Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 september 2013, 15:50   #1
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard Over schuldslavernij

Artikel over schuldslavernij :
http://www.gewoon-nieuws.nl/2013/08/...bestaand-geld/
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 15:55   #2
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 19.027
Standaard

Schuldslavernij is wat je krijgt als je stapt in de overheidscarroussel van fiscale aftrek van hypotheekrente en andere schuldgerelateerde legale voordelen. Het zegt al genoeg dat velen geld lenen terwijl ze spaargeld hebben om het gewoon te kopen.
En dat is ook de bedoeling van het staatsapparaat: je afhankelijk maken van hun systeem.
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 15:56   #3
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Schuldslavernij is wat je krijgt als je stapt in de overheidscarroussel van fiscale aftrek van hypotheekrente en andere schuldgerelateerde legale voordelen. Het zegt al genoeg dat velen geld lenen terwijl ze spaargeld hebben om het gewoon te kopen.
En dat is ook de bedoeling van het staatsapparaat: je afhankelijk maken van hun systeem.
Niet alleen de staat doet aan schuldslavernij, ook private banken.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 16:02   #4
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.360
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
In jouw plaats Doomy zou ik mij terugtrekken uit "deze ellendige en verdorven weirelt". Laat alle hoop varen...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 16:15   #5
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 19.027
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Niet alleen de staat doet aan schuldslavernij, ook private banken.
Met privileges uitgereikt door de overheid.(spaargeld zonder uitdrukkelijke toestemming van eigenaars uitlenen, manipulatie middels renteverschillen; legaal betaalmiddelwetten, geld bijmaken, geld 'herverpakken', enz.)
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 21:47   #6
Ill Duce
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 augustus 2013
Berichten: 1.540
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In jouw plaats Doomy zou ik mij terugtrekken uit "deze ellendige en verdorven weirelt". Laat alle hoop varen...
Graag. En met mij velen. Jammer dat er geen grond voorhanden is.
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 22:16   #7
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Zelfs als je geen zogenaamde financiële schulden hebt (in de vorm van effectieve leningen) dan nog ben je schuldafhankelijk van de (R)overheid door de belastingen...en er is bij nader inzien geen alternatief stukje grond waar je kan gaan wonen en geen belastingen betalen....
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 01:26   #8
Ill Duce
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 augustus 2013
Berichten: 1.540
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Zelfs als je geen zogenaamde financiële schulden hebt (in de vorm van effectieve leningen) dan nog ben je schuldafhankelijk van de (R)overheid door de belastingen...en er is bij nader inzien geen alternatief stukje grond waar je kan gaan wonen en geen belastingen betalen....
En met dat gegeven hebben ze ons altijd aan de leiband.

En vanuit dat knelpunt dient er ook gedacht te worden om alternatieven te laten ontstaan.
Maar de meesten nemen dat allemaal onvoorwaardelijk als waarheid aan. De overheid verkoopt grond via de gemeentes aan particulieren. Natuurlijk aan een zodanige prijs dat je wel moet gaan lenen bij een bank. Iedereen vindt dat normaal.


En dan heb je nog van die onnozele ancaps en neolibs die komen etteren dat je wel een keuze hebt: koop geen huis of grond.
Laat het nu net zaken zijn waarover niet echt te kiezen valt, maar zaken zijn die een mens nodig heeft.


We kunnen ook eens nagaan hoe en wanneer schuld is ontstaan. Hoe het als concept is voortgekomen en zich ontwikkeld heeft.

David Graeber, Amerikaans antropoloog deed alvast een poging en pende zijn bevindinge neer in een boek: Debt: the firt 5000 years.

http://en.wikipedia.org/wiki/Debt:_The_First_5000_Years

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Graeber

Verder zijn er nog wel interessante lieden die pleiten voor alternatieve muntstelsels, zoals Bernard Lietaer, of interest in vraag stellen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bernard_Lietaer

http://en.wikipedia.org/wiki/Margrit_Kennedy


Ik heb het al eens gepost, denk ik, met de bijhorende vraag waarom men geen gehoor geeft aan exacte wetenschap in economie, of exacte wetenschap aanwendt om een beleid op te baseren i.p.v. wazige aannames gedaan door economen zoals schaarste en eigendomsrechten en wat nog meer...Maar veel animo was er niet.

Jammer dat we geen duidingsprogramma's hebben op de nationale zender waarin dergelijke personen aan bod kunnen komen. Neen, men prefereert leuke quizjes en praatprogramma's waar tv-koks hun komen vreten-publiek plezieren.

En dus gaat men verder met modder gooien van rechts naar minder rechtse graaierspartijen en zeuren dat de index niet juist is of lullen dat crisissen vrij goed meevallen enz...

Maar aan de kern van het probleem raakt men niet.
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2013, 02:24   #9
Ill Duce
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 augustus 2013
Berichten: 1.540
Standaard

Naar een nieuwe cultuur van geld. Interview met Bernard Lietaer.

http://www.rektoverso.be/artikel/naa...ernard-lietaer


Waarom moet die munt renteloos zijn?

‘Intrest is een cruciaal aspect dat meestal verkeerd begrepen wordt. Rente geeft geld een programma: ze stimuleert het kortetermijndenken en de concentratie van rijkdom. Als bankiers 100 000 euro uitlenen, verwachten ze na twintig jaar dat er 200 000 euro wordt terugbetaald. Door die te betalen intrest is er minder geld in omloop dan er aan banken terugbetaald moet worden. Zij vragen dus van hun cliënten dat zij met anderen concurreren voor schaars geld. Rente zorgt ervoor dat mensen gaan wedijveren, en bestraft diegenen die daar niet in slagen met een faillissement. Dat demotiveert mensen om samen te werken. Daarom ben ik ook zo sterk gekant tegen een monopolie van een competitieve munt. Een tegengewicht is noodzakelijk. De negen voorbeelden van alternatieve munten in mijn nieuwe boek zijn rentevrij, omdat ze dan complementair zijn aan munten als de euro, geschapen door de banken. Eerder gaf ik al meer dan twintig bestaande voorbeelden van munten zonder intrest.’


En dan komt die sjacheraar van een Savatage onzin spuien dat rente een fundamenteel gegeven is en vergelijkbaar is met een grootheid in de fysica zoals graviteit.

Laatst gewijzigd door Ill Duce : 6 september 2013 om 02:31.
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 12:55   #10
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 19.027
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce Bekijk bericht
Ik heb het al eens gepost, denk ik, met de bijhorende vraag waarom men geen gehoor geeft aan exacte wetenschap in economie, of exacte wetenschap aanwendt om een beleid op te baseren i.p.v. wazige aannames gedaan door economen zoals schaarste en eigendomsrechten en wat nog meer...Maar veel animo was er niet.

Jammer dat we geen duidingsprogramma's hebben op de nationale zender waarin dergelijke personen aan bod kunnen komen. Neen, men prefereert leuke quizjes en praatprogramma's waar tv-koks hun komen vreten-publiek plezieren.

En dus gaat men verder met modder gooien van rechts naar minder rechtse graaierspartijen en zeuren dat de index niet juist is of lullen dat crisissen vrij goed meevallen enz...

Maar aan de kern van het probleem raakt men niet.
De kern van het probleem is net opgelegde economie, wat u 'beleid' noemt.
En exacte wetenschap toegepast op mensen?
Dat is een lacher.
Nog zo een 'mensenklasseerder'.
Klasse A
Klasse B
Klasse C
Klasse D
En toen bleek dat er niemand nog iets produceerde wat anderen wilden en ook konden kopen.
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 03:09   #11
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.894
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Schuldslavernij is wat je krijgt als je stapt in de overheidscarroussel van fiscale aftrek van hypotheekrente en andere schuldgerelateerde legale voordelen. Het zegt al genoeg dat velen geld lenen terwijl ze spaargeld hebben om het gewoon te kopen.
En dat is ook de bedoeling van het staatsapparaat: je afhankelijk maken van hun systeem.
De woonbonus (hypothecaire aftrek) is een totaal overbodig systeem dat de overheid fortuinen kost. Ook sociale woningbouw is een totaal overbodig systeem dat de overheid fortuinen kost.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 03:14   #12
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.894
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce Bekijk bericht
Naar een nieuwe cultuur van geld. Interview met Bernard Lietaer.

http://www.rektoverso.be/artikel/naa...ernard-lietaer
Uit dat artikel:
‘Mijn centrale these was dat vier megatrends, namelijk vergrijzing, werkloosheid, klimaatverandering en monetaire instabiliteit zouden samenkomen in de periode 2010-2020. Vandaag is er nog steeds geen enkele oplossing voor deze vier megatrends, terwijl ze elkaar nu in hoog tempo versterken. We gaan naar een crash.’
(fig.: bron)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  20130710_santelli.jpg‎
Bekeken: 153
Grootte:  75,7 KB
ID: 91567  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 18:11   #13
emmrob
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 juli 2013
Berichten: 41
Standaard

Klimaatverandering is van alle tijden, werkloosheid is een afgeleide van monetaire instabiliteit, vergrijzing kan binnen een monetair systeem dat de fysieke economie als leidraad neemt, opgevangen worden door de stijging van de productiviteit die gekoppeld zou moeten zijn aan de voortschrijdende stand der techniek.
Ergo: wat resteert is een geldsysteem dat de fysieke orientatie van een economie ondermijnt en vervolgens zichzelf vernietigt. http://www.economie-macht-maatschapp...dencrisis.html
emmrob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 09:37   #14
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door emmrob Bekijk bericht
Klimaatverandering is van alle tijden, werkloosheid is een afgeleide van monetaire instabiliteit, vergrijzing kan binnen een monetair systeem dat de fysieke economie als leidraad neemt, opgevangen worden door de stijging van de productiviteit die gekoppeld zou moeten zijn aan de voortschrijdende stand der techniek.
Ergo: wat resteert is een geldsysteem dat de fysieke orientatie van een economie ondermijnt en vervolgens zichzelf vernietigt. http://www.economie-macht-maatschapp...dencrisis.html
We dachten eraan om werkloosheid niet langer als een kanker te zien maar net als de vrucht van de technologische revolutie van de 20ste eeuw. Anders gezegd, laat technologie zegevieren maar laat ons bedenken dat het ten dienste staat van de totale mensheid. Weldra de herinvoering van de Kauri, gemaakt met een 3D printer.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 21:47   #15
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.894
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Uit dat artikel:
‘Mijn centrale these was dat vier megatrends, namelijk vergrijzing, werkloosheid, klimaatverandering en monetaire instabiliteit zouden samenkomen in de periode 2010-2020. Vandaag is er nog steeds geen enkele oplossing voor deze vier megatrends, terwijl ze elkaar nu in hoog tempo versterken. We gaan naar een crash.’
(fig.: bron)
Nog eentje: "cognitieve dissonantie".

(fig.: bron)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  20131002_conf.jpg‎
Bekeken: 165
Grootte:  89,8 KB
ID: 91704  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 01:22   #16
goebezig
Burger
 
Geregistreerd: 29 juli 2009
Berichten: 139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
En toen bleek dat er niemand nog iets produceerde wat anderen wilden en ook konden kopen.
Ja want in uw vrije tijd lig jij gewoon in het gras kippenvleugels te eten. Jij doet helemaal niks waar iemand anders iets aan zou kunnen hebben. Het is onmogelijk dat jij ooit iets bedenkt of ooit een product ontwikkeld die voortbouwt op hobbyinteresses, terwijl je NIET op je werkt bent en betaald wordt. Elk goed idee dat ooit uit een menselijk brein kwam werd geleverd onder de voorwaarden van een arbeidscontract, tijdens de werkuren, en vergoed door een loon of salaris.

Je hebt gelijk...

Als er geen gewapend staatsorgaan een mes op de keel zet van elke volwassen mens, dan WIL ik gewoon geen betere TV meer, geen betere telefoon, of een beter communicatie middel. Ik WIL gewoon niet dat mijn kanker genezen wordt, of dat ik niet meer doodga aan een longontsteking. Ik WIL geen zuinigere, snellere, beter ogende auto, en ik wil geen gezonder, beter smakend eten. Ik wil geen comfortabel huis en geen kwaliteitsvol meubilair. I wil dat de straten vol stervende mensen liggen, dat we terug naar het stenen tijdperk gaan, dat virussen en bacteriën opnieuw onze grootste zorg worden, en dat kindermoord alledaags is.

Ik ben een masochist, een misantroop, een sadist EN psychopaat, een volkomen normale mens dus!

Waarom is het zo dat men dezelfde doodgeslagen, afgezaagde, overgebruikte en onlogische argumenten blijft aanhalen als de geldende norm?
goebezig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be