Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 mei 2018, 14:33   #101
Lukkas
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 6.560
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Wie geen komaf wil maken met het hoofddoekenverbod, is schuldig aan collectieve mensenrechtenschending'

Dat vind ik er ook van. Mensen die overal en altijd naakt lopen steekt men ook weg. Openbare zedenschennis. Er zou geen hoofddoekenverbod mogen zijn in het GO onderwijs. Religieuze exhibitionisten zou men ook moeten wegsteken. Wie geen komaf wil maken met het hoofddoekenverbod, is schuldig aan collectieve mensenrechtenschending. Het recht om niet met de ander zijn religieuze naaktheid geconfronteerd te worden. Er mag geen hoofddoekverbod zijn in de GO scholen want men zou dat enkel en alleen mogen dragen thuis of in moskeeën, niet op openbare plaatsen.
Het feit dat bepaald moslimgespuis onze meisjes en vrouwen lastigvallen, molesteren of verkrachten, juist omdat zij geen hoofddoek dragen, is al genoeg om die hoofddoek in het algemeen te verbieden.
__________________
“De militante moslim is degene die de ongelovige onthoofdt, terwijl de gematigde moslim de voeten van het slachtoffer vasthoudt.” (Marco Polo)
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2018, 17:15   #102
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Waarom niet? Religie gaat uit van geloof, niet van wetenschappelijke waarheid. Hij mag dus gerust zeggen dat die mirakels wetenschappelijk onmogelijk zijn en toch geloven dat ze hebben plaatsgevonden. Sterker nog:
er kan maar sprake zijn van mirakels en wonderen daar waar de wetenschappelijk verwachte werkelijkheid wordt overwonnen. Mirakels vooronderstellen dus het bestaan van een wetenschappelijke fysica. Ze vormen er geenszins de ontkenning van.
Gij antwoordt gewoon niet op mijn vraag!
Mijn vraag is heel simpel, kan een meester godsdienst in het katholiek onderwijs vertellen in de klas dat de mirakels van Jezus niet waar zijn?
Néééééé, natuurlijk niet! Als hij dat doet vliegt hij met klikken en klakken buiten!

jongen toch!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht

Stel je maar eens de vraag wat 'wetenschap' voor een 7-jarige precies betekent.
Néé"! die vraag ga ik mij zeker niet stellen want die vraag is belachelijk en totaal irrelevant!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het begrip daarvan wordt ook maar pas accuraat als het wetenschap leert onderscheiden van andere dimensies van de sociale werkelijkheid. En dat onderscheidingsproces is een werk van lange adem. Niet iets dat op je 7de al voltooid zal zijn.
Peche, come back! Er is iemand die nog waziger en wolliger is dan gij! Alles is vergeten en vergeven!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht



Ik zie het probleem niet. Volgens jou financiert de overheid "tovenarij".
Kijk, als ge niet de moeite wil doen om te lezen wat ik schrijf, ga in uwen hof zitten en kijk naar de bloemekes.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
In de leerplannen van het katholiek onderwijs staat alleszins niets te lezen over tovenarij.
iemand die dood is, en dan terug levend wordt, is dat geen tovenarij??
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Kinderen leren er niet toveren.
Allez jong, zijt ge zeker?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ze maken hooguit kennis met de verhalen van de bijbel en ze zijn volledig vrij om die verhalen wel of niet te geloven. Indien ze daarin niet geloven, hebben ze tenminste kennis genomen van die verhalen, die tot ons collectief erfgoed behoren en onmisbaar zijn om bijv. de grote middeleeuwse kunst en de wortels van onze westerse beschaving te begrijpen.

ZZZZZ, ik val int slaap
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 01:56   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
dat de overheid het bovennatuurlijke erkent en financiert. opletten aub!
Fout. De overheid erkent helemaal niet zoiets als "het bovennatuurlijke".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 01:57   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Als een overheid iemand betaalt die voor een klas verkondigt (alsof het waarheid is) dat er 2000 jaar geleden een man over water liep (en aldus de natuurwetten naar zijn hand kon zetten), gebeurt dat dan niet met goedkeuring van de overheid? komt er geen inspectie in die klas? Als een godsdienstleraar plots verkondigt: Jezus kon 3 everzwijnen achteroverslaan in 10 minuten en kon de 100 meter lopen 3 seconden, gaat die inspectie dan niet ingrijpen en zeggen, 'pas op, DAT kan niet'.
U dwaalt. De overheid komt op het inhoudelijke niet tussen. De doorlichting van de Vlaamse overheid heeft ten andere niet de bevoegdheid om de leraren levensbeschouwelijke vakken te controleren. Dat kan alleen de toeziende geestelijke overheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 01:58   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ge antwoordt niet op mijn vraag. I will rephrase the question:

Als een leraar godsdienst tijdens de les vertelt dat de mirakels van Jezus eigenlijk niet waar zijn, want dat er geen wetenschappelijk bewijs voor is, denkt u dat hij lang voor de klas zal staan?
Ik ken er nochtans genoeg die niet geloven in de werkelijkheid van Jezus' wonderen. En toch blijven ze leraar katholieke godsdienst.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 01:59   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maakt een kind van 7 het onderscheid tussen wat de meester om 9 00u vertelt, en om 11 00u? Denkt een kind als het over Jezus gaat: 'oh, het is de les godsdienst nu, dit is het sprookjes uurtje'? Ik dacht van niet!
Stelt u nu voor de verschillende vakken af te schaffen? Of meent u dat een kind geen onderscheid weet te maken tussen WERO, taal en turnen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 02:00   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Er is een leerplan. En trouwens, wat maakt dat uit? De overheid financiert toch? Ze weet toch wat er verteld wordt tijdens de lessen! Het staat in het leerplan (dat trouwens van een tenenkrullende politiek correct niveau is: Jezus als hippie).
Ik vraag me echt af welk leerplan godsdienst u gelezen hebt. Kunt u dat eens verduidelijken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 02:01   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat denken de belgicisten ook omtrent het ontstaan van de republiek Vlaanderen.
Maar geven wij de strijd op?
Wie voert er dan wel strijd om het Schoolpact af te schaffen? Is er een bepaalde partij in Vlaanderen die de netten wil afschaffen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 02:03   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vanuit de heel vroegere geschiedenis, over de Grieken, Romeinen enz. heen, zijn wij gelukzakken met een stevige beschaving.
Maar het stopt hier niet. De beschaving evolueert verder, misschien met horten en stoten, maar globaal wel positief.

De initiatieven van de katholieke kerk tot uitbouw van het onderwijs, zijn cruciaal geweest.
Maar nu ook uitgeleefd. De basisidee van onderwijs en wetenschap te voorzien, is goed. Maar de achterliggende leugens en veronderstellingen van het religieuze moeten er nu uit.
Zodanig "uitgeleefd" dat het katholieke net nog steeds staat voor "kwaliteit". En zodanig "uitgeleefd" dat de overgrote meerderheid van de ouders hun kinderen er nog steeds naartoe stuurt.

Er "moet" trouwens niets op confessioneel vlak. We leven in een vrij land met een door de grondwet gewaarborgd recht op vrij schoolinitiatief. Tot spijt van wie het benijdt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 02:04   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Gij antwoordt gewoon niet op mijn vraag!
Mijn vraag is heel simpel, kan een meester godsdienst in het katholiek onderwijs vertellen in de klas dat de mirakels van Jezus niet waar zijn?
Néééééé, natuurlijk niet! Als hij dat doet vliegt hij met klikken en klakken buiten!
Kunt u mij, onderwijzer sedert jaar en dag, eens vertellen welke leraar er onlangs om die reden werd buitengezet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 06:01   #111
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fout. De overheid erkent helemaal niet zoiets als "het bovennatuurlijke".
De erkenning van godsdiensten, is dat niet het erkennen van het bovennatuurlijke? Het woord zegt het zelf: 'GOD'sdienst. God, is dat niet een wezen dat 'boven de natuur' staat?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 06:03   #112
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U dwaalt. De overheid komt op het inhoudelijke niet tussen. De doorlichting van de Vlaamse overheid heeft ten andere niet de bevoegdheid om de leraren levensbeschouwelijke vakken te controleren. Dat kan alleen de toeziende geestelijke overheid.
Ik zeg niet dat de overheid tussenkomt, ik zeg dat de overheid dat betaalt. De overheid weet perfect dat er over jezus wordt verteld alsof hij een goddelijk wezen is, niet als een mens die goed kan goochelen.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 16 mei 2018 om 06:08.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 06:04   #113
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ken er nochtans genoeg die niet geloven in de werkelijkheid van Jezus' wonderen. En toch blijven ze leraar katholieke godsdienst.
Oei, sssssst, zwijgen!

Ik ken ook een cd&v 'er die atheist is! Ik zwijg ook!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 06:06   #114
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Stelt u nu voor de verschillende vakken af te schaffen? Of meent u dat een kind geen onderscheid weet te maken tussen WERO, taal en turnen?
Ik stel dat helemaal niet voor. En kinderen van 7 kunnen verschillende vakken onderscheiden, maar niet het bull shit niveau.
De meeste kinderen van 7 geloven ook nog in sinterklaas.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 16 mei 2018 om 06:09.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 06:08   #115
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunt u mij, onderwijzer sedert jaar en dag, eens vertellen welke leraar er onlangs om die reden werd buitengezet?
Evenveel als biologie leerkrachten ontslagen zijn omdat ze niet in de evolutietheorie geloven.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 13:04   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
De erkenning van godsdiensten, is dat niet het erkennen van het bovennatuurlijke? Het woord zegt het zelf: 'GOD'sdienst. God, is dat niet een wezen dat 'boven de natuur' staat?
U dwaalt.

De wetgeving spreekt helemaal niet over "erkenning van godsdienst", maar wel "erkende eredienst".

Die erkenning houdt geen erkenning in van het bovennatuurlijke. Om dat te begrijpen, moet u natuurlijk enige moeite willen doen om de wetgeving ter zake te lezen én te begrijpen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 13:06   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik zeg niet dat de overheid tussenkomt, ik zeg dat de overheid dat betaalt. De overheid weet perfect dat er over jezus wordt verteld alsof hij een goddelijk wezen is, niet als een mens die goed kan goochelen.
U dwaalt.

De overheid houdt zich niet bezig met het inhoudelijk aspect en "weet" bijgevolg geenszins wat "er over Jezus wordt verteld alsof... ". De leerplannen van de confessioneel gebonden vakken worden vastgelegd door de toeziende geestelijke overheid; niet door het ministerie van Onderwijs. Het is het ministerie zelfs niet toegelaten om zich op dat terrein te geven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 13:07   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik stel dat helemaal niet voor. En kinderen van 7 kunnen verschillende vakken onderscheiden, maar niet het bull shit niveau.
De meeste kinderen van 7 geloven ook nog in sinterklaas.
Wat is "bull shit niveau"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 13:38   #119
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie voert er dan wel strijd om het Schoolpact af te schaffen? Is er een bepaalde partij in Vlaanderen die de netten wil afschaffen?
Wel, er was toch al één partij waarvan de voorzitster iets los gelaten heeft over meer scheiding van staat en kerk.
Verder is Vlaanderen zich toch flink aan het ontkerstenen. Hoeveel katholieke scholen zouden er al niet zijn, waar niet één geestelijke-celibatair nog aanwezig is in het kader?

Maar toegegeven: voor de rest is alles nog zeer embryonaal. En gij, beste goedgelovige, gaat die beweging niet aborteren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 14:03   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wel, er was toch al één partij waarvan de voorzitster iets los gelaten heeft over meer scheiding van staat en kerk.
Verder is Vlaanderen zich toch flink aan het ontkerstenen. Hoeveel katholieke scholen zouden er al niet zijn, waar niet één geestelijke-celibatair nog aanwezig is in het kader?
Is een school volgens u dan pas katholiek wanneer er een geestelijke aanwezig is? U schijnt een nogal sterk klerikale visie te hebben op wat Kerk is. In ieder geval een visie die niet echt overeenkomt met wat de katholieke Kerk leert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be