Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 januari 2010, 19:35   #1
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard De paradox van Haïti

Voor de VRT kunnen de tienduizenden doden in Haïti in ieder geval de pot op: vanmiddag op het 13 uur journaal na meer dan 5 minuten geleuter over de verontrusting over 'drie Belgen' die er eventueel zouden kunnen omgekomen zijn, ben ik naar BBC World overgeschakeld.
De boodschap is duidelijk: enkel het eigen volk onder de kerktoren telt echt mee. Die zwartjes niet echt.
Denk ook eens aan de aardbeving in Pakistan van een aantal jaren geleden: 80.000 doden en het nieuws begon tien minuten over een brand hier ten lande waarbij iemand zijn been had gebroken.

Wat is mijn punt?
Ik sta perplex van de interne tegenstellingen die de VRT nieuwredactie etaleert: In gevallen zoals die hierboven vermeld, tonen ze een enorm en schokkerend misprijzen voor de derde wereld en in andere gevallen zijn ze zo politiek correct als de pest en wordt elke scheet die ten voordele van bv. de economische vluchtelingen die hier hun fortuin komen zoeken - i.v.p. er in eigen land iets van proberen te maken - met schijnbare passie en zonder nuance in beeld gebracht.
Ziet men dan niet dat deze tegenstellingen niet kunnen? Je kunt niet enerzijds respect vragen voor die mensen in een 'Belgische' context en anderzijds enorme rampen in verre landen als nieuws van tweede categorie kwalificeren.
Ik stoor me al lang aan dat poco-gedoe, maar 800.000 zwarten laten afslachten in onze ex-kolonie zonder dat iemand hier er zich over kwaad gemaakt heeft of ingrijpen geëist: dat stoorde me nog veel meer. Voor mij was 1994 dan ook de begrafenis van multicultureel links.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2010, 21:41   #2
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Het lijkt me begrijpelijk dat ze aandacht besteden aan de belgen in het gebied. Het is toch een Belgische zender met Belgische kijkers. Die kijkers zijn ongerust over mogelijke kennissen en familie. Dat heeft voor mij niets met misprijzen voor de derde wereld te maken. Ik heb verder nog geen graten gezien in hun berichtgeving over de toestand daar.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2010, 21:52   #3
IronChef
Minister-President
 
IronChef's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2009
Berichten: 4.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Ik stoor me al lang aan dat poco-gedoe, maar 800.000 zwarten laten afslachten in onze ex-kolonie zonder dat iemand hier er zich over kwaad gemaakt heeft of ingrijpen geëist: dat stoorde me nog veel meer.
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  coltanfields.jpg
Bekeken: 114
Grootte:  39,9 KB
ID: 62925
__________________
ab lo dolchor qu'al cor mi vai
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2010, 22:06   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Voor de VRT kunnen de tienduizenden doden in Haïti in ieder geval de pot op: vanmiddag op het 13 uur journaal na meer dan 5 minuten geleuter over de verontrusting over 'drie Belgen' die er eventueel zouden kunnen omgekomen zijn,
2
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 18:21   #5
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Het lijkt me begrijpelijk dat ze aandacht besteden aan de belgen in het gebied. Het is toch een Belgische zender met Belgische kijkers. Die kijkers zijn ongerust over mogelijke kennissen en familie. Dat heeft voor mij niets met misprijzen voor de derde wereld te maken. Ik heb verder nog geen graten gezien in hun berichtgeving over de toestand daar.
Dat men over Belgen in het gebied bericht, is niet meer dan normaal. We zijn nu eenmaal Belgen en het is logisch een bijzondere betrokkenheid met hen te voelen. Met de tsunami berichtgeving was het net hetzelfde. Objectief gezien onevenredig veel berichtgeving vanuit Thailand (waar veel westerse toeristen zaten) en zeer weinig over Atjeh (Indonesië), waar het leeuwendeel van de doden te betreuren viel. Maar ik vind niet dat daarover veel te verwijten valt.

Wat me wel mateloos stoort is de keuze van de 'nieuwsthema's' op zulke rampmomenten. Het hebben over de aardbeving in Haïti, maar daarna evenveel tijd besteden aan mannen die tegen een balleke schotten of één of andere boerenveldrit waar niemand wakker van ligt. Of weer eens het 'orakel' Vermassen dat tien minuten gissingen mag doen. Dat vind ik pas schandalig en van weinig respect getuigen voor de aardbevinf-slachtoffers !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 03:27   #6
forzaflandria
Parlementslid
 
forzaflandria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2008
Locatie: Overzees Vlaanderen
Berichten: 1.860
Standaard

Voor 1 keer kijk ik veel naar CNN. Omdat ze veel aandacht besteden aan Haiti, niet bijzonder veel aan de Amerikanen daar, maar aan de ganse situatie.
Natuurlijk zal er in de berichtgeving in elk land aandacht gaan naar de eigen landgenoten in Haiti, dat is ook zo in de pers in Italie, Frankrijk, Taiwan enz, maar de rest van de ramp komt meestal ook aan bod.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 08:31   #7
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

De vrt heeft geen ( gelukkig ) geen opvoedende taak meer, ze moet haar klanten bedienen en die willen geen uren naar het leed van een ander kijken...

In mijn jonge jaren stoorde dit mij ook, nu ik zelf wat ouder ben interesseert een ver van mijn bed show me ook heel wat minder..

Gelukkig voor de Aziaten waren er westerse doden, anders haalden ze prime time nog niet eens met hun tsunami..hyprocriet mischien maar dit is altijd zo geweest..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 09:35   #8
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Voor de VRT kunnen de tienduizenden doden in Haïti in ieder geval de pot op: vanmiddag op het 13 uur journaal na meer dan 5 minuten geleuter over de verontrusting over 'drie Belgen' die er eventueel zouden kunnen omgekomen zijn, ben ik naar BBC World overgeschakeld.
De boodschap is duidelijk: enkel het eigen volk onder de kerktoren telt echt mee. Die zwartjes niet echt.
Denk ook eens aan de aardbeving in Pakistan van een aantal jaren geleden: 80.000 doden en het nieuws begon tien minuten over een brand hier ten lande waarbij iemand zijn been had gebroken.

Wat is mijn punt?
Ik sta perplex van de interne tegenstellingen die de VRT nieuwredactie etaleert: In gevallen zoals die hierboven vermeld, tonen ze een enorm en schokkerend misprijzen voor de derde wereld en in andere gevallen zijn ze zo politiek correct als de pest en wordt elke scheet die ten voordele van bv. de economische vluchtelingen die hier hun fortuin komen zoeken - i.v.p. er in eigen land iets van proberen te maken - met schijnbare passie en zonder nuance in beeld gebracht.
Ziet men dan niet dat deze tegenstellingen niet kunnen? Je kunt niet enerzijds respect vragen voor die mensen in een 'Belgische' context en anderzijds enorme rampen in verre landen als nieuws van tweede categorie kwalificeren.
Ik stoor me al lang aan dat poco-gedoe, maar 800.000 zwarten laten afslachten in onze ex-kolonie zonder dat iemand hier er zich over kwaad gemaakt heeft of ingrijpen geëist: dat stoorde me nog veel meer. Voor mij was 1994 dan ook de begrafenis van multicultureel links.
Tjah, als ze elke dag een kwartier berichten over het leed van miljoenen mensen dan noem je ze sensatiezoekers. Doen ze dat niet dan is het misprijzend.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 09:54   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Het lijkt me begrijpelijk dat ze aandacht besteden aan de belgen in het gebied. Het is toch een Belgische zender met Belgische kijkers. Die kijkers zijn ongerust over mogelijke kennissen en familie. Dat heeft voor mij niets met misprijzen voor de derde wereld te maken. Ik heb verder nog geen graten gezien in hun berichtgeving over de toestand daar.
de families van het 100tal belgen toch

de rest van de kijkers stelt mi ook een objectiever verslag op prijs, niet ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 10:36   #10
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de families van het 100tal belgen toch

de rest van de kijkers stelt mi ook een objectiever verslag op prijs, niet ?
Tja, ik vind toch dat ik genoeg geinformeerd ben. Het land ligt in puin, er zijn massaal veel doden. Kans op infecties stijgt en de onrust neemt toe. Militairen zullen nodig zijn om de radeloze bevolking in toom te houden. De opbouw zal lang duren en de 500 miljoen die Europa geeft is een lachertje als je ziet hoeveel geld er nodig is.

Dat is geen item waard van 10 minuten in het journaal want dan verval je gewoon in het tonen van het ene gruwelijke beeld na het andere. Daar heeft niemand behoefte aan. We weten dat het afschuwelijk is voor die mensen, het is niet nodig om de nieuwskijker met een trauma op te zadelen omdat er hier blijkbaar een aantal bloeddorstigen zijn die graag geamputeerde ledematen zien of mensen die koelbloedig op straat neergeschoten worden omdat ze aan het plunderen zijn.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 23:08   #11
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Voor de VRT kunnen de tienduizenden doden in Haïti in ieder geval de pot op: vanmiddag op het 13 uur journaal na meer dan 5 minuten geleuter over de verontrusting over 'drie Belgen' die er eventueel zouden kunnen omgekomen zijn, ben ik naar BBC World overgeschakeld.
De boodschap is duidelijk: enkel het eigen volk onder de kerktoren telt echt mee. Die zwartjes niet echt.
Denk ook eens aan de aardbeving in Pakistan van een aantal jaren geleden: 80.000 doden en het nieuws begon tien minuten over een brand hier ten lande waarbij iemand zijn been had gebroken.

Wat is mijn punt?
Ik sta perplex van de interne tegenstellingen die de VRT nieuwredactie etaleert: In gevallen zoals die hierboven vermeld, tonen ze een enorm en schokkerend misprijzen voor de derde wereld en in andere gevallen zijn ze zo politiek correct als de pest en wordt elke scheet die ten voordele van bv. de economische vluchtelingen die hier hun fortuin komen zoeken - i.v.p. er in eigen land iets van proberen te maken - met schijnbare passie en zonder nuance in beeld gebracht.
Ziet men dan niet dat deze tegenstellingen niet kunnen? Je kunt niet enerzijds respect vragen voor die mensen in een 'Belgische' context en anderzijds enorme rampen in verre landen als nieuws van tweede categorie kwalificeren.
Ik stoor me al lang aan dat poco-gedoe, maar 800.000 zwarten laten afslachten in onze ex-kolonie zonder dat iemand hier er zich over kwaad gemaakt heeft of ingrijpen geëist: dat stoorde me nog veel meer. Voor mij was 1994 dan ook de begrafenis van multicultureel links.
Zo heb ik het nog niet bekeken. Bedankt voor dit nieuwe inzicht.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 10:47   #12
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Zo heb ik het nog niet bekeken. Bedankt voor dit nieuwe inzicht.
Bedankt. Ik wou gewoon benadrukken dat overtuigingen consistent moeten zijn en moeten passen in een breder kader.
Een houding waarbij de behandeling van derde wereldburgers aan de ene kant als de ultieme morele maatstaf wordt gepromoot maar waarbij aan de andere kant er nauwelijks aandacht aan wordt besteed - behalve als we er een amusante show rond kunnen bouwen - mist duidelijk 'interne logica'.

Maar goed, dat is niet enkel op de redacties het geval. Neem nu Willy Claes, zijn geval zegt alles: hij heeft er persoonlijk voor gezorgd dat alle Belgische para's én alle andere blauwhelmen uit Rwanda werden teruggetrokken in 1994, zodat de genocide vrij spel kreeg.
Is hij daarvoor moeten aftreden? Neen, het was immers maar zwart bloed dat hij aan zijn handen had kleven. Maar een paar miljoen frank smeergeld van Augusta: ja, DAT is belangrijker dan 800.000 Afrkanen. Daarvoor moest hij wel aftreden...
Maar het zijn wel dezelfde linksen die toen maandenlang deden alsof Afrika niet bestond, die ons na de genocide weer het een na het andere schuldcomplex probeerden aan te praten in onze verhouding tot de derde wereld. Wie MO* magazine, bijlage van Knack, ooit heeft doorgebladerd, weet wat ik daarmee bedoel.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be