Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie het stemrecht discriminerend voor Belgen?
Ja 11 64,71%
Nee 5 29,41%
Geen mening 1 5,88%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2003, 11:44   #1
Véronique
Schepen
 
Véronique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2003
Locatie: Lokeren
Berichten: 482
Standaard

ik vind persoonlijk dat wij Belgen gediscrimineerd worden door de goedkeuring van het stemrecht .

Elke Belg heeft stemplicht, zij hebben stemrecht.

Als zij willen stemmen moeten ze de grondwet ondertekenen als blijk van hun akkoord.

Wil dat dan zeggen als zij dit niet willen doen, dat zij ongestoord alle regels aan hun laars mogen lappen?
Véronique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2003, 11:52   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.192
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dat is mijn 2de hekel punt van deze hele onfrisse zooi.

Het eerste is duidelijk. Als ik morgen in China mee wil stemmen is dat ook niet echt mogelijk. In SA is stemmen zelfs nog niet eens aan de orde.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2003, 12:49   #3
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Ik heb op zich geen problemen met stemrecht voor migranten maar ik heb er wel problemen mee dat men nu i.p.v. de "discriminatie" volledig weg te werken er een nieuwe ontstaat. Ofwel stemrecht voor beide groepen ofwel stemplicht voor beiden, maar waarom weer een onderscheid maken terwijl het idee juist een onderscheid wou wegwerken?
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2003, 12:51   #4
Weisse Wolf
Minister
 
Weisse Wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2003
Berichten: 3.999
Standaard

Niemand is tevreden over deze wet, zelfs de migranten bevestigen dit. Wat kan je verwachten van iets dat , om het nog maar eens te zeggen, je door het strot wordt geramd. En hij is inderdaad discriminerend tegenover ons Belgen.
Weisse Wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2003, 13:27   #5
Véronique
Schepen
 
Véronique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2003
Locatie: Lokeren
Berichten: 482
Standaard

Citaat:
Ofwel stemrecht voor beide groepen ofwel stemplicht voor beiden,
Ik ben het daar compleet mee eens, spijtig genoeg heeft de regering zichzelf in de nesten gewerkt met de voorwaarde dat men die grondwet moet ondertekenen, zodat stemplicht voor beide groepen al bijna onmogelijk lijkt, dus ideaal zou zijn stemrecht voor iedereen
Véronique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2003, 13:29   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Als ik volgende keer niet ga stemmen krijg ik een boete.
Als mijn buurman volgende keer niet gaat stemmen krijgt hij géén boete!

Rara hoe heet dat?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2003, 22:40   #7
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Als ik volgende keer niet ga stemmen krijg ik een boete.
Als mijn buurman volgende keer niet gaat stemmen krijgt hij géén boete!

Rara hoe heet dat?
Circe,
Het lijkt erop dat jij eraan houdt, NIET te gaan stemmen...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2003, 22:46   #8
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Ik vind het eventueel niet verplicht stemrecht voor vreemdelingen een open poort om vreemdelingen te discrimineren: enkele knokploegen van Annemans rond de stembureaus en vermits stemmen niet verplicht zou zijn voor allochtonen zullen velen de moed opgeven en niet gaan stemmen: D�*t is het pervers discriminerend KKK- mechanisme dat ingebouwd is!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2003, 22:51   #9
Véronique
Schepen
 
Véronique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2003
Locatie: Lokeren
Berichten: 482
Standaard

Citaat:
vermits stemmen niet verplicht zou zijn voor allochtonen zullen velen de moed opgeven en niet gaan stemmen
Denk jij echt dat er veel vreemdelingen niet zullen gaan stemmen?
Véronique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2003, 23:46   #10
MiSTa SCienTiST
Partijlid
 
Geregistreerd: 18 november 2003
Berichten: 214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Ik vind het eventueel niet verplicht stemrecht voor vreemdelingen een open poort om vreemdelingen te discrimineren: enkele knokploegen van Annemans rond de stembureaus en vermits stemmen niet verplicht zou zijn voor allochtonen zullen velen de moed opgeven en niet gaan stemmen: D�*t is het pervers discriminerend KKK- mechanisme dat ingebouwd is!
Ik vind dat STEMPLICHT MOET BLIJVEN.
Burgers van een land MOETEN niet alleen stemmen, ze moeten BEWUST stemmen en ik zou het maar zielig vinden als "belgen" niet gaan stemmen omdat ze toevallig te laat op stap zijn geweest en nie uit hun bed kunnen, of omdat het te fel regent. Immigranten die hier legaal zijn + belg geworden zijn MOETEN bijgevolg ook gaan stemmen. En niet-belgen stemmen gewoon NIET.


Stemplicht in Belgie dus enkel voor [size=6]ALLE belgen[/size].

Te simpel zeker.


Ik vind het te flauw gewoon om te gaan zagen dat "wij dan ook maar stemRECHT moeten krijgen ipv. PLICHT. Mensen gaan toch soms veel te ver met hun "discriminatie".


En dan nog straffer

f"ill"osoof vindt het dan nog discriminatie tov. migranten die hoogstwaarschijnlijk niet durven gaan stemmen door intimidatie van annemans met zijn vechtjassen en de KKK.

Komaan kerel.

Maar goed, iemand die vol bewondering PIPO PIANO citeert, daar is weinig mee aan te vangen. 8)
__________________
Is it just me...?
MiSTa SCienTiST is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2003, 00:09   #11
Brabo
Parlementslid
 
Brabo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2003
Locatie: Erewhon
Berichten: 1.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door veronique
Citaat:
vermits stemmen niet verplicht zou zijn voor allochtonen zullen velen de moed opgeven en niet gaan stemmen
Denk jij echt dat er veel vreemdelingen niet zullen gaan stemmen?
De overgrote meerderheid zal NIET gaan stemmen. Voor EU-burgers geldt een gelijkaardige regeling, maar dan zónder dat z'n papiertje moeten ondertekenen dat ze de wetten van dit land zullen respecteren enz... en daarvan komt amper 17% opdagen. Als je daarnaast in rekening brengt dat de EU-burgers vaak tot een hogere sociale klasse behoren dan de niet EU-burgers (en dus waarschijnlijk meer gemotiveerd zijn om te gaan stemmen) kun je vermoeden dat er slechts een 10% van de niet-EU-burgers van de regeling gebruik zullen maken.

@Mista: Filo bedoelt gewoon dat omdat er geen opkomstplicht geldt voor de niet-EU-burgers men deze mensen kan intimideren zodat ze niet op komen dagen. Dat was ook de (formele) reden waarom de opkomstplicht hier is ingevoerd: opdat men mensen niet zou kunnen verhinderen te gaan stemmen.
Brabo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2003, 00:44   #12
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door veronique
ik vind persoonlijk dat wij Belgen gediscrimineerd worden door de goedkeuring van het stemrecht .

Elke Belg heeft stemplicht, zij hebben stemrecht.

Als zij willen stemmen moeten ze de grondwet ondertekenen als blijk van hun akkoord.

Wil dat dan zeggen als zij dit niet willen doen, dat zij ongestoord alle regels aan hun laars mogen lappen?
Tiens tiens, hetzelfde argument dat de BUB aanhaalt in haar standpunt tegen het migrantenstemrecht!

De Belgische nationaliteit kan inburgering garanderen (door er een proef aan het verkrijgen ervan te koppelen), een tijdsgrens kan dat niet.
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2003, 11:13   #13
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door veronique
vermits stemmen niet verplicht zou zijn voor allochtonen zullen velen de moed opgeven en niet gaan stemmen
Citaat:
Denk jij echt dat er veel vreemdelingen niet zullen gaan stemmen?
Normaal schat ik dat zo'n 75 % niet zouden gaan stemmen bij enkel stemrecht zonder -plicht( ik vergelijk met de Amerikaanse verkiezingen)
Zonder stemplicht en als Voorpost ea FN knokploegen er een ratonnade van maken( ttz de straten onveilig maken), zou wel eens geen enkele vreemdeling zijn stemplicht durven uitoefenen: Het is niet de politie, zélf VB �* 75 % die dat zal beletten...
Dan zal Links ook met knokploegen op straat moeten komen om aan die mensen het recht te garanderen dat hen door de wet verleend wordt:
IK BEN DUS VOOR STEMPLICHT VOOR IEDEREEN want jullie willen toch integratie, of niet?

Stomme wetten geven slechte resultaten...
Dat stemrecht zonder -stemplicht was een manier om de liberalen ertoe te brengen, het regeerakkoord toe te passen. Ik vrees dus het ergste...
rellen aan stemlokalen tussen hen die allochtonen willen beletten om binnen te gaan en de AEL....

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het nooit zover komt!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2003, 11:39   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door veronique
vermits stemmen niet verplicht zou zijn voor allochtonen zullen velen de moed opgeven en niet gaan stemmen
Citaat:
Denk jij echt dat er veel vreemdelingen niet zullen gaan stemmen?
Normaal schat ik dat zo'n 75 % niet zouden gaan stemmen bij enkel stemrecht zonder -plicht( ik vergelijk met de Amerikaanse verkiezingen)
Zonder stemplicht en als Voorpost ea FN knokploegen er een ratonnade van maken( ttz de straten onveilig maken), zou wel eens geen enkele vreemdeling zijn stemplicht durven uitoefenen: Het is niet de politie, zélf VB �* 75 % die dat zal beletten...
Dan zal Links ook met knokploegen op straat moeten komen om aan die mensen het recht te garanderen dat hen door de wet verleend wordt:
IK BEN DUS VOOR STEMPLICHT VOOR IEDEREEN want jullie willen toch integratie, of niet?

Stomme wetten geven slechte resultaten...
Dat stemrecht zonder -stemplicht was een manier om de liberalen ertoe te brengen, het regeerakkoord toe te passen. Ik vrees dus het ergste...
rellen aan stemlokalen tussen hen die allochtonen willen beletten om binnen te gaan en de AEL....

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het nooit zover komt!
En hoe zou de Voorpost e.a. FN knokploegen dan volgens u kunnen zien of iemand al dan niet de Belgische nationaliteit hebben.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2003, 11:44   #15
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door veronique
vermits stemmen niet verplicht zou zijn voor allochtonen zullen velen de moed opgeven en niet gaan stemmen
Citaat:
Denk jij echt dat er veel vreemdelingen niet zullen gaan stemmen?
Normaal schat ik dat zo'n 75 % niet zouden gaan stemmen bij enkel stemrecht zonder -plicht( ik vergelijk met de Amerikaanse verkiezingen)
Zonder stemplicht en als Voorpost ea FN knokploegen er een ratonnade van maken( ttz de straten onveilig maken), zou wel eens geen enkele vreemdeling zijn stemplicht durven uitoefenen: Het is niet de politie, zélf VB �* 75 % die dat zal beletten...
Dan zal Links ook met knokploegen op straat moeten komen om aan die mensen het recht te garanderen dat hen door de wet verleend wordt:
IK BEN DUS VOOR STEMPLICHT VOOR IEDEREEN want jullie willen toch integratie, of niet?

Stomme wetten geven slechte resultaten...
Dat stemrecht zonder -stemplicht was een manier om de liberalen ertoe te brengen, het regeerakkoord toe te passen. Ik vrees dus het ergste...
rellen aan stemlokalen tussen hen die allochtonen willen beletten om binnen te gaan en de AEL....

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het nooit zover komt!
En hoe zou de Voorpost e.a. FN knokploegen dan volgens u kunnen zien of iemand al dan niet de Belgische nationaliteit hebben.
Bobke,
Simpel toch: huidskleur, haarkleur, kleding... Naar nationaliteit zullen die vechtersbazen niet vragen.. zodat ook een reeks allochtonen met belgische nationaliteit ook niet meer zullen gaan stemmen, ongeacht de boetes (die toch niet worden uitgeschreven, of ken jij véél mensen die effectief beboet werden omdat ze niet gingen stemmen?? Ik niet!)

Van de regen in de drop dus...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2003, 14:50   #16
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Ongeacht de verschillende meningen over het stemrecht voor vreemdelingen is het hoogtijd dat België gewoon de stemplicht afschaft en vervangt door stemrecht.

Waarom worden de mensen verplicht om te gaan stemmen? Buiten de partijpolitieke machtsverhoudingen als argument, kan iemand mij hier een relevante reden voor geven?
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2003, 16:08   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

@Filo
Ik kan uw gedachtegang niet volgen.
Allochtonen met de Belgische nationaliteit hebben al lang stemrecht en ik heb nog geen knokploegen aan de stemlokalen gezien om ze dat te beletten
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2003, 18:58   #18
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Ik vind dat STEMPLICHT MOET BLIJVEN.
Burgers van een land MOETEN niet alleen stemmen, ze moeten BEWUST stemmen en ik zou het maar zielig vinden als "belgen" niet gaan stemmen omdat ze toevallig te laat op stap zijn geweest en nie uit hun bed kunnen, of omdat het te fel regent.
Als ik jou redenering volg dan ben je dus een voorstander van stemrecht. Want men moet bewust stemmen anders vind je het maar zielig, wel ik ga daar mee akkoord en ben dan ook een voorstander van stemrecht. Het aandeel bewuste stemmen zal onvermijdelijk groter zijn bij stemrecht dan bij stemplicht, en dat is toch hetgeen jij wil, hetgeen elke nuchtere mens wilt!!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2003, 20:01   #19
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Als ik jou redenering volg dan ben je dus een voorstander van stemrecht. Want men moet bewust stemmen anders vind je het maar zielig, wel ik ga daar mee akkoord en ben dan ook een voorstander van stemrecht. Het aandeel bewuste stemmen zal onvermijdelijk groter zijn bij stemrecht dan bij stemplicht, en dat is toch hetgeen jij wil, hetgeen elke nuchtere mens wilt!!
Volledig akkoord mee. In onze huidige maatschappij houden de politiek onwetenden de paarse dictatuur aan de macht doordat de linksen op Spa stemmen en de rechtsen (hoewel beide niet eens weten wat voor wat staat) op de VLD.
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2003, 00:57   #20
MiSTa SCienTiST
Partijlid
 
Geregistreerd: 18 november 2003
Berichten: 214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Als ik jou redenering volg dan ben je dus een voorstander van stemrecht. Want men moet bewust stemmen anders vind je het maar zielig, wel ik ga daar mee akkoord en ben dan ook een voorstander van stemrecht. Het aandeel bewuste stemmen zal onvermijdelijk groter zijn bij stemrecht dan bij stemplicht, en dat is toch hetgeen jij wil, hetgeen elke nuchtere mens wilt!!
Volledig akkoord mee. In onze huidige maatschappij houden de politiek onwetenden de paarse dictatuur aan de macht doordat de linksen op Spa stemmen en de rechtsen (hoewel beide niet eens weten wat voor wat staat) op de VLD.
Akkoord de stemplichtige dwazen dienen gewoon als kiesvee dat men vlak voor de verkiezingen gewoon wat "vetmest".
In die zin houdt men met stemRECHT (ipv. PLICHT) die dwazen inderdaad wat meer uit de stemhokken.
Ik bedoelde dat enkel autochtone en allochtone BELGEN MOETEN STEMMEN (de rest geen stemrecht/plicht) omdat ik vind dat ALLE meerderjarige burgers van een land op de hoogte moeten zijn van de politieke situatie in hun land en vervolgens participeren (demo - cratie) door een doordachte stem uit te brengen.

OK .. de politiek is corrupt en de heersende partijen beheersen de media en dus ook de "publieke opinie". Mensen geloven te veel van de goed-nieuwsshow. Moest die rode (beetje blauw) media hier niet zo de toon aangeven dan zouden de mensen beter geinformeerd zijn en dus BEWUSTER kunnen stemmen.
Het speelt op lange termijn ALLEMAAL in het voordeel van de franstaligen in GANS Belgie.
Alles wat nu voorgesteld is om migranten te laten stemmen (papier ondertekenen, inburgeren, recht ipv. plicht en...) is zogezegd nog allemaal niet goed en discriminerend voor blijkbaar alle partijen.
Goed stel nu dat IEDEREEN STEMRECHT krijgt. Iederen die hier x-aantal jaren legaal verblijft MAG gaan stemmen. Een groot deel Nederlandstaligen gaat dan al niet meer stemmen. Het aantal migranten dat wel gaat stemmen gaat grotendeels franstalig of anderstalig zijn.
Het merendeel van de nederlandstalige migranten gaan in het beste geval op de sossen stemmen en in het slechtste geval op de moslim democratische partij (of mutatie ervan).

De Vlaamse partijen stellen NU nog altijd geen zak voor tegen de Fransen (PS). Ook SinterSTEVE heeft nix te zeggen aan zen dirupooke.

Als de misinformatie doorgaat en algemeen stemRECHT wordt ingevoerd dan moet iemand mij toch eens uitleggen hoe dat de zaak ten goede gaat komen.

Al eens gedacht aan een scenario in de "verre" toekomst waar nederlandstaligen NIET DURVEN GAAN STEMMEN in bepaalde steden van LA BELGIEK.

EXperts inzake kiesgedrag hier duidelijk aanwezig,
Burgers van een land ECHT informeren, en zodoende bewuste stemplichtige burgers kweken is duidelijk niet het doel. Maar wel stemRECHT uitdelen aan iedereen die hier lang genoeg verblijft of onderduikt.

Mensen die de "plicht" tot stemmen als storend ervaren, die hebben het gewoon te goed en zijn zich van geen kwaad bewust.
Allemaal Goed-nieuws-GELOVERS.
__________________
Is it just me...?
MiSTa SCienTiST is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be