Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juni 2017, 07:51   #40061
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het ging ook om de Code Napoléon. Waarvan ik zei dat het een monument was van blijvende waarde (hetgeen u betwistte). En dat is de Code inderdaad. Het is er wel aan te merken dat u geen jurist bent.

In haar inleiding van een masterproef (in de rechten) van Alexandra Vanvooren (een onverdachte bron) aan de Rijksuniversiteit Gent , gepromoot door Professor Gerd Verschelden, zegt de promovanda in haar inleiding terecht het volgende:

"Twee eeuwen en een onafhankelijkheidsverklaring later is de Code Civil echter nog steeds de fundamentele bron van het Belgische burgerlijke recht. Napoleons ideeën, soms radicaal vernieuwend, dan weer verkrampt traditioneel bleken in het algemeen tijdsbestendig. De ambitie tot vernieuwing leefde nochtans in België en meermaals lagen er voorstellen op tafel, maar tot een geheel nieuw Burgerlijk Wetboek kwam het nooit. Ere wie ere toekomt: Napoleons Code Civil was voor op zijn tijd."


En zo is het. Ieder jurist zal dit beamen. De Code Civil werd trouwens overgenomen door zeer vele landen en is voor een groot stuk nog altijd in gebruik in gebruik in vele landen. Na 200 jaar...

En ja, in ver gelijking met de regimes van het Ancien Regime was Napoléon zeker 'modern'. Bovendien namen onder het bewind van Napoléon de wetenschappen toe. Hij stimuleerde dat ook.Ook beoordeelde hij vaak de mensen naar hun verdiensten en niet naar hun afkomst. Napoléon was inderdaad 'een stap vooruit' op vele vlakken. Maar men moet kunnen nuanceren: niet alles wat Napoléon deed, was goed en wel.
Wat betreft vrouwenrechten was de Code Napoleon absoluut niet voor op zijn tijd of 'een stap vooruit'.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 07:53   #40062
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Wat betreft vrouwenrechten was de Code Napoleon absoluut niet voor op zijn tijd of 'een stap vooruit'.
Dat klopt. Maar, zoals ik vroeger reeds stelde, de Code Civil behelst natuurlijk veel meer dan dit item. Alleen leken (niet-juristen) weten of beseffen dit niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 juni 2017 om 07:56.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 11:51   #40063
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

In haar inleiding van een masterproef (in de rechten) van Alexandra Vanvooren (een onverdachte bron) aan de Rijksuniversiteit Gent , gepromoot door Professor Gerd Verschelden, zegt de promovanda in haar inleiding terecht het volgende:

[i]"Twee eeuwen en een onafhankelijkheidsverklaring later is de Code Civil echter nog steeds de fundamentele bron van het Belgische burgerlijke recht. Napoleons ideeën, soms radicaal vernieuwend, dan weer verkrampt traditioneel bleken in het algemeen tijdsbestendig. De ambitie tot vernieuwing leefde nochtans in België en meermaals lagen er voorstellen op tafel, maar tot een geheel nieuw Burgerlijk Wetboek kwam het nooit. Ere wie ere toekomt: Napoleons Code Civil was voor op zijn tijd."
Ziedaar de bevestiging van hetgeen ik stelde in mijn vorige post.
Napoleon was gewoon de inruilbare katalysator in dat vernieuwingsproces dat sowieso al geruime tijd in de lucht hing. Niets meer of niets minder.

De eindbalans is tenslotte dat het beter niet was geboren, zoals vele diktators en imperialisten voor en na hem.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 juni 2017 om 11:58.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 14:41   #40064
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ziedaar de bevestiging van hetgeen ik stelde in mijn vorige post.
Napoleon was gewoon de inruilbare katalysator in dat vernieuwingsproces dat sowieso al geruime tijd in de lucht hing. Niets meer of niets minder.

De eindbalans is tenslotte dat het beter niet was geboren, zoals vele diktators en imperialisten voor en na hem.


Wanneer ik vaak scherpe kritiek heb op Willem I, dan ben ik nochtans niet te beroerd om te erkennen dat de man ook goede dingen heeft gedaan voor het VKN. En waarom? Om dat dit de historische waarheid is.

Helaas stelt men dikwijls vast dat mensen die een soort ingehouden aversie koesteren tegen alles wat Frans is, Napoleon zonder enige nuance verguizen. In hun ogen kan Napoleon Bonaparte niets goeds doen. Met zulke instelling loopt men vanzelfsprekend het gevaar het kind met het badwater weg te gooien en de historische realiteit te ontkennen of moedwillig te verdonkermanen.

Uw opmerking en allusie over Napoleon heeft maar weinig betekenis. Want dat kan men over elke vernieuwing beweren. Namelijk dat die ‘eraan zat te komen’. Bovendien papegaait u Pieter Geyl na. Want die zegt zo ongeveer hetzelfde. Geyl, een historicus en grootnederlander die we met een zeer grote korrel zout moeten nemen.

Het bewind onder Napoleon was vaak vernieuwend op heel wat vlakken. Daar kan niet de minste twijfel over bestaan. Ik geef een paar voorbeelden:
-Een gestandaardiseerde registratie van geboorten, huwelijken, echtscheidingen en overlijdens werd ingevoerd: de Burgerlijke Stand. Mensen moesten een definitieve spellingswijze van de veelal al bestaande achternaam opgeven.
-Het netwerk van wegen werd door Napoléon geweldig uitgebreid (Napoleonwegen)..
-Napoleon voerde de straatnamen en de straatnummers in.
-Napoleon schafte de plaatselijke oude maten af en verving die door dezelfde maateenheden.
-Ook de maatschappelijke standen werden definitief afgeschaft. Napoleon aan de macht was. Hij bracht zo het tijdperk van speciale voorrechten en privileges voor de geestelijken, adellijken en aristocraten tot een einde. Voortaan hadden zij dezelfde rechten en plichten als de gewone burgerij
(Code Civil).

Enz, enz.

Over de begunstiging van de wetenschap (die daardoor erg werd gestimuleerd) door Napoleon kan maar weinig twijfel bestaan. De Gentenaar en wetenschapper Quetelet spreekt er lovend over. Hij is een en al admiratie voor de waardigheid en het respect die de wetenschappen onder Napoleon te beurt vielen. In Nederland (toen Koninkrijk Holland) was het onder het Napoleontisch regime dat het Koninklijk Instituut van Wetenschappen, Letterkunde en Schoone Kunste het licht zag. Allemaal zeer vernieuwende initiatieven waarvan we nu nog altijd de vruchten plukken.


Dit gezegd zijnde was het toch niet erg aangeraden om Napoleon 'een varken' te noemen naar het schijnt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 juni 2017 om 14:52.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 15:05   #40065
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer ik vaak scherpe kritiek heb op Willem I, dan ben ik nochtans niet te beroerd om te erkennen dat de man ook goede dingen heeft gedaan voor het VKN. En waarom? Om dat dit de historische waarheid is.

Helaas stelt men dikwijls vast dat mensen die een soort ingehouden aversie koesteren tegen alles wat Frans is, Napoleon zonder enige nuance verguizen. In hun ogen kan Napoleon Bonaparte niets goeds doen. Met zulke instelling loopt men vanzelfsprekend het gevaar het kind met het badwater weg te gooien en de historische realiteit te ontkennen of moedwillig te verdonkermanen.
Zou die 'ingehouden aversie tegen alles wat Frans is' iets te maken kunnen hebben met het feit dat Frankrijk zo wat zijn hele bestaan heeft geprobeerd ons grondgebied in te palmen?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 19:40   #40066
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De ultieme vraag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
-Het netwerk van wegen werd door Napoléon geweldig uitgebreid (Napoleonwegen)..
Haha....Het doet mij denken aan de Autobahnen die gerealiseeerd werden onder het Hitlerbewind....

Er zijn ook mensen die beweren dat Hitler, Stalin, Franco, Pinochet ed. goede dingen gedaan hebben. En dat zal dan wel, maar dat zegt dan vooral veel over die mensen zelf; ge moogt ze voor mij part de hand schudden.

Uiteindelijk is de vraag of ge liever had dat Napoleon niet verslagen werd en hij zijn (machts)posities had kunnen konsolideren ? Wat antwoordt ge daarop ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 juni 2017 om 20:00.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 20:38   #40067
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Haha....Het doet mij denken aan de Autobahnen die gerealiseeerd werden onder het Hitlerbewind....

Er zijn ook mensen die beweren dat Hitler, Stalin, Franco, Pinochet ed. goede dingen gedaan hebben. En dat zal dan wel, maar dat zegt dan vooral veel over die mensen zelf; ge moogt ze voor mij part de hand schudden.

Uiteindelijk is de vraag of ge liever had dat Napoleon niet verslagen werd en hij zijn (machts)posities had kunnen konsolideren ? Wat antwoordt ge daarop ?
De nuchtere waarheid is dat Napoleon iemand was uit de officierskringen van het Revolutionaire leger die op een gegeven ogenblik de macht heeft gegrepen. Het was dus een militaire dictator. Zijn machtshonger (en tegelijkertijd ijdelheid) ging zodanig ver dat hij kost wat kost op gelijke hoogte wenste te vertoeven als de grootste gekroonde hoofden in het Europa van toen. Hij moest dus evenzeer een dynastie in het leven roepen. Het was duizend jaar geleden dat Frankrijk nog een keizer had, namelijk Karel de Grote. Die was keizer van zowat half Europa. Napoleon vond dan ook dat hij een keizerrijk van dergelijk formaat waardig was. Hij had immers zelf ook een heel groot deel van Europa brutaalweg onder de voet gelopen. Hij kroonde zichzelf (letterlijk) dan ook evenals zijn Joséphine. Een summum van Corsicaans-Franse blaaskaak. In de landen die hij onder de voet liep gedroeg hij zich als een volleerde gangster. Kunstschatten roven was zijn specialiteit (zoals Göring in WO2). Vlaanderen en Italië bv. werden geplunderd. We hebben nooit alles teruggekregen, slechts een gedeelte. Aanvankelijk uitte hij zich als een militair genie, zoals Hitler. En net zoals de strijd tegen Hitler een alliantie van tegenstanders vergde was dat ook het geval met de strijd tegen le petit empereur. Ze hebben hem, gelukkig maar, klein gekregen. Frankrijk mag nog van geluk spreken dat het zonder kleerscheuren (geen verlies van grondgebied) uit dat megalomaan avontuur te voorschijn is gekomen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 20:47   #40068
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het ging ook om de Code Napoléon. Waarvan ik zei dat het een monument was van blijvende waarde (hetgeen u betwistte). En dat is de Code inderdaad. Het is er wel aan te merken dat u geen jurist bent.

En zo is het. Ieder jurist zal dit beamen. De Code Civil werd trouwens overgenomen door zeer vele landen en is voor een groot stuk nog altijd in gebruik in gebruik in vele landen. Na 200 jaar...
Zeer veel landen... Als ik het lijstje overloop, dan kwamen in de tijd van (en erna) uit bij Portugal, Italië, Roemenië, bepaalde Duitse en Zwitserse gebieden en, natuurlijk, België.

In een aantal van die landen is de invloed van de Code gedeeltelijk of volledig weggegomd. In de loop van de 19e werd in Portugal de Code stap voor stap ontmanteld. Onder Salazar werd de laatste genadeslag gegeven. Ook in Italië werd bijna systematisch herschreven. In Zwitserland schiet er bijna niets meer over van de Code.

Wat blijft dan nog over van die zogezegde "zeer vele landen"? Of telt u voor het gemak daar ook een aantal voormalige Franse koloniën erbij?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 20:50   #40069
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Haha....Het doet mij denken aan de Autobahnen die gerealiseeerd werden onder het Hitlerbewind....

Er zijn ook mensen die beweren dat Hitler, Stalin, Franco, Pinochet ed. goede dingen gedaan hebben. En dat zal dan wel, maar dat zegt dan vooral veel over die mensen zelf; ge moogt ze voor mij part de hand schudden.

Uiteindelijk is de vraag of ge liever had dat Napoleon niet verslagen werd en hij zijn (machts)posities had kunnen konsolideren ? Wat antwoordt ge daarop ?
Als u zo praat, dan moeten we ook maar de Ferrariskaarten in de prullenmand gooien. Want die waren ook maar opgesteld op last van de Oostenrijkse bezetter.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 20:50   #40070
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat klopt. Maar, zoals ik vroeger reeds stelde, de Code Civil behelst natuurlijk veel meer dan dit item. Alleen leken (niet-juristen) weten of beseffen dit niet.
Dan vernemen de leken op dit forum graag van u (schijnbaar ondergedompeld als u bent in de geheimen van de juristen) wat die stap vooruit dan eigenlijk inhield. Op welke gebieden bijvoorbeeld?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 21:00   #40071
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Het bewind onder Napoleon was vaak vernieuwend op heel wat vlakken. Daar kan niet de minste twijfel over bestaan. Ik geef een paar voorbeelden:
-Een gestandaardiseerde registratie van geboorten, huwelijken, echtscheidingen en overlijdens werd ingevoerd: de Burgerlijke Stand. Mensen moesten een definitieve spellingswijze van de veelal al bestaande achternaam opgeven.
-Het netwerk van wegen werd door Napoléon geweldig uitgebreid (Napoleonwegen)..
-Napoleon voerde de straatnamen en de straatnummers in.
-Napoleon schafte de plaatselijke oude maten af en verving die door dezelfde maateenheden.
-Ook de maatschappelijke standen werden definitief afgeschaft. Napoleon aan de macht was. Hij bracht zo het tijdperk van speciale voorrechten en privileges voor de geestelijken, adellijken en aristocraten tot een einde. Voortaan hadden zij dezelfde rechten en plichten als de gewone burgerij
(Code Civil).

Enz, enz.
Uw lijstje klopt voor geen meter.

In onze Nederlanden waren dat type wegen bijvoorbeeld al in de Oostenrijkse tijd uitgewerkt. Bij ons werden er onder Napoleon weinig nieuwe wegen van die aard aangelegd (hoogstens enkele doorgetrokken).

Straatnamen bestonden bij ons al in de middeleeuwen. Onder Frans bewind kregen bepaalde wegen in de Nederlanden geen naam, maar wel een... nummer.

Napoleon schafte helemaal geen maten af. Dat deden de revolutionairen voor hem. In tegenstelling tot wat u denkt, zette Napoleon trouwens een stap terug. Er werd immers teruggekeerd naar de zevendaagse week en ook oude maanden met hun namen werden weer ingevoerd.

Napoleon schafte ook geen maatschappelijke standen af. Ook hier was dat het werk van de revolutionairen voor hem. En net zoals bij het vorige introduceerde Napoleon weer adellijke titels en de ermee verbonden invloed, geld en macht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 21:08   #40072
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De nuchtere waarheid is dat Napoleon iemand was uit de officierskringen van het Revolutionaire leger die op een gegeven ogenblik de macht heeft gegrepen. Het was dus een militaire dictator. Zijn machtshonger (en tegelijkertijd ijdelheid) ging zodanig ver dat hij kost wat kost op gelijke hoogte wenste te vertoeven als de grootste gekroonde hoofden in het Europa van toen. Hij moest dus evenzeer een dynastie in het leven roepen. Het was duizend jaar geleden dat Frankrijk nog een keizer had, namelijk Karel de Grote. Die was keizer van zowat half Europa. Napoleon vond dan ook dat hij een keizerrijk van dergelijk formaat waardig was. Hij had immers zelf ook een heel groot deel van Europa brutaalweg onder de voet gelopen. Hij kroonde zichzelf (letterlijk) dan ook evenals zijn Joséphine. Een summum van Corsicaans-Franse blaaskaak. In de landen die hij onder de voet liep gedroeg hij zich als een volleerde gangster. Kunstschatten roven was zijn specialiteit (zoals Göring in WO2). Vlaanderen en Italië bv. werden geplunderd. We hebben nooit alles teruggekregen, slechts een gedeelte. Aanvankelijk uitte hij zich als een militair genie, zoals Hitler. En net zoals de strijd tegen Hitler een alliantie van tegenstanders vergde was dat ook het geval met de strijd tegen le petit empereur. Ze hebben hem, gelukkig maar, klein gekregen. Frankrijk mag nog van geluk spreken dat het zonder kleerscheuren (geen verlies van grondgebied) uit dat megalomaan avontuur te voorschijn is gekomen.
Het dossier van de onder Napoleon gestolen kunstschatten loopt nog altijd. Elke Sleurs heeft vorig jaar de beslissing genomen om een volledig, academisch gestaafde inventaris te maken van al de ontvreemde kunstwerken.

Frankrijk weigert echter tot op heden om hierover te praten. Het is altijd een bot "non". Wie een beetje de Waalse pers volgt, is op de hoogte van de heisa rond de Rubens die indertijd in de kathedraal van Doornik hing. Nu ergens in een Frans museum. Gestolen. Er zijn al meermaals pogingen ondernomen door Waalse politici om het kunstwerk terug te krijgen. En steeds weer hetzelfde: non, non, non!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 21:13   #40073
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Over de begunstiging van de wetenschap (die daardoor erg werd gestimuleerd) door Napoleon kan maar weinig twijfel bestaan. De Gentenaar en wetenschapper Quetelet spreekt er lovend over. Hij is een en al admiratie voor de waardigheid en het respect die de wetenschappen onder Napoleon te beurt vielen. In Nederland (toen Koninkrijk Holland) was het onder het Napoleontisch regime dat het Koninklijk Instituut van Wetenschappen, Letterkunde en Schoone Kunste het licht zag. Allemaal zeer vernieuwende initiatieven waarvan we nu nog altijd de vruchten plukken.
Weet u wanneer de "Académie des Sciences et Belles-Lettres " in onze Nederlanden werd opgericht?

Schijnbaar niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 21:17   #40074
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Weet u wanneer de "Académie des Sciences et Belles-Lettres " in onze Nederlanden werd opgericht?

Schijnbaar niet.
De door hem geciteerde Quetelet was overigens virtueel een Fransman. Zijn vader was Fransman. Veel Nederlands zal hij wel niet gekend hebben.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 21:31   #40075
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw lijstje klopt voor geen meter.

In onze Nederlanden waren dat type wegen bijvoorbeeld al in de Oostenrijkse tijd uitgewerkt. Bij ons werden er onder Napoleon weinig nieuwe wegen van die aard aangelegd (hoogstens enkele doorgetrokken).

Straatnamen bestonden bij ons al in de middeleeuwen. Onder Frans bewind kregen bepaalde wegen in de Nederlanden geen naam, maar wel een... nummer.

Napoleon schafte helemaal geen maten af. Dat deden de revolutionairen voor hem. In tegenstelling tot wat u denkt, zette Napoleon trouwens een stap terug. Er werd immers teruggekeerd naar de zevendaagse week en ook oude maanden met hun namen werden weer ingevoerd.

Napoleon schafte ook geen maatschappelijke standen af. Ook hier was dat het werk van de revolutionairen voor hem. En net zoals bij het vorige introduceerde Napoleon weer adellijke titels en de ermee verbonden invloed, geld en macht.
Op 4 februari 1805 werd in Parijs een belangrijke stap gezet richting de genummerde samenleving. De Franse hoofdstad had de primeur van de 'eerste' huisnummering in de geschiedenis. De invoering daarvan paste in het geheel van administratieve maatregelen, die in de Napoleontische tijd werden doorgevoerd. Ook de straatnamen werden rond deze periode verplicht ingevoerd. Dat Parijse voorbeeld met even nummers aan de ene kant van de straat en oneven nummers aan de andere kant, zou in Nederland overigens voor het eerst pas zo'n 70 jaar later in Amsterdam worden nagevolgd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 juni 2017 om 21:36.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 21:38   #40076
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Op 4 februari 1805 werd in Parijs een belangrijke stap gezet richting de genummerde samenleving. De Franse hoofdstad had de primeur van de 'eerste' huisnummering in de geschiedenis. De invoering daarvan paste in het geheel van administratieve maatregelen, die in de Napoleontische tijd werden doorgevoerd.1 Dat Parijse voorbeeld met even nummers aan de ene kant van de straat en oneven nummers aan de andere kant, zou in Nederland overigens voor het eerst pas zo'n 70 jaar later in Amsterdam worden nagevolgd.
U had het ook over straatnamen. En die zijn geen uitvinding van Napoleon. Verre van.

Wel de genummerde wegen. Daarom hebben bepaalde "nationales" in Frankrijk tot op heden geen naam maar slechts een nummer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 21:47   #40077
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw lijstje klopt voor geen meter.

In onze Nederlanden waren dat type wegen bijvoorbeeld al in de Oostenrijkse tijd uitgewerkt. Bij ons werden er onder Napoleon weinig nieuwe wegen van die aard aangelegd (hoogstens enkele doorgetrokken).

Straatnamen bestonden bij ons al in de middeleeuwen. Onder Frans bewind kregen bepaalde wegen in de Nederlanden geen naam, maar wel een... nummer.

Napoleon schafte helemaal geen maten af. Dat deden de revolutionairen voor hem. In tegenstelling tot wat u denkt, zette Napoleon trouwens een stap terug. Er werd immers teruggekeerd naar de zevendaagse week en ook oude maanden met hun namen werden weer ingevoerd.

Napoleon schafte ook geen maatschappelijke standen af. Ook hier was dat het werk van de revolutionairen voor hem. En net zoals bij het vorige introduceerde Napoleon weer adellijke titels en de ermee verbonden invloed, geld en macht.

"Op 10 december 1799 wordt in Frankrijk het metrieke stelsel ingevoerd. Frankrijk was onder Napoleon het eerste land dat deze meeteenheden in gebruik nam."

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 juni 2017 om 21:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 21:51   #40078
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Op 4 februari 1805 werd in Parijs een belangrijke stap gezet richting de genummerde samenleving. De Franse hoofdstad had de primeur van de 'eerste' huisnummering in de geschiedenis. De invoering daarvan paste in het geheel van administratieve maatregelen, die in de Napoleontische tijd werden doorgevoerd.
Wel, ook hier wordt Napoleon een primeur toegedicht. De eerste stap naar de invoering van nummers in Parijs is te situeren onder het bewind van Lodewijk XVI. De nummers zelf werden uiteindelijk verbreid onder het revolutionair bewind, waarbij er geteld werd per district. Dit systeem werd ook onder Napoleon behouden voor de plattelandsgemeenten. Zo kan je nog steeds in Frankrijk onwaarschijnlijk hoge huisnummergetallen vinden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 21:54   #40079
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
"Op 10 december 1799 wordt in Frankrijk het metrieke stelsel ingevoerd. Frankrijk was onder Napoleon het eerste land dat deze meeteenheden in gebruik nam."
Alweer heeft Napoleon daar bijzonder weinig mee te maken. Reeds in 1790 beslissen de Franse revolutionairen tot het uitwerken en dan invoeren van het metriek stelsel. De Conventie zal uiteindelijk het decreet tot invoering stemmen midden 1799. Toen is Napoleon nog niet aan de macht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2017, 21:56   #40080
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Al gevonden, HO?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Weet u wanneer de "Académie des Sciences et Belles-Lettres " in onze Nederlanden werd opgericht?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be