Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat vindt u van een Nederlands-Vlaamse confederatie in een post-Belgiëtijdperk
Doen! 21 55,26%
Ik moet er niets van weten! 13 34,21%
Ik zie wel wat er gebeurt. 4 10,53%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 november 2014, 21:02   #61
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Je schrijft: 'Volgens het internationaal recht bestaat er geen Brussels volk (er wordt geen rekening gehouden met etnische minderheden) en Brussel bevindt zich op het grondgebied van Vlaanderen (enclaves zijn volgens het internationaal recht verboden).
Conclusie: Brussel zal bij de splitsing van België tot Vlaanderen behoren.'

In het verleden heb je dit ook al geschreven, maar je argumentatie houdt geen stand. Brussel is geen stad, maar een gewest: het Brussels Hoofdstedelijke Gewest. Hoewel het juridisch gezien niet helemaal dezelfde status heeft als het Vlaamse en het Waalse gewest, maakt het geen onderdeel uit van beide gewesten, wel van de Vlaamse en de Franse gemeenschap. De grenzen zijn dus afgebakend. Als Vlaanderen, dat wil zeggen het Vlaamse gewest, zich eenzijdig afscheidt van België, gebeurt dat dus zonder het BHG. Ook is het onjuist dat enclaves volgens het internationaal recht niet zijn toegestaan. Sterker nog: ik heb geen idee hoe je tot die conclusie klopt.
Ik zou graag de opinie van een staatsrechtgeleerde ter zake van (de positie van) Brussel willen weten. Wat ik wél weet, is dat BHG er kwam om Brussel los te weken van Vlaanderen en het onder controle te brengen van de Franstalige partijen. Of deze geraffineerde handelwijze wordt beloond in het geval het tot een splitsing komt, zal moeten blijken. Ik gun Vlaanderen het voordeel van de twijfel.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2014, 21:54   #62
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
toen mij, met een document, dat de Brusselaars een apart volk zijn.

toon mij dan aan dat enclaves tegenwoordig toegestaan zijn?
voorbeelden uit het recente verleden:
- steden met een servische meerderheid in Kosovo behoren tot Kosovo en niet Servië
- de Krim behoorde tot Oekraïene tot de Rusland dacht aan uitbreiding van haar grondgebied

begin niet over Gibraltar en dergelijke want dat zijn kolonies uit het verre verleden.
nu gaat het over de 21ste eeuw.
Dit is niet relevant. BHG is een gewest, los van het Vlaamse gewest. Als het Vlaamse gewest zich afscheidt, doet het dat los van BHG. Kosovo was een provincie van Servië, voordat het gebied zich afscheidde. Diezelfde voormalige provincie is in zijn geheel een deels erkend land. De afscheiding van een gebied heeft dus met territoriale integriteit te maken: ook de gebieden met een Servische meerderheid zijn dus integraal deel van Kosovo.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2014, 22:11   #63
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Dit is niet relevant. BHG is een gewest, los van het Vlaamse gewest. Als het Vlaamse gewest zich afscheidt, doet het dat los van BHG. Kosovo was een provincie van Servië, voordat het gebied zich afscheidde. Diezelfde voormalige provincie is in zijn geheel een deels erkend land. De afscheiding van een gebied heeft dus met territoriale integriteit te maken: ook de gebieden met een Servische meerderheid zijn dus integraal deel van Kosovo.
Ziehier dus het vuige oogmerk van de Franstalige partijen om Brussel los te weken van Vlaanderen, i.q. de Nederlanden.

Het wordt een hele kluif, maar we zullen Brussel moeten behouden. Tegen elke prijs.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 9 november 2014 om 22:11.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2014, 22:13   #64
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Het gaat erom dat een regio afgebakende grenzen heeft. Shadowkes denkfout is dat het BHG onderdeel is van het Vlaamse gewest en de Franse gemeenschap plots alle rechten verliest als België uit elkaar valt.
Ik zie hem niet schrijven dat Brussel onderdeel is van het Vlaams Gewest, wel dat het onderdeel uitmaakt van Vlaanderen.

En dan hangt het af van je definities. Ik denk dat het heel realistisch is om te stellen dat Brussel geen onafhankelijkheid gaat krijgen indien België uiteenvalt.

Brussel is an sich niet levensvatbaar en bovendien woont er geen historische etniciteit met eigen taal/cultuur die daarop aanspraak zou kunnen maken.

Het meest waarschijnlijke scenario is echter dat Wallonië eruit stapt en Brussel probeert mee te krijgen op grond van vermeende franstaligheid, maar dan de deksel op de neus krijgt omdat er geen verbinding is en omdat het historisch gezien geen Franstalige stad is. De internationale gemeenschap zal veel liever zien dat Brussel met een speciaal statuut bij het kapitaalkrachtige Vlaanderen blijft.

vermoed ik...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2014, 22:16   #65
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
steden hebben géén zelfbeschikkingsrecht.
en Brussel is een stad, géén regio.
zo simpel is het.
Een stadstaat met een regering (deelstaat van de Belgische federatie),
voorzover ik weet.
Dus niet zomaar een stad.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 12:16   #66
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Je schrijft: 'Volgens het internationaal recht bestaat er geen Brussels volk (er wordt geen rekening gehouden met etnische minderheden) en Brussel bevindt zich op het grondgebied van Vlaanderen (enclaves zijn volgens het internationaal recht verboden).
Hoezo, verboden?

Baarle Hertog is een Belgische enclave volledig omsloten door Nederlands grondgebied, zoals dat een enclave past.

En om het plaatje helemaal rond te maken: de Nederlandse gemeente Baarle Nassau heeft een twintigtal enclaves binnen het Belgische Baarle Hertog...
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 10 november 2014 om 12:20.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 12:37   #67
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik zie hem niet schrijven dat Brussel onderdeel is van het Vlaams Gewest, wel dat het onderdeel uitmaakt van Vlaanderen.
Wat definieert hij dan onder Vlaanderen? Het Vlaams Gewest of de Vlaamse Gemeenschap? Hoe dan ook: de Franse gemeenschap verliest niet opeens zijn rechten in BHG als België uiteen valt en BHG is een apart gewest, hoewel het juridisch gezien niet helemaal dezelfde status heeft als het Vlaamse Gewest en het Waalse Geweest.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
En dan hangt het af van je definities. Ik denk dat het heel realistisch is om te stellen dat Brussel geen onafhankelijkheid gaat krijgen indien België uiteenvalt.

Brussel is an sich niet levensvatbaar en bovendien woont er geen historische etniciteit met eigen taal/cultuur die daarop aanspraak zou kunnen maken.
Hoe je het wendt of keert: het Vlaams Gewest heeft geen bevoegdheden in het BHG. In elk onafhankelijkheidsscenario is BHG nooit alleen Vlaams. Overigens heeft het afscheiden van een regio te maken met het grondgebied. Ik weet ook hoe de naam de wet heet, maar ik kan even niet op de naam komen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het meest waarschijnlijke scenario is echter dat Wallonië eruit stapt en Brussel probeert mee te krijgen op grond van vermeende franstaligheid, maar dan de deksel op de neus krijgt omdat er geen verbinding is en omdat het historisch gezien geen Franstalige stad is. De internationale gemeenschap zal veel liever zien dat Brussel met een speciaal statuut bij het kapitaalkrachtige Vlaanderen blijft.

vermoed ik...
Misschien.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 10 november 2014 om 12:38.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 12:38   #68
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Hoezo, verboden?

Baarle Hertog is een Belgische enclave volledig omsloten door Nederlands grondgebied, zoals dat een enclave past.

En om het plaatje helemaal rond te maken: de Nederlandse gemeente Baarle Nassau heeft een twintigtal enclaves binnen het Belgische Baarle Hertog...
Ik snap ook echt niet waarom Shadowke dat beweert.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 12:41   #69
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
toen mij, met een document, dat de Brusselaars een apart volk zijn.

toon mij dan aan dat enclaves tegenwoordig toegestaan zijn?
voorbeelden uit het recente verleden:
- steden met een servische meerderheid in Kosovo behoren tot Kosovo en niet Servië
- de Krim behoorde tot Oekraïene tot de Rusland dacht aan uitbreiding van haar grondgebied

begin niet over Gibraltar en dergelijke want dat zijn kolonies uit het verre verleden.
nu gaat het over de 21ste eeuw.
Enclaves bestaan wel. Zoals Baarle-Hertog. En wat de Brusselse regio betreft zijn er nog de faciliteitengemeenten. Bij een splitsing zal de overwegend Franstalige bevolking niet zomaar braaf voor Vlaanderen kiezen. En Sint-Genesius-Rode zou voor een aansluiting van Wallonië met Brussel kunnen zorgen.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 12:45   #70
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
En Sint-Genesius-Rode zou voor een aansluiting van Wallonië met Brussel kunnen zorgen.
Op basis van?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 12:47   #71
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Bent u wel zeker dat Wallonië en Vlaanderen uit mekaar groeien?
Ik had eerder de indruk dat vlaanderen en nederland meer en meer uit elkaar groeien.

Nu wil er eentje ons laten samenhokken met die gasten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 12:48   #72
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
je gaat zekers elk weekend een pint drinken in het café van je PS-vriendje Rikske van Klein-Luik?
kan je beter naar daar verhuizen.
U bent zo agressief ?
Is dat het gevolg van uw lange afwezigheid hier ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 12:49   #73
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Koetjes en kalfjes.
Dikke 2.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 12:50   #74
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
steden hebben géén zelfbeschikkingsrecht.
en Brussel is een stad, géén regio.
zo simpel is het.
En het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ?

Wat is dat ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 12:53   #75
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Op basis van?
Op basis van de waarschijnlijke wil van de bevolking. Wanneer een land uiteenvalt, krijg je gegarandeerd dat soort mechanismen. Je had dat in ex-Joegoslavië, nu in Oekraïne. Ik beweer niet dat het terecht zou zijn, maar "onze" nieuwe grootnederlandse natie zou daar te maken krijgen met een bevolking die eruit wil. Of die taalrechten zal opeisen, die we op grond van allerlei Europese afspraken rond grondrechten niet eens zouden kunnen weigeren. Het discours dat we dat miljoen burgers wel even zouden assimileren getuigt van een lachwekkende naïviteit.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 12:56   #76
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Over het hoeveelste document gaat het hier nu ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 12:59   #77
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Op basis van de waarschijnlijke wil van de bevolking. Wanneer een land uiteenvalt, krijg je gegarandeerd dat soort mechanismen. Je had dat in ex-Joegoslavië, nu in Oekraïne. Ik beweer niet dat het terecht zou zijn, maar "onze" nieuwe grootnederlandse natie zou daar te maken krijgen met een bevolking die eruit wil. Of die taalrechten zal opeisen, die we op grond van allerlei Europese afspraken rond grondrechten niet eens zouden kunnen weigeren. Het discours dat we dat miljoen burgers wel even zouden assimileren getuigt van een lachwekkende naïviteit.
In Oekraïne en ex-Joegoslavië heb je een historische aanwezigheid van volkeren. Denk je nu echt dat Marokkanen kunnen beslissen om van Borgerhout een enclave van Marokko te maken?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 13:00   #78
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
In Oekraïne en ex-Joegoslavië heb je een historische aanwezigheid van volkeren. Denk je nu echt dat Marokkanen kunnen beslissen om van Borgerhout een enclave van Marokko te maken?
Ik heb het over Franstaligen. Historisch aanwezige bevolking in en rond Brussel.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 13:27   #79
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik heb het over Franstaligen. Historisch aanwezige bevolking in en rond Brussel.
Historische bevolking gebruiken als argument, gaat bij Sint-Genesius-Rode niet echt bruikbaar zijn om te weerleggen dat het tot Vlaanderen behoort.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 13:53   #80
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik ga mijn eigen ideeën ook oppompen door ze aan een werkgroep toe te schrijven
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be