Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juni 2023, 09:46   #1
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard Uitkleuren jachtgebied

Groen doet blijkbaar toch nog eens iets ten goede van de natuur :

https://www.hln.be/binnenland/driekw...ming~a672b48b/


Het is toch te gek voor woorden dat er tot kerkhoven en speeltuinen toe zijn ingekleurd als jachtgebied?

Dat de "heren" jagers maar eens toestemming vragen aan de eigenaar en op papier bewijzen dat ze in hun jachtgebied van iedereen de toestemming hebben om er te jagen.

nog eens de link om uw eigendom uit te kleuren :
https://www.vogelbescherming.be/schi...hiet-in-actie/

ik heb alvast een paar hectare, de mijne en die van ouders en schoonouders, laten schrappen als jachtgebied.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 09:57   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Groen doet blijkbaar toch nog eens iets ten goede van de natuur :

https://www.hln.be/binnenland/driekw...ming~a672b48b/


Het is toch te gek voor woorden dat er tot kerkhoven en speeltuinen toe zijn ingekleurd als jachtgebied?

Dat de "heren" jagers maar eens toestemming vragen aan de eigenaar en op papier bewijzen dat ze in hun jachtgebied van iedereen de toestemming hebben om er te jagen.

nog eens de link om uw eigendom uit te kleuren :
https://www.vogelbescherming.be/schi...hiet-in-actie/

ik heb alvast een paar hectare, de mijne en die van ouders en schoonouders, laten schrappen als jachtgebied.
Het is soms heel erg, ik heb eens zitten kijken op Ggeopunt. Er zijn dorpen die uitgezonderd 1 straat en wat verspreide percelen volledig jachtgebied zijn. Zelfs de huizen zijn jachtgebied.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:15   #3
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is soms heel erg, ik heb eens zitten kijken op Ggeopunt. Er zijn dorpen die uitgezonderd 1 straat en wat verspreide percelen volledig jachtgebied zijn. Zelfs de huizen zijn jachtgebied.
Ja, het is een beetje te belachelijk voor woorden.

Maar bij Groen (of vogelbescherming.be) moeten ze nu ook weer niet gaan dramatiseren.
Want hoewel veel gebied ingekleurd staat als 'jachtgebied' wil dat nog niet zeggen dat daar gejaagd mag worden.

Je moet maar eens even de regels over jagen nalezen. Dan ga je merken dat er van heel veel van die als jachtgebied ingekleurde stukken sowieso verboden gebied zijn voor jagers.

Trouwens; als je grond ingekleurd staat als jachtgebied wil dat zeggen dat JIJ daar mag jagen en dat je anderen TOESTEMMING mag geven om er te jagen (als het land sowieso voldoet aan de voorwaarden).

Kortom: geef je geen toestemming, mag er op je grond niet gejaagd worden. Of die nu ingekleurd staat als jachtgebied of niet speelt geen rol.
De eigenaar beschikt over de jachtrechten.
Als jij als eigenaar die jachtrechten dus niet weggeeft heeft dat net hetzelfde effect als je je grond laat schrappen als jachtgebied.

Kortom; ik heb de indruk dat heel die 'laat je grond schrappen als jachtgebied' vooral gaat over aandacht want verder brengt het niet veel bij...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:20   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ja, het is een beetje te belachelijk voor woorden.

Maar bij Groen (of vogelbescherming.be) moeten ze nu ook weer niet gaan dramatiseren.
Want hoewel veel gebied ingekleurd staat als 'jachtgebied' wil dat nog niet zeggen dat daar gejaagd mag worden.

Je moet maar eens even de regels over jagen nalezen. Dan ga je merken dat er van heel veel van die als jachtgebied ingekleurde stukken sowieso verboden gebied zijn voor jagers.

Trouwens; als je grond ingekleurd staat als jachtgebied wil dat zeggen dat JIJ daar mag jagen en dat je anderen TOESTEMMING mag geven om er te jagen (als het land sowieso voldoet aan de voorwaarden).

Kortom: geef je geen toestemming, mag er op je grond niet gejaagd worden. Of die nu ingekleurd staat als jachtgebied of niet speelt geen rol.
De eigenaar beschikt over de jachtrechten.
Als jij als eigenaar die jachtrechten dus niet weggeeft heeft dat net hetzelfde effect als je je grond laat schrappen als jachtgebied.

Kortom; ik heb de indruk dat heel die 'laat je grond schrappen als jachtgebied' vooral gaat over aandacht want verder brengt het niet veel bij...
Ik denk het niet. Dat is juist wat Groen vraagt: dat de eigenaars eerst toestemming moeten geven. Nu kunnen die jagers in uw eigendom komen knallen tenzij wat afstand houden van huizen en zo.

https://www.demorgen.be/nieuws/al-7-...bied~bad0e4ca/

Citaat:
Sinds 2017 hebben al meer dan 7.000 mensen hun tuin laten uitkleuren als jachtgebied, dat schrijft VRT NWS. Op dit moment is driekwart van Vlaanderen nog officieel jachtgebied, maar vaak zonder toestemming of medeweten van de eigenaar. Groen vraagt daarom een wetswijziging, zodat jachtverenigingen schriftelijke toestemming moeten vragen aan de eigenaars om op hun grondgebied te mogen jagen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 6 juni 2023 om 10:22.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:27   #5
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door natuurenbos.vlaanderen.be
Om aan te tonen dat u het jachtrecht op een bepaald perceel hebt, moet u een schriftelijk bewijs kunnen voorleggen. Als u eigenaar bent van een perceel, volstaat (een kopie van) een eigendomsakte of een aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing. Als u geen eigenaar bent, moet het schriftelijk bewijs van het jachtrecht minstens de volgende gegevens bevatten:
Naam van de eigenaar of de jachtrechthouder die het jachtrecht overdraagt
Naam van de persoon die het jachtrecht verwerft
Begin- en einddatum van de periode waarin het jachtrecht wordt overgedragen
Eventueel de soorten jachtwild die bejaagd mogen worden
Kadastraal perceelnummer van het betreffende perceel
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:29   #6
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik denk het niet. Dat is juist wat Groen vraagt: dat de eigenaars eerst toestemming moeten geven. Nu kunnen die jagers in uw eigendom komen knallen tenzij wat afstand houden van huizen en zo.

https://www.demorgen.be/nieuws/al-7-...bied~bad0e4ca/
Dat lijkt me tegenstrijdig met wat ik hier lees...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:30   #7
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ja, het is een beetje te belachelijk voor woorden.

Maar bij Groen (of vogelbescherming.be) moeten ze nu ook weer niet gaan dramatiseren.
Want hoewel veel gebied ingekleurd staat als 'jachtgebied' wil dat nog niet zeggen dat daar gejaagd mag worden.

Je moet maar eens even de regels over jagen nalezen. Dan ga je merken dat er van heel veel van die als jachtgebied ingekleurde stukken sowieso verboden gebied zijn voor jagers.

Trouwens; als je grond ingekleurd staat als jachtgebied wil dat zeggen dat JIJ daar mag jagen en dat je anderen TOESTEMMING mag geven om er te jagen (als het land sowieso voldoet aan de voorwaarden).

Kortom: geef je geen toestemming, mag er op je grond niet gejaagd worden. Of die nu ingekleurd staat als jachtgebied of niet speelt geen rol.
De eigenaar beschikt over de jachtrechten.
Als jij als eigenaar die jachtrechten dus niet weggeeft heeft dat net hetzelfde effect als je je grond laat schrappen als jachtgebied.

Kortom; ik heb de indruk dat heel die 'laat je grond schrappen als jachtgebied' vooral gaat over aandacht want verder brengt het niet veel bij...
Dat is een verkeerde interpretatie.

Jagers moeten een aaneengesloten stuk van min. 40 hectare kunnen voorleggen om in dat gebied te mogen jagen. Als ze er iedereen zijn tuin zomaar mogen bijnemen hebben ze meteen 40 hectare en kunnen ze daar zonder expliciete toestemming van de individuele eigenaars gaan jagen. Zonder tegenkanting van huiseigenaren mogen ze zelfs met hun rug tegen uw achtergevel naar het laatste konijn schieten
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 6 juni 2023 om 10:32.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:39   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Daarnaast (uit dit artikel)

Citaat:
Een perceel inkleuren als jachtgebied zonder de uitdrukkelijk toestemming van de eigenaar, dat is valsheid in geschrifte.”
Kortom; in plaats van een overheid die plegers van valsheid in geschrifte aanpakt moeten de eigenaars die valsheid in geschrifte onmogelijk maken? Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld?

De oplossing is zoveel simpeler dan nu eigenaars opzadelen met het werk om hun eigendom te laten schrappen.

Laat de overheid nakijken wie een bepaald perceel heeft in laten kleuren als jachtgebied en kijk na of die daar wel degelijk de jachtrechten op heeft. Zo niet, pleegt die indiener valsheid in geschrifte. Schrijf die mens aan ("u pleegde valsheid in geschrifte, u krijgt 30 dagen de tijd om dit recht te zetten zoniet volgt een dagvaarding") et voila.

Nu gaat men eigenaars opzadelen met een hoop werk waar zij niets mee te maken hebben en ook niet verantwoordelijk voor zijn.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:43   #9
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat is een verkeerde interpretatie.

Jagers moeten een aaneengesloten stuk van min. 40 hectare kunnen voorleggen om in dat gebied te mogen jagen. Als ze er iedereen zijn tuin zomaar mogen bijnemen hebben ze meteen 40 hectare en kunnen ze daar zonder expliciete toestemming van de individuele eigenaars gaan jagen. Zonder tegenkanting van huiseigenaren mogen ze zelfs met hun rug tegen uw achtergevel naar het laatste konijn schieten
Nope, lees even de artikels terug na, lees even de wetgeving na en je merkt; dat mag niet. Je moet toestemming hebben van de eigenaar om ergens te mogen jagen.
Als een jager valselijk die toestemming eigen heeft gemaakt pleegt hij valsheid in geschrifte.
Ik zeg dus niet dat sommige jagers dat niet doen maar het is bij wet verboden.

Het is ook verboden om sneller dan 50km/u te rijden in de dorpskom. Gaat de overheid dan vragen aan burgers om met een speedgun naast de straat te gaan staan en voor auto's te springen die sneller rijden?
Nee, die snelrijders zijn in overtreding en het is de overheid die op moet treden tegen mensen die in overtreding zijn.
Net zo bij die jachtterreinen.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:45   #10
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Ik pleit hier nergens voor (of tegen) de jacht eh?

Ik leg alleen de verantwoordelijkheid bij degene die ze dragen.

Momenteel is duidelijk dat vele jagers of jagersverenigingen de wet overtreden. Dan is het volgens mij niet meer dan normaal dat de overheid hier tegen optreedt.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:57   #11
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Groen doet blijkbaar toch nog eens iets ten goede van de natuur :

https://www.hln.be/binnenland/driekw...ming~a672b48b/


Het is toch te gek voor woorden dat er tot kerkhoven en speeltuinen toe zijn ingekleurd als jachtgebied?

Dat de "heren" jagers maar eens toestemming vragen aan de eigenaar en op papier bewijzen dat ze in hun jachtgebied van iedereen de toestemming hebben om er te jagen.

nog eens de link om uw eigendom uit te kleuren :
https://www.vogelbescherming.be/schi...hiet-in-actie/

ik heb alvast een paar hectare, de mijne en die van ouders en schoonouders, laten schrappen als jachtgebied.
In de tijd dat ik nog bijen had heb ik hen ook eens met hun neus erop gedrukt dat in volle winter met een geweer knallen vlak bij bijenkasten dodelijk kan zijn voor een bijenvolk.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be