Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: moet men gewelddadige oproepen uit heilige boekjes verbieden?
NEEN, laat maar, alle oproepen tot haat en geweld blijven toegestaan 10 71,43%
JA, maar enkel uit de koran 2 14,29%
JA, maar uit alle heilige boekjes 2 14,29%
Ik heb er totaal geen mening over. 0 0%
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 november 2010, 13:24   #1
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard Wilders vindt Koran erger dan Mein Kampf

Citaat:
De Koran is erger dan Mein Kampf als het om aanzetten tot haat en geweld gaat. Dat betoogt PVV-leider Geert Wilders in een interview met het invloedrijke Duitse weekblad Der Spiegel.


In de Koran staan volgens Wilders meer anti-joodse passages dan in het boek van Adolf Hitler. Ook zou het islamitische heilige boek geen ruimte laten voor andere inzichten. Daarmee zou de islam dezelfde principes volgen als het fascime en het communisme.

In het interview geeft Wilders aan dat hij de vergelijking kan maken omdat hij ook delen van Mein Kampf heeft gelezen. "Bij ons is Mein Kampf verboden. Als mijn vrienden aan de linkerkant consistent zouden zijn in hun beleid, zou ook de Koran moeten worden verboden."

LEES VERDER


Het oproepen tot geweld is hier toch ook verboden meen ik, maar het oproepen om homo's van de hoogste toren te zwieren, of om vrouwen te laten doodhongeren, hoofden af te kappen, vingertoppen af te kappen, martelpraktijken uit te voeren... is allemaal toegestaan? Hoe lang nog?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 13:39   #2
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur
 
Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2010
Berichten: 1.203
Standaard

Begin niet als Bert Anciaux, die wou alle discriminerende en haatdragende passages uit de wereldliteratuur censureren. Yenkel zou niet meer grijnzend in zijn handen mogen wrijven bij het zien van goud in Gogols Taras Bulba, volgens deze modelstaatmaarschalk.

Nee dus. Weg met censuur en verbod op boeken.
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 14:14   #3
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur
 
Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2010
Berichten: 1.203
Standaard

Waarom enkel uit de koran circe?
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 14:29   #4
Hensup
Burger
 
Geregistreerd: 2 november 2010
Berichten: 133
Standaard

Mein Kampf heeft niemand aangespoord tot geweld. Niemand las dat boek destijds. Dus niemand moet verboden worden.
Hensup is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 14:31   #5
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Waarom enkel uit de koran circe?
Omdat de koran voor zijn volgelingen "van en voor alle tijden" is, in de gebiedende wijze en tegenwoordige tijd is geschreven. Elke volgeling kan (en velen doen het) gewone rechtstreekse gewelddadige verzen lezen, de gebiedende wijs persoonlijk oppaken en uitvoeren.

De bijbel (het OT wordt gewoonlijk aangehaald, in het NT is amper iets te vinden) is eerder een verhalenbundel, officieel geschreven door mensen, en verhaalt wat er gebeurd is, in de verleden tijd dus. Volgelingen van de bijbel zijn niet zozeer geneigd om op basis van die teksten de dingen nog eens te gaan uitvoeren.

Maar natuurlijk is het onbegonnen werk om die stukken tekst uit de koran te halen (zelfs vroegere inquisiteur pater Leman vond in het programma ZWART/WIT van Verstrepen dat er een en ander niet strookte met de AD en AR wetten).
Als alternatief vind ik dan dat het verplichte lektuur moet worden op alle scholen, zodat men tenminste kan stoppen met die Goebbels propaganda van "religie van de vrede".
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 14:31   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hensup Bekijk bericht
Mein Kampf heeft niemand aangespoord tot geweld. Niemand las dat boek destijds. Dus niemand moet verboden worden.
U weet toch dat in de islamitische landen anno 2001 "Mein Kampf" het méést gelezen (gekochte) boek is (na de koran natuurlijk).
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 14:47   #7
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Ik wil geen censuur, maar wel een zéér kritische benadering van al deze boeken, eventueel op school. Laat ons de Koran niet verbieden, maar in het debat over de islam betrekken; want de Koran is voor ALLE islamieten 'het enige echte woord van God.' Interpreteren en symboliek zoeken zoals de christenen doen met de Bijbel mag gewoonweg niet in de islam. Een gewelddadige passage in de Bijbel is dus niet hetzelfde als een gewelddadige passage in de Koran.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 00:52   #8
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur
 
Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2010
Berichten: 1.203
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Omdat de koran voor zijn volgelingen "van en voor alle tijden" is, in de gebiedende wijze en tegenwoordige tijd is geschreven. Elke volgeling kan (en velen doen het) gewone rechtstreekse gewelddadige verzen lezen, de gebiedende wijs persoonlijk oppaken en uitvoeren.
Dat is een hedendaagse gedachte aangespoord door de anti-discriminatiewetten van de laatste twee decennia, die van de onzinnige stelling uitgaan dat aanstootgevende teksten automatisch tot een mobilisatie van een massa leiden, en dat gewelddadige verzen per se zouden leiden tot (al dan niet grootschalig) fysiek geweld.

Je lijkt er automatisch van uit te gaan dat een meerderheid (geletterde) moslims een puristische en rigide vorm van de islam aanhangt zoals het wahhabisme.

Citaat:
De bijbel (het OT wordt gewoonlijk aangehaald, in het NT is amper iets te vinden) is eerder een verhalenbundel, officieel geschreven door mensen, en verhaalt wat er gebeurd is, in de verleden tijd dus. Volgelingen van de bijbel zijn niet zozeer geneigd om op basis van die teksten de dingen nog eens te gaan uitvoeren.
Als ik orthodoxe Joden in Israël bezig zie oordeel ik daar toch anders over. Maar eigenlijk maakt dat niets uit. Het zou enkel tot uiterste polarisering en radicalisering leiden mocht je de koran in Nederland gaan aanpassen, en dat weet je best zelf. Je voorstel is dus vooral provocerend bedoeld.

Citaat:
Maar natuurlijk is het onbegonnen werk om die stukken tekst uit de koran te halen (zelfs vroegere inquisiteur pater Leman vond in het programma ZWART/WIT van Verstrepen dat er een en ander niet strookte met de AD en AR wetten).
Het afschaffen van de AD en AR wetten lijkt me opportuun.

Citaat:
Als alternatief vind ik dan dat het verplichte lektuur moet worden op alle scholen, zodat men tenminste kan stoppen met die Goebbels propaganda van "religie van de vrede".
Ik ben eerder voor een verplichte studie van de geschiedenis van de islam in al zijn facetten in het lessenpakket.
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 00:59   #9
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur
 
Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2010
Berichten: 1.203
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
U weet toch dat in de islamitische landen anno 2001 "Mein Kampf" het méést gelezen (gekochte) boek is (na de koran natuurlijk).
Ze zullen zich al serieus mogen gaan verdiepen in de naoorlogse geschiedenis van Duitsland en het verdrag van Versailles, anders denk ik dat het boek bij menige moslim aldaar als deurstop zal fungeren.
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 08:08   #10
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Ze zullen zich al serieus mogen gaan verdiepen in de naoorlogse geschiedenis van Duitsland en het verdrag van Versailles, anders denk ik dat het boek bij menige moslim aldaar als deurstop zal fungeren.
AN Arabic translation of Hitler's Mein Kampf which has become a bestseller in the Palestinian territories is now on sale in Britain.

A while ago, Winds of Change noted the popularity of Hitler's Mein Kampf in the Arab world. National Review did a whole article on the subject, and "Their Kampf - Hitler's book in Arab hands" is excellent.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 08:09   #11
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Dat is een hedendaagse gedachte aangespoord door de anti-discriminatiewetten van de laatste twee decennia, die van de onzinnige stelling uitgaan dat aanstootgevende teksten automatisch tot een mobilisatie van een massa leiden, en dat gewelddadige verzen per se zouden leiden tot (al dan niet grootschalig) fysiek geweld.

Je lijkt er automatisch van uit te gaan dat een meerderheid (geletterde) moslims een puristische en rigide vorm van de islam aanhangt zoals het wahhabisme.
Maakt eens een tekeningske van Mohammed en kom dan nog eens terug.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 08:49   #12
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Ik mis eigenlijk de optie dat geen enkel boek verboden mag worden, maar er wel OPENLIJK via elke media over haatpassages in welk boek dan ook gesproken mag worden
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 08:58   #13
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik mis eigenlijk de optie dat geen enkel boek verboden mag worden, maar er wel OPENLIJK via elke media over haatpassages in welk boek dan ook gesproken mag worden
correct!

ge moet niet vragen hoezeer we al geindoctrineerd zijn dat we deze - vanzelfsprekende - optie zelfs al niet meer in aanmerking nemen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 09:36   #14
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik mis eigenlijk de optie dat geen enkel boek verboden mag worden, maar er wel OPENLIJK via elke media over haatpassages in welk boek dan ook gesproken mag worden
2

Dat gezegd zijnde zou ik het zeer op prijs stellen als de topicstarter haar bewering over de verkoopscijfers in de islamitische landen met iets meer dan krantenartikels van 8 jaar geleden en een blog van 5 jaar geleden.

Beide links gaan trouwens niet over "de islamitische landen". Het krantenartikel gaat over de verkoop van een Arabische vertaling van Mein Kampf uit Palestina die blijkbaar op een gegeven ogenblik ook in het Verenigd Koninkrijk te koop aangeboden werd. De blog gaat over de verkoop van een Turkse vertaling van Mein Kampf in Turkije.

Ik wil die feiten niet goedpraten en betreur ze even hard als iedereen. Maar 5 en 8 jaar is wel al lang geleden, niet?
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 09:58   #15
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Palestina en Turkije zijn NIET islamitisch? een Arabische vertaling die NIET voor islamieten? Dit is nieuw voor me.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nahed Selim
Een Arabische vertaling van Adolf Hitlers Mein Kampf, uitgegeven door Al-Shurouq een uitgeverij in Ramallah, wordt verdeeld in Oost-Jeruzalem en op de Westelijke Jordaanoever, met name de gebieden die gecontroleerd worden door de Palestijnse Autoriteit (PA). Volgens Agence France Presse (08-09), is het boek, dat eerder door Israël werd verboden, toegestaan door de Palestijnse Autoriteit en stond het boek in 1999 op de 6de plaats van de Palestijnse bestsellerlijst. Bisan uitgevers publiceerde het boek voor het eerst in Libanon in 1963 en opnieuw in 1995. Het boek kost ongeveer 10 dollars.

Op de boekomslag staat een foto van Hitler, een hakenkruis en de titel in zowel het Duits en Arabisch. De vertaler, Luis Al-Haj, schreef er de volgende inleiding bij:
LEES HET ARTIKEL VAN NAHED SELIM MISSCHIEN TOCH MAAR BEST EENS HELEMAAL

Citaat:
Mein Kampf blijft populair in de islamitische landen. Zo is het boek van Adolf Hitler populair in Libanon, een land dat met name in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw werd geïslamiseerd (tegenwoordig is ongeveer zestig procent van de Libanese bevolking islamiet).
en tenslotte:

Citaat:
In islamitische landen buiten het Midden-Oosten is het boek Mein Kampf ook populair, bijvoorbeeld in Bangladesh (waar ruim tachtig procent van de bevolking moslim is). De populariteit van Hitlers boek is dus geen typisch Midden-Oosters fenomeen. Het is veel meer een islamitisch fenomeen. De Jodenhaat in Mein Kampf sluit namelijk goed aan op de Jodenhaat in de koran, volgens islamieten “het letterlijke Woord van Allah“. En ook de hadith, volgens moslims de overleveringen van de daden en uitspraken van de “profeet” Mohammed, staat vol met Jodenhaat. [bron: Lux et Libertas 'Mein Kampf' was bestseller in Turkije]
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 10:06   #16
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Palestina en Turkije zijn NIET islamitisch? een Arabische vertaling die NIET voor islamieten? Dit is nieuw voor me.
Als dat zo is, is het voor mij ook nieuw. Vandaar dat ik dat nergens beweerde, waarschijnlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
En tenslotte staat er in dat artikel, evenmin als in alle artikels waar het naar verwijst en die feitelijk niet meer doen dan naar elkaar verwijzen, nog steeds nergens concrete verkoopscijfers vermeld. Nergens.

Overigens lijkt de inhoud van http://brabosh.com/2010/05/20/radicale-islam/ me in tegenstelling met een aantal beweringen over de reden van de populariteit in het door u geciteerde artikel van dezelfde blog.

Gewoon een paar vaststellingen hoor.

Laatst gewijzigd door abou Anis : 9 november 2010 om 10:06. Reden: quote-tags gecorrigeerd
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 10:12   #17
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
En tenslotte staat er in dat artikel, evenmin als in alle artikels waar het naar verwijst en die feitelijk niet meer doen dan naar elkaar verwijzen, nog steeds nergens concrete verkoopscijfers vermeld. Nergens.
U gaat me die verkoopscijfers uiteraard zèlf kunnen tonen waardoor mijn stelling volledig onderuit wordt gehaald.
Probeer eens het Arab Human Development Report van 2002. Daar stond in dat Mein Kampf het meest verkochte boek was. U heeft dat rapport ongetwijfeld ook gelezen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 19:06   #18
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
U gaat me die verkoopscijfers uiteraard zèlf kunnen tonen waardoor mijn stelling volledig onderuit wordt gehaald.
Probeer eens het Arab Human Development Report van 2002. Daar stond in dat Mein Kampf het meest verkochte boek was. U heeft dat rapport ongetwijfeld ook gelezen.
Gaat het om dit document?
http://hdr.undp.org/en/reports/regio...hdr2002_EN.pdf

Ik heb Mein Kampf in de zoekfunctie ingegeven. Het leverde nul resultaten op.

Laatst gewijzigd door driewerf : 9 november 2010 om 19:07.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 19:14   #19
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
neen.

Het stond in het Arab Human Development report. Kan ook van de volgende jaren geweest zijn, komt elk jaar uit.
Citaat:
Ik heb Mein Kampf in de zoekfunctie ingegeven. Het leverde nul resultaten op.
ha! als het 0 resultaten oplevert dan bestaat dat boek niet natuurlijk. Dat is dan ineens opgelost.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 9 november 2010 om 19:15.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 19:17   #20
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ha! als het 0 resultaten oplevert dan bestaat dat boek niet natuurlijk. Dat is dan ineens opgelost.
Als het nul resultaten oplevert, dan betekent dat dat het AHD van 2002 niet vermeldt dat Mein Kampf het best verkopend boek is in de Arabische wereld, zoals je hier beweert:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Probeer eens het Arab Human Development Report van 2002. Daar stond in dat Mein Kampf het meest verkochte boek was. U heeft dat rapport ongetwijfeld ook gelezen.

Laatst gewijzigd door driewerf : 9 november 2010 om 19:18.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be