Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 december 2023, 23:29   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.061
Standaard Nieuwe wegcode.

We gaan een vernieuwde wegcode hebben:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231213_96403034

Er moet wel wat meer uitleg komen want er staan wel wat betwistbare zaken in zoals:
- speedpedelecs op voetgangerszones
- een bestuurder krijgt ook een boete als een passagier zijn gordel niet aandoet
- bord ‘fietsers en speedpedelecs mogen door rood of oranje’
Is dit allemaal nuttig?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2023, 23:39   #2
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.280
Standaard

Ik kan het gelinkte artikel niet lezen, maar op het VRT nieuws hadden ze het ook over "genderneutrale verkeersborden".
Benieuwd hoe die eruit zien.
En is dat een prioriteit voor vlot en veilig verkeer ?
Mijn indruk is dat we weer aan't ontsporen zijn.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2023, 23:42   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik kan het gelinkte artikel niet lezen, maar op het VRT nieuws hadden ze het ook over "genderneutrale verkeersborden".
Benieuwd hoe die eruit zien.
En is dat een prioriteit voor vlot en veilig verkeer ?
Mijn indruk is dat we weer aan't ontsporen zijn.
Dit is een selektie van de gewijzigde/nieuwe:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231213_96403034

Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2023, 00:19   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.440
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik vind C35 wel leuk. Wat als ze dat combineren met een snelweg en 3 rijstroken, want motorfietsers mogen nu wel duidelijk gebruik maken van de reddingstrook, waar de meeste automobilisten toch niet aan denken....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2023, 06:53   #5
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Serieus mager beestje. Volledige nieuwe wegcode ? De auto niet meer centraal ? Op enkele details na verandert er niets. En wat verandert is dan nog dikwijls van de pot gerukt. Als er nu een overtreding is waar ik als fietser nog begrip voor kan opbrengen is het dat auto's en lichte vrachten wel eens op het fiets- of voetpad staan om te laden en lossen. Men kan toch moeilijk een kwartier of half uur de rijbaan versperren. Maar de borden gaan inclusiever worden, dan kan je inclusief je nek breken over de steeds slechter wordende infrastructuur. De enige positieve verandering die ik zie is dat stinkende kankerbrommers zich op minder plaatsen tussen de fietsers en voetgangers mogen bewegen. Brommers op de rijbaan bij 50 km/u of minder is echt een goede beslissing. Zal vermoedelijk ook nodig zijn als ze almaar meer elektrisch worden want men hoort die niet komen en ze hebben met hun zachte zadels en vering geen oog voor fietsers die wel eens een put willen vermijden.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 14 december 2023 om 06:53.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2023, 06:58   #6
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Geef de rijbaan aan de zwakke weggebruikers en wat rest (de toch al door henzelf kapotgereden opritten en wat nog allemaal dat voet- of fietspad wordt genoemd) aan het gemotoriseerd verkeer. Doe de auto tegen 15 km/u langs gevels van de huizen en over de scheef weggezakte putdeksels van de nutsvoorzieningen rijden. Dat is de auto niet langer meer centraal stellen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 14 december 2023 om 06:59.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2023, 07:33   #7
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard



__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2023, 13:39   #8
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht




De politiek heeft 10 jaar nodig gehad om de nieuwe wegcode te verzinnen.
Gemeenten krijgen dan nog eens 20 jaar de tijd om hun verkeersborden aan te passen.

Nieuwe wegcode is nog ingewikkelder gemaakt en zal meer verwarring zaaien waardoor er meer verkeersagressie en betwisting ontstaat bij het poen rapen door willekeurige boetes en het behalen van een rijbewijs wordt uitgefaseerd door het verhogen van de moeilijkheidsgraad met nog veel meer strikvragen.
De nieuwe wegcode gaat in vanaf de herfst 2025.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2023, 18:05   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dit is een selektie van de gewijzigde/nieuwe:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231213_96403034

Er zou toch ook een genderneutrale fiets op de verkeersborden komen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 09:16   #10
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Dat fietsers rechts kunnen afslaan bij rood of oranje kan ik begrijpen. Je heb immers geen risico op een botsing met een wagen als er een afgezonderd fietspad is. Maar dat ze nu situaties gaan maken waarbij fietsers rechtdoor door het rood mogen rijden, moeten ze mij echt eens uitleggen. Wat is het idee daarachter?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 15 december 2023 om 09:16.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 09:59   #11
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dit is een selektie van de gewijzigde/nieuwe:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231213_96403034

Zwevende auto's (rechts onder) worden al voorzien.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 10:08   #12
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat fietsers rechts kunnen afslaan bij rood of oranje kan ik begrijpen. Je heb immers geen risico op een botsing met een wagen als er een afgezonderd fietspad is. Maar dat ze nu situaties gaan maken waarbij fietsers rechtdoor door het rood mogen rijden, moeten ze mij echt eens uitleggen. Wat is het idee daarachter?
In Antwerpen bestaan al borden B23.



Je kan dan drie meter door het rode licht rijden waarna je aan een volgend licht het bord hebt dat je door het rood naar rechts mag. De eerste keer dien je als fietser op te letten dat je voorrang geeft aan een zebrapad gebruikende voetganger. De tweede keer moet je opletten dat je niet wordt aangereden door een van links komende auto want de straat waar je dan inslaat is niet echt breed. Beide borden staan daar een beetje verkeerd mijn inziens.

Op de Mechelse Steenweg (als ik me niet vergis) staat ook een bord dat je rechtdoor door het rood mag waarna je drie meter verder voor een rood licht staat (of door mag als het groen is).

Die rechtdoor-door-het-rood-borden staan aan die voorbeelden te zien waar het verkeerslicht links van het fietspad hoort te staan maar rechts staat waardoor fietsers er onnodig moeten stoppen. Een bordje hangen is makkelijker dan het hele verkeerslicht naar links van het fietspad verplaatsen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 15 december 2023 om 10:11.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 11:01   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat fietsers rechts kunnen afslaan bij rood of oranje kan ik begrijpen. Je heb immers geen risico op een botsing met een wagen als er een afgezonderd fietspad is. Maar dat ze nu situaties gaan maken waarbij fietsers rechtdoor door het rood mogen rijden, moeten ze mij echt eens uitleggen. Wat is het idee daarachter?
Idd, ik wacht nog op borden bij een gesloten spooroverweg waar ze op eigen risico tussen de slagbomen mogen slalommen bij rood.

Want het oponthoud door rood is daar echt te lang voor fietsers.
[/ ... modus]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 december 2023 om 11:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 11:09   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.440
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, ik wacht nog op borden bij een gesloten spooroverweg waar ze op eigen risico tussen de slagbomen mogen slalommen bij rood.

Want het oponthoud door rood is daar echt te lang voor fietsers.
[/ ... modus]
Dan moeten we wel de treinbestuurders oogkleppen opzetten , en achteraan de trein een hogedrukreiniger.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 12:35   #15
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dit is een selektie van de gewijzigde/nieuwe:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231213_96403034

Zouden de firma's die verkeersborden maken in financiële nood zitten? Met een gat van miljarden kunnen die 'gezochte' kosten er ook nog wel bij.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 12:36   #16
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dan moeten we wel de treinbestuurders oogkleppen opzetten , en achteraan de trein een hogedrukreiniger.
En zeer krachtige ruitenwissers op de locomotief.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 13:25   #17
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
- een bestuurder krijgt ook een boete als een passagier zijn gordel niet aandoet
Dat vind ik straf. Is dit wettelijk ? Dit is volgens mij niet hard te maken behalve dan indien die passagier een minderjarige is en dan nog.

Nu in mijn auto is dit quasi onmogelijk want als er 1 gordel niet is vastgeklikt gaan en blijven er alarmen afgaan.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 december 2023 om 13:28.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 17:46   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik vind C35 wel leuk. Wat als ze dat combineren met een snelweg en 3 rijstroken, want motorfietsers mogen nu wel duidelijk gebruik maken van de reddingstrook, waar de meeste automobilisten toch niet aan denken....
Ik vind dat motor-infiltreren toch al redelijk goed ingeburgerd.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 17:52   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik wil die nieuwe openbare wegcode op zijn geheel, rustig bekijken.
Aparte dingen bekijken en daarop focussen, is plezant aan de toog, om lachers op je hand te krijgen.

Vanzelfsprekend zullen mijn dada's er niet instaan. Vb een wettelijke beperking van de lengte van een fietsstraat. Zit maar eens twee km achter een 90 jarige pee op zijn fiets aan 8 km per uur, met als toetje dat je op sommige plaatsen zelfs veilig zoudt kunnen tripleren ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2023, 19:46   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat vind ik straf. Is dit wettelijk ? Dit is volgens mij niet hard te maken behalve dan indien die passagier een minderjarige is en dan nog.

Nu in mijn auto is dit quasi onmogelijk want als er 1 gordel niet is vastgeklikt gaan en blijven er alarmen afgaan.
Bij mij ook een heel vervelend geluid en daarbij werkt mijne radio dan niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be