Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 december 2018, 11:32   #81
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

https://m.knack.be/nieuws/belgie/lan...box=1545052310

Langzaam maar zeker zet Bart De Wever België schaakmat en werkt hij aan een Vlaamse republiek'

Laatst gewijzigd door Anna List : 25 december 2018 om 11:32.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2018, 11:47   #82
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
https://m.knack.be/nieuws/belgie/lan...box=1545052310

Langzaam maar zeker zet Bart De Wever België schaakmat en werkt hij aan een Vlaamse republiek'
Het zal er wel van komen dat Wallonië zich gaat aansluiten bij Frankrijk.
Brussel kan als stadstaat in een confederatie met Vlaanderen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2018, 13:17   #83
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het zal er wel van komen dat Wallonië zich gaat aansluiten bij Frankrijk.
Brussel kan als stadstaat in een confederatie met Vlaanderen.
We laten Brussel beter los.
Kost stukken van mensen is is bijna volledig geïslamiseerd.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2018, 14:35   #84
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Neen neen...de NVA "wacht op een opportuniteit".
Zowel in groep als individueel.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2018, 17:55   #85
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
https://m.knack.be/nieuws/belgie/lan...box=1545052310

Langzaam maar zeker zet Bart De Wever België schaakmat en werkt hij aan een Vlaamse republiek'
Annexatie van Vlaanderen erbij door Frankrijk is zo geregeld! ???? En de meeste Vlamingen vinden dat ok.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 15:33   #86
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Ik vond die Gewijde van Dampiere altijd al verdacht.
Hij was om de een of andere reden niet sympathiek.
Blijkt nu dat het een Tempelier was.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 18:22   #87
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Ik vond die Gewijde van Dampiere altijd al verdacht.
Hij was om de een of andere reden niet sympathiek.
Blijkt nu dat het een Tempelier was.
Tja, zoals Bart de Wever misschien zou zeggen: "Pecunia non olet".

Na een onrustige periode met ook nog onze gravin Aleid is het toch nog goedgekomen. Floris V als graaf van Holland, Zeeland en Henegouwen.

Hét bewijs dat Brabants-Hollandse samenwerking grote resultaten geeft.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 december 2018 om 18:24.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 22:55   #88
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
We laten Brussel beter los.
Kost stukken van mensen is is bijna volledig geïslamiseerd.
1. Olivier Maingain zou voor u applaudiseren. Dat Vlaanderen Brussel moet loslaten is het standpunt van Defi, het vroeger Font de Francophones ! Onbegrijpelijk dat zg. Vlaamsgezinden dat napraten. Ik vind dat uiterst een laakbare vorm van defaitisme.
Neen, een strijdbaar maar niet onrealistisch standpunt is de verwezenlijking van de Taalreconquista van Brussel en dat kan via een massale investering via het NL-onderwijs. En ja, dat mag voor mijn part gerust was kosten!

2. Antwerpen is niet meer geïslamiseerd van Brussel...
Maar goed, men moet weten wat men wil. Ik sta veel dichter bij een Nederlandssprekende Brusselse Marokkaan dan bij een blanke Franssprekende Brusselaar. Voor u geldt dus het tegendeel lijk ik te begrijpen.

Ik ben louter pragmatisch bekeken tegen konfederalisme of Vlaamse onafhankelijkheid zolang die Taalreconquista niet is voltrokken, want NU hebben we daartoe (nog) de hefbomen in handen door het uitoefenen van de gemeenschapsbevoegheden te Brussel, op vlak van onder meer onderwijs. En we moeten die macht niet uit handen geven maar ze integendeel BETER gebruiken verdomme!

Wat zoudt ge tenslotte vragen in onderhandelingen met de Francophonie voor de toegeving van Brussel op te geven ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 december 2018 om 23:02.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 23:00   #89
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Annexatie van Vlaanderen erbij door Frankrijk is zo geregeld! ????
Tja, zelfs in 1830 was dat toch niet "zo geregeld"....
Citaat:
En de meeste Vlamingen vinden dat ok.
Dat moet ge toch maar eens toelichten...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 december 2018 om 23:01.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 23:27   #90
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
https://m.knack.be/nieuws/belgie/lan...box=1545052310

Langzaam maar zeker zet Bart De Wever België schaakmat en werkt hij aan een Vlaamse republiek'
Men zou inderdaad kunnen veronderstellen dat, de voor de Franstalige publieke opinie met de MR kollaborerende NVA, zwaar zal afgestraft worden bij de volgende verkiezingen en de PS in Wallonië als grote overwinnaar uit de bus komt.
Ook valt daar de opgang van extreem links niet te onderschatten.

Zo bekeken zou het dus best kunnen dat na de volgende verkiezingen de tegenstelling tussen het linkse Wallonië en het rechtse Vlaanderen, en bijgevolg de onbestuurbaarheid van België, groter dan ooit zal blijken te zijn.
Volgens Liesbet Van Impe hebben we in 2019 dan ook geen nieuwe regering.

Voor mij is de vraag daarbij hoe de Nederlandstaligen het gaan spelen om uit die situatie hun profijt te halen. Zoals ik het hierboven stelde, als de Nederlandstaligheid in Brussel zal opgeofferd worden om het konfederalisme te forceren dan hoeft het voor mij helemaal niet. Ik kijk dan ook de situatie met zeer grote ongerustheid tegemoet...

Ergens hoop ik dus dat Van Impe gelijk heeft, maar tegelijk vrees ik dat ook...
Het ijzer wordt heter maar dat betekent nog niet dat het zal gesmeed worden naar mijn goesting.

Tenslottte vrees ik ook dat Jules Gheude met zijn rattachistische visie zou kunnen gelijk krijgen als Vl. onafhankelijk wordt. Op de website van het RWF wordt volgens Wiki gesteld: Toch wordt het rattachisme als een serieuze optie beschouwd voor velen als België zou ophouden te bestaan. Een opinieonderzoek uit 2008 liet uitschijnen dat 49% van de Walen voor een aansluiting bij Frankrijk is als België ophoudt te bestaan, 60% van de Fransen zou voorstander zijn. Volgens een onderzoek gepubliceerd in juni 2010 was toen zelfs twee derde van de Fransen voor aanhechting.

En dat is ten allen prijze een scenario dat moet vermeden worden!
De Heelnederlander in mij ziet daarin een verdere desintegratie der Nederlanden, en de Grootnederlander ziet zijn Dietse buffer die eeuwenlang zeer nuttig was verloren gespeeld.
Zoals onze forumvriend Hollander hier eens stelde, en ik kan hem alleen maar gelijk geven: de legers van de vorsten die eeuwenlang de Nederlanden verdedigden tegen de Franse aarstvijand zouden dan voor niets hebben gestreden. En de Franse imperialisten zouden zomaar en voor niets een potuum geschenk in de schoot geworpen krijgen: dat is onverteerbaar en onverkropbaar. Inbuvable zou Madame NON zeggen.
Het is niet dat ik een zeer grote vriend van Wallonië ben, dat is pure geopolitiek.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 december 2018 om 23:57.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2018, 10:51   #91
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Tja, zelfs in 1830 was dat toch niet "zo geregeld"....

Dat moet ge toch maar eens toelichten...
Sinds 1830 is er geen opstand uitgebroken tegen het franstalige gezag in Brussel. En wie zwijgt stemt toe.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2018, 03:10   #92
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Sinds 1830 is er geen opstand uitgebroken tegen het franstalige gezag in Brussel. En wie zwijgt stemt toe.
Ik vind dat wat kort door de bocht want ge gaat daarbij voorbij aan de orangistische oppositie. Er waren overigens een paar mislukte staatsgrepen tegen de nieuwbakken Belgische regering. En in de jaren '40 werden de leiders van een sociale opstand (zie 1830) gevangen gezet nog tijdens de organisatie van die opstand. Het verschil met 1830 is waarschijnlijk dat de nieuwe Brusselse machthebbers dichter op de bal konden spelen vanuit Brussel dan voorheen vanuit Den Haag.
En ja, de grondwettelijk gewaarborgde vrijheid van meningsuiting, persvrijheid en dergelijke, het bleek in de praktijk een dode grondwettelijke letter op een vodje grondwettelijk papier.

Quote: "tegen het franstalige gezag" ; dan wil ik in de recente geschiedenis toch effe wijzen op: http://theater.ua.ac.be/nevb/html/Ma...20Brussel.html
EN vooral op https://nl.wikipedia.org/wiki/Leuven_Vlaams
al waren dat natuurlijk geen gewapende opstanden, maar toch niet zonder betekenis, wel integendeel.

En, als ik beheerst de bal effe mag terugkaatsen in noordelijke richting, al is dat - akkoord - een ander onderwerp: Wij hadden tijdens de Franse annexatie de heroïsche Boerenkrijg. Waar zaten jullie toen ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 december 2018 om 03:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2018, 08:46   #93
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik vind dat wat kort door de bocht want ge gaat daarbij voorbij aan de orangistische oppositie. Er waren overigens een paar mislukte staatsgrepen tegen de nieuwbakken Belgische regering. En in de jaren '40 werden de leiders van een sociale opstand (zie 1830) gevangen gezet nog tijdens de organisatie van die opstand. Het verschil met 1830 is waarschijnlijk dat de nieuwe Brusselse machthebbers dichter op de bal konden spelen vanuit Brussel dan voorheen vanuit Den Haag.
En ja, de grondwettelijk gewaarborgde vrijheid van meningsuiting, persvrijheid en dergelijke, het bleek in de praktijk een dode grondwettelijke letter op een vodje grondwettelijk papier.

Quote: "tegen het franstalige gezag" ; dan wil ik in de recente geschiedenis toch effe wijzen op: http://theater.ua.ac.be/nevb/html/Ma...20Brussel.html
EN vooral op https://nl.wikipedia.org/wiki/Leuven_Vlaams
al waren dat natuurlijk geen gewapende opstanden, maar toch niet zonder betekenis, wel integendeel.

En, als ik beheerst de bal effe mag terugkaatsen in noordelijke richting, al is dat - akkoord - een ander onderwerp: Wij hadden tijdens de Franse annexatie de heroïsche Boerenkrijg. Waar zaten jullie toen ?
Wij hadden het toen druk met de invasie van de Russen en de Britten ,
die hier kwamen om de Bataafse Republiek om zeep te helpen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Brits-..._Noord-Holland
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2018, 11:46   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
We laten Brussel beter los.
Kost stukken van mensen is is bijna volledig geïslamiseerd.
Al in de Woluwes geweest? Evere? Ukkel? Watermaal? De groene onderrand en oostkant van Brussel is in niets te vergelijken met de rest.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2018, 15:36   #95
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al in de Woluwes geweest? Evere? Ukkel? Watermaal? De groene onderrand en oostkant van Brussel is in niets te vergelijken met de rest.
In Brusselse gemeenten als Sint Gillis en Molenbeek zijn er inderdaad paar probleemwijken.
Maar ook Koekelberg Ganshoren en Jette zijn rustige en mooie gemeenten.
Ook Schaerbeek en Anderlecht en hebben heel mooie en rustige wijken

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 28 december 2018 om 15:37.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2018, 15:46   #96
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al in de Woluwes geweest? Evere? Ukkel? Watermaal? De groene onderrand en oostkant van Brussel is in niets te vergelijken met de rest.
Akkoord voor Watermaal en Ukkel. Maar in St.Lambrechts-Woluwe melden zich ook stilaan problemen. Vooral de buurt rond de Andromedalaan ("op het eerste zicht" nochtans een rustige en groene buurt, tot ge er gaat wonen).
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2018, 16:17   #97
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Men zou inderdaad kunnen veronderstellen dat, de voor de Franstalige publieke opinie met de MR kollaborerende NVA, zwaar zal afgestraft worden bij de volgende verkiezingen en de PS in Wallonië als grote overwinnaar uit de bus komt.
Ook valt daar de opgang van extreem links niet te onderschatten.

Zo bekeken zou het dus best kunnen dat na de volgende verkiezingen de tegenstelling tussen het linkse Wallonië en het rechtse Vlaanderen, en bijgevolg de onbestuurbaarheid van België, groter dan ooit zal blijken te zijn.
Volgens Liesbet Van Impe hebben we in 2019 dan ook geen nieuwe regering.

Voor mij is de vraag daarbij hoe de Nederlandstaligen het gaan spelen om uit die situatie hun profijt te halen. Zoals ik het hierboven stelde, als de Nederlandstaligheid in Brussel zal opgeofferd worden om het konfederalisme te forceren dan hoeft het voor mij helemaal niet. Ik kijk dan ook de situatie met zeer grote ongerustheid tegemoet...

Ergens hoop ik dus dat Van Impe gelijk heeft, maar tegelijk vrees ik dat ook...
Het ijzer wordt heter maar dat betekent nog niet dat het zal gesmeed worden naar mijn goesting.

Tenslottte vrees ik ook dat Jules Gheude met zijn rattachistische visie zou kunnen gelijk krijgen als Vl. onafhankelijk wordt. Op de website van het RWF wordt volgens Wiki gesteld: Toch wordt het rattachisme als een serieuze optie beschouwd voor velen als België zou ophouden te bestaan. Een opinieonderzoek uit 2008 liet uitschijnen dat 49% van de Walen voor een aansluiting bij Frankrijk is als België ophoudt te bestaan, 60% van de Fransen zou voorstander zijn. Volgens een onderzoek gepubliceerd in juni 2010 was toen zelfs twee derde van de Fransen voor aanhechting.

En dat is ten allen prijze een scenario dat moet vermeden worden!
De Heelnederlander in mij ziet daarin een verdere desintegratie der Nederlanden, en de Grootnederlander ziet zijn Dietse buffer die eeuwenlang zeer nuttig was verloren gespeeld.
Zoals onze forumvriend Hollander hier eens stelde, en ik kan hem alleen maar gelijk geven: de legers van de vorsten die eeuwenlang de Nederlanden verdedigden tegen de Franse aarstvijand zouden dan voor niets hebben gestreden. En de Franse imperialisten zouden zomaar en voor niets een potuum geschenk in de schoot geworpen krijgen: dat is onverteerbaar en onverkropbaar. Inbuvable zou Madame NON zeggen.
Het is niet dat ik een zeer grote vriend van Wallonië ben, dat is pure geopolitiek.
Waarom, als ik vragen mag? Als u aanvaardt dat de Vlamingen het evidente recht op zelfbeschikking hebben moet u dat ook aanvaarden voor de Walen.
Bovendien, reeds in de 16e eeuw kwam de verdeeldheid tot uiting toen bleek dat de Waalse regio's het vertikten om tot de Unie van Utrecht toe te treden en liever bij elkaar hokten in de Unie van Atrecht.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2018, 17:05   #98
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waarom, als ik vragen mag? Als u aanvaardt dat de Vlamingen het evidente recht op zelfbeschikking hebben moet u dat ook aanvaarden voor de Walen.
Ik beweer toch niet dat ik dat ik de Walen het recht op zelfbeschikking misken.
Zelfbeschikking zou betekenen een onafhankelijke Waalse staat. En daar kan ik natuurlijk mee leven. Ik vrees echter dat dat op termijn een eerste stap naar aanhechting bij Frankrijk zou zijn, hetgeen betekent dat Diestland dan geen bufferzone meer heeft en Leuven op de staatsgrens met Frankrijk komt te liggen. Een aanhechting van Wallonië is de verzetting van het historische domino-effekt waarbij de Nederlanden steeds kleiner worden en Frankrijk steeds groter. En na Wallonië zijn wij dan gegarandeerd aan de beurt om opgeslorpt te worden.

Een onafhankelijk Vlaanderen naast een onafhankelijk Wallonië, afgezien dan nog wat met Brussel zou gebeuren, is daarom een te vermijden verdere desïntegratie der Nederlanden, de 17 Provinciën. En de enige die daar geopolitiek profijt kan uit halen is de eeuwenoude aartsvijand. Op het Kongres van Wenen werd Frankrijk een fameuze en verdiende geopolitiek hak gezet door de oprichting van het VKN, helaas is daar nu weinig van overgebleven...

Vandaar dan ook mijn staatkundig ideaal van een Dietse eenheidsstaat in een konfederaal geheel met Franstaligen en Duitstaligen. Niet België, maar de Benelux moet heringericht worden op konfederale basis.

Ik zie bovendien marketingtechnische mogelijkheden om dat te verkopen: De Dietsers hebben eindelijk hun Dietsland, de Vlaamsnationalisten kan men uitleggen dat België opgesplitst is, terwijl men de Belgicisten zou kunnen verkopen dat België toch nog altijd "bestaat", zelfs groter wordt. En tenslotte wordt een Heelnederlandse visie verzoend met een Grootnederlandse. (Als het uitgelegd wordt mogen ze wel niet mekaars media volgen, maar goed ook dat is geen probleem, want dat doen ze nu ook al niet )

Ik weet dat gij zijt voor een (kon)federatie van Vl met NL, maar voor mij is dat iets voor de Grootnederlander die wel wil, maar uiteindelijk niet durft springen.
Neen, we moeten smeden aan de gemeenschappelijk Dietse identiteit en de Vlaamse en de Hollandse identiteiten moeten daaraan staatkundig "ondergeschikt" worden zonder die daarom te verliezen. West- en Oost-Duitsland zijn toch ook opgegaan in één geheel. Een beetje meer grootmoedigheid, als grootnederlander, Quercus!

Citaat:
Bovendien, reeds in de 16e eeuw kwam de verdeeldheid tot uiting toen bleek dat de Waalse regio's het vertikten om tot de Unie van Utrecht toe te treden en liever bij elkaar hokten in de Unie van Atrecht.
Inderdaad, de kommunautaire kwestie is niet ontstaan in 1830 maar is werkelijk van alle eeuwen. Maar dat is een ander onderwerp. Het pleit echter wel voor het konfederalisme zoals ik dat zie.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 december 2018 om 17:22.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2018, 17:53   #99
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik vind dat wat kort door de bocht want ge gaat daarbij voorbij aan de orangistische oppositie. Er waren overigens een paar mislukte staatsgrepen tegen de nieuwbakken Belgische regering. En in de jaren '40 werden de leiders van een sociale opstand (zie 1830) gevangen gezet nog tijdens de organisatie van die opstand. Het verschil met 1830 is waarschijnlijk dat de nieuwe Brusselse machthebbers dichter op de bal konden spelen vanuit Brussel dan voorheen vanuit Den Haag.
En ja, de grondwettelijk gewaarborgde vrijheid van meningsuiting, persvrijheid en dergelijke, het bleek in de praktijk een dode grondwettelijke letter op een vodje grondwettelijk papier.

Quote: "tegen het franstalige gezag" ; dan wil ik in de recente geschiedenis toch effe wijzen op: http://theater.ua.ac.be/nevb/html/Ma...20Brussel.html
EN vooral op https://nl.wikipedia.org/wiki/Leuven_Vlaams
al waren dat natuurlijk geen gewapende opstanden, maar toch niet zonder betekenis, wel integendeel.

En, als ik beheerst de bal effe mag terugkaatsen in noordelijke richting, al is dat - akkoord - een ander onderwerp: Wij hadden tijdens de Franse annexatie de heroïsche Boerenkrijg. Waar zaten jullie toen ?
De Fransen troepen werden destijds uitgenodigd doir de Patriotten om de Stadhouder, Willem V te verdrijven. Dat is gebeurd. Toen werden we dus Frans. Redelijk bizar eigenlijk.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2018, 17:55   #100
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waarom, als ik vragen mag? Als u aanvaardt dat de Vlamingen het evidente recht op zelfbeschikking hebben moet u dat ook aanvaarden voor de Walen.
Bovendien, reeds in de 16e eeuw kwam de verdeeldheid tot uiting toen bleek dat de Waalse regio's het vertikten om tot de Unie van Utrecht toe te treden en liever bij elkaar hokten in de Unie van Atrecht.
Lijkt mij duidelijk en helder.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be