Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 januari 2014, 20:23   #61
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Met dit soort opdrachten valt bijzonder weinig te foefelen vandaag de dag. Als je naar de recentste NMBS-bestellingen kijkt, zie je ook duidelijk dat de politiek zich weinig of niks bemoeid heeft met de gunning. Beiden (HLE18 en Desiro) zijn naar Siemens gegaan, hoewel die geen Belgische fabrieken heeft. Als de politiek beslist had, dan waren die orders naar Bombardier of Alstom gegaan. De toewijzing van de Fyra aan Ansaldo Breda was trouwens vooral een Nederlandse zaak: de NMBS was nooit fan van A-B, maar de Nederlanders wilden absoluut de Italianen, die waren goedkoper.

De nieuwe aanbesteding die nu verschenen is stelt ook eisen inzake betrouwbaarheid, en vraagt dat degenen die kandideren referenties voorleggen van geslaagde projecten en homologaties, bij voorkeur in België in de de laatste 5 jaar. Ze moeten ook kunnen aantonen dat ze in de laatste 5 jaar succesvol tweespanningsmaterieel hebben gebouwd én dat ze dubbeldekmaterieel met een maximumsnelheid van minstens 189 km/u hebben gebouwd, gehomologeerd en geleverd. Lijkt me dat ze daarmee al een criterium inbouwen om de Italianen niet te moeten weerhouden.
In de praktijk hoor ik van verschillende aannemers nochtans dat diverse contracten in hoerenkoten beslecht worden.

Als er aanbestedingen binnen komen, dan zal de betrokken ambtenaar daar zeker zicht op hebben. Hij kan een partij op tijd verwittigen van het voorstel van de andere betrokkenen lijkt mij.

Tenzij U mij kan bewijzen dat er op geen enkele manier te foefelen valt. Maar ik ben er vast van overtuigd dat U dat zeker niet zal kunnen.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 00:15   #62
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
In de praktijk hoor ik van verschillende aannemers nochtans dat diverse contracten in hoerenkoten beslecht worden.

Als er aanbestedingen binnen komen, dan zal de betrokken ambtenaar daar zeker zicht op hebben. Hij kan een partij op tijd verwittigen van het voorstel van de andere betrokkenen lijkt mij.

Tenzij U mij kan bewijzen dat er op geen enkele manier te foefelen valt. Maar ik ben er vast van overtuigd dat U dat zeker niet zal kunnen.
Ik ben er even vast van overtuigd dat u niet kan bewijzen dat er wél gefoefeld wordt bij opdrachten van deze omvang.
Procedures bij contracten van een omvang als deze worden strikt opgevolgd, door alle partijen, ook en vooral door de concurrenten. Vanaf het moment dat zo'n concurrent die de aanbesteding verloren heeft vermoedt dat er iets niet pluis is, stapt die naar de rechter.
Vergeet niet dat het hier niet gaat over een eenvoudige 'de goedkoopste wint'-procedure gaat he, maar om een onderhandelingsprocedure met bekendmaking. Dat verloop volgens een zeer strak, op elk moment traceerbaar stramien: eerst de oproep tot kandidaatstelling (wat we nu dus gehad hebben) met daarin de voorwaarden waar de kandidaten moeten aan voldoen, dan de aanvraag tot offertes. Die offertes komen allemaal gelijk binnen. Die worden dan vergeleken, en degenen die het best uit de bus komen, volgens vooraf duidelijk opgestelde én bekendgemaakte criteria worden dan uitgenodigd voor de onderhandelingen en worden tegen mekaar uitgespeeld. Nadien moeten zij hun BAFO maken (best and final offer) dat ook weer voor elke kandidaat op hetzelfde moment wordt afgeleverd. Op basis van die BAFO's wordt, opnieuw volgens de vooraf gedefinieerde en bekendgemaakte criteria de beslissing genomen. En elke tussenstap staat op papier en is dus traceerbaar.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 09:12   #63
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
NMBS - NMBS krijgt 3 miljard euro aan dubbeldektreinen als Kerstgeschenk



Horreur.
Volgens de NMBS zijn deze beestenwagens zo comfortabel als andere rijtuigen.
Ze liegen of ze hebben nooit de trein genomen. Het verschil is groot met bv. I11-rijtuigen.

NMBS, fuck you.
Dat is een uitstekende zaak. Als je ziet welke meer-capaciteit ze daarmee kunnen behalen t.o.v. van een klassiek trein, dan is de keuze snel gemaakt.

Het is een kwestie van prioriteiten stellen en u stelt blijkbaar de verkeerde.
Als het u boven niet bevalt, kan u nog steeds beneden plaatsnemen ( als er nog plaats is ten minste ).
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 13:38   #64
Echte Waal
Staatssecretaris
 
Echte Waal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juni 2012
Berichten: 2.647
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dat is een uitstekende zaak. Als je ziet welke meer-capaciteit ze daarmee kunnen behalen t.o.v. van een klassiek trein, dan is de keuze snel gemaakt.

Het is een kwestie van prioriteiten stellen en u stelt blijkbaar de verkeerde.
Als het u boven niet bevalt, kan u nog steeds beneden plaatsnemen ( als er nog plaats is ten minste ).
Deze beestenwagens hebben inderdaad een grote capaciteit om kleine vlamingen te vervoeren zoals dieren...
Het bevalt me boven niet, en ook beneden niet.
__________________
Wallonie panda's
Vlaenderen pinda's
Echte Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 16:11   #65
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
NMBS - NMBS krijgt 3 miljard euro aan dubbeldektreinen als Kerstgeschenk



Horreur.
Volgens de NMBS zijn deze beestenwagens zo comfortabel als andere rijtuigen.
Ze liegen of ze hebben nooit de trein genomen. Het verschil is groot met bv. I11-rijtuigen.

NMBS, fuck you.
Die dubbeldekkers zijn toch niet slechter dan die I11 rijtuigen? Allé, ik reis er dagelijks mee en ik ondervind geen verschil tussen beiden. Al veel beter dan die oudere rommel van vroeger.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 19:16   #66
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Ik ben er even vast van overtuigd dat u niet kan bewijzen dat er wél gefoefeld wordt bij opdrachten van deze omvang.
Procedures bij contracten van een omvang als deze worden strikt opgevolgd, door alle partijen, ook en vooral door de concurrenten. Vanaf het moment dat zo'n concurrent die de aanbesteding verloren heeft vermoedt dat er iets niet pluis is, stapt die naar de rechter.
Vergeet niet dat het hier niet gaat over een eenvoudige 'de goedkoopste wint'-procedure gaat he, maar om een onderhandelingsprocedure met bekendmaking. Dat verloop volgens een zeer strak, op elk moment traceerbaar stramien: eerst de oproep tot kandidaatstelling (wat we nu dus gehad hebben) met daarin de voorwaarden waar de kandidaten moeten aan voldoen, dan de aanvraag tot offertes. Die offertes komen allemaal gelijk binnen. Die worden dan vergeleken, en degenen die het best uit de bus komen, volgens vooraf duidelijk opgestelde én bekendgemaakte criteria worden dan uitgenodigd voor de onderhandelingen en worden tegen mekaar uitgespeeld. Nadien moeten zij hun BAFO maken (best and final offer) dat ook weer voor elke kandidaat op hetzelfde moment wordt afgeleverd. Op basis van die BAFO's wordt, opnieuw volgens de vooraf gedefinieerde en bekendgemaakte criteria de beslissing genomen. En elke tussenstap staat op papier en is dus traceerbaar.
Wat bewijs is dit ?

Zoals ik al zei kan het aanbod van de ene partij nog gelekt worden naar de andere die nog een bod moet doen. Verder zijn er al kartels geweest van firma's die aanbestedingen doen.

En naar het gerecht stappen ? Dan moet men al heel goede bewijzen hebben. Je denkt toch echt niet dat degenen die zich aan deze spelletjes wagen ook maar laten pakken op het laten rondslingeren van bewijzen ?

Laatst gewijzigd door non-conformist : 2 januari 2014 om 19:19.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 20:23   #67
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Wat bewijs is dit ?
Waar zie je mij beweren dat dat een bewijs is? Ik leg enkel de procedure uit.

Citaat:
Zoals ik al zei kan het aanbod van de ene partij nog gelekt worden naar de andere die nog een bod moet doen.
Ah? Hoe? Tijdreizen?

Citaat:
Verder zijn er al kartels geweest van firma's die aanbestedingen doen.
Inderdaad, en dat weten we omdat het uitgekomen is. Ik herhaal alleen wat ik wan in het begin gezegd heb: ik heb nooit beweerd dat het onmogelijk is te sjoemelen, alleen dat het moeilijk is.

Citaat:
En naar het gerecht stappen ? Dan moet men al heel goede bewijzen hebben. Je denkt toch echt niet dat degenen die zich aan deze spelletjes wagen ook maar laten pakken op het laten rondslingeren van bewijzen ?
Deze redenering doet me je niet echt serieus nemen. Je zegt nu in feite: er zijn geen bewijzen, dus gebeurt het zeker. Zo win je inderdaad elke discussie...
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 22:24   #68
Echte Waal
Staatssecretaris
 
Echte Waal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juni 2012
Berichten: 2.647
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Die dubbeldekkers zijn toch niet slechter dan die I11 rijtuigen? Allé, ik reis er dagelijks mee en ik ondervind geen verschil tussen beiden. Al veel beter dan die oudere rommel van vroeger.

Waarschijnlijk zijt ge ene kleine vlaming. Als ge groot was zou ge het verschil wel ondervinden.
__________________
Wallonie panda's
Vlaenderen pinda's
Echte Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 07:50   #69
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.440
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht

Waarschijnlijk zijt ge ene kleine vlaming. Als ge groot was zou ge het verschil wel ondervinden.
Ik denk dat het probleem in uw ego zit, daar is zelfs het sportpaleis te klein voor.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 20:10   #70
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Dubbeldekrijtuigen zijn tenminste beestenwagens waar normaal iedereen een zitplaats vindt, in de door jou geliefde I11-rijtuigen staan er regelmatig tientallen mensen recht in het gangpad, op de platformen, overal, eigenlijk. Dát is pas comfortabel. Want natuurlijk heb je gelijk, de zetels van een I11 zijn een pak comfortabeler, maar je moet wel eerst een zitplaats bemachtigen. En ik weet niet of het je is opgevallen, maar dat is met de jaren moeilijker geworden, doordat er steeds meer reizigers zijn. Echt gelukkig word ik ook niet van een M6, en ik moet me bijna constant bukken als ik rondloop, maar eenmaal gezeten, heb ik voldoende plaats om mijn 2 m uit de weg te krijgen.
Ook wat Desiro's betreft, ben ik het met Scorpio eens. Voor korte ritten zijn ze best te doen, net iets beter dan een metro, met veel zitplaatsen, brede deuren, en veel optrekvermogen. Dat er ook wat schoonheidsfoutjes zijn aan die stellen, dat ben ik dan weer met je eens, eerste klasse is de facto afwezig, er is geen enkele afscheiding, waardoor het te tochtig is, er zijn teveel raamplaatsen zonder raam, en slechts 1 toilet is toch een beetje riskant. En de zetels staan zodanig dicht bij elkaar, dat ik mijn benen niet moet uitstrekken, al zit ik nét niet tegen de zetel van mijn voorganger. Maar na een moeizame start lijken de meeste kinderziektes er wel uit.
Over de HLE18 hoor ik alleen maar positieve geluiden van zij die er mee werken: comfortabele stuurpost, betrouwbaarder dan gelijk welke andere locomotief in NMBS-reizigersdienst, een pak minder luidruchtig dan vroeger (en zelfs toen was een HLE20 nog lawaaieriger), kortom, een goede aankoop, die alleen wat teveel vertraging heeft opgelopen. Zoals bijna elke bestelling in Europa tegenwoordig vertraging oploopt, vraag maar aan Die Bahn met hun Velaro's, of aan de Zwitsers met hun nieuwe dubbeldekrijtuigen, zelfs Stadler, tot nog toe een van de meest betrouwbare fabrikanten, slagen er niet in hun bestellingen op tijd te leveren, vraag maar aan de Noren.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2014, 21:39   #71
Echte Waal
Staatssecretaris
 
Echte Waal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juni 2012
Berichten: 2.647
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Echt gelukkig word ik ook niet van een M6, en ik moet me bijna constant bukken als ik rondloop, maar eenmaal gezeten, heb ik voldoende plaats om mijn 2 m uit de weg te krijgen.
Oh yeah? 2 meter OK in een M6? Ik geloof dat niet, ook niet in een "eerste klas" ("koe deluxe") rijtuig.
__________________
Wallonie panda's
Vlaenderen pinda's
Echte Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 19:00   #72
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Eerlijk, Echte Waal, het kan me geen reet schelen wat je denkt, zeker als dit de manier is waarop je denkt te moeten communiceren.
Vooral omdat ik het met je eens ben dat M6 een stap achteruit is wat comfort betreft in vergelijking met I11... op voorwaarde dat je in die laatste een zitplaats hebt. Buiten de spits is dat laatste geen probleem, maar tijdens? Ik heb genoeg meegemaakt dat zelfs eerste klasse vooral staanplaatsen telde, en dat met een trein tot 12 rijtuigen...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 20:47   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Deze beestenwagens hebben inderdaad een grote capaciteit om kleine vlamingen te vervoeren zoals dieren...
Het bevalt me boven niet, en ook beneden niet.
Wat bevalt u er niet in deze wagons? Ik spoorde onlangs naar Brussel en zat bij de doorreis in zo'n trein. Heel comfortabel. Geen idee dus waarover u eigenlijk klaagt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 16:40   #74
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op..._NMBS_standard

Volgens de voorzitter van TreinTramBus zuigt de ene tak van de NMBS,Infrabel, de andere,"rijdende tak" nog steeds uit,en dat ten koste van ons allemaal.

Dit is overigens niet zozeer de schuld van de NMBS-mensen zelf,maar van de politiek die dit systeem van uitzuiging zo vastgelegd heeft.
Het plaatsen van,toegegeven,mooie infrastruktuur is iets waarmee gepronkt kan worden,jammer dat de treinen zelf daarvan niet kunnen blijven rijden.....(of dat men in dat mooie frisse station dan besmeurde oude "derde-wereld"-treinen begint te zien waar tijdens het rijden verontrustende geluiden uitkomen.)

Jammer

De NMBS is op deze manier aan het veranderen in een immo-holding waar af en toe wel eens een trein pleegt te passeren.

De kreet van de vorige spoorbaas dat de tickets met 30% omhoog zouden moeten ipv "zomaar" 3 miljard per jaar te subsidieren voor het rondkarren van reizigers is,economisch gezien,vermoedelijk correct....maar mogelijk mogen opbrengstenstromen ook eens meer naar de RIJDENDE afdeling van NMBS gaan......

Laatst gewijzigd door kelt : 21 maart 2014 om 16:47.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 16:53   #75
Avsjo Roger
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 689
Standaard

Ook de Nederlandse, Duitse, Poolse, Franse spoorwegen zetten dubeldekspersonenwagens in. In Hong Kong rijden zelfs dubbeldekstrams.

Misschien moeten er indergelijke voertuigen speciale zitjes komen voor dikke,en of lange mensen ?
__________________
Il existe une chose plus puissante que toutes les armées du monde: c'est une idée dont l'heure est venue" 

(V. Hugo)
Avsjo Roger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be