' en 'veel' waarden.

2) De zekerheden in de maatschappij nemen af door een amalgaam van factoren die nauw samenhangen: individualisering, verstedelijking, globalisering, kapitalistisch imperialisme... Het is een illusie te denken dat er 300 jaar geleden iemand aan de tekentafel zat om dit scenario uit te tekenen. Dagelijks gaan mensen wereldwijd interacties met elkaar aan en de consequenties van al die interacties zijn nauwelijks in te schatten. Je zou haast in het Lorenzeffect gaan geloven (de vlinder die met zijn geklapwiek een orkaan veroorzaakt). Wist Copernicus veel wat hij zou aanrichten met het zelfbeeld van de mens toen hij de zon en niet de aarde centraal stelde. Wisten de eerste industriëlen veel waar de industrialisatie toe zou leiden. Wisten de Franse revolutionairen veel dat hun acties de kiemen zouden leggen voor een enorme ontbolstering van ideologieën. We hebben deze evoluties nauwelijks in de hand en dat tast ons zelfbeeld natuurlijk aan: we zijn niet die almachtige wezens die de wereld naar onze hand zetten. Het ironische is dat rechtsen dat nochtans ook denken: ze hebben, ongewild, eigenlijk een heleboel denkbeelden van 'links' (in de 19de-eeuwse invulling van dat woord) overgenomen en geloven dat met harde hand ingrijpen de orde weer zal hersteld worden. Welke orde? Dat weten ze niet. Maar net als 'links' willen ze er greep op krijgen - alleen nog veel harder, met nog strakkere hand. In die zin is ook antimodern rechts aangetast door een modern idee: de maakbaarheid van de samenleving.

Originally posted by P.....
Jij houdt van chaos? Laat ons ineens dan maar de talen afschaffen. Weg met de talen! Ieder brabbelt maar wat voor zich uit. Leve de progressieve liberalistische leuke chaos! Weg met conventies! Verkeersregels? Ben je gek, ieder zijn rijrichting, links of rechts, maakt niet uit. Ik rij waar ik mij het beste voel!


Daar pleit ik niet voor (en ik ben blij dat je me de kans geeft dit uit te leggen). Waar ik voor pleit is dat we onder ogen zien dat sommige evoluties niet meer terug te draaien zijn. Het komt er dus niet op aan een oude orde te herstellen, maar om de herschikkingen te accepteren en daarbinnen alles weer een 'plaats' te geven (dat doen we trouwens sowieso in de dagelijkse praxis): de allochtoon dus niet langer te zien als iemand die niet op zijn plaats is, maar als iemand die hier wél op zijn plaats is, iemand die een plaats krijgt in het geheel. Je behoudt desondanks 'orde' en 'contrast' doordat je die allochtoon ook de ruimte geeft om 'anders' te zijn. Net zijn anders-zijn structureert de samenleving. Uiteraard kan het niet de bedoeling zijn aan dit anders-zijn een inferieure plaats te geven in een hiërarchie. Het gaat hier om horizontale, niet om verticale verscheidenheid en differentiatie.

Het probleem zit 'm in de invulling van die integratie. Die is voor chassidische joden kennelijk anders dan voor moslims. Zeer vreemd. Net omdat de chassidische joden hun cultuur mogen behouden (ze heeft een 'plaats' gekregen op een eilandje in Antwerpen), slagen ze er ook in zichzelf te organiseren op de wijze die ze verkiezen en komen hun jongeren niet in de criminaliteit terecht. Marokkaanse jongeren daarentegen worden tussen twee culturen heen en weer geslingerd. Ze bouwen geen stabiele culturele identiteit op. Gevolg: ze slaan op drift, proberen hun eigen gefingeerde cultuur te creëren en voor je het weet zetten ze zich af tegen de westerse én de thuiscultuur en zoeken ze hun heil in een straat- of een fundamentalistencultuur. Vreemd dat cultureel gevoelige mensen zoals VB'ers dat niet inzien. Kijk naar de Palestijnen. Die vormden voor de komst van de joden een voorhoede in de Arabische wereld: jonge Palestijnse intellectuelen trokken de wereld rond, studeerden in Parijs, etc. Na de installatie van de joodse (lees: niet-seculiere) staat Israël werden ze als tweederangsburgers behandeld. Gaandeweg zie je dan de radicalisering toenemen.

Het VB is overigens niet geïnteresseerd in 'integratie'. Ze legt de lat zo hoog dat die integratie niet anders kan dan falen. Eigenlijk wil men die mensen hier gewoon weg. Geef dat gewoon toe. Dewinter zegt zelf over het Franse elftal dat hij er Frankrijk niet in herkent: die zwarte voetballers mogen dan nog zo goed geïntegreerd zijn, het blijven voor Dewinter 'vreemden' die in Frankrijk niets te zoeken hebben.

En dit dan...open voor discussie

Een land heeft geen identiteit. Alleen mensen hebben een identiteit die deels geconstrueerd wordt door een omringende en constitutieve cultuur, waarbij deze op haar beurt ook gevoed wordt door een dagelijkse praxis in de interacties tussen mensen. Het kenmerk van de West-Europese samenlevingen is net het pluralisme, het secularisme, de vrijheid die ze schenkt aan ieder individu om naar eigen inzichten te leven binnen de grenzen van de wet. Een land is te groot, te abstract om daadwerkelijk een "identiteit" te benaderen. Het is een onbevattelijke constructie. Vandaar dat de band met het land altijd moet worden aangehaald door middel van eenvoudige symbolen: de vlag, het volkslied, de vorst, etc en door een krachtige wij-retoriek die de interne verdeeldheid en pluraliteit moet verbergen.

Laatst gewijzigd door Brugge Veilig en Leefbaar : 19 januari 2007 om 13:46.
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 10:11   #2
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President
 
Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 november 2002
Locatie: Op den buiten
Berichten: 4.653
Standaard

Blijkbaar is de boodschap van Nathan te moeilijk voor de taltrijke Blokkers op dit forum. Misschien ook wat schaamtegevoel over bij het besef van hun eigen bekrompenheid ? Of is dat teveel verwacht ? Een spiegel voorhouden kan wonderen doen...
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 10:40   #3
dereien
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 september 2006
Berichten: 536
Standaard

Brugge Veilig en Leefbaar, veilig vrijen in Brugge

Misschien ook wat schaamtegevoel over bij het besef van hun eigen verleden, nietwaar ex - vlaams blokker(s) ( hubertje )
Een spiegel voorhouden kan zeker wonderen doen..., nietwaar!!!!


de vlindertjes: monique is er ook soms aanwezig
http://www.villapapillon.be/
dereien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 13:20   #4
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President
 
Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 november 2002
Locatie: Op den buiten
Berichten: 4.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dereien Bekijk bericht
Brugge Veilig en Leefbaar, veilig vrijen in Brugge

Misschien ook wat schaamtegevoel over bij het besef van hun eigen verleden, nietwaar ex - vlaams blokker(s) ( hubertje )
Een spiegel voorhouden kan zeker wonderen doen..., nietwaar!!!!


de vlindertjes: monique is er ook soms aanwezig
http://www.villapapillon.be/
Tsja, dit is wat ik net wil aantonen: meer dan wartaal komt er niet uit Blokkers. Mijn verstand gaat het te boven. Wat wilt ge nu eigenlijk zeggen, dat een lief van u in een soort hoerentent werkt ? Niet bij stilstaan, jong. Zoek een nieuw uit de Fillipijnen of Thailand, ze zijn goedkoop en gewilliger. Duizenden racistische Blokkers doen dit ook...
En nu liefst een verstandige reactie...

Laatst gewijzigd door Brugge Veilig en Leefbaar : 20 januari 2007 om 13:21.
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 15:30   #5
dereien
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 september 2006
Berichten: 536
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar Bekijk bericht
Tsja, dit is wat ik net wil aantonen: meer dan wartaal komt er niet uit Blokkers. Mijn verstand gaat het te boven. Wat wilt ge nu eigenlijk zeggen, dat een lief van u in een soort hoerentent werkt ? Niet bij stilstaan, jong. Zoek een nieuw uit de Fillipijnen of Thailand, ze zijn goedkoop en gewilliger. Duizenden racistische Blokkers doen dit ook...
En nu liefst een verstandige reactie...
Blijkbaar is u secretaris Hubert destijds zover niet gegaan om een goedkoop en gewillig hoertje op de kop te tikken.
Wat was de leuze van de ex vlaams - blokleden ook weer?
Eigen gezin eerst,........... maar de koekoek ging toch zijn eieren leggen bij de slet Monique nietwaar, ja dat madammetje die in Jambers doc haar verhaal kwam vertellen met hoeveel ze per dag het nest in kroop, o.a. met je secretaris.
Leuk was het te zien hoe hubertje om 3 uur s'nachts met een platte tube en een bruine onderbroek richting braaf vrouwtje te zien strompelen.
Neen beste, dit is geen wartaal maar de realiteit en dit is niet gezegd door een blokker of een ex-blokker.
dereien is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be