Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 13 juni 2004
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 13 juni 2004 In dit forum kun je debatteren over de verkiezingsuitslagen.

 
 
Discussietools
Oud 14 juni 2004, 12:34   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

DaBlacky beweerde wel dat Groen! zeker niet in de regering zou stappen en zou kiezen voor een oppositiekuur, maar de uitslag laat dat niet toe.

De enigste manier waarop Groen! in de oppositie stapt, is als een 5-partijencoalitie komt van CD&V/SP.a/N-VA/VLD/Spirit. Laat ons eerlijk zijn: die is onwerkbaar... Of als er een drie partijen coalitie komt van CD&V/N-VA/Vlaams Blok... Maar we weten dat men dat zal afkeuren...

Groen! komt dus bijna zeker in de Vlaamse regering terecht, om een Rooms-blauwe of rood-rode coalitie te depaneren...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 14 juni 2004, 12:37   #2
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Ik ben daar dus nog niet zo zeker van.

De CD&V weet volgens mij maar al te goet, dat als ze één van de grote 3 traditionele partijen buiten schot houdt in de Vlaamse regering, dat die partij daar onmiddellijk profijt uit kan pakken (aangezien deze partij dan via de federale regering alles kan blokkeren).

Het zal dus mét VLD én SP-A worden, of de CD&V wringt zichzelf de nek om.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 14 juni 2004, 12:37   #3
Angebleu
Vreemdeling
 
Angebleu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 14
Standaard

Maar of dat goed is voor groen???????
Angebleu is offline  
Oud 14 juni 2004, 12:39   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Ik ben daar dus nog niet zo zeker van.

De CD&V weet volgens mij maar al te goet, dat als ze één van de grote 3 traditionele partijen buiten schot houdt in de Vlaamse regering, dat die partij daar onmiddellijk profijt uit kan pakken (aangezien deze partij dan via de federale regering alles kan blokkeren).

Het zal dus mét VLD én SP-A worden, of de CD&V wringt zichzelf de nek om.
En jij denkt dat een monstercoalitie mogelijk is? Dat lijkt me echt ver gezocht...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 14 juni 2004, 12:44   #5
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
En jij denkt dat een monstercoalitie mogelijk is? Dat lijkt me echt ver gezocht...
Ik zie anderzijds de N-VA niet direct samen regeren met Groen!. En Leterme heeft al aangekondigd dat hij het moratorium op kernenergie wil terugdraaien.

Anderzijds pleiten bvb. zowel CD&V, SPA als VLD voor verlaging van vennootschapsbelasting, meer zorg, huursubsidies, ...: ruimte genoeg voor compromissen dus.

Ik zie ook niet in hoe een partij uit de federale regering, zou toelaten dat ze niet vertegenwoordigd is in de gewestregering. Aangezien de gewestregering immers zowat 85% van haar budget krijgt van de federale, kan dat immers tot totale impasse van het federale België aanleiding geven...

Als laatste argument pro wil ik toch aanhalen dat zo'n coalitie, mits ze voldoende sterk is en effe de onderlinge partijpolitiek opzijschuift, de enige methode is om nog een dam op te werpen tegen het Blok. Alle andere methodes hebben immers al gefaald... Somers gaat dan wel zijn Olympische Spelen mogen opgeven...
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 14 juni 2004, 12:46   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angebleu
Maar of dat goed is voor groen???????
Neen.
En de groenen weten het.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 14 juni 2004, 12:49   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Als laatste argument pro wil ik toch aanhalen dat zo'n coalitie, mits ze voldoende sterk is en effe de onderlinge partijpolitiek opzijschuift, de enige methode is om nog een dam op te werpen tegen het Blok. Alle andere methodes hebben immers al gefaald...
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 14 juni 2004, 12:50   #8
Tzuvar Raemborr
Minister
 
Tzuvar Raemborr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2004
Berichten: 3.495
Standaard

Nu moeten ze zich toch al in serieuze bochten wringen om hun ondemocratisch spelletje verder te blijven spelen

Blok als enige echte oppositie? Een parlement dat niks gedaan krijgt wegens te veel spanningen? Volgende verkiezingen haalt het Blok [size=2](of het Belang)[/size] 40%! Een echt droomscenario

Om Piano eens lekker te quoten : Leterme moet kiezen tussen de pest en de cholera
__________________
I'm still standing, better than I ever did,
Looking like a true survivor, feeling like a little kid.
__________________
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline  
Oud 14 juni 2004, 12:55   #9
Shadowman
Burger
 
Geregistreerd: 11 juni 2004
Berichten: 180
Standaard

Hmmm, hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik begin te denken dat er iets gaat vallen... En 't zou nog niet mis zijn. Nu is het Vlaams Blok zowat de enige partij die echt zou durven een regering te laten vallen. Vandaar ook dat ze bijna alle proteststemmen krijgt. De VLD heeft haar kans enkele maanden geleden verkeken met het migrantenstemrecht. Ze had de held van de Vlamingen kunnen zijn.
Shadowman is offline  
Oud 14 juni 2004, 12:56   #10
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Als laatste argument pro wil ik toch aanhalen dat zo'n coalitie, mits ze voldoende sterk is en effe de onderlinge partijpolitiek opzijschuift, de enige methode is om nog een dam op te werpen tegen het Blok. Alle andere methodes hebben immers al gefaald...
Ik ben het daar niet mee eens. De traditionele partijen hebben al voldoende bewezen dat geen enkele van hen in staat is om het Blok aan te pakken. Ik denk dus niet dat ze het allemaal samen wel kunnen. Anderzijds verschillen de drie partijen ideologisch nog maar zo weinig dat ze de facto quasi één partij vormen.


@ Kistal. Ach oppositie van het Vlaams Blok. U bedoelt dat ze 4 jaar lang de zetels van hun parlement zullen verslijten terwijl de partijmedewerkers de volgende verkiezingen aan het voorbereiden zijn?
solidarnosc is offline  
Oud 14 juni 2004, 12:56   #11
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Als laatste argument pro wil ik toch aanhalen dat zo'n coalitie, mits ze voldoende sterk is en effe de onderlinge partijpolitiek opzijschuift, de enige methode is om nog een dam op te werpen tegen het Blok. Alle andere methodes hebben immers al gefaald...
Meer moet daar niet aan toegevoegd worden. Die coalitie is zo instabiel, dat ze de facto onmogelijk is. Groen! in de regering is veel makkelijker en stabieler.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 14 juni 2004, 13:01   #12
Tzuvar Raemborr
Minister
 
Tzuvar Raemborr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2004
Berichten: 3.495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ik ben het daar niet mee eens. De traditionele partijen hebben al voldoende bewezen dat geen enkele van hen in staat is om het Blok aan te pakken. Ik denk dus niet dat ze het allemaal samen wel kunnen. Anderzijds verschillen de drie partijen ideologisch nog maar zo weinig dat ze de facto quasi één partij vormen.


@ Kistal. Ach oppositie van het Vlaams Blok. U bedoelt dat ze 4 jaar lang de zetels van hun parlement zullen verslijten terwijl de partijmedewerkers de volgende verkiezingen aan het voorbereiden zijn?
Die moeten ze nog niet eens voorbereiden, met zo'n monster-regering worden ze nog veel sneller slapend rijk dan nu het geval is. Al zitten ze daar in hun stoel te maffen met een bordje "Neen." halfstok in hun handen
__________________
I'm still standing, better than I ever did,
Looking like a true survivor, feeling like a little kid.
__________________
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline  
Oud 14 juni 2004, 21:31   #13
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Volgens mij is de mededeling om niet mee te regeren enkel een strategische uitspraak om zoveel mogelijk in de wacht te slepen.

Een monstercoalitie zal niet overleven, teveel primadonna's in, en het is dan de keus voor Groen!: of VB, of zij...

Hun houding over het cordon kennende...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 14 juni 2004, 21:37   #14
weuttel
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Locatie: Dilbeek
Berichten: 6
Standaard

Groen! zal volgens mij wel moeten in de Vlaamse regering stappen. Paars is afgestraft, en ik denk niet dat het logisch is dat dan alletwee de partijen mee in de volgende regering stappen.
Als Groen! ook inderdaad in de coalitie stapt zullen ze harde eisen moeten stellen.
weuttel is offline  
Oud 14 juni 2004, 21:40   #15
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door weuttel
Groen! zal volgens mij wel moeten in de Vlaamse regering stappen. Paars is afgestraft, en ik denk niet dat het logisch is dat dan alletwee de partijen mee in de volgende regering stappen.
Ze willen alle 2, hebben al signalen gegeven in die richting. Maar willen en kunnen zijn twee dingen...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 14 juni 2004, 21:51   #16
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
DaBlacky beweerde wel dat Groen! zeker niet in de regering zou stappen en zou kiezen voor een oppositiekuur, maar de uitslag laat dat niet toe.

De enigste manier waarop Groen! in de oppositie stapt, is als een 5-partijencoalitie komt van CD&V/SP.a/N-VA/VLD/Spirit. Laat ons eerlijk zijn: die is onwerkbaar... Of als er een drie partijen coalitie komt van CD&V/N-VA/Vlaams Blok... Maar we weten dat men dat zal afkeuren...

Groen! komt dus bijna zeker in de Vlaamse regering terecht, om een Rooms-blauwe of rood-rode coalitie te depaneren...
Een regeringsdeelname wordt altijd besproken op een congres. Staat in de statuten denk ik zelfs (kan het opzoeken als ge wilt).

Dus het hangt van het gros van de leden af.
Enfin. Het is niet echt een 6-partner-coalitie. Er zit geen enkele Vivant-verkozene in het parlement. Over Spirit kun je momenteen niet echt spreken van een aparte partij. Dus dat valt al bij al nog mee.

En als de regering valt, kan Groen! dan nog altijd zeggen: tis goe. Maar dat is pas over minstens een half jaar ofzo.
DaBlacky is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be