Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 augustus 2008, 20:19   #41
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 12 augustus 2008 om 20:20.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 23:28   #42
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Waarom zijn koeien geen bedreigde diersoort en olifanten wel?
Omdat er vééél meer koeien zijn eh, wijsneus.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 23:29   #43
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Misschien moet je de vraag anders stellen: warom worden alle koeien geslacht, en sommige olifanten gestroopt?
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 23:31   #44
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Ayers Bekijk bericht
Zwaar gesubsidieerde biobrandstof zorgt er voor dat bosbestanden slinken, privaat bezit zorgt ervoor dat het bossen groeien of op z'n minst gelijk blijven.

Ironisch hé, dat ecologisme.
Maar kijk, nu gaat de biobrandstofsector nu nog de schuld krijgen ook. Neen, hun aandeel in het slinken van bossen is miniem, uitermate miniem.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 07:57   #45
Bill Ayers
Burgemeester
 
Bill Ayers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2006
Berichten: 494
Standaard

Niet de biobrandstofsector, hoor. De superkei-ecologische overheidssubsidies voor die sector, die er tevens voor zorgen dat miljoenen wereldwijd nu honger moeten lijden.
Bill Ayers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 10:44   #46
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Eerst een kleine opmerking aan beide; Comparatieve voordelen moet je bekijken als individuele voordelen, niet als 'nationale'. Dat 'toevalig' Portugal beter is in Wijn & 'toevallig' Engeland beter in wol, moet je vooral bekijken als een Portugees die de middelen heeft om beter wijn te maken & de Engelsman die betere wol kan maken. Het principe over 'naties' is natuurlijk - voor waardenvrije economische wetenschap - irrelevant.



Daar heb ik het dus niet over.
Inderdaad "waardenvrij". Sociale en ethische waarden zijn niet relevant in de puur economische benadering.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 11:07   #47
Bill Ayers
Burgemeester
 
Bill Ayers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2006
Berichten: 494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Inderdaad "waardenvrij". Sociale en ethische waarden zijn niet relevant in de puur economische benadering.

Paul
"Sociale waarden" zijn geheel arbitrair. Wie zegt dat in een nihilistische samenleving de "sociale waarden" niet van die aard zijn dat we graag zoveel mogelijk mensen arm zien? En ook, wie bepaalt precies die "sociale waarden", is dat een absoluut, door God gestuurd, en op aarde nedergedaald ethos?
Bill Ayers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 12:24   #48
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Ayers Bekijk bericht
"Sociale waarden" zijn geheel arbitrair. Wie zegt dat in een nihilistische samenleving de "sociale waarden" niet van die aard zijn dat we graag zoveel mogelijk mensen arm zien? En ook, wie bepaalt precies die "sociale waarden", is dat een absoluut, door God gestuurd, en op aarde nedergedaald ethos?

Uiteraard zijn sociale en ethische waarden geen natuurwetten en evolueren zij met de samenleving. En daar maakt iedereen evenwaardig deel van uit.
Daarom ben ik ook voorstander van directe democratie waar ieder burger evenwaardig kan deelnemen aan de beslissingsvorming en daarmee ook aan de sociaal economische (en ethische, ecologische enz..) evolutie van de maatschappij waarin hij leeft. Maar daarmee zitten we buiten het onderwerp.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 21:04   #49
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Ayers Bekijk bericht
Niet de biobrandstofsector, hoor. De superkei-ecologische overheidssubsidies voor die sector, die er tevens voor zorgen dat miljoenen wereldwijd nu honger moeten lijden.
Is passé.

Ondertussen is men allang bezig over biobrandstoffen van de tweede generatie. Deze bestaan uit organische producten die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie.

Maar al een chance dat het kapitalisme (en het libertarisme en anarcho-kapitalisme nog veel minder) de mensen niet met problemen opzadelt hé?
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 21:24   #50
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Is passé.
Zeg dat tegen degenen die hun rijst niet meer konden betalen.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 21:38   #51
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Ik heb dat niet gedaan hé?

En even serieus: wat dacht je dat het kapitalisme had gedaan indien er geen regels waren opgelegd door de overheid, en westerse 4x4-rijders veel meer geld overhadden voor een ton maïs dan arme Mexicanen. Hé?
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 21:50   #52
Bill Ayers
Burgemeester
 
Bill Ayers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2006
Berichten: 494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Is passé.

Ondertussen is men allang bezig over biobrandstoffen van de tweede generatie. Deze bestaan uit organische producten die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie.
Eerste bedenking is dat oogsten niet uit de lucht komen vallen. Die gewassen moeten ergens groeien, en de realiteit is dat gewassen bestemd voor biobrandstoffen vaak geteeld worden op akkers waar vroeger voor menselijke consumptie geteeld werd. Gevolg daarvan is uiteraard dat er minder akkers vrij zijn om voor menselijke consumptie te telen, en dat heeft natuurlijk een daling in de oogsten en een stijging van de prijzen tot gevolg. Of is het de landbouwgrond die uit de lucht kom gevallen?

Een tweede bedenking. Ik ben helemaal niet zo zeker ben van jouw stelling. Het bestaan van dergelijke gewassen heeft niet automatisch tot gevolg dat ze de meest gesubsidieerde zijn. Politici zijn nogal beïnvloedbaar door belanghebbenden. Ik weet dat, onder andere in de Verenigde Staten, maïs bestemd voor bioethanol massaal gesubsidieerd wordt. Obama is niks meer dan een marionet van de corn lobby.* Maar goed, tot zolang er geen cijfers op tafel liggen, is dit nogal zinloos.

Enfin, dit is geen pleidooi tegen biobrandstoffen als uitkomst van de vrije marktwerking, maar een pleidooi tegen de subsidiëring ervan, die perverse effecten heeft.

Ik zie daarenboven niet in hoe het kapitalisme mensen met problemen zou opzadelen. Dat er schaarste is aan goederen, daar kan het kapitalisme niks aan veranderen. Dat is de realiteit. Het kapitalisme en de vrije markt zijn mijns inziens de beste methode om die schaarse goederen zo goed en zo efficiënt mogelijk te alloceren. Bij schaarste aan grondstoffen zorgt het prijsmechanisme er voor dat de prijs omhoog gaat, en investeren in zuinigere en alternatieve technologieën interessant wordt. Subsidies creëren valse incentives en schudden zo het prijsmechanisme danig door elkaar.

De meeste problemen zijn dus te wijten aan overheidsinterventie in de markt. En al wat ik nodig had om tot dat inzicht te komen, was een heel klein beetje (waardenvrije) economische wetenschap.

Dit terzijde, ik zie trouwens niet wat dit te maken heeft met mijn ideologische achtergrond. Wat een domme, gratuite ad hominem.

(*) kijk eens naar de resultaten van Obama in de primaries in staten waar "toevallig" veel maïs geteeld wordt: Iowa, Illinois, Nebraska, enzo.

Laatst gewijzigd door Bill Ayers : 13 augustus 2008 om 21:53.
Bill Ayers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 21:59   #53
Bill Ayers
Burgemeester
 
Bill Ayers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2006
Berichten: 494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik heb dat niet gedaan hé?

En even serieus: wat dacht je dat het kapitalisme had gedaan indien er geen regels waren opgelegd door de overheid, en westerse 4x4-rijders veel meer geld overhadden voor een ton maïs dan arme Mexicanen. Hé?
Dat is de situatie nu? Goed, aan de schaarste van goederen kan geen enkel systeem iets veranderen, zelfs communisme niet. Er zal altijd een methode nodig zijn om te rantsoeneren.

Laatst gewijzigd door Bill Ayers : 13 augustus 2008 om 22:00.
Bill Ayers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2008, 13:54   #54
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Wat me eigenlijk tegenzit is het feit dat men steeds maar wilt groeien, ondanks het tekort aan personeel, aan grondstoffen, aan plaats, middelen..................

Voor de economen zelf is de economie het hoogste goed, alles dient voor de economie. Vanuit hun denkpatroon een normale reactie, daarover wil ik het niet hebben.


Ik heb het wel over het beleid hier in België.
Een reden om constant te groeien, vaak aangehaald, is dat we in de toekomst de rustende babyboomers moeten onderhouden, etc.

Daarvoor moeten we blijvend migranten binnnenhalen (die allesbahalve voorbereid zijn om in onze economie mee te draaien: veel erger nog, in feite zijn ze zo afhankelijk dat zij vaak eerder een last zijn dan een hulp.)

Daarvoor moet er blijvend grond ontgind worden om aangewend dte worden voor industrie, woningbouw,......... hoewel al deze gronden, ingetekend op het gewestplan, praktisch uitgeput zijn.

Komt daar nog bij die hele milieuproblematiek: wij Belgen produceren gigantisch veel afval, onze waterlopen en onze lucht zijn sterk vervuild.


Intussen is groeien bijlange niet meer vanzelfsprekend:

*de algemene bewustzijn omtrent het milieu: we moeten ons houden aan allerlei milieuquota, niet bepaald bevorderlijk voor de industrie;

*de tekorten aan fundamentele grondstoffen, en in het bijzonder de olie.

*onze wegen zijn praktisch dichtgeslipt, méér kan het bijna niet meer slikken.






En toch wilt men de economie doen blijven groeien.
Toch wilt men blijven mensen uit den vreemde naar hier binnenhalen,

terwijl

alle industriesectoren die te veel geld moeten ingepompt worden omdat zij hier zouden willen blijven,

beter gewoon zouden vertrekken.


Laat hen vertrekken naar het ontwikkelingsland van hun keuze, en laat hen dáár welvaart brengen, aan de bevolking die het véél méér nodig heeft.

Want alle mensen die ginder verbeterd zijn, komen niet meer naar hier afzakken.
Als je dat doet, zijn wij binnen no-time het ontwikkelingsland.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2008, 22:43   #55
Dope
Gouverneur
 
Dope's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 1.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik heb dat niet gedaan hé?

En even serieus: wat dacht je dat het kapitalisme had gedaan indien er geen regels waren opgelegd door de overheid, en westerse 4x4-rijders veel meer geld overhadden voor een ton maïs dan arme Mexicanen. Hé?
even serieus?
het kapitalisme doet niets
het bestaat zelfs niet
(itt de overheden)

Laatst gewijzigd door Dope : 15 augustus 2008 om 22:44.
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 23:25   #56
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

en doe het

met een leuke euro
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2008, 15:30   #57
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Dat is de situatie nu ? Goed, aan de schaarste van goederen kan geen enkel systeem iets veranderen, zelfs communisme niet. Er zal altijd een methode nodig zijn om te rantsoeneren.
Je kan misschien eens overwegen om het absurde idee dat er schaarste zou zijn overboord kieperen. Enkel dat idee creëert schaarste, net zoals de verstarde econoom ons doet geloven. Hoe men vooral niets van economie begrijpt grenst aan complete waanzin. Laat ons gewoon eerlijk zijn met elkaar, de mensheid graaft haar eigen graf door grenzeloze kortzichtigheid en deze ‘grenzeloosheid’ vertaalt men als visie, even kortzichtig. De visie reikt nog slechts tot aan de brilglazen en derhalve zichzelf verblindend door de eigen gecreëerde waanideeën.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be