Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juni 2022, 05:41   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 73.525
Standaard Lerarentekort? Ja, m'n kloten.

Scholen zetten leerkrachten op straat net voor ze zicht hebben op benoeming

Beringen/Lummen - Onderwijsvakbonden worden deze maand overspoeld door klachten van leerkrachten die een negatieve evaluatie krijgen, net wanneer ze in aanmerking komen voor een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur (TADD). Dat is een tussenstap naar een vaste benoeming. “Niet te begrijpen in het kader van het lerarentekort.”

HBVL
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220615_95456401

Na een interim van zeven weken in scholengemeenschap Pit., met vestigingen in Beringen en Lummen, had Melissa eindelijk de nodige 290 dagen opgebouwd. “Maar toen ik vroeg om de papieren voor mijn TADD te bezorgen, kwamen ze plots met een negatieve beoordeling”, zegt Melissa. “Op mijn verslag stond dat er de eerste twee dagen iets fout liep met de agenda, maar ik wist toen nog niet hoe ik kon inloggen op Smartschool. Niemand had me dat uitgelegd en ik moest zelf om uitleg vragen. Ze vonden ook dat ik het niveau van de kinderen niet kon inschatten, maar dat concludeerden ze alleen op basis van iets wat ik aan een collega gevraagd had. ‘In het algemeen ontbreken de puntjes op de i’, zo concludeerden ze. En voor die puntjes op de i kreeg ik een negatieve beoordeling. Ze hadden me ook nog een beoordeling met werkpunten kunnen geven, waardoor mijn TADD met 200 dagen uitgesteld zou worden en ik extra begeleiding kon krijgen. Maar ze kozen ervoor om de samenwerking volledig stop te zetten.”
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 02:11   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.938
Standaard

Wat een gedoe voor een hoop kennis in de jeugd hun kop te steken dat ze grotendeels uiteindelijk toch vergeten.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 04:29   #3
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hel
Berichten: 20.355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Wat een gedoe voor een hoop kennis in de jeugd hun kop te steken dat ze grotendeels uiteindelijk toch vergeten.
Inderdaad. Je doet gewoon of je last hebt van prikkels zodat je niet hoeft te werken. Dat is de weg.
__________________
Vlaanderen: een overbevolkte grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

Racisme: uit armoede geëmigreerde Europeanen 'kolonisten' noemen en uit armoede geëmigreerde Afrikanen 'vluchtelingen'
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 08:59   #4
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Inderdaad. Je doet gewoon of je last hebt van prikkels zodat je niet hoeft te werken. Dat is de weg.
Niks alsof.
Ongelofelijk dat mensen het nuttig vinden om eindeloos kennis op te nemen dat onmogelijk allemaal te onthouden is.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 09:33   #5
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.511
Standaard

Juffra wou extra begeleiding om juf te worden. Zo werkt dat niet.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 10:34   #6
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 74.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Inderdaad. Je doet gewoon of je last hebt van prikkels zodat je niet hoeft te werken. Dat is de weg.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 10:52   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Scholen zetten leerkrachten op straat net voor ze zicht hebben op benoeming

Beringen/Lummen - Onderwijsvakbonden worden deze maand overspoeld door klachten van leerkrachten die een negatieve evaluatie krijgen, net wanneer ze in aanmerking komen voor een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur (TADD). Dat is een tussenstap naar een vaste benoeming. “Niet te begrijpen in het kader van het lerarentekort.”

HBVL
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220615_95456401
(...)
En wat is het alternatief. Iemand die ongeschikt is positief evalueren ?
Schaf dan ineens de evaluaties af.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 11:17   #8
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 7.391
Standaard

Je moet idealist of zot zijn om in het onderwijs te gaan.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 11:37   #9
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 35.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Je moet idealist of zot zijn om in het onderwijs te gaan.
Zou kunnen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je tijdens je werk niet meer rustig op je smartphone kan tokken voor privé zaken de job bij de huidige generatie niet meer is gegeerd. Stel je voor dat je 6 uur per dag enkel en alleen met je job moet bezig zijn en niet met instagram Tikke tak Tikke tok en twitter of twatter of zelfs geen tijd hebt om een selfie te posten.

Beter dan een job die je vanuit uw ligzetel kunt doen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 juni 2022 om 11:38.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 11:39   #10
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Je moet idealist of zot zijn om in het onderwijs te gaan.
T'is al zover gekomen, dat leraars een proces riskeren van ouders wier zoon/dochter gebuisd is.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 12:00   #11
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 35.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
T'is al zover gekomen, dat leraars een proces riskeren van ouders wier zoon/dochter gebuisd is.
Of een pak slaag.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 14:01   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 73.525
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
En wat is het alternatief. Iemand die ongeschikt is positief evalueren ?
Schaf dan ineens de evaluaties af.
U begrijpt dus het verhaal niet.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 14:36   #13
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.050
Standaard

Dit is inderdaad een wijdverbreid verschijnsel. In Nederland komt dit ook van het middelbaar onderwijs tot zelfs op de universiteiten voor, en er verdwijnen ook inderdaad echt mensen uit het vak op deze manier, omdat het management liever bezig is met hun flexibele schil te onderhouden dan met zorgen dat er volgend jaar nog steeds scheikunde/Frans/wat dan ook wordt gegeven. Het is een van de zaken waar we echt vanaf moeten om het tekort op te lossen.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 17:28   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 72.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Scholen zetten leerkrachten op straat net voor ze zicht hebben op benoeming

Het verhaal lijkt toch genuanceerder dan daar verteld

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220615_95456401

Citaat:
Bij de scholengemeenschap zijn ze het niet eens met Melissa’s versie van de feiten. “Ze heeft inderdaad een aantal keer bij ons gewerkt in de periode van 2011 tot 2015”, zegt Carine Theunis, coördinerend directeur van scholengemeenschap Pit. “Toen hebben we haar jarenlang niet meer gevraagd omdat er veel bedenkingen waren bij haar pedagogisch-didactisch handelen.” De directeur beweert dat dat ook telkens aan Melissa meegedeeld is. “Maar dat we haar al die jaren niet opnieuw gevraagd hebben, zou toch ook een duidelijke boodschap moeten zijn. Twee jaar geleden en dit jaar hebben we haar toch nog een kans gegeven om iets te laten zien. Omdat we heel goed beseffen dat er een lerarentekort is en omdat we in een tweede kans geloven. Maar die kans heeft ze niet gegrepen. En dat hebben we nu ook eerlijk naar haar gecommuniceerd.”
__________________
Maar telkens als Rousseau op haast Steve Stevaert-achtige manier zijn punt maakte – ‘Iemand die geen geld heeft om zijn energiefactuur te betalen heeft zeker geen geld om zonnepanelen te kopen’ – begon diezelfde De Wever opzichtig goedkeurend te knikken. Die twee hebben elkaar gevonden.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...t-oog-op-2024/
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 17:55   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Er zullen vanzelfsprekend slechte schooldirecteurs zijn, en ook slechte onderwijzenden.

Ook goede vakboungders die ook hun best doen om nieuwelingen op te vangen, en "echte" vakboungders die de boel liever laten verzieken, omdat ze geniepig een andere agenda volgen.

Maar kom niet af dat het zo'n slechte job is, al bijeen genomen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 19:47   #16
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
U begrijpt dus het verhaal niet.
Jawel.
Wie niet voldoet aan de criteria is ongewenst. Tekorten aan personeel of niet.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 19:50   #17
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Dit is inderdaad een wijdverbreid verschijnsel. In Nederland komt dit ook van het middelbaar onderwijs tot zelfs op de universiteiten voor, en er verdwijnen ook inderdaad echt mensen uit het vak op deze manier, omdat het management liever bezig is met hun flexibele schil te onderhouden dan met zorgen dat er volgend jaar nog steeds scheikunde/Frans/wat dan ook wordt gegeven. Het is een van de zaken waar we echt vanaf moeten om het tekort op te lossen.
Als een school een leerkracht aan de deur zet, om wat voor reden ook, dat moet die op zoek naar een andere leerkracht.
Een directeur kan het zich gemakkelijker maken.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 19:58   #18
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.511
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
U begrijpt dus het verhaal niet.
Hoe begrijp jij het verhaal ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 20:03   #19
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.511
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als een school een leerkracht aan de deur zet, om wat voor reden ook, dat moet die op zoek naar een andere leerkracht.
Een directeur kan het zich gemakkelijker maken.
Niet noodzakelijk. Een wannebe leerkracht die niet zonder begeleiding kan is een rotte appel die het het korps kan verzieken. Smijt de rotte appel weg en met één man minder kan het lerarenkorps beter presteren.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2022, 20:12   #20
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
U begrijpt dus het verhaal niet.
Als ik het verhaal, het artikel in de beginpost, lees dan stel ik vast dat scholen bepaalde leerkrachten niet laten benoemen door middel van negatieve evaluaties.
Ik zie maar twee redenen:
Of de leerkracht is ongeschikt voor de job;
Of de directie is niet competent. Directeurs zijn uiteindelijk geen professionele managers. De kliekjes van leerkrachten die uiteindelijk meer te zeggen dan de directeur zijn schering en inslag.

Alles hangt af van de school en hun leiding. Iemand buiten zwieren die niet in het schoolteam past is echt niet zo moeilijk.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be