Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 augustus 2016, 08:18   #1
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard FSSPX terug welkom in de Kerk

Priesterbroederschap Pius x die al een tijdje uit de Kerk lag zal mogelijk onder de vorm van een persoonlijke prelatuur terug welkom zijn. Ze zullen vaticanum 2 niet helemaal moeten accepteren. Een tijdje terug was de totale aanvaarding van vaticanum 2 nog één van de voorwaarden om terug in de moederschoot van de Kerk te mogen binnen treden, maar de Kerk heeft Zijn eisen verzwakt, en terecht.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 09:05   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Priesterbroederschap Pius x die al een tijdje uit de Kerk lag zal mogelijk onder de vorm van een persoonlijke prelatuur terug welkom zijn. Ze zullen vaticanum 2 niet helemaal moeten accepteren. Een tijdje terug was de totale aanvaarding van vaticanum 2 nog één van de voorwaarden om terug in de moederschoot van de Kerk te mogen binnen treden, maar de Kerk heeft Zijn eisen verzwakt, en terecht.
De priesterbroederschap was altijd al een deel van de katholieke Kerk. Laten we hoogstens zeggen dat er nu reguliere structuren worden opgezet.

Rome is voor het overige gewiekst in haar strategie. Ik betwijfel sterk of Rome een steeds verder ontwikkelend orgaan in haar midden zal dulden dat Vaticanum II niet alleen niet aanvaard maar er ook om de haverklap kritiek op geeft. Daarnaast is maar de vraag hoe de bisschoppen op het terrein zullen reageren. Men deed al zo moeilijk met de zogenaamde "indultmissen" en "-priesters".

En kijk maar eens hoe ze Mechelen omgesprongen hebben met de vrij brave conservatieve priesterbroederschap van de heilige Apostelen... Dat zijn allemaal elementen die men doen besluiten dat er een groot verschil zal zijn tussen de theorie die in Rome wordt uitgeschreven en de praktijk zoals die door de bisschoppen zal vertaald worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 09:44   #3
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De priesterbroederschap was altijd al een deel van de katholieke Kerk. Laten we hoogstens zeggen dat er nu reguliere structuren worden opgezet.

Rome is voor het overige gewiekst in haar strategie. Ik betwijfel sterk of Rome een steeds verder ontwikkelend orgaan in haar midden zal dulden dat Vaticanum II niet alleen niet aanvaard maar er ook om de haverklap kritiek op geeft. Daarnaast is maar de vraag hoe de bisschoppen op het terrein zullen reageren. Men deed al zo moeilijk met de zogenaamde "indultmissen" en "-priesters".

En kijk maar eens hoe ze Mechelen omgesprongen hebben met de vrij brave conservatieve priesterbroederschap van de heilige Apostelen... Dat zijn allemaal elementen die men doen besluiten dat er een groot verschil zal zijn tussen de theorie die in Rome wordt uitgeschreven en de praktijk zoals die door de bisschoppen zal vertaald worden.
Zou kinneke Jezus dat niet leuk gevonden hebben, dat zijn fanclubs toenadering met mekaar zoeken?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 10:11   #4
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Een tijd terug hoorde ik een bisschop 'stoeffen' over waar volgens hem de kracht van de Katholieke Kerk lag tov andere religies: door de centrale sturing kon je overal ter wereld een kerk binnenlopen en op dezelfde manier je religie beleven.

Los van het feit dat dat een beetje als McDonalds klinkt: blijkbaar heeft Rome het toch wat moeilijk om zowel de gematigden als de extremisten te blijven bedienen...
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 12:20   #5
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Een tijd terug hoorde ik een bisschop 'stoeffen' over waar volgens hem de kracht van de Katholieke Kerk lag tov andere religies: door de centrale sturing kon je overal ter wereld een kerk binnenlopen en op dezelfde manier je religie beleven.
Zal dat een reden zijn waarom de kerk zo goed kon/kan opschieten met fascisme?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 21:48   #6
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De priesterbroederschap was altijd al een deel van de katholieke Kerk. Laten we hoogstens zeggen dat er nu reguliere structuren worden opgezet.

Rome is voor het overige gewiekst in haar strategie. Ik betwijfel sterk of Rome een steeds verder ontwikkelend orgaan in haar midden zal dulden dat Vaticanum II niet alleen niet aanvaard maar er ook om de haverklap kritiek op geeft. Daarnaast is maar de vraag hoe de bisschoppen op het terrein zullen reageren. Men deed al zo moeilijk met de zogenaamde "indultmissen" en "-priesters".

En kijk maar eens hoe ze Mechelen omgesprongen hebben met de vrij brave conservatieve priesterbroederschap van de heilige Apostelen... Dat zijn allemaal elementen die men doen besluiten dat er een groot verschil zal zijn tussen de theorie die in Rome wordt uitgeschreven en de praktijk zoals die door de bisschoppen zal vertaald worden.
Voor mij maakten ze nog steeds deel uit van de Kerk. Maar als het nog eens '0fficieel' wordt dan is het helemaal top. Door de ommezwaai van de Kerk vrees ik dat er meer achter zit. Hopelijk zit de heilige geest erachter
en niet de slinkse bende die de kerk tracht te vernietigen.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 22:55   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Voor mij maakten ze nog steeds deel uit van de Kerk. Maar als het nog eens '0fficieel' wordt dan is het helemaal top. Door de ommezwaai van de Kerk vrees ik dat er meer achter zit. Hopelijk zit de heilige geest erachter
en niet de slinkse bende die de kerk tracht te vernietigen.
Als de officiële structuren nu tot een verbetering zouden leiden van de binnenkerkelijke situatie, zou dat een positief punt zijn. Alleen betwijfel ik dat in heel sterke mate.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 22:58   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Een tijd terug hoorde ik een bisschop 'stoeffen' over waar volgens hem de kracht van de Katholieke Kerk lag tov andere religies: door de centrale sturing kon je overal ter wereld een kerk binnenlopen en op dezelfde manier je religie beleven.
Van die eenheid is er vandaag de dag alleszins niet veel overgebleven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be