Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juni 2017, 22:39   #40121
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik verdoe mijn tijd niet met mensen die hardleers zijn èn blijven.

Zie de tekst in het bruin in mijn laatste post.
Ge bakt het inderdaad nogal bruin als het erop aankomt mordikus het laatste woord te willen hebben....
We herinneren ons het prinsbisdom Orange!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 juni 2017 om 22:45.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2017, 22:47   #40122
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ge bakt het inderdaad nogal bruin als het erop aankomt mordikus het laatste woord te willen hebben....
Als ik een andere bron aanhaal waarin er beweerd wordt (niet door mij dus) dat in 1960 er nog 70 landen zijn die hun wetgeving te danken hebben aan of afgeleid hebben van de Code Civil Napoléon, dan is het plaatje me dunkt duidelijk. De rest is praat voor de vaak.

En dit was het dan voor wat de discussie over Code Napoleon betreft.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 juni 2017 om 22:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2017, 22:49   #40123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als ik een andere bron aanhaal waarin er beweerd wordt (niet door mij dus) dat in 1960 er nog 70 landen zijn die hun wetgeving te danken hebben aan de Code Civil, dan is het plaatje me dunkt duidelijk. De rest is praat voor de vaak.
Uruguya heeft volgens u ook haar wetgeving te danken aan de Code. Een nader onderzoek laat onmiddellijk zien dat de Code blijkbaar slechts één van de vele rechtsbronnen was.

U neemt nogal overhaaste conclusie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2017, 22:49   #40124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ge bakt het inderdaad nogal bruin als het erop aankomt mordikus het laatste woord te willen hebben....
We herinneren ons het prinsbisdom Orange!
O ja, dat was toen echt wel een giller van formaat!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2017, 22:52   #40125
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En dit was het dan voor wat de discussie over Code Napoleon betreft.
Met als slaapmutsje een Mandarin Napoleon ?

(Dan kan men evengoed een Mandarin Hitler op de markt brengen....!)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 juni 2017 om 22:59.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2017, 22:56   #40126
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uruguya heeft volgens u ook haar wetgeving te danken aan de Code. Een nader onderzoek laat onmiddellijk zien dat de Code blijkbaar slechts één van de vele rechtsbronnen was.

U neemt nogal overhaaste conclusie.
U blijft moeite hebben met inhoudelijk lezen. Ik stelde dat deze landen beïnvloed werden door de Code Napoleon. Nogmaals, beter opletten Van den Berghe.

En dat is finaal mijn laatste woord hierover.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2017, 23:00   #40127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U blijft moeite hebben met inhoudelijk lezen. Ik stelde dat deze landen beïnvloed werden door de Code Napoleon. Nogmaals, beter opletten Van den Berghe.
Beïnvloed. U schreef in uw vorig bericht iets heel anders, nl. "hun wetgeving te danken aan". Dat is vele malen meer dan "beïnvloeding".

U gedraagt zich dus al een windhaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 06:51   #40128
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 juni 2017 om 07:09.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 07:08   #40129
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Doet mij denken aan de relativiteitstheorie met de beroemde formule E=mc2 gekoppeld aan de persoon Einstein. Deze formule bestond al veel eerder, alleen de context kwam met Einstein in een breder daglicht te staan. Zo ook met Napoleon.

Verder aangaande de normalisatie met maatvoeringen, Napoleon had het gezag om dit op boven het regionale niveau te brengen. Dat men dit voortzette na de periode Napoleon is gewoon een kwestie van gezond boerenverstand.

Napoleon was ook een man die interesse had in de wetenschap en luisterde ook goed naar meningen en voorstellen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 juni 2017 om 07:11.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 07:37   #40130
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U blijft moeite hebben met inhoudelijk lezen. Ik stelde dat deze landen beïnvloed werden door de Code Napoleon. Nogmaals, beter opletten Van den Berghe.

En dat is finaal mijn laatste woord hierover.
Maar wat is de grootste reden dat die landen beïnvloed werden door de CC? Het feit dat deze van uitzonderlijke kwaliteit was of gewoon omdat het te gewapenderhand werd opgelegd?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 15:27   #40131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Maar wat is de grootste reden dat die landen beïnvloed werden door de CC? Het feit dat deze van uitzonderlijke kwaliteit was of gewoon omdat het te gewapenderhand werd opgelegd?
Dat laatste natuurlijk. Als je kijkt naar het lijstje van Europese landen die een rechtssysteem hadden dat beïnvloed was door de Code, wordt dat wel duidelijk. Dan spreken over Italië, Spanje en Portugal (en bepaalde van hun koloniën), België, Luxemburg... Neem dan een kaart van het Frans keizerrijk en diens satellietstaten, dan weet je genoeg.

Ondertussen hebben meerdere landen de Code vaarwel gezegd (bijvoorbeeld Portugal waar gekozen werd voor een nieuw rechtssysteem beïnvloed door het Duitse) of werd het sterk afgebouwd (Italië bijvoorbeeld).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 15:28   #40132
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste natuurlijk. Als je kijkt naar het lijstje van Europese landen die een rechtssysteem hadden dat beïnvloed was door de Code, wordt dat wel duidelijk. Dan spreken over Italië, Spanje en Portugal (en bepaalde van hun koloniën), België, Luxemburg... Neem dan een kaart van het Frans keizerrijk en diens satellietstaten, dan weet je genoeg.

Ondertussen hebben meerdere landen de Code vaarwel gezegd (bijvoorbeeld Portugal waar gekozen werd voor een nieuw rechtssysteem beïnvloed door het Duitse) of werd het sterk afgebouwd (Italië bijvoorbeeld).
Dat was inderdaad mijn punt.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 18:22   #40133
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Maar wat is de grootste reden dat die landen beïnvloed werden door de CC? Het feit dat deze van uitzonderlijke kwaliteit was of gewoon omdat het te gewapenderhand werd opgelegd?
Ik wil het nu niet meer hebben over de wereldwijde uitstraling en invloed van de Franse Code Civil op de wetgeving van vele landen. Die is nu wel duidelijk . Ik kom daar dan ook niet meer op terug.

Maar de suggestie die u nu weer wekt als zou de Franse Code overal ‘opgedrongen’ zijn, is weer eens een bevooroordeelde en onjuiste voorstelling van zaken . Met andere woorden, een veralgemening die niet strookt met de historische werkelijkheid. Een voorbeeld maakt het duidelijk.

Paul Goldstein en Josph Straus uitgevers van het boek 'Intellectual property in Asia'. Zij hebben het over de geschreven wetgeving in Thailand.

A written Thai Law (The Law of the Three Seals) has existed since 1805. Despite having well-established laws, the Thai kings have shown a great openness toward Western legal systems since the nineteenth century. King Rama V explicitly instructed the courts to refer to the principles of UK law if there was no appropriate Thai law. Moreover, the codification of civil law en trade law was influenced by the French Code Civil and the Japanese Code Civil.”

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 juni 2017 om 18:36.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 18:34   #40134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik wil het nu niet meer hebben over de wereldwijde uitstraling en invloed van de Franse Code Civil op de wetgeving van vele landen. Die is nu wel duidelijk .
Wel, dat laatste is helemaal geen uitgemaakte zaak. Ook al omdat u eerder beweerde dat de Code een van die "zeer vernieuwende" stappen uitmaakt van Napoleon. En dat blijkt niet te kloppen. Reeds voor Napoleon was er een gang naar eenmaking van de wetgeving binnen de staten, waarvan Pruisen als eerste in Europa de stap naar een codex zal zetten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 18:36   #40135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Paul Goldstein en Josph Straus uitgevers van het boek 'Intellectual property in Asia'. Zij hebben het over de geschreven wetgeving in Thailand.

A written Thai Law (The Law of the Three Seals) has existed since 1805. Despite having well-established laws, the Thai kings have shown a great openness toward Western legal systems since the nineteenth century. King Rama V explicitly instructed the courts to refer to the principles of UK law if there was no appropriate Thai law. Moreover, the codification of civil law en trade law was influenced by the French Code Civil en de Japanese Code Civil.”
Influenced... Blijft de eerder gestelde vraag: in welke mate? Immers, in dit citaat wordt ook gesproken over bijvoorbeeld de invloed van de Japanse codex. Alleen is de Japanse wetgeving gebaseerd op de... Duitse. Meer bepaald op de BGB.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 18:39   #40136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar de suggestie die u nu weer wekt als zou de Franse Code overal ‘opgedrongen’ zijn, is weer eens een bevooroordeelde en onjuiste voorstelling van zaken . Met andere woorden, een veralgemening die niet strookt met de historische werkelijkheid. Een voorbeeld maakt het duidelijk.
Alleen klopt het citaat dan weer niet om dit te illustreren. In Thailand werd de Code niet overgenomen. Wel vormt de Code een van de bronnen waarop de Thaise wetgeving werd uitgewerkt.

Bij andere landen is er weldegelijk sprake van "opdringen". Alleen door de uitbreiding van het Franse rijk onder Napoleon en de vorming van satellietstaten (waar er niet zelden familie van Napoleon aan zet was).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2017, 07:12   #40137
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen klopt het citaat dan weer niet om dit te illustreren. In Thailand werd de Code niet overgenomen. Wel vormt de Code een van de bronnen waarop de Thaise wetgeving werd uitgewerkt.

Bij andere landen is er weldegelijk sprake van "opdringen". Alleen door de uitbreiding van het Franse rijk onder Napoleon en de vorming van satellietstaten (waar er niet zelden familie van Napoleon aan zet was).
U maakt de wat naïeve veronderstelling dat wanneer men spreekt over de invloed van de Code Napoléon in de wereld, dat dit impliceert dat men integraal dit Frans wetboek overnam in een bepaald land. Mocht het ooit gebeurd zijn, dan zal dit zelden volledig het geval zijn geweest. Neen, de juristen die in een land een nieuw burgerlijk wetboek gingen opstellen , hielden natuurlijk ook rekening met de rechtsgewoontes en de rechtspraktijk van het betrokken land. Zo kreeg Iran in 1933 een nieuw burgerlijk wetboek. Begrijpelijk steunde die heel erg op de islamitische Fiqh. Het Iraans verbintenissenrecht echter was in grote mate gesteund op het Franse recht. Frans recht dat dan weer steunde op de Code Napoléon.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juni 2017 om 07:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2017, 07:31   #40138
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen klopt het citaat dan weer niet om dit te illustreren. In Thailand werd de Code niet overgenomen. Wel vormt de Code een van de bronnen waarop de Thaise wetgeving werd uitgewerkt.

Bij andere landen is er weldegelijk sprake van "opdringen". Alleen door de uitbreiding van het Franse rijk onder Napoleon en de vorming van satellietstaten (waar er niet zelden familie van Napoleon aan zet was).
Ook dat is niet altijd waar. Neem nu het Koninkrijk Holland onder Lodewijk Napoleon. Ook hier werd een nieuw Burgerlijk Wetboek ontworpen. Maar Lodewijk Napoleon ontwierp zelf een Code Civil waarin de nationale wetten werden vastgelegd.

"Er kwam in 1809 een Wetboek Napoleon, 'ingerigt voor het Koningrijk Holland', dat weliswaar geïnspireerd was door het Franse voorbeeld, maar veel eigen vaderlandse wetgeving kende."


Met andere woorden, zelfs waar familieleden van Napoleon Bonaparte op een troon werden gezet in een land, impliceerde dit niet altijd dat zo maar de Code Napoléon integraal werd ingevoerd. Ook hier dwaalt u.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juni 2017 om 07:52.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2017, 07:56   #40139
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik wil het nu niet meer hebben over de wereldwijde uitstraling en invloed van de Franse Code Civil op de wetgeving van vele landen. Die is nu wel duidelijk . Ik kom daar dan ook niet meer op terug.
Dat is even grote onzin als zeggen dat het Frans wereldwijde uitstraling heeft omdat tal van Afrikaanse landen het Frans gebruiken.

De reden is wel degelijk van belang. Een correct voorbeeld van de wereldwijde uitstraling van het Frans zou bijvoorbeeld zijn dat enkele eeuwen geleden, het in alle Europese staten 'sjiek' was om in de hogere milieus Frans te spreken. Vrijwillig dus.

Om de wereldwijde uitstraling (uitstralen is iets anders dan opleggen) zou een voorbeeld van een land waar de CC vrijwillig werd overgenomen veel nuttiger zijn.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 22 juni 2017 om 07:59.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2017, 08:58   #40140
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat is even grote onzin als zeggen dat het Frans wereldwijde uitstraling heeft omdat tal van Afrikaanse landen het Frans gebruiken.

De reden is wel degelijk van belang. Een correct voorbeeld van de wereldwijde uitstraling van het Frans zou bijvoorbeeld zijn dat enkele eeuwen geleden, het in alle Europese staten 'sjiek' was om in de hogere milieus Frans te spreken. Vrijwillig dus.

Om de wereldwijde uitstraling (uitstralen is iets anders dan opleggen) zou een voorbeeld van een land waar de CC vrijwillig werd overgenomen veel nuttiger zijn.
Het is maar hoe men het woord 'opleggen' verstaat. Neem nu het Frans recht dat ingevoerd werd tijdens Napoléon in Italië. De Code Civil werd er gunstig onthaald. Eerst en vooral omdat die inspeelde op de eisen van een veranderende tijd en op de tweede plaats omdat hij zeker ook rekening hield het rechtsgevoelen van deze Italiaanse landen. In feite ging het om de Code Napoleon, maar dan wel in een 'Italiaanse versie'.

Voor wat Italië betreft, in passant nog even aanstippen dat ik in een vorig post stelde dat Napoléon de standenmaatschappij afschafte. Dat werd betwist. Ten onrechte. Want het Italië in de tijd van Napoleon was nog zeer feodaal. Welnu door het invoeren van Frans recht werden de standen juridisch afgeschaft. Napoleon schafte dus wel degelijk de oude feodale standenmaatschappij van het Ancien Regime wettelijk af in de landen waar hij het voor het zeggen kreeg.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juni 2017 om 09:08.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be