Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 augustus 2018, 09:50   #121
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Maar... onze mentaliteit van 'dit is mijn probleem niet, ik betaal al genoeg belastingen'... zit hier wat in de weg.
Bij mij totaal niet,in middeleeuwen waren er ook al woeker belastingen en bevolking gebruikte toen ook al misleidende trucjes.

Laatst gewijzigd door Deo : 6 augustus 2018 om 09:51.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 12:20   #122
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Ik merk op dat hier in de straat bij onze Antwerpenaar de gazon nog steeds mooi groen staat en de sproeiers nog aanwezig zijn. Ik merk ook op dat alle zwembaden -opbouw en inbouw- nog steeds hun waterpeil hebben dus wel zullen worden bijgevuld. Ik merkte juist zelfs op dat mijn buurman drie huizen verder zijn wagen aan het wassen was en met de tuinslang aan het afspoelen.

Dus verbod? Niet op de boerenbuiten in Antwerpen.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 12:49   #123
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
gewoon ter info: de originele begroeiing was...heide.
Echt?

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de oerbegroeiing op de zandgronden (Kempen, Veluwe) loofbos was, dat lijkt het meest logische resultaat van successie. Een snelle google suggereert ook die richting. Heide is dan het gevolg van te intensief landgebruik, wat wanneer het onverminderd doorzet uiteindelijk tot zandverstuivingen lijdt. De naaldbossen zijn er neergezet toen me uitvond dat je op die manier de verwoestijning kon stoppen, en bovendien waren de snel groeiende kaarsrechte naaldbomen erg in trek als bouwmateriaal voor bijvoorbeeld schepen. (Al weet ik niet zo goed wat ze daar dan van maakten, want de meeste belangrijke stukken worden volgend mij toh vooral uit hardhout gemaakt.)

Heide zal sowieso al heel lang aanwezig zijn. Gezien verwoestijning een probleem was vanaf ongeveer de 16e eeuw moeten grote heidevelden al van veel eerder zijn, ook als ze geen hoofdbestanddeel van de oernatuur vormen.


In ieder geval, ik kwam hier eigenlijk om te juichen dat het weer volgens de voorspellingen vanaf dinsdagavond of woensdag langzaam aan droogteneutraal gaat worden, en dat er op zaterdag zelfs een fikse bui zou kunnen vallen. Als dat weer doorzet hebben we die verschrikkelijke horrorzomer van geweldig weer overleefd.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 6 augustus 2018 om 12:51.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 13:38   #124
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Echt?

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de oerbegroeiing op de zandgronden (Kempen, Veluwe) loofbos was, dat lijkt het meest logische resultaat van successie. Een snelle google suggereert ook die richting. Heide is dan het gevolg van te intensief landgebruik, wat wanneer het onverminderd doorzet uiteindelijk tot zandverstuivingen lijdt. De naaldbossen zijn er neergezet toen me uitvond dat je op die manier de verwoestijning kon stoppen, en bovendien waren de snel groeiende kaarsrechte naaldbomen erg in trek als bouwmateriaal voor bijvoorbeeld schepen. (Al weet ik niet zo goed wat ze daar dan van maakten, want de meeste belangrijke stukken worden volgend mij toh vooral uit hardhout gemaakt.)

Heide zal sowieso al heel lang aanwezig zijn. Gezien verwoestijning een probleem was vanaf ongeveer de 16e eeuw moeten grote heidevelden al van veel eerder zijn, ook als ze geen hoofdbestanddeel van de oernatuur vormen.


In ieder geval, ik kwam hier eigenlijk om te juichen dat het weer volgens de voorspellingen vanaf dinsdagavond of woensdag langzaam aan droogteneutraal gaat worden, en dat er op zaterdag zelfs een fikse bui zou kunnen vallen. Als dat weer doorzet hebben we die verschrikkelijke horrorzomer van geweldig weer overleefd.
In Belgisch limburg en dan specifiek de regio rond de mijn van Eisden was het heide. Het was schrale zandgrond, die werd begrazen door schapen. Heide, wat gras, hier en daan een struik en wat bomen. Bron: de fotos van begin 20ste eeuw, pre steenkoolmijnen.

Voor de mijnen zijn er dan massaal corsicanen geplant. Ergo, de dennenbossen die nu zo talrijk zijn hier.

Nu, niks neemt weg dat we de situatie van in Gent in vroegere tijden hier hadden, daar hebben ze ook alles in de wijde omgeving kaalgekapt todat er gewoon geen boom meer rechtstond (dacht 16-17 eeuw).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 14:43   #125
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In Belgisch limburg en dan specifiek de regio rond de mijn van Eisden was het heide. Het was schrale zandgrond, die werd begrazen door schapen. Heide, wat gras, hier en daan een struik en wat bomen. Bron: de fotos van begin 20ste eeuw, pre steenkoolmijnen.
Oh, begin 20e eeuw.

Ja, dat is lang nadat de oorspronkelijke bossen weg waren. Hoef ik mijn beeld toch niet te herzien. Veel van de huidige naaldbossen waren er toen al.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 15:23   #126
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In Belgisch limburg en dan specifiek de regio rond de mijn van Eisden was het heide. Het was schrale zandgrond, die werd begrazen door schapen. Heide, wat gras, hier en daan een struik en wat bomen. Bron: de fotos van begin 20ste eeuw, pre steenkoolmijnen.

Voor de mijnen zijn er dan massaal corsicanen geplant. Ergo, de dennenbossen die nu zo talrijk zijn hier.

Nu, niks neemt weg dat we de situatie van in Gent in vroegere tijden hier hadden, daar hebben ze ook alles in de wijde omgeving kaalgekapt todat er gewoon geen boom meer rechtstond (dacht 16-17 eeuw).
Als de groenen consequent zijn, moeten ze die corsicanen hetzelfde behandelen als de Amerikaanse eik: kappen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 19:09   #127
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als de groenen consequent zijn, moeten ze die corsicanen hetzelfde behandelen als de Amerikaanse eik: kappen.
Daar gaan die Corsicanen niet mee kunnen lachen denk ik....

__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 19:33   #128
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als de groenen consequent zijn, moeten ze die corsicanen hetzelfde behandelen als de Amerikaanse eik: kappen.
Zolang er lindes, eiken, beuken, berken, enz...opnieuw op worden geplant, allemaal OK voor mij.

Ik merkte dat de acasias allemaal kapot aan het gaan zijn door de droogte trouwens....geen goed nieuwe voor de bijen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 21:03   #129
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zolang er lindes, eiken, beuken, berken, enz...opnieuw op worden geplant, allemaal OK voor mij.

Ik merkte dat de acasias allemaal kapot aan het gaan zijn door de droogte trouwens....geen goed nieuwe voor de bijen.
Als Acacia's kapot gaan door de droogte, dan moet het al erg zijn.
Maar tja, ze staan daar ook op zandgrond hé.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 21:26   #130
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Als Acacia's kapot gaan door de droogte, dan moet het al erg zijn.
Maar tja, ze staan daar ook op zandgrond hé.
Ja.

Viel me op in zutendaal. De eiken waren nog allemaal groen, maar de acasias die er tussen stonden...kompleet verdord.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2018, 01:10   #131
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Vandaag een klein gesprek gevolgd ivm het sproeiverbod.

'Diegene die het verbod aan hun laars lappen, die gaan beloond worden.
Diegen die het braaf opvolgen, die gaan later heel wat struiken / bloemen / etc... mogen heraanleggen.'


Eigenlijk te erg om het te vernoemen, en erger nog, het zal zo zijn ook.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2018, 02:16   #132
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.885
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Vandaag een klein gesprek gevolgd ivm het sproeiverbod.

'Diegene die het verbod aan hun laars lappen, die gaan beloond worden.
Diegen die het braaf opvolgen, die gaan later heel wat struiken / bloemen / etc... mogen heraanleggen.'


Eigenlijk te erg om het te vernoemen, en erger nog, het zal zo zijn ook.
Een decreet stemmen waarbij al wie zijn struiken de hitte overleven deze zal afstaan aan mensen wiens struiken kapot zijn.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2018, 05:40   #133
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.409
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Naaldhout werd veel gebruikt in de mijnen. Het voordeel ervan is dat het ferm kraakt voor het breekt. Dus instortingen werden op voorhand aangekondigd, en kon men maatregelen treffen. Meer schoren of als de donder wegwezen.

Naaldhout voor schepen. Middellandse zee galeien misschien, maar voor zeegaande schepen, twijfelachtig.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2018, 06:39   #134
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als de groenen consequent zijn, moeten ze die corsicanen hetzelfde behandelen als de Amerikaanse eik: kappen.
Geen probleem daarmee, al komt die laatste van een ander continent, en verdringt ze inheemse boomsoorten door dominantie, gevolg lagere biodiversiteit.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2018, 07:58   #135
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Alarm! Regen, schiet op! Er dreigt een frietcrisis! Alle hens aan dek!
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2018, 08:29   #136
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Als Acacia's kapot gaan door de droogte, dan moet het al erg zijn.
Maar tja, ze staan daar ook op zandgrond hé.
Mijn perenboom is naar de knoppen.
De Vroege kersenboom zijn 80% van de bladeren geel. de magnolia is 80% van de bladeren donker bruin. De pruimenbomen verliezen de helft van hun bladeren.De appelbomen en notelaar ziet er nog goed uit. Min vlinderstruiken heb ik moeten water geven om te laten overleven. Idd voor kiwistruik. Bij de buren idd. bomen donker bruin. 100m Coniferen bij de achterbuur bruin: die zijn m.i. allemaal naar de knoppen. De paar eikenstruiken die daar tussen gegroeid zij staan nog zeer goed.

En dat staat niet op zandgrond, maar op leemgrond van de Maas.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2018, 08:35   #137
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zolang er lindes, eiken, beuken, berken, enz...opnieuw op worden geplant, allemaal OK voor mij.

Ik merkte dat de acasias allemaal kapot aan het gaan zijn door de droogte trouwens....geen goed nieuwe voor de bijen.
De 30 hectare bos die gekapt wordt voor terhills wordt gecompenseerd door 60 hectare nieuwe aanplant. En toch zijn de groen tegenstander.

Als gij dat begrijpt, ik niet.

Ter info: als collegestudent ben ik op vraag van de groene jongens nog jonge bomen en struiken gaan kappen omdat daar terug heide moest komen. En dan komen die nu af dat er geen boom mag gekapt worden waar vroeger heide was.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2018, 08:44   #138
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn perenboom is naar de knoppen.
De Vroege kersenboom zijn 80% van de bladeren geel. de magnolia is 80% van de bladeren donker bruin. De pruimenbomen verliezen de helft van hun bladeren.De appelbomen en notelaar ziet er nog goed uit. Min vlinderstruiken heb ik moeten water geven om te laten overleven. Idd voor kiwistruik. Bij de buren idd. bomen donker bruin. 100m Coniferen bij de achterbuur bruin: die zijn m.i. allemaal naar de knoppen. De paar eikenstruiken die daar tussen gegroeid zij staan nog zeer goed.

En dat staat niet op zandgrond, maar op leemgrond van de Maas.
Hier staat nog alles groen, zelfs de magnolia.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2018, 13:15   #139
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hier staat nog alles groen, zelfs de magnolia.
Hangt veel van plaatselijke omstandigheden af.

Sinds het laatste weekend van mei hebben we geen regen meer gehad. Op uitzondering van de nacht van 28 juli. Maar de leemgrond is hier keihard van de droogte. Dat betekent dat zo een bui niks uithaalt. Want het water blijft oppervlakkig, dringt nauwelijks in de grond maar verdampt.
Sinds 27 juni is de max. temp alleen maar één dag, op 10 juli, beneden de 25 graden geweest. Zo niet waren we vandaag aan dag 42 van de hittegolf.

bron: http://www.rubenweytjens.be/weerberi...uurde-33-dagen

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 augustus 2018 om 13:17.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2018, 13:51   #140
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hangt veel van plaatselijke omstandigheden af.

Sinds het laatste weekend van mei hebben we geen regen meer gehad. Op uitzondering van de nacht van 28 juli. Maar de leemgrond is hier keihard van de droogte. Dat betekent dat zo een bui niks uithaalt. Want het water blijft oppervlakkig, dringt nauwelijks in de grond maar verdampt.
Sinds 27 juni is de max. temp alleen maar één dag, op 10 juli, beneden de 25 graden geweest. Zo niet waren we vandaag aan dag 42 van de hittegolf.

bron: http://www.rubenweytjens.be/weerberi...uurde-33-dagen
Grondwaterspiegel.

In de winter staat het grondwater in mijn tuin als het lang regent. In gewone omstandigheden hoef ik geen schup in de grond te duwen en dat gat vult zich direct met water. Daarom dat ik ook een systeem in mijn kelder heb om het water weg te pompen.

Ik heb een haag gezet van de winter. Gaten geboord. Ieder gat zat vol met water toen ik een uur later de plantjes erin deed. En het regende niet, het was droog.

Die haag staat nog steeds zeer groen nu. Ook mijn bomen doen het zeer goed.

Alleen het gras...maar die hebben te ondiepe wortels.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be