Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

 
 
Discussietools
Oud 13 januari 2015, 00:16   #101
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
smiley's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 10.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vele moslimjongeren (en ook niet-moslimjongeren) staat aan de rand van de maatschappij en slagen er niet in een interessant bestaan op te bouwen waarin ze zich ten volle kunnen ontplooiien.
Neem islam weg en het probleem is van de baan. In GB stellen ze vast dat andere inwijkelingen die islamvrij zijn zoals Indiers het zeer goed doen in tegenstelling tot moslims.

https://www.youtube.com/watch?v=b9SIcIvuKWQ

Als antwoord op de vraag. Begrijpt u geradicaliseerde jongeren ? Na de haatzaaiende islamitische schrijfsels te hebben gelezen begrijp ik die geradicaliseerde jongeren die in een volgens de islam verachtelijke kafirmaatschappij leven volkomen.

http://exmoslim.org/

Die geradicaliseerde jongeren passen immers de islam toe volgens hun boekskes. Zij voeren uit wat allah van hen vraagt. Idem diegenen die die aanslagen op charlie hebben gepleegd.

Aanslag is wél de ware islam
http://www.nieuws.be/nieuws/Aanslag_..._509225e8.aspx
__________________
De kernoorzaak van alle terreurdaden zijn terroristische ideologieen. De kernoorzaak van het islamitisch terrorisme is de islamitische ideologie.
http://www.exmoslim.org/http://www.youtube.com/watch?v=jHnxdgk3P68

Laatst gewijzigd door smiley : 13 januari 2015 om 00:20.
smiley is offline  
Oud 13 januari 2015, 00:20   #102
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vertalingen naar de volkstaal bestonden al voor de renaissancetijd, hoor. Het is een ongelooflijke misvatting het tegengestelde te beweren.
Ik leer graag bij, kunt u mij enkele naar de 'volkstaal' vertaalde Bijbelse boeken citeren. Dank bij voorbaat!
fcal is offline  
Oud 13 januari 2015, 01:19   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Ik leer graag bij, kunt u mij enkele naar de 'volkstaal' vertaalde Bijbelse boeken citeren. Dank bij voorbaat!
In 2002 heb ik op dit forum daarover al heel uitgebreid geschreven:

http://ns29032.ovh.net/showthread.php?p=19750#post19750
Jan van den Berghe is offline  
Oud 13 januari 2015, 06:13   #104
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vele moslimjongeren (en ook niet-moslimjongeren) staat aan de rand van de maatschappij en slagen er niet in een interessant bestaan op te bouwen waarin ze zich ten volle kunnen ontplooiien.

Ik probeer me soms te verplaatsen in hun wereld. En de korte periode dat ik werkloos was helpt me daarbij. Radeloosheid, leegheid, een gevoel minderwaardig en nutteloos te zijn... het speelt allemaal mee.

Wie dat enkele weken of maanden heeft moeten doorstaan (velen hier op dit forum) weten dat het geen pretje is. Beeld je nu in dat je dat tien volle jaren lang meemaakt.

Je sukkelt van school. Je belandt in lege buurten zonder sociale voorzieningen, zonder echt plezier. Je hebt geen productieve arbeid. Je geld krijg je van elders. Het enige wat beweegt is wat groepsvorming rond "moeilijke" activiteiten als softdrugs roken, op café en op straat rondhangen, eventueel wat prostitutie en kleine criminaliteit.

Begrijpt u deze problematiek? En kan u zich inbeelden dat iemand die deze leegte en hopeloosheid 10 volledige jaren (3650 dagen) lang doorstaat, radicaler begint te denken?

Weet dat "begrijpen" helemaal geen goedkeuring inhoudt, en zelfs geen empathie, enkel een zich kunnen verplaatsen en inbeelden van sociale omstandigheden die hopelijk niet de uwe zijn.

Ik denk dat begrip een eerste voorwaarde moet zijn om tot een goed beleid te komen. Misschien moeten enkele politici of beleidsmakers eens enkele dagen aan participerende observatie doen. Dat zou heel erg helpen in het "ontradicaliseringsbeleid" dat ze nu gaan moeten uitstippelen.
Begrijpt U de hongerige leeuw die al drie dagen geen mensenvlees heeft gegeten, hoe die zijn maag rammelt, en hoe moeilijk het voor hem is om zich in te houden als hij door de Nieuwstraat wandelt ?

Is het een goed idee om hongerige leeuwen door de Nieuwstraat laten te wandelen ? Of moeten we ze in een kooi stoppen ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 januari 2015 om 06:14.
patrickve is offline  
Oud 13 januari 2015, 07:01   #105
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Er zijn genoeg sektes verboden.
Het zijn er nog bijlange niet genoeg. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline  
Oud 13 januari 2015, 07:14   #106
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vele moslimjongeren (en ook niet-moslimjongeren) staat aan de rand van de maatschappij en slagen er niet in een interessant bestaan op te bouwen waarin ze zich ten volle kunnen ontplooiien.

Ik probeer me soms te verplaatsen in hun wereld. En de korte periode dat ik werkloos was helpt me daarbij. Radeloosheid, leegheid, een gevoel minderwaardig en nutteloos te zijn... het speelt allemaal mee.

Wie dat enkele weken of maanden heeft moeten doorstaan (velen hier op dit forum) weten dat het geen pretje is. Beeld je nu in dat je dat tien volle jaren lang meemaakt.

Je sukkelt van school. Je belandt in lege buurten zonder sociale voorzieningen, zonder echt plezier. Je hebt geen productieve arbeid. Je geld krijg je van elders. Het enige wat beweegt is wat groepsvorming rond "moeilijke" activiteiten als softdrugs roken, op café en op straat rondhangen, eventueel wat prostitutie en kleine criminaliteit.

Begrijpt u deze problematiek? En kan u zich inbeelden dat iemand die deze leegte en hopeloosheid 10 volledige jaren (3650 dagen) lang doorstaat, radicaler begint te denken?

Weet dat "begrijpen" helemaal geen goedkeuring inhoudt, en zelfs geen empathie, enkel een zich kunnen verplaatsen en inbeelden van sociale omstandigheden die hopelijk niet de uwe zijn.

Ik denk dat begrip een eerste voorwaarde moet zijn om tot een goed beleid te komen. Misschien moeten enkele politici of beleidsmakers eens enkele dagen aan participerende observatie doen. Dat zou heel erg helpen in het "ontradicaliseringsbeleid" dat ze nu gaan moeten uitstippelen.
"Begrijpt" u geradicaliseerde jongeren? ("Begrijpen" niet gelijk aan "vergoelijken")
Openingstekst is dus 100% wat men noemt vergoelijken;
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline  
Oud 13 januari 2015, 07:26   #107
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vele moslimjongeren (en ook niet-moslimjongeren) staat aan de rand van de maatschappij en slagen er niet in een interessant bestaan op te bouwen waarin ze zich ten volle kunnen [ontplooien].
Wat is oorzaak en wat is gevolg?

Islam is een godsdienst voor losers.

De doodstraf opleggen voor afvalligen, geeft weinig blijk van vertrouwen van de creator in zijn eigen product.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?

Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 13 januari 2015 om 07:26.
Karel Martel B is offline  
Oud 13 januari 2015, 07:27   #108
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
What's in a name? komt op hetzelfde neer.
Dat geloof ik nooit.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline  
Oud 13 januari 2015, 07:28   #109
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Dan kan u alvast niet deelnemen aan het bedenken van oplossingen.
Dat is een zeer straffe uitspraak.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline  
Oud 13 januari 2015, 07:31   #110
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Maar geen werk.

En daar wringt het schoentje hé.

Wat baat het al die sociale randlucht aan te bieden wanneer je de kern niet aanbiedt. Da's als beweren dat een museum zonder kunstwerken toch een museum is omdat er bewakers in het gebouw rondlopen, en kuisvrouwen, en omdat er lampen hangen en omdat er ticketjes verkocht worden. Pas op hé, dat soort denken is enorm ingeburgerd wanneer het over integratie gaat. Alles doen, behalve de essentie.
Veel van die extremisten hadden wel werk.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline  
Oud 13 januari 2015, 07:32   #111
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Tja, je moet eens paar topics hier lezen. Ik denk niet dat alleen sommige van die jongeren dat nodig hebben.
Zelfkennis is het begin van de wijsheid.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline  
Oud 13 januari 2015, 07:33   #112
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Waar men volgens mij moet beginnen is de vertalingen en interpretaties van de Koran eenduidig en aangepast maken aan de Europese cultuur, zodat deze genuanceerd kunnen geïnterpreteerd worden. En dit vrij snel. Daar zit hem een belangrijke oorzaak. Men gebruikt vertaliingen uit geheel andere tijden en past die ongeïnterpreteerd zomaar op vandaag toe.

Daarnaast moet er ook iets gedaan worden aan de socio-economische factoren.
Veel succes mijn beste, veel succes.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline  
Oud 13 januari 2015, 07:36   #113
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Sorry belachelijk, alsof er buiten Moslims geen mensen zijn aan of over de rand van de maatschappij, alsof andere vreemdelingen niet te maken krijgen met racisme (want ja dat bestaat), enz. enz.

Alleen Moslims worden door hun maatschappelijke positie gedreven tot het plegen van ongelooflijke gewelddaden. Er is geen beter bewijs van wat hun geloof voor verschil maakt. Er zijn in West-Europa miljoenen meer 'autochtonen' en andere (niet-Moslim) allochtonen die in sociaal-economisch zwakke posities leven. Sociaal-economische positie op zich is dus duidelijk geen trigger voor extremisme. Zeker als we dan bekijken dat een aanzienlijk deel van de Syriestrijders en terroristen verre van allemaal sukkelaars waren/zijn.

De ideologie maakt het verschil. De sociaal economische situatie is misschien een druppel of vijf in de emmer maar is, i.t.t. de ideologie verre van de hoofdoorzaak. Geloven dat Moslims in grote getale minder zullen radicaliseren bij betere socio-economische omstandigheden is naïef en wordt trouwens tegengesproken door de feiten in landen waar Moslims in weelde leven en ook (nog massaler) radicaal zijn.
Inderdaad. En begin daar maar eens aan te sleutelen.
Zelfs een Europese islam zal dit niet veranderen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline  
Oud 13 januari 2015, 07:38   #114
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
dan was het misschien toch niet zo'n goed idee om naar zo'n "niet-religieuze" (zeg maar seculiere) omgeving als West-Europa te verhuizen.
Daar zit hem nu net de knoop.
Ze willen hier wonen omdat het hier beter is, maar ze willen wel alles aanpassen aan het thuisland. De cultuur, het geloof, het ....
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline  
Oud 13 januari 2015, 07:39   #115
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het is "denigrerend", Tomas.
De neger heb je zelf bedacht.
Sterk argument in deze discussie.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline  
Oud 13 januari 2015, 07:45   #116
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Sterk argument in deze discussie.
Dat was geen argument.
Another Jack is offline  
Oud 13 januari 2015, 08:21   #117
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat was geen argument.
Wat is de link of de toegevoegde waarde dan precies van jouw post in deze discussie?
Savatage is offline  
Oud 13 januari 2015, 08:24   #118
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Het gewoon al denegrerend doen over hun godsdienst zal zeker al niet helpen. Zelfs al denk je als atheïst dat er goede argumenten zijn tegen het bestaan van een god, toch zal het denegrerend en 'met humor' benaderen van hun godsdienst je niet helpen om toenadering met moslims te vinden.
?

Ook al heb je argumenten tegen het vergassen van joden, toch zal denigrerend en met humor benaderen van het Ubervolk je niet helpen om toenadering met nazi's te vinden.

Hoe klinkt dat ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 januari 2015 om 08:24.
patrickve is offline  
Oud 13 januari 2015, 08:30   #119
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vele moslimjongeren (en ook niet-moslimjongeren) staat aan de rand van de maatschappij en slagen er niet in een interessant bestaan op te bouwen waarin ze zich ten volle kunnen ontplooiien.

Ik probeer me soms te verplaatsen in hun wereld. En de korte periode dat ik werkloos was helpt me daarbij. Radeloosheid, leegheid, een gevoel minderwaardig en nutteloos te zijn... het speelt allemaal mee.

Wie dat enkele weken of maanden heeft moeten doorstaan (velen hier op dit forum) weten dat het geen pretje is. Beeld je nu in dat je dat tien volle jaren lang meemaakt.

Je sukkelt van school. Je belandt in lege buurten zonder sociale voorzieningen, zonder echt plezier. Je hebt geen productieve arbeid. Je geld krijg je van elders. Het enige wat beweegt is wat groepsvorming rond "moeilijke" activiteiten als softdrugs roken, op café en op straat rondhangen, eventueel wat prostitutie en kleine criminaliteit.

Begrijpt u deze problematiek? En kan u zich inbeelden dat iemand die deze leegte en hopeloosheid 10 volledige jaren (3650 dagen) lang doorstaat, radicaler begint te denken?

Weet dat "begrijpen" helemaal geen goedkeuring inhoudt, en zelfs geen empathie, enkel een zich kunnen verplaatsen en inbeelden van sociale omstandigheden die hopelijk niet de uwe zijn.

Ik denk dat begrip een eerste voorwaarde moet zijn om tot een goed beleid te komen. Misschien moeten enkele politici of beleidsmakers eens enkele dagen aan participerende observatie doen. Dat zou heel erg helpen in het "ontradicaliseringsbeleid" dat ze nu gaan moeten uitstippelen.
De discussie beperkt zich inderdaad vaak tot grote algemeenheden, daar waar de realiteit veel ingewikkelder is.
Ten eerste is er al een enorm verschil tussen een "radicale Moslim", en een terrorist. Iedereen heeft het recht om zijn/haar godsdienst tot het uiterste te beleven, de wettelijke grenzen terzake in acht nemend. En zolang een radicale Moslim die wetten volgt, is er eigenlijk geen probleem: een democratische maatschappij moet dat aanvaarden. Als een radicale Moslim overgaat tot terroristische activiteiten, zij het rechtstreeks (plegen van aanslagen), zij het onrechtstreeks (oproepen tot geweld en aanslagen), dan is het uiteraard een maatschappelijke plicht om in te grijpen, desnoods preventief.

Hier schuilt reeds een probleem: weet iemand überhaupt over hoeveel mensen het gaat? Je kan geen probleem aanpakken als je ze niet kent, en ik heb zo het gevoel dat niemand eigenlijk zicht heeft op het probleem. Vandaar ook de veralgemeningen, en de "algemene" maatregelen de hun doel wellicht missen. Trouwens, nog zoiets: wat is de definitie van een "radicale Moslim"? Of van een "gematigde Moslim"?

Ten tweede, ik denk dat je de identiteitsfactor niet moet onderschatten. Veel "allochtonen" worstelen evenveel met hun hormonen als met hun identiteit. Ook al omdat de integratie van niet-Europese gemeenschappen in ons land eigenlijk een mislukking is. Zolang de mensen naast elkaar leven, is dat niet zo erg, maar wanneer zij tussen elkaar moeten leven, wordt dat wel een probleem. De demografische factor begint dan ook een rol te spelen: de aantallen worden zo groot dat het onmogelijk wordt om nog naast elkaar te leven. Er is geen keuze meer: de gemeenschappen komen met elkaar in contact, en dan begint het te botsen.

Daar schuilt een bijkomende moeilijkheid: de culturele achtergrond van de "Moslimgemeenschappen" is helemaal anders dan de onze. Een "fusie" is dus niet zo eenvoudig, vooral voor jongeren die met zichzelf worstelen en bij gebrek aan een gestructureerde cultureel houvast. Sommigen gaan die fusie aankunnen en Belgische Moslims worden, sommigen gaan volledig assimileren (bij wijze van spreken, zij worden "Belg", op een paar specifieke trekken na, zoals inzake voeding, en dan nog), anderen gaan omgekeerd onze hele maatschappij verwerpen en naar hun culturele roots teruggaan. En de Islam maakt daar integraal deel van uit. Je krijgt dus een versterking van het religieus-identitair gevoel die ook voor sociale druk gaat zorgen (vader of grootvader, wiens integratie ook mislukt is, is eigenlijk fier dat zijn kinderen hun wortels niet verloochenen). En dit in groep waar sociale druk heel belangrijk is.

Binnen die groep gaat er bij een aantal mensen een wij/zij gevoel opflakkeren: de culturele maatstaven die zij hanteren zijn immers niet altijd compatibel met de heersende culturele maatstaven. Denk gewoon aan het statuut van de vrouw. Er komt dus een conflictsituatie waar de Islam niet meer louter als godsdienst gaat gedefinieerd worden, maar als identitaire definitie. Of liever, waar bepaalde stukken (liefst degenen die het meest botsen met de "Belgische waarden") ervan als definitie gaan gelden : een "Moslim" is dan homofoob, vrouwenonvriendelijk, enz. Het zal vaak beginnen met een soort "protest-Islam". Bin Laden wordt dan gezien als een soort Che Guevara of Adolf Hitler.. Maar een deel gaat verder gaan. Daar kunnen twee verschillende situaties ontstaan : een deel gaat zich bij wijze van spreken terugtrekken uit de maatschappij (weer naast de andere groepen leven), een deel wilt bij de maatschappij blijven behoren, hoe paradoxaal dit ook moge klinken. En dan hebben zij geen keuze: gezien de tegenstellingen moet de maatschappij veranderen zoals zij dat wensen. En dat kan op twee manieren gebeuren: via de democratische weg, of via geweld.

Wat mij betreft is het socio-economische maar een versterkende factor, het bewijs (voor sommigen) dat de maatschappij hen niet wilt, en dat zij er dus tegen moeten vechten.

Zeer summier, onvolledig (de individuele factoren konen eigenlijk niet aan bod) en waarschijnlijk zelfs voor een stuk verkeerd, maar dat is (een deel van) mijn mening terzake.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline  
Oud 13 januari 2015, 08:44   #120
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wat is de link of de toegevoegde waarde dan precies van jouw post in deze discussie?
Dat mag jij voor jezelf uitmaken.
Another Jack is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be