Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 maart 2007, 19:31   #1
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard Het Milieu

Citaat:
Plastieken wegwerpzakken vanaf 2010 verboden in Wallonië



NAMEN - In Wallonië wordt de verspreiding van plastieken zakken voor eenmalig gebruik vanaf 2010 verboden. Dat staat in een amendement dat de meerderheidspartijen PS en cdH dinsdag hebben ingediend op het ontwerpdecreet over het afvalbeheer dat momenteel in de commissie voor Leefmilieu van het Waals parlement wordt behandeld.
In 2005 hadden de Waalse parlementsleden Carlo Di Antonio (cdH) en Joëlle Kapompole (PS) een voorstel van resolutie ingediend om dergelijk verbod vanaf 2007 in te voeren. Tijdens de hoorzittingen had de distributiesector aangetoond dat er belangrijke inspanningen geleverd werden om het gebruik van wegwerkzakken door de klanten te ontmoedigen.

De twee parlementsleden zetten echter door en slaagden erin het verbod via amendement op een ontwerp van de Waalse regering toch te laten stemmen. De maatregel werd echter in de tijd gespreid. Vanaf 2010 geldt het voor de grootwarenhuizen, ten laatste in 2012 moet ook de kleinhandel volgen.
Ik ben voor het milieu en tegen onnodige vervuiling, maar laat ik ook opmerken dat wegwerpzakken enorm handig zijn als vuilzak. Gaan ze van die kleinere vuilzakken ook verbieden wegens milieuvervuilend? Die wegwerpzakken zijn trouwens ook superhandig als hondenpoepzakje. Waarom moet dat in godsnaam verboden worden?
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.

Laatst gewijzigd door Griffin : 6 maart 2007 om 19:31.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 19:49   #2
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Maar hoe gaan ze in onzichtbaar-wolkenbewonend-wezensnaam een onderscheid kunnen maken tussen plastieken zakken voor eenmalig gebruik en plastieken zakken voor meermalig gebruik ?
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 20:28   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard

Alweer verbazingwekkend..

Onze grootste distributiegroep(Carrefour) deelt al geen zakjes meer uit,en ook de grote discounters al la Aldi en Lidl doen het niet.De andere zouden zowiezo volgen....


Politici springen graag op de wagen van een "winning team" en doen dan of ze er zelf iets mee te maken hadden....

Ondertussen worden,vanaf heden,alle kleine plastic zakjes ,voor in het afvalbakje onder uw aanrecht VERKOCHT!

een meesterzet
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 20:30   #4
Morduk
Parlementsvoorzitter
 
Morduk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Alweer verbazingwekkend..

Onze grootste distributiegroep(Carrefour) deelt al geen zakjes meer uit,en ook de grote discounters al la Aldi en Lidl doen het niet.De andere zouden zowiezo volgen....


Politici springen graag op de wagen van een "winning team" en doen dan of ze er zelf iets mee te maken hadden....

Ondertussen worden,vanaf heden,alle kleine plastic zakjes ,voor in het afvalbakje onder uw aanrecht VERKOCHT!

een meesterzet
Aha, d'r heeft er iemand het door .
__________________
'T
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 20:40   #5
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Ik las al lang geleden dat ze plastic zodanig kunnen bewerken (niet eens zo moeilijk) dat het honderd procent afbreekbaar is in de natuur. Zou toch veel beter zijn ... probleem opgelost.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 05:56   #6
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

In mijn kinderjaren kreeg je bruin papieren zakken in de supermarkt. Die dingen waren ook superhandig. Bovendien is papier heel wat milieuvriendelijker. Het is biologisch afbreekbaar of je steekt er je kachel mee aan.

Vooraleer hier weer iemand komt zeggen dat ze voor de papierproductie het regenwoud omhakken even dit. De pulp voor de papierproductie komt niet van tropisch hout maar uit productiebossen vnl. uit Scandinavië. De bossen worden na kap terug aangeplant. Dit is dus een voorbeeld van duurzame productie.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 12:30   #7
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

In de standaard staat vandaag een artikel over die emmissierechten die worden verhandeld. Ik zal eventjes de twee tegenargumenten samenvatten.
Ten eerste wordt het onderscheid gemaakt tussen actieve en passieve co2 (of koolstof). Door fossiele brandstoffen te gebruiken maak je van passieve koolstof actieve koolstof en die blijft actief hoeveel bomen je ook plant.
Ten tweede is de manier waarop dus die bedrijfjes- die die aflaten voor ons zielje verkopen - onze activering van koolstof vereffenen, namelijk door bomen aan te planten. Zo werden er in Afrika (weeral Afrika) in een natuurpark mensen verdreven en doodgeschoten om er bomen te kunnen planten.
Het hele systeem leek me al niet etisch en nu blijkt het dus nog oneffectief ook. We kunnen maar beter zelfmoor plegen denk ik.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 12:47   #8
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

http://www.biodegradable-packaging-product.com/

Er is een perfecte oplossing voor plastiek zakjes, in biologisch afbreekbaar materiaal op basis van suikers.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 12:58   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Als ze de overbodige veelvuldige verpakkingswijzen ook verbieden ben ik zelf pro voor hun voorstel.
Vroeger(30 jaar gedelen) kocht men bijna alles in papieren en blikken verpakkingen. Of was het gewoon los te koop.

Als je nu een suikerwafel koopt in een winkel, is deze vaak drie en viermaal verpakt. Het zelfde voor een paar zure snoepjes.

Als je een huishouden zijn wekelijkse boodschappen direct zou uitpakken na aankoop, heb je een volle zak overbodige plastiekverpakkingen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 13:12   #10
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Er wordt inderdaad veel nodeloos verpakt. Door mijn werk kan ik slechts zelden terecht bij de lokale beenhouwer of in de groentewinkel, ik moet dus wel naar de supermarkt (waar het trouwens goedkoper is). Ik ben daar verplicht mijn vlees voorverpakt de kopen in piepschuim schoteltjes met plastiek erover. Veel groenten zijn ook niet los te koop in de supermarkt. Dit verpakkingsmateriaal zou perfect vermeden kunnen worden door terug beenhouwers in te schakelen die het vlees verpakken in (bio-afbreekbaar) papier. Op dat gebied is de werkwijze van Colruyt wel aan te moedigen.
Daarom terug beenhouwers en losse groenten (met bediening) in de supermarkten. Het spaart verpakkingen uit, het creëert jobs en je kan exact krijgen wat je nodig hebt, niet teveel, niet te weinig, niet te dik, niet te dun, ...
Ik vind het wegwerken van de wegwerpzakken dus ook positief. Ik gebruik nu een vouwbox als ik ga winkelen, handiger dan een plastiek zak om te dragen. Bovendien bevestigd dit makkelijk op de bagagedrager van je fiets. In de koffer van de auto rollen de flessen niet de plastiek zakjes, ... Voor de mensen die toch een gratis zakje willen, terug de oude zakken in bruin papier !
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 13:14   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Dat wordt verboden omdat deze democratie verwerpelijk is, daarom.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 7 maart 2007 om 13:14.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 13:18   #12
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Ik ging vroeger vlees halen bij de beenhouwer met mijn plastieken bakjes en na een jaar was ik nog de enige die dat deed. Heb dat een tweetal jaar volgehouden. Groenten en fruit zo in de korf, ... .Ik had amper afval. Mensen zijn bang om uit de toon te vallen. En daardoor veranderd er niets. We leven met te veel tekort opeen en niemand voelt er zich goed bij. Maar als je echt wil kan je nog steeds zonder afval. We zijn dus allen schuldig.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 13:28   #13
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Ik ben voor het milieu en tegen onnodige vervuiling, maar laat ik ook opmerken dat wegwerpzakken enorm handig zijn als vuilzak. Gaan ze van die kleinere vuilzakken ook verbieden wegens milieuvervuilend? Die wegwerpzakken zijn trouwens ook superhandig als hondenpoepzakje. Waarom moet dat in godsnaam verboden worden?
Omdat plastieken wegwerpzakken voor enorm veel overbodig afval zorgen. De overgrote meerderheid van die zakken wordt trouwens helemaal niet herbruikt als vuilzak of hondenpoepzakje. En niets nieuws overigens. In Bangladesh, de Indische staat Himachal Pradesh en Zanzibar is er al lang zo'n verbod.

Laatst gewijzigd door Edina : 7 maart 2007 om 13:29.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 13:29   #14
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Je kan dit niet altijd. De beenhouwer om de hoek is slechts tot 18:00 open en is een stuk duurder dan de supermarkt. Als je pas na 18:00 thuiskomt heb je dus geen keuze. De kleinhandel klaagt steen en been omdat ze worden weggeconcurreerd door de supermarkten. Als ze hun openingsuren wat realistischer zouden maken hadden ze gegarandeerd meer klanten.
Inkopen maken om de hoek heeft als extra voordeel dat dit te voet kan of met de fiets wat nog een extra milieuvoordeel is.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 13:36   #15
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Voor zover ik weet zijn er veel beenhouwers open tot 7. Ook hebben de meeste supermarkten een verstoog maar dan moet je natuurlijk samen staan aanschuiven. En dan nog gaan raar doen met bakjes of kommetjes. Neen liever snel een piepschuimen schaaltje uit de koeltoog halen. Bam schuldig. Ik ook hoor , heb m'n verzet opgegeven, heb geen zin meer om een rare kwiet te zijn. Het is nu allemaal de schuld van de supermarkt en de beenhouwer.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 19:46   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard

bewering:

Poly-ethyleen,de kunststof waarvan die zakjes gemaakt zijn is een zeer goede,en zuiver brandende brandstof.Het toevoegen van poly-ethyleen zakjes aan het restafval(wat we vrijwel allemaal doen door zakjes te gebruiken) is dus behulpzaam,een energie-input, voor onze verbrandings-ovens....



kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 11:22   #17
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Flahaut chartert helikopter voor film Al Gore

mhb
Vandaag in De Standaard

* Film van Al Gore vertoond voor scholen

Uit het archief

* 01/03/07: Al Gore is een ,,energiehypocriet''
* 11/10/06: AN INCONVENIENT TRUTH. Al Gore, de Groene Ridder
* 07/10/06: Al Gore redt de aarde

Dossier

* Andre Flahaut

BRUSSEL - Minister van Defensie André Flahaut (PS) heeft een Agusta-helikopter opgeroepen voor de verplaatsing van Evere naar Hasselt, waar hij de klimaatfilm van Al Gore ging bekijken. Dat schrijft La Libre Belgique. De krant kreeg bevestiging van het vluchtschema van de helikopter.
De legerhelikopter vertrok leeg in Bierset en pikt' Flahaut op in Evere. Van daaruit ging het naar Hasselt en na de film terug naar Bierset, opnieuw via Evere. De helikopter vloog bijna twee uur, terwijl de kost per uur geschat wordt op 2.500 euro, aldus de krant.

De minister werd woensdag in de Kamer ondervraagd over de zaak. Hij zei er dat de vlucht ,,geen enkele extra kost betekent voor Defensie: de vlucht kadert in het jaarplan van de helikopters''. Hij voegde eraan toe dat de uitstoot van CO2 door het Belgische leger slechts 1 procent uitmaakt van de uitstoot van de Belgische burgerluchtvaart.

Volgens een deskundige stootte de minister twaalf tot twintig keer meer broeikasgas uit dan mocht hij de verplaatsing met de wagen hebben gemaakt, aldus La Libre Belgique. Volgens de krant stoot een Agusta A-109 per kilometer ongeveer 250 kilogram CO2 uit.
Als de onnozelaars zich ermee moeien dan gaat het duidelijk alleen maar de slechte kant op... Denkt Flahaut eigenlijk ooit na bij wat hij doet?
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 11:43   #18
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Als de onnozelaars zich ermee moeien dan gaat het duidelijk alleen maar de slechte kant op... Denkt Flahaut eigenlijk ooit na bij wat hij doet?
Heb je Flahaut z'n geflater nog niet gevolgd dan. Dat is om van in de grond te kruipen, die man. Hij is een regelrechte schande voor elke democratie en misstaat niet als afrikaans dictator. Dat zijn trouwens nog z'n enige vriendjes denk ik, Kabila &Co. Die vent hoort in een psychiatrische inrichting thuis of hoort gewoon opnieuw van in het eerste leerjaar onderwijs te volgen. Liefst in een land waar ze geen schrik hebben de broek op de enkels te trekken en de stok te gebruiken.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be