Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juli 2015, 14:09   #41
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik gebruik in mijn winkel de taal die ik wil. Vlaanderen heeft hier in mijn zaak niks te zeggen over het taalgebruik tussen mij en mijn klanten zolang hier de dictatuur niet geïnstalleerd is. Ik laat mij niet intimideren, noch door Franstalige keikoppen, noch door flaminganten navelstaarders.
Maar ja, zelfstandigen zouden hun moeder gratis weggeven als ze daarmee een € meer zouden verdienen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 14:14   #42
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Maar ja, zelfstandigen zouden hun moeder gratis weggeven als ze daarmee een € meer zouden verdienen.
Jaloers? Niemand verplicht je om loonslaaf te worden hoor...
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 14:22   #43
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Jaloers? Niemand verplicht je om loonslaaf te worden hoor...
Dat komt dan goed uit, want ik ben geen loonslaaf.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 14:25   #44
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat komt dan goed uit, want ik ben geen loonslaaf.
Het klonk alvast als een jaloerse opmerking. Misschien wel een uitkeringtrekker op de 1 of andere manier dan, maar maakt niet zo veel uit. Je brgrijpt best wat er bedoeld werd.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 14:28   #45
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Het klonk alvast als een jaloerse opmerking. Misschien wel een uitkeringtrekker op de 1 of andere manier dan, maar maakt niet zo veel uit. Je brgrijpt best wat er bedoeld werd.
Daar was niets jaloers aan, dat was gewoon een vaststelling.

En ja hoor ik trek als invalide voor de rest van mijn leven een habbekrats.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 14:43   #46
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Maar ja, zelfstandigen zouden hun moeder gratis weggeven als ze daarmee een € meer zouden verdienen.
In België is er vrijheid van taal. Als winkeliers zo slim zijn om klantvriendelijk te zijn gaan ze dat aan hun omzet zien (en vice versa).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 15:12   #47
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Wanneer ik in Wallonië kom dan vind ik het doodnormaal dat ik er Frans spreek in elke winkel, restaurant, café waar ik binnenstap. Met uitzondering van de regio's Eupen en Sankt Vith is Wallonië immers eentalig Frans. M.a.w. als Nederlandstalige ben ik bereid mij aan die toestand aan te passen. Is het dan zo "abnormaal" wanneer wij op dat punt aan Franstaligen in Vlaanderen vragen dat zij het reciprociteitsprincipe toepassen?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 15:14   #48
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In België is er vrijheid van taal. Als winkeliers zo slim zijn om klantvriendelijk te zijn gaan ze dat aan hun omzet zien (en vice versa).
Uiteraard, als ik in een winkel binnenstap waar een nork me alleen in het Frans kan te woord staan dan gaat hij mij niets verkopen, dat is logisch.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 15:19   #49
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wanneer ik in Wallonië kom dan vind ik het doodnormaal dat ik er Frans spreek in elke winkel, restaurant, café waar ik binnenstap. Met uitzondering van de regio's Eupen en Sankt Vith is Wallonië immers eentalig Frans. M.a.w. als Nederlandstalige ben ik bereid mij aan die toestand aan te passen. Is het dan zo "abnormaal" wanneer wij op dat punt aan Franstaligen in Vlaanderen vragen dat zij het reciprociteitsprincipe toepassen?
De Kust en de Brusselse Rand moet je praktisch gezien als tweetalig beschouwen (in die zin dat er veel Franstaligen zijn). Het is dan ook logisch dat je de klanten probeert in hun taal te bedienen. Geen van de twee kan echter iets EISEN want er is taalvrijheid.

Dat kan je in Dendermonde natuurlijk niet verwachten, netzomin als je in Seraing niet moet gaan verwachten dat men je in het Vlaams aanspreekt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 15:20   #50
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Uiteraard, als ik in een winkel binnenstap waar een nork me alleen in het Frans kan te woord staan dan gaat hij mij niets verkopen, dat is logisch.
Awel ja dan stap je gewoon buiten en gaat ergens anders kopen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 15:24   #51
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Maar ja, zelfstandigen zouden hun moeder gratis weggeven als ze daarmee een € meer zouden verdienen.
Dat bedoel ik nu met agressieve flaminganten. Waar haalt gij het recht mij verwijten te maken en te beschuldigen? Waar haalt gij het recht om mij op te leggen hoe dat ik mijn zaken moet doen. Waar haalt gij het recht om mij verwijten te maken dat ik mijn boterham wil verdienen?

Zal ik dan maar de Franstalige klanten buiten smijten? Bedenk wel dat mijn winsten lager zullen zijn. Dus ook mijn bijdragen aan de maatschappij. Ge zult het dus dan ook met een kleinere invaliditeitsuitkering moeten stellen.

Benieuwd of ge dan nog zo een grote mond hebt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 15:32   #52
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat bedoel ik nu met agressieve flaminganten. Waar haalt gij het recht mij verwijten te maken en te beschuldigen? Waar haalt gij het recht om mij op te leggen hoe dat ik mijn zaken moet doen. Waar haalt gij het recht om mij verwijten te maken dat ik mijn boterham wil verdienen?

Zal ik dan maar de Franstalige klanten buiten smijten? Bedenk wel dat mijn winsten lager zullen zijn. Dus ook mijn bijdragen aan de maatschappij. Ge zult het dus dan ook met een kleinere invaliditeitsuitkering moeten stellen.

Benieuwd of ge dan nog zo een grote mond hebt.
Een nog kleinere invaliditeitsuitkering?

Dat komt er op neer dat ik de staat betaal dan voor het privilege van invalide te mogen zijn.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 15:38   #53
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Een nog kleinere invaliditeitsuitkering?

Dat komt er op neer dat ik de staat betaal dan voor het privilege van invalide te mogen zijn.
Yep dan moet ge betalen om in dit land te mogen wonen.

Ge moet wel weten wat ge wilt hé. Of moet ik nu gaan schrijven dat ge uw moeder zoudt verkopen om toch maar uw uitkering te behouden?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 15:44   #54
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De Kust en de Brusselse Rand moet je praktisch gezien als tweetalig beschouwen (in die zin dat er veel Franstaligen zijn). Het is dan ook logisch dat je de klanten probeert in hun taal te bedienen. Geen van de twee kan echter iets EISEN want er is taalvrijheid.

Dat kan je in Dendermonde natuurlijk niet verwachten, netzomin als je in Seraing niet moet gaan verwachten dat men je in het Vlaams aanspreekt.
Daar ben ik het volstrekt mee oneens. De kust is niet tweetalig en zal ook nooit als tweetalig gebied verklaard worden. De Vlaamse Rand idem, behalve dat er wettelijk faciliteiten voorzien zijn in zes dorpen in dat gebied. Dat is al.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 15:45   #55
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

In Vilvoorde zijn de meeste 6maandenwonders 2talig. Keelschraap en Frans.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 15:49   #56
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar ben ik het volstrekt mee oneens. De kust is niet tweetalig en zal ook nooit als tweetalig gebied verklaard worden. De Vlaamse Rand idem, behalve dat er wettelijk faciliteiten voorzien zijn in zes dorpen in dat gebied. Dat is al.
Welke taal verkopers en klanten spreken in een winkel heeft niks met wetten, faciliteiten of tweetalige gebied te maken.
Dat is een zaak tussen hen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 16:04   #57
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Yep dan moet ge betalen om in dit land te mogen wonen.

Ge moet wel weten wat ge wilt hé. Of moet ik nu gaan schrijven dat ge uw moeder zoudt verkopen om toch maar uw uitkering te behouden?
Oh, met gaarnte.

Gratis zelfs.

Maar ik moet u waarschuwen, persoonlijk heb ik er nooit iets anders als slagen en pijn mee meegemaakt.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 16:04   #58
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Welke taal verkopers en klanten spreken in een winkel heeft niks met wetten, faciliteiten of tweetalige gebied te maken.
Dat is een zaak tussen hen.
Dat klopt.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 16:17   #59
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Klant is koning, ook in de Brusselse rand. Als er Franstaligen naar je winkel komen moet het personeel Frans kunnen. Zo simpel is dat.
Ik hoor toch meer en meer iets heel anders. Wat men vroeger normaal vond dat iemand die in het Frans begon ook in het Frans werd aangesproken wordt er nu vlakaf naar ofwel Nederlands maar meestal naar het Engels gegaan. Ik weet zelfs uit eerste bron dat je in een luchthaven als Zaventem door veiligheidspersoneel in het Engels wordt aangesproken. Blijf je enkel Frans spreken dan krijg je een volledige screening van jezelf, je handbagage en een zware controle bij aankomst van het land waar je naar toe gaat. Ongeacht je een goedkoop of heel duur ticket vast hebt.

Klant is koning is allang voorbij. Nu is het waar de winkel gelegen is daar wordt de taal van die regio gesproken. Vlaamstalig = Nederlands en anders kun je terug buiten stappen. Het Frans is allang niet meer aanvaard en steeds meer Franstaligen krijgen daar zware problemen mee. Voor mij is het altijd heel simpel geweest : al is het de dikste klant die ik kan binnen halen maar Frans spreken en niet naar Engels overschakelen = einde gesprek en de potentiële klant mag retour naar huis rijden.

Laatst gewijzigd door PORSCHE : 30 juli 2015 om 16:19.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2015, 16:25   #60
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wanneer ik in Wallonië kom dan vind ik het doodnormaal dat ik er Frans spreek in elke winkel, restaurant, café waar ik binnenstap. Met uitzondering van de regio's Eupen en Sankt Vith is Wallonië immers eentalig Frans. M.a.w. als Nederlandstalige ben ik bereid mij aan die toestand aan te passen. Is het dan zo "abnormaal" wanneer wij op dat punt aan Franstaligen in Vlaanderen vragen dat zij het reciprociteitsprincipe toepassen?
Ik kreeg enkele weken geleden nog het antwoord dat we in een Franstalig België woonden en dat dus elke belg VERPLICHT moest Frans spreken. Die klojo had dus een rit van bijna 100 kilometer enkele reis voor niets gedaan. Hij dacht dat ik zijn bestelling'ske echt nodig had. Ik heb hem beleefd en zelfs IN HET FRANS de deur gewezen. Pech voor de jongen
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be