Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 mei 2007, 19:06   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard "Dienstencheques stoppen zwartwerk niet"

Dienstencheques helpen nauwelijks in de strijd tegen zwartwerk. Dat zegt Jozef Pacolet, socialefraude-expert aan de KU Leuven. Pacolet stelt vast dat gevallen van zwartwerk die door de cheques gelegaliseerd werden met een vergrootglas gezocht moeten worden. "Het slechtste wat een overheid kan doen tegen zwartwerk, is mensen die belastingen willen betalen, een vermindering geven. Dat is wat met de dienstencheques gebeurt", stelt Pacolet.
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_460233.html

Dit bericht valt niet in goede aarde bij onze ministerie van tewerkstelling die aanstaande vrijdag daar een grondige evaluatie vergadering over zal houden.
--------

De prof zegt dus wat ik al jaren zeg hier.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 14 mei 2007 om 19:06.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 19:17   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.669
Standaard

Ik vond het totnogtoe een schitterend initiatief.......en,weet je,niet geschoten is altijd mis!


Het is inderdaad nogal ironisch dat "brave tweeverdieners zonder tijd" zich van gesubsidieerd personeel moeten bedienen,(of anders "zwart" zouden gaan? )


Tijd voor een bijsturingetje,want ik begin ook een beetje ongerust te worden over de groei van "professionele-dienstenchecque-ondernemingen",die overigens WEIGEREN met iets anders dan met die checques betaald te worden!! (zo lees ik het toch op die reclamebriefjes,er zijn bedrijven die GELD WEIGEREN!)


Een van de premisses was het verhinderen van zwartwerk:

-ofwel komt het zwartwerk uit een "dipje" en tiert het weer als voorheen,in sectoren waar dienstenchecques om allerlei redenen niet toegepast worden.
-ofwel is er een zwartwerkcircuit ontstaan dat NOG GOEDKOPER is dan dienstenchecques.Hier dient de inspectie genadeloos tegen op te treden want het moet dan om slavenhandel gaan!


Laatst gewijzigd door kelt : 14 mei 2007 om 19:17.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 19:35   #3
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Zwartwerk goedkoper dan dienstencheques, wat een fabel. Zwartwerk is nu eenmaal lonender dan deze dienst en niet beperkt in tijd voor de opdrachtgever.

Bovendien telt deze dienst niet voor alle sectoren maar voor enkele beperkte sectoren.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 20:19   #4
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.985
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Zwartwerk goedkoper dan dienstencheques, wat een fabel. Zwartwerk is nu eenmaal lonender dan deze dienst en niet beperkt in tijd voor de opdrachtgever.

Bovendien telt deze dienst niet voor alle sectoren maar voor enkele beperkte sectoren.

Ik betaal in elk geval minder voor mijn poetsvrouw doordat ik nu dienstencheques gebruik in plaats van vroeger iemand in het zwart te betalen. Dus een fabel zou ik het toch niet noemen hoor.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 20:57   #5
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

"Dienstencheques stoppen zwartwerk niet"

Wat hadden ze dan gedacht?
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 21:02   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het is niet het uurloon van die poetsvrouw die belangrijk is, want wat u betaald is immers maar een deel van het uurloon. Het overige en grootste aandeel komt van de belastingbetaler.
De gebruiker krijgt dus een vorm van subsidie en de niet gebruiker betaald het gelag daarvan. Immers het één heft het andere op.
Bovendien is het niet het zwartwerk dat tegengehouden wordt zoals de prof al zei, tenzij op een hele kleine schaal maar is het een ernstige meeruitgave voor de regering die de centen moet halen ergens anders om ze vervolgens in een totaal nutteloze kringloop te steken die bovendien ook nog eens groeiend is zonder er iets aan over te houden. Wat de belastingdruk ergens anders evenredig doet verhogen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 21:43   #7
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

ik doe diensten cheques verdien weinig maar doe niet aan zwart werk of enige vorm van bijverdienste.

Iets wat niet gezegd kan worden van andere sectoren op de vrije arbeids markt .

Bedrijfjes met onder-aanemingen al dan niet legaal die zijn DE grote concurent en zijn niet vies van zwart geld / werk .

Een erge zaak want het gaat hier over meerdere sectoren ...misschien daarom dat er zo weinige ambachts job's zijn gelijk sleutel makers hier in centrum Antwerpen.

Laatst gewijzigd door duncan : 14 mei 2007 om 21:46.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 23:16   #8
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
"Dienstencheques stoppen zwartwerk niet"

Wat hadden ze dan gedacht?
Dat dacht ik ook spontaan bij het zien van dit topic
Savatage is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 23:35   #9
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Meer zwartwerk, nu!

Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 23:41   #10
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

lol ah zo wet maken om zwart werk te bestrijden en het toch goe praten hmmm lol
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 17:25   #11
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

we MOETEN wel zwart werken want we mogen soms ni werken als contract ni goe is ne feestdag is of omdatge belg zijt ... .

fucking sad land pfff
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 18:33   #12
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
we MOETEN wel zwart werken want we mogen soms ni werken als contract ni goe is ne feestdag is of omdatge belg zijt ... .

fucking sad land pfff
Zie dat U niet zonder wind valt, hé Duncan
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 18:55   #13
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

Ach ze mogen mij controleren ik zou ni liever willen ik doe niets fout .

Ik zen ni verslaafd ofzo of doe zwart werk dus geen vrees .

Wel vrees ik da nieuwe wetten en een nieuw beleid meer SLECHT dan goed kan doen .
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 22:42   #14
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Het huidige dienstenchequessysteem is een zeer slecht systeem dat de overheid zeer veel geld kost, in orde van grootte van pakweg 20 euro per uur. Ik ben voorstander van een systeem dat de overheid slechts 5 euro per uur zou kosten en dat in de plaats zou komen van de huidige verwerpelijke passieve uitkeringen die heden kwistig worden uitgedeeld aan veelal werkonwillige werkbekwamen.

Verder zou de overheid meer middelen moeten vrijmaken om de strijd tegen zwartwerk verder op te voeren.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 18 mei 2007 om 22:49.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 00:59   #15
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

Den dezen is zo werkonwillig als belg dat die in 8 bedrijven zit waaronder de O ZO beroemde thuiswerk bedrijfjes van den vld die op geen reet trekken anders zou ik geen activerings uitkering genieten hé + voedsel pakketen +klagen op papier tgo staat en maatschapij en diensten enz... ECHT ni leuk.

Komt er nogis bij dat VAKBONDEN en rva hun papieren niet lezen & arbeiders PESTEN/ discrimineren enzovoort en verder .

Daarom dat er zo vele nederlandse studies zijn die allochtonen aanprijzen als zijnde DE beste arbeiders die we nodig hebben in de toekomst ...waarom om ze OOK onder te betalen 15 jaar lang zoals bij 15.000 mensen van het eigen volk ?
Triestige democratie en welvaart amai ik wil al ni meer meedoen alzo .

Laatst gewijzigd door duncan : 23 mei 2007 om 01:00.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 07:22   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dienstencheques helpen nauwelijks in de strijd tegen zwartwerk. Dat zegt Jozef Pacolet, socialefraude-expert aan de KU Leuven. Pacolet stelt vast dat gevallen van zwartwerk die door de cheques gelegaliseerd werden met een vergrootglas gezocht moeten worden. "Het slechtste wat een overheid kan doen tegen zwartwerk, is mensen die belastingen willen betalen, een vermindering geven. Dat is wat met de dienstencheques gebeurt", stelt Pacolet.
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_460233.html

Dit bericht valt niet in goede aarde bij onze ministerie van tewerkstelling die aanstaande vrijdag daar een grondige evaluatie vergadering over zal houden.
--------

De prof zegt dus wat ik al jaren zeg hier.

Laat ons eerlijk zijn hé, ge geeft eenen dienstenscheque en de rest is in 't zwart hé, voordeel is, dat het veel moeilijker is om u te pakken...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 07:28   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik vond het totnogtoe een schitterend initiatief.......en,weet je,niet geschoten is altijd mis!


Het is inderdaad nogal ironisch dat "brave tweeverdieners zonder tijd" zich van gesubsidieerd personeel moeten bedienen,(of anders "zwart" zouden gaan? )


Tijd voor een bijsturingetje,want ik begin ook een beetje ongerust te worden over de groei van "professionele-dienstenchecque-ondernemingen",die overigens WEIGEREN met iets anders dan met die checques betaald te worden!! (zo lees ik het toch op die reclamebriefjes,er zijn bedrijven die GELD WEIGEREN!)


Een van de premisses was het verhinderen van zwartwerk:

-ofwel komt het zwartwerk uit een "dipje" en tiert het weer als voorheen,in sectoren waar dienstenchecques om allerlei redenen niet toegepast worden.
-ofwel is er een zwartwerkcircuit ontstaan dat NOG GOEDKOPER is dan dienstenchecques.Hier dient de inspectie genadeloos tegen op te treden want het moet dan om slavenhandel gaan!


Kijk ne pool die bij u 50 euro verdient voor nen halven dag te kuise of te klussen en die tijdens de week nog zo een post of 4 heeft, raapt op 't einde van de week 200 euro op, als hij / zij dat 4 weken volhouden, hebben ze voor een halve maand te werken 800 € geschept,

Zoveel kunnen ze in Polen nooit verdienen op die tijd of ze moeten een geweldig lopende zaak hebben, of een of andere superfunctie uitoefenen. Maar als arbeider halen ze dat nooit op. Dus 14 dagen goe doorwerken in den belgiek is genoeg om die andere 14 dagen goe te leven in Polen...

Slavenarbeid, ? ja ge zou kunnen stellen dat ge ze te weinig betaald, ge zou ook kunnen stellen dat de staat te veel piekt, en eigenlijk doede aan rechtstreekse ontwikkelingshulp...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 07:31   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
ik doe diensten cheques verdien weinig maar doe niet aan zwart werk of enige vorm van bijverdienste.

Iets wat niet gezegd kan worden van andere sectoren op de vrije arbeids markt .

Bedrijfjes met onder-aanemingen al dan niet legaal die zijn DE grote concurent en zijn niet vies van zwart geld / werk .

Een erge zaak want het gaat hier over meerdere sectoren ...misschien daarom dat er zo weinige ambachts job's zijn gelijk sleutel makers hier in centrum Antwerpen.
Wel Duncan, gat in de markt, volgt ne cursus sleutelmaken, en ge begint in een klein attelierke, een paar annonckes in de gazet, een vermelding in de gouden gids en ge zijt in business...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 07:46   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dienstencheques helpen nauwelijks in de strijd tegen zwartwerk. Dat zegt Jozef Pacolet, socialefraude-expert aan de KU Leuven. Pacolet stelt vast dat gevallen van zwartwerk die door de cheques gelegaliseerd werden met een vergrootglas gezocht moeten worden. "Het slechtste wat een overheid kan doen tegen zwartwerk, is mensen die belastingen willen betalen, een vermindering geven. Dat is wat met de dienstencheques gebeurt", stelt Pacolet.
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_460233.html

Dit bericht valt niet in goede aarde bij onze ministerie van tewerkstelling die aanstaande vrijdag daar een grondige evaluatie vergadering over zal houden.
--------

De prof zegt dus wat ik al jaren zeg hier.
De dienstencheques moeten ook niet dienen om zwartwerk tegen te gaan.
Het meeste zwartwerk gebeurd immers in de bouw en daar bestaan geencheques voor.

Deze cheques moesten enkel dienen om een paar jobs te creëren voor laaggeschoolden, en dan nog maar enkel om hen uit de werkloosheidsstatistieken te halen.
Dat dit systeem de staat meer geld kost dan als die mensen gewoon dop krijgen, kan de VLD echt niet schelen hoor. Ze hadden 200.000 jobs beloofd en hebben die dus gecreëerd.
Hoe en tegen welke prijskan G.Verhofstadt echt niet deren hoor.
Het gekke is dat hij wel minder werkende in de privé heeft bekomen.
En het is nu net van de privé dat de staat hoor inkomsten moet hebben.
De rest zijn uitgaven die ze langs een andere kant wil beperken.

Dus snel terug afschaffen die cheques, kosten ons enkel veel geld en veroorzaken inkomsten verlies voor de armere zwartwerkers.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 19:29   #20
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Laat ons eerlijk zijn hé, ge geeft eenen dienstenscheque en de rest is in 't zwart hé, voordeel is, dat het veel moeilijker is om u te pakken...


I K niet ik aanvaard enkel men cheques voor men werk uren & een jat koffeu want das men verslaving
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be