Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 mei 2023, 05:02   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.675
Standaard verplichte inschrijving bij de VDAB

Het heeft blijkbaar vele vele decennia moeten duren voordat deze eenvoudige logica ingang vond in ons "Vlaanderen wat we zelf doen doen we beter"...

Burger Kelt is eigenlijk stomverbaasd te vernemen dat Vlaamse administraties niet automatisch zulke dingen doen met gegevens die teslotte al "in de overheid" zitten...

Of neen,ik lieg,ik ben NIET meer verbaasd......waarom zou ik hé?

Mensen die van het OCMW geld ontvangen worden straks,bij maatregel van de Vlaamse Regering,verplicht ingeschreven bij de VDAB...

Ik ken even niet uitmaken of die mensen dat dan zelf moeten doen,of als de administraties van OCMW en VDAB dat eens zelf allemaal zullen regelen,met computers en moderne communicatiemiddelen en zo.....

Uiteraard kunnen aldus een aantal "harde kern" figuren beter voor hun verantwoordelijkheid gezet worden en wordt een zuiverder gebruik van het OCMW weer mogelijk.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat voor mensen die hier met een of ander tijdelijk instituut verblijven (Vluchtelingen) ons "Vlaams Administraticum" nogal verbijsterend moet zijn (ik sta ook soms perplex ervan),dus waarom krijgen ze niet de juiste duwtjes hé?....

https://www.brusselstimes.com/belgiu...are-recipients


Uiteraard,ik hoor al enkele medeforummers afkomen,"waar is de harde knoet" voor de echte onwilligen? Hoe kunnen die-hards dan er effectief af gesmeten worden en ook verliezen voor een rechter desnoods?

NIEMAND mag VERPLICHT worden te werken voor geld ,maar de overheid is dan ook niet verplicht U te voederen......en IEDEREEN is dan wel verplicht zich op het territorium verder te blijven houden aan de wet.....catch-22.
Niet akkoord? vertrek!

Laatst gewijzigd door kelt : 9 mei 2023 om 05:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 05:55   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.454
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Kafka, je moet er van houden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 06:36   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 73.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het heeft blijkbaar vele vele decennia moeten duren voordat deze eenvoudige logica ingang vond in ons "Vlaanderen wat we zelf doen doen we beter"...

Burger Kelt is eigenlijk stomverbaasd te vernemen dat Vlaamse administraties niet automatisch zulke dingen doen met gegevens die teslotte al "in de overheid" zitten...

Of neen,ik lieg,ik ben NIET meer verbaasd......waarom zou ik hé?

Mensen die van het OCMW geld ontvangen worden straks,bij maatregel van de Vlaamse Regering,verplicht ingeschreven bij de VDAB...

Ik ken even niet uitmaken of die mensen dat dan zelf moeten doen,of als de administraties van OCMW en VDAB dat eens zelf allemaal zullen regelen,met computers en moderne communicatiemiddelen en zo.....

Uiteraard kunnen aldus een aantal "harde kern" figuren beter voor hun verantwoordelijkheid gezet worden en wordt een zuiverder gebruik van het OCMW weer mogelijk.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat voor mensen die hier met een of ander tijdelijk instituut verblijven (Vluchtelingen) ons "Vlaams Administraticum" nogal verbijsterend moet zijn (ik sta ook soms perplex ervan),dus waarom krijgen ze niet de juiste duwtjes hé?....

https://www.brusselstimes.com/belgiu...are-recipients


Uiteraard,ik hoor al enkele medeforummers afkomen,"waar is de harde knoet" voor de echte onwilligen? Hoe kunnen die-hards dan er effectief af gesmeten worden en ook verliezen voor een rechter desnoods?

NIEMAND mag VERPLICHT worden te werken voor geld ,maar de overheid is dan ook niet verplicht U te voederen......en IEDEREEN is dan wel verplicht zich op het territorium verder te blijven houden aan de wet.....catch-22.
Niet akkoord? vertrek!
Bij ons is dit reeds lang één van de verplichtingen om leefloon te krijgen (indien er een GPMI opgesteld werd).
Daarnaast is men ook verplicht om sollicitaties binnen te brengen en / of in art. 60 te stappen. Vrijwilligerswerk wordt sterk gewaardeerd maar geeft daarom nog geen vrijstelling om naar werk te zoeken.

En ja, in deze digitale wereld zou het nog beter kunnen, maar daar zijn nog enkele obstakels die overwonnen moeten worden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 07:57   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.943
Standaard

Het kan allemaal zo simpel zijn,he hangt dat allemaal aan uw rijksregister nummer en diegee die bevoegd zijn om te kijken en onderzoeken zien alles.

automatisch zien waar je recht en geen recht op hebt, en uitvoeren. Hop de helft van de administratie kan zich met iets anders bezig houden of oprotten. Weer een paar miljard in de pocket.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 18:23   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 73.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het kan allemaal zo simpel zijn,he hangt dat allemaal aan uw rijksregister nummer en diegee die bevoegd zijn om te kijken en onderzoeken zien alles.

automatisch zien waar je recht en geen recht op hebt, en uitvoeren. Hop de helft van de administratie kan zich met iets anders bezig houden of oprotten. Weer een paar miljard in de pocket.
Recht, recht, recht!

Waar blijven de plichten?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 10:36   #6
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het heeft blijkbaar vele vele decennia moeten duren voordat deze eenvoudige logica ingang vond in ons "Vlaanderen wat we zelf doen doen we beter"...
....voor leeflonen in....brussel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Burger Kelt is eigenlijk stomverbaasd te vernemen dat Vlaamse administraties niet automatisch zulke dingen doen met gegevens die teslotte al "in de overheid" zitten...

Of neen,ik lieg,ik ben NIET meer verbaasd......waarom zou ik hé?

Mensen die van het OCMW geld ontvangen worden straks,bij maatregel van de Vlaamse Regering,verplicht ingeschreven bij de VDAB...

Ik ken even niet uitmaken of die mensen dat dan zelf moeten doen,of als de administraties van OCMW en VDAB dat eens zelf allemaal zullen regelen,met computers en moderne communicatiemiddelen en zo.....

Uiteraard kunnen aldus een aantal "harde kern" figuren beter voor hun verantwoordelijkheid gezet worden en wordt een zuiverder gebruik van het OCMW weer mogelijk.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat voor mensen die hier met een of ander tijdelijk instituut verblijven (Vluchtelingen) ons "Vlaams Administraticum" nogal verbijsterend moet zijn (ik sta ook soms perplex ervan),dus waarom krijgen ze niet de juiste duwtjes hé?....

https://www.brusselstimes.com/belgiu...are-recipients

Uiteraard,ik hoor al enkele medeforummers afkomen,"waar is de harde knoet" voor de echte onwilligen? Hoe kunnen die-hards dan er effectief af gesmeten worden en ook verliezen voor een rechter desnoods?

NIEMAND mag VERPLICHT worden te werken voor geld ,maar de overheid is dan ook niet verplicht U te voederen......en IEDEREEN is dan wel verplicht zich op het territorium verder te blijven houden aan de wet.....catch-22.
Niet akkoord? vertrek!
FAKE NEWS
Want VLAAMS minister brouns van de VLAAMSE REGERING heeft NUL bevoegdheid en heeft geen fluit te zeggen over BRUSSELSE VDAB en leeflonen van de brusselse ocmw's in 19 BRUSSELSE gemeenten.
Daarover beslist de BRUSSELSE Hoofdstedelijke REGERING en niet de vlaamse dievenbende.

En jawél, de overheid is wel VERPLICHT om elke inwoner op belgisch grondgebied een inkomen te verschaffen om een menswaardig leven te kunnen leiden.
Dat is de grondwet die de politiek zelf heeft opgesteld.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 10:53   #7
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
geen fluit te zeggen over BRUSSELSE VDAB
Uh...

Wat is er speciaal aan de Brusselse VDAB vergeleken met, zeg maar, de Aalsterse VDAB?
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 11:48   #8
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Uh...

Wat is er speciaal aan de Brusselse VDAB vergeleken met, zeg maar, de Aalsterse VDAB?

Over de Brusselse VDAB beslist BRUSSELSE hoofdstedelijke REGERING en over de Aalsterse VDAB beslist de VLAAMSE regering?

België is een federale staat die samengesteld is uit drie gemeenschappen en drie gewesten, met elk eigen maar ook overlappende bevoegdheden.

https://www.vlaanderen.be/de-regiona...en-en-gewesten

https://www.vlaanderen.be/uw-overhei...e-bevoegdheden

https://www.vlaanderen.be/uw-overhei...n-van-gewesten

En ze maken het nog wat ingewikkelder:
De Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) is de Nederlandstalige overheid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Een mierenhoop en slangenkuil zodat geen enkele politieker in dit non-land enige verantwoordelijkheid draagt voor genomen beslissingen, keuze te over aan kandidaten om de schuld op af te kunnen schuiven of de hete patat door te kunnen schuiven terwijl de burger in de kou blijft staan.

Regelmatig zien we toch allerlei politieke leugenaars in de media blufpoker verkondigen over voorstellen waarvoor ze helemaal geen bevoegdheid hebben...of ze kennen zelfs hun eigen bevoegdheden niet, dat kan ook.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 13:06   #9
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht

Over de Brusselse VDAB beslist BRUSSELSE hoofdstedelijke REGERING en over de Aalsterse VDAB beslist de VLAAMSE regering?
Vooraleer we hier verdergaan kan ik misschien beter eerst vragen of je vertrouwd bent met het verschil tussen gemeenschappen en gewesten?
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 13:22   #10
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 26.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het heeft blijkbaar vele vele decennia moeten duren voordat deze eenvoudige logica ingang vond in ons "Vlaanderen wat we zelf doen doen we beter"...

Burger Kelt is eigenlijk stomverbaasd te vernemen dat Vlaamse administraties niet automatisch zulke dingen doen met gegevens die teslotte al "in de overheid" zitten...

Of neen,ik lieg,ik ben NIET meer verbaasd......waarom zou ik hé?

Mensen die van het OCMW geld ontvangen worden straks,bij maatregel van de Vlaamse Regering,verplicht ingeschreven bij de VDAB...

Ik ken even niet uitmaken of die mensen dat dan zelf moeten doen,of als de administraties van OCMW en VDAB dat eens zelf allemaal zullen regelen,met computers en moderne communicatiemiddelen en zo.....

Uiteraard kunnen aldus een aantal "harde kern" figuren beter voor hun verantwoordelijkheid gezet worden en wordt een zuiverder gebruik van het OCMW weer mogelijk.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat voor mensen die hier met een of ander tijdelijk instituut verblijven (Vluchtelingen) ons "Vlaams Administraticum" nogal verbijsterend moet zijn (ik sta ook soms perplex ervan),dus waarom krijgen ze niet de juiste duwtjes hé?....

https://www.brusselstimes.com/belgiu...are-recipients


Uiteraard,ik hoor al enkele medeforummers afkomen,"waar is de harde knoet" voor de echte onwilligen? Hoe kunnen die-hards dan er effectief af gesmeten worden en ook verliezen voor een rechter desnoods?

NIEMAND mag VERPLICHT worden te werken voor geld ,maar de overheid is dan ook niet verplicht U te voederen......en IEDEREEN is dan wel verplicht zich op het territorium verder te blijven houden aan de wet.....catch-22.
Niet akkoord? vertrek!
Tsja, verplicht inschrijven bij de VDAB.
Niks mis mee. En terecht de vraag waarom dat al niet veel langer (automatisch) gebeurt.

Maar toch: verwacht er nu ook weer niet direct te veel van eh?
Het is immers niet zo dat wie ingeschreven is bij de VDAB ook daadwerkelijk werk gaat vinden. Voor degenen die echt niet willen werken is zo'n inschrijving niet direct een probleem hoor.
Moet je op sollicitatiegesprek? Dan hang je daar de idioot uit. Of de totaal ongeinteresseerde. Of je zegt gewoon dat je komt solliciteren 'omdat het moet van de VDAB' of....

Wordt je opgeroepen om het eens te komen uitleggen bij de VDAB? Dan bel je wat intrims af en vraag je of ze die dag geen werk voor je hebben. Bel er 3 en je hebt prijs. Er zijn immers genoeg bedrijven waar ze elke dag wel mensen nodig hebben. Desnoods exemplaren met 2 linkerhanden.
Mail daarna je intrimcontract naar VDAB en je bent weer een tijdje van je gesprek verlost. De volgende keer mail je een doktersbriefje, de keer daarna weer een intrimcontract en voor je het weet ben je weer een jaar verder.

En degenen die wel willen werken? Die waren waarschijnlijk al ingeschreven...

Dus ja; inschrijven bij VDAB; prima en niet meer dan logisch.
Verwachten dat dat grote verschillen gaat opleveren? Euh nee...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 15:57   #11
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Vooraleer we hier verdergaan kan ik misschien beter eerst vragen of je vertrouwd bent met het verschil tussen gemeenschappen en gewesten?
https://www.vlaanderen.be/de-regiona...en-en-gewesten
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 16:11   #12
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.581
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Uh...

Wat is er speciaal aan de Brusselse VDAB vergeleken met, zeg maar, de Aalsterse VDAB?
In Brussel moet je je inschrijven bij Actiris, niet VDAB.
In Wallonië bij FOREM.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 30 mei 2023 om 16:11.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 16:34   #13
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 35.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Moet je op sollicitatiegesprek? Dan hang je daar de idioot uit. Of de totaal ongeinteresseerde. Of je zegt gewoon dat je komt solliciteren 'omdat het moet van de VDAB' of....

.
Inderdaad daar zeg je zoiets. Ik herinner me jaren geleden zo een kerel. Goede technieker maar hij werkte liever in het zwart en had werk genoeg. Telkens hij op gesprek moest trok hij zo een punk uniform aan met kettingen pinnen wasspelt door zijn neus en daarbij een groene vetkuif.

Je kan u voorstellen hij nooit in aanmerking kwam. Ach mensen die echt niet willen werken die kan je ook nooit niet aan het werk krijgen. Welke werkgever is nu gediend met iemand die helemaal tegen zijn zin komt werken.

Wie werft nu een receptionniste of poetsvrouw aan die zich komt aanbieden in een Burka ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 mei 2023 om 16:41.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be