Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2015, 18:41   #301
edwin2
Europees Commissaris

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik heb eens vernomen dat het Belgische BW zelfs dichter aanleunt tegen de toenmalige Napoleontische Code Civil, dan de huidige Franse CC. België is dus "trouwer" gebleven aan Napoleon dan Frankrijk zelf .
Is het niet zo dat zelfs de originele nummering van de artikelen nog geheel of gedeeltelijk samenvallen met elkaar?
Oud 11 juni 2019, 23:36   #302
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Weyland schreef in de draad 'Het verenigde België heeft geen toekomst meer':

De naam Dietsland alleen al doet me denken aan die weidepastoorpreken met vendelzwaaiers in korte broeken. Het loomste en oubolligste nationalisme dat we gekend hebben en dat ook maar ontstaan is omdat dat salonfähig was voor de Belgische machthebbers (boerse, maar ongevaarlijke Vlaamse plebs); die laatste waren als de dood voor een Nederlands nationalisme.

Een nationalisme met Hendrik Conscience die 'het volk leerde lezen', het type dat gedoogd werd in België, al is het maar om aan te tonen dat België niet Frankrijk isn want in de Franstalige Belgische natie heeft men ook een uniek 'Vlaams' (het was een taboe te zeggen dat het dezelfde taal was als die in Nederland).
En de Franstalige Charles De Costers bekendste boek was niet bepaald populair in België, omdat het de Nederlandse Opstand als thema gebruikte. Enkel daarom was Tijl Uilenspiegel een onpopulair boek in België, enerzijds omdat het in het Frans geschreven was en anderzijds omdat het sympathiseerde met de geuzen, door wie, indien ze hier hadden gezegevierd, België geen aparte staat van Nederland had geweest.

Het spreekt voor zich dat voorgaande generaties in de periode van het romantische nationalisme bevraaglijke keuzes hebben gemaakt. Vlaams nationalisme en de nationale mythes er rond hebben Belgicistische roots.

Alsof de naam 'Nederland' niet bij ons past in historische zin. Dat is de mooiste naam voor zo'n staat naar mijn mening.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 juni 2019 om 23:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2019, 00:56   #303
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De naam Dietsland alleen al doet me denken aan die weidepastoorpreken met vendelzwaaiers in korte broeken. Het loomste en oubolligste nationalisme dat we gekend hebben en dat ook maar ontstaan is omdat dat salonfähig was voor de Belgische machthebbers (boerse, maar ongevaarlijke Vlaamse plebs); die laatste waren als de dood voor een Nederlands nationalisme.
De eerste Ijzerbedevaart ( waarop ge hier zinspeelt ) had plaats in 1920.
De Dietse (sic) Gedachte is toch wel wat ouder, waarvoor ik verwijs naar pagina 6 van deze draad, en hier voorbeelden aanhaal met het stichtingsjaar van enkele tijdschriften:
- Dietsche Warande : 1855
- Jong Dietschland : 1898
De Dietsche Bond werd opgericht in 1917.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het spreekt voor zich dat voorgaande generaties in de periode van het romantische nationalisme bevraaglijke keuzes hebben gemaakt. Vlaams nationalisme en de nationale mythes er rond hebben Belgicistische roots.
Alsof de naam 'Nederland' niet bij ons past in historische zin. Dat is de mooiste naam voor zo'n staat naar mijn mening.
https://forum.politics.be/showpost.p...16&postcount=1

In historische zin past (de) Nederland(en); inderdaad niet bij een vereniging van Vlaanderen en Nederland.
En natuurlijk ook niet bij de Nederlandse staat zoals we die nu kennen omdat dit een een totum pro parte is: het geheel noemen en slechts een deel ervan bedoelen. Een historisch korrekte benaming daarvoor zou zijn: Noord-Nederland of de Noordelijke Nederlanden.
Voor Belgique zou een historisch korrekte vertaling zijn: Zuid-Nederland of de Zuidelijke Nederlanden.

Maar ....strikt genomen is dat laatste dan ook weer een totum pro parte want we houden dan geen rekening met:
- het huidige Luxemburg
- de Franse Nederlanden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Nederlanden
- het gedeelte van de Nederlanden dat door Pruisen werd ingepalmd op het
kongres van Wenen.
- en dan heb ik het nog niet over Pruisisch Vlaanderen.
Strikt genomen zou men Belgique dus best vertalen met Midden-Nederland, al besef ik dat dat toch wel een zeer irredentistische kijk van zaken is die echter verdedigbaar is.

Noch in het verleden, noch tegenwoordig is Nederland gebruikt geweest om het totale gebied aan te duiden waar men Nederlands spreekt.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 juni 2019 om 00:59.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be