Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 november 2022, 20:40   #121
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ge hebt dus duidelijk de moeite niet genomen om de wetenschappelijk bijdrage (2019) van Maarten Larmurseau 'bestaat Vlaams DNA' te bekijken.

Ik citeer uit het nieuwsblad van 24 jan. 2006 (de tijd kan ik niet lezen) over uw aangehaalde artikel.



bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/gn0n8l5u

Daar werd niks vermeld over Walen. Dat Belgen meer gemeen hebben met Nederlanders dan met mensen uit bv Zuid-frankrijk lijkt me ook logisch. Larmuseau legt uit dat afstand ook veel bepalend is. Ikzelf woon op slechts enkele kilometers van de Nederlandse en Duitse grens. Er komen dan ook voorouders uit beide landen.
Gij wilt politiek voordeel halen uit een artikel van een doctoraatstudent dat ongeveer 17 jaar geleden geschreven werd. Maar de recente bevindingen van een wetenschappelijk onderzoeker interesseren u geen bal.

Hetgeen uw vriend schrijft over onbetrouwbare vaderschapstesten op internet is al lang achterhaald. Hebt ge nooit naar het vtm programma 'ons DNA' gekeken? OF op Nederland 'dna onbekend' of 'spoorloos'? Bij dat laatste programma heeft men via zo een internet vaderschapstest aangetoond dat zij in het verleden bedrogen werden door buitenlandse medewerkers.

Ik ben hier op zoek gegaan naar dat onderzoek van G. Mertens: https://www.researchgate.net/scienti...rtens-39267347

Ik zie daar niet veel staan i.v.m. dat onderzoek. Gij wel?
Dat het door mij aangehaalde onderzoek van zestien jaar geleden is en daarom niet van waarde zou zijn is echt flauwekul. En hetgeen dhr. Mertens schrijft over zelftests is met de kennis van nu misschien achterhaald, maar dit is totaal irrelevant, en staat dan ook volledig los van het onderzoek. Een onderzoek dat overigens interessant genoeg bevonden werd door zowel 'De Tijd' als 'Het Nieuwsblad' om er een artikel aan te wijden.

U doet denigrerend over het onderzoek omdat de uitkomst u niet kan bekoren. U bent waarschijnlijk opgegroeid met belgicistische propaganda over "dappere Galliërs", en het kost u kennelijk moeite om deze onzin los te laten. Maar houd u zich vooral vast aan deze fabels. Ik beperkt me liever tot historische feiten en relevant wetenschappelijk onderzoek.

Prettige avond.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2022, 21:15   #122
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Zuidelijke Nederlanders en Duitsers uit het Zuiden en het Westen. Samen met mensen uit oost Frankrijk en Zwitserland. Het Noorden van die landen is anders, heb ik trouwens gemerkt toen ik ooit in Berlijn was.

Mensen uit Zuid Nederland hebben vaak Vlaamse voorouders.
Mijn overgrootvader aan moeders kant komt uit Antwerpen
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2022, 21:19   #123
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.514
Standaard

Mensen uit Zuid- en Noord-Holland hebben zelfs vaak Vlaamse (en Brabantse om historisch correct te zijn) voorouders. Middelburg nam ook veel zuiderlingen op tijdens de Gouden Eeuw.

Laatst gewijzigd door Weyland : 22 november 2022 om 21:20.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2022, 21:26   #124
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.524
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Dat het door mij aangehaalde onderzoek van zestien jaar geleden is en daarom niet van waarde zou zijn is echt flauwekul. En hetgeen dhr. Mertens schrijft over zelftests is met de kennis van nu misschien achterhaald, maar dit is totaal irrelevant, en staat dan ook volledig los van het onderzoek. Een onderzoek dat overigens interessant genoeg bevonden werd door zowel 'De Tijd' als 'Het Nieuwsblad' om er een artikel aan te wijden.

U doet denigrerend over het onderzoek omdat de uitkomst u niet kan bekoren. U bent waarschijnlijk opgegroeid met belgicistische propaganda over "dappere Galliërs", en het kost u kennelijk moeite om deze onzin los te laten. Maar houd u zich vooral vast aan deze fabels. Ik beperkt me liever tot historische feiten en relevant wetenschappelijk onderzoek.

Prettige avond.
Wat ik van ‘dappere Galliërs’ denk kan u lezen in een recente reactie die ik elders op dit forum zeer recent schreef.
Als gij de moeite had gedaan via de link die ik gaf u te informeren wist ge dat: Vlamingen (Oost en West Vlaanderen) veel meer dna gemeen hebben met mensen uit Zeeland en het aangrenzend Noord Frankrijk dan met Limburgers.

Gij lult maar, maar doet niet de moeite om te informeren naar het wetenschappelijk onderzoek waarnaar ik refereer.
Als ik dan vraag naar dat onderzoek waarnaar gij verwijst kunt ge mij enkel een link naar krantenartikels geven. Ik kan die doctoraatsstudie nergens vinden. En journalisten die schrijven wat goed verkoopt. Of dat wetenschappelijk verantwoord is, is een andere vraag.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2022, 23:02   #125
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Zuidelijke Nederlanders en Duitsers uit het Zuiden en het Westen. Samen met mensen uit oost Frankrijk en Zwitserland. Het Noorden van die landen is anders, heb ik trouwens gemerkt toen ik ooit in Berlijn was.

Mensen uit Zuid Nederland hebben vaak Vlaamse voorouders.
Bij oude Brabantse polders gaat dit al verder terug, in de Middeleeuwen kregen vaak Brabantse, maar ook Vlaamse kloosters deze landen om die te ontwikkelen, waarna mensen uit hun andere gebieden daarheen werden gezonden.

Maar er zijn meerdere golven geweest, door de Reformatie, maar ook door de Eerste Wereldoorlog zijn er hier Belgen, meestal Vlamingen, blijven plakken.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 07:38   #126
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wat ik van ‘dappere Galliërs’ denk kan u lezen in een recente reactie die ik elders op dit forum zeer recent schreef.
Als gij de moeite had gedaan via de link die ik gaf u te informeren wist ge dat: Vlamingen (Oost en West Vlaanderen) veel meer dna gemeen hebben met mensen uit Zeeland en het aangrenzend Noord Frankrijk dan met Limburgers.

Gij lult maar, maar doet niet de moeite om te informeren naar het wetenschappelijk onderzoek waarnaar ik refereer.
Als ik dan vraag naar dat onderzoek waarnaar gij verwijst kunt ge mij enkel een link naar krantenartikels geven. Ik kan die doctoraatsstudie nergens vinden. En journalisten die schrijven wat goed verkoopt. Of dat wetenschappelijk verantwoord is, is een andere vraag.
U lult zelf maar wat, en dat onderzoek waarnaar u refereert is niet relevant in deze discussie, ik vertelde u dit al eerder. Het onderzoek waar ik naar refereer is dit wel. Het levert het bewijs dat Vlamingen 'Germanen' zijn, en dus geen 'Galliers'. En dit bewijs is degelijk, want de Universiteit Antwerpen verleende dhr. Mertens een doctoraat voor deze studie. Dus wie bent u om hier wat aan af te doen?
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 08:30   #127
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
U lult zelf maar wat, en dat onderzoek waarnaar u refereert is niet relevant in deze discussie, ik vertelde u dit al eerder. Het onderzoek waar ik naar refereer is dit wel. Het levert het bewijs dat Vlamingen 'Germanen' zijn, en dus geen 'Galliers'. En dit bewijs is degelijk, want de Universiteit Antwerpen verleende dhr. Mertens een doctoraat voor deze studie. Dus wie bent u om hier wat aan af te doen?
Galliers zijn net zoals Kelten ‘volkeren’ die waarschijnlijk nooit bestaan hebben.
Al die niet-Romeinse stammen in onze contreien hadden zowat dezelfde levenswijze en het is Caesar die die ‘Germanen’ uitgevonden heeft.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 08:54   #128
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Noemden de Germaanse volkeren zichzelf überhaupt "Getmanen"?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 09:34   #129
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
U lult zelf maar wat, en dat onderzoek waarnaar u refereert is niet relevant in deze discussie, ik vertelde u dit al eerder. Het onderzoek waar ik naar refereer is dit wel. Het levert het bewijs dat Vlamingen 'Germanen' zijn, en dus geen 'Galliers'.
Hoe stelt men genetisch vast dat iemand een Germaan is ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 09:36   #130
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Galliers zijn net zoals Kelten ‘volkeren’ die waarschijnlijk nooit bestaan hebben.
Al die niet-Romeinse stammen in onze contreien hadden zowat dezelfde levenswijze en het is Caesar die die ‘Germanen’ uitgevonden heeft.
Voila. Niettemin was er WEL een CULTUREEL waarneembaar verschil op een zeker ogenblik, waarbij Kelten - voor zover ik het begreep - op een zeker ogenblik dezelfde taal spraken (of toch bijna) en dezelfde godsdienst hadden (of toch bijna), terwijl niet-Kelten helemaal niet zo waren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 09:45   #131
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voila. Niettemin was er WEL een CULTUREEL waarneembaar verschil op een zeker ogenblik, waarbij Kelten - voor zover ik het begreep - op een zeker ogenblik dezelfde taal spraken (of toch bijna) en dezelfde godsdienst hadden (of toch bijna), terwijl niet-Kelten helemaal niet zo waren.
Die proto-talen is toch een zeer betwistbare affaire. Van de ‘Keltische taal’ is als ik mij goed herinner slechts 1 artefact: een inscriptie van enkele woorden in een steen.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 13:44   #132
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hoe stelt men genetisch vast dat iemand een Germaan is ?
Dit doet men door Y-chromosomen te vergelijken (vaderschapstest).

Lees: "Vaderschapstest" op https://nl.wikipedia.org/wiki/Y-chromosoom
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 14:04   #133
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Noemden de Germaanse volkeren zichzelf überhaupt "Getmanen"?
Volgens de overlevering waren de Tungri (Germaanse stam, 1e eeuw v.Chr., Limburg) de eersten die zichzelf 'Germani' noemden.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 14:41   #134
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die proto-talen is toch een zeer betwistbare affaire. Van de ‘Keltische taal’ is als ik mij goed herinner slechts 1 artefact: een inscriptie van enkele woorden in een steen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ogham
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 16:51   #135
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Dit doet men door Y-chromosomen te vergelijken (vaderschapstest).
Jaja, maar hoe weet men dat een zekere genetische combinatie "germaans" is ? Hoe heeft men 'germaan' gedefinieerd en hoe vindt men zijn genetische signatuur ?

Men kan vinden dat bijvoorbeeld mensen van Tongeren sterk afkomstig zijn van mensen die nu in, zeg maar, Bremen wonen, maar wat heeft zoiets met "germanen" te maken ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 17:24   #136
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.860
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Galliers zijn net zoals Kelten ‘volkeren’ die waarschijnlijk nooit bestaan hebben.
Al die niet-Romeinse stammen in onze contreien hadden zowat dezelfde levenswijze en het is Caesar die die ‘Germanen’ uitgevonden heeft.
En ongeveer dezelfde taal. Tenminste indien het verslag van Caesar de waarheid is. Want hij beweert dat de Belgae bestonden uit Germaanse en Gallische stammen. Ze moeten elkaar dus redelijk goed verstaan hebben en ongeveer dezelfde taal hebben gesproken.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 17:44   #137
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.727
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En ongeveer dezelfde taal. Tenminste indien het verslag van Caesar de waarheid is. Want hij beweert dat de Belgae bestonden uit Germaanse en Gallische stammen. Ze moeten elkaar dus redelijk goed verstaan hebben en ongeveer dezelfde taal hebben gesproken.
"De Bello" is in de eerste plaats een propaganda pamflet, over Cesar door Cesar.
"De waarheid" zou ik het nu direct niet noemen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 18:01   #138
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.860
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
"De Bello" is in de eerste plaats een propaganda pamflet, over Cesar door Cesar.
"De waarheid zou ik het nu direct niet noemen.
Voor u een weet, voor mij een vraag.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 18:03   #139
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Jaja, maar hoe weet men dat een zekere genetische combinatie "germaans" is ? Hoe heeft men 'germaan' gedefinieerd en hoe vindt men zijn genetische signatuur ?

Men kan vinden dat bijvoorbeeld mensen van Tongeren sterk afkomstig zijn van mensen die nu in, zeg maar, Bremen wonen, maar wat heeft zoiets met "germanen" te maken ?
Men weet toch dat Germanen (oorspronkelijk) uit Noordwest-Europa afkomstig zijn, en dat bepaalde uiterlijke kenmerken (blond haar en blauwe ogen) kenmerkend zijn voor deze groep. Het is dan toch niet zo moeilijk om een "genetische signatuur" samen te stellen?
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2022, 18:15   #140
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Noemden de Germaanse volkeren zichzelf überhaupt "Getmanen"?
Het woord Germaan zou van Keltische afkomst zijn en 'buur' betekenen. Als ze het al deden zou het via de Kelten of Romeinen geweest zijn.

Laatst gewijzigd door Weyland : 23 november 2022 om 18:16.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be