Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 januari 2018, 23:08   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
En hoe maak je onderscheid tussen een leeg colablikje van de Auchan (Frans, dus geen statiegeld) en ééntje die gebotteld is in Zwijnaarde (indien wel statiegeld)...? Barcode misschien ?
Het ging om de werking van het apparaat op zich. Dat kan blikjes moeiteloos aan zonder barcode en ook die geplet zijn. Het apparaat kan met verschillende parameters werken: vorm, gewicht... Alles is programmeerbaar.

In Nederland werkt men bij bepaalde supermarkten (Lidl) met een soort bolletjescode op de fles. Niet met de barcode. Die bolletjes staan bovenaan de fles. De fles mag gerust geplet zijn, zolang de bolletjes "voelbaar" blijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 23:18   #82
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De BBL pleit al vele jaren voor de totale afschaffing van de plastic wegwerpzakjes (met uitzondering voor verpakkingen van vlees en vis).
Ik zei het wat grappend, om vleeseters er even van langs te geven. Toch vind ik de afschaffing van de bio afbreekbare wegwerpzakjes een marginale issue casi zonder impact op het milieu. Niet afbreekbare moeten totaal verboden worden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 januari 2018 om 23:39.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 23:28   #83
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het ging om de werking van het apparaat op zich. Dat kan blikjes moeiteloos aan zonder barcode en ook die geplet zijn. Het apparaat kan met verschillende parameters werken: vorm, gewicht... Alles is programmeerbaar.
De barcode moet leesbaar blijven. Het Duitse systeem maakt gebruik van machines van o.a. Tomra, en die werken ook via barcodes. Nogmaals: het apparaat moet niet weten over welk materiaal het gaat, maar moet ook de herkomst weten om te kunnen bepalen of statiegeld van toepassing is of niet. Men kan geen statiegeld terugkrijgen op iets waar in de eerste plaats geen statiegeld werd voor betaald...

Als ik naar de drankenhandelaar lege flesjes bier van bijvoorbeeld Amerikaanse herkomst binnenbreng, dat ziet hij op het etiket dat er geen statiegeld van toepassing is... als ik het etiket ervan lostrek en ze vooralsnog binnenbreng, denk je dat ik dan statiegeld zal krijgen ? Ik dacht het niet... en dit staat helemaal los van het feit of die lege fles herbruikbaar/recycleerbaar is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Nederland werkt men bij bepaalde supermarkten (Lidl) met een soort bolletjescode op de fles. Niet met de barcode. Die bolletjes staan bovenaan de fles. De fles mag gerust geplet zijn, zolang de bolletjes "voelbaar" blijven.
Ken ik niet. Wel was het vroeger een probleem dat Belgen in grensgemeenten statiegeld ophaalden in NL (de automaten herkenden enkel vorm) en dat sindsdien barcode gebaseerde systemen werden gebruikt als oplossing.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 23:32   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De barcode moet leesbaar blijven. Het Duitse systeem maakt gebruik van machines van o.a. Tomra, en die werken ook via barcodes. Nogmaals: het apparaat moet niet weten over welk materiaal het gaat, maar moet ook de herkomst weten om te kunnen bepalen of statiegeld van toepassing is of niet. Men kan geen statiegeld terugkrijgen op iets waar in de eerste plaats geen statiegeld werd voor betaald...

Als ik naar de drankenhandelaar lege flesjes bier van bijvoorbeeld Amerikaanse herkomst binnenbreng, dat ziet hij op het etiket dat er geen statiegeld van toepassing is... als ik het etiket ervan lostrek en ze vooralsnog binnenbreng, denk je dat ik dan statiegeld zal krijgen ? Ik dacht het niet... en dit staat helemaal los van het feit of die lege fles herbruikbaar/recycleerbaar is.
De apparaten voor bierflesjes accepteren probleemloos flesjes zonder etiket. Probeer maar. Eerst een Duvelflesje met etiket. Dan eentje zonder. Of een gewoon pilsflesje. Eentje met en eentje zonder etiket. Het gaat er allemaal in.

Zoals al eerder aangegeven: die apparaten zijn volledig programmeerbaar. Wil je werken met een barcode? Mogelijk. Wil je werken met vormherkenning? Mogelijk. Wil je werken met een andere parameter? Mogelijk. Binnen de technische mogelijkheden van het apparaat natuurlijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 16:01   #85
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Loop eens een dagje mee met de mensen die zich geëngageerd hebben bij de mooimakers.be en u zult zien dat er duizenden en duizenden blikjes liggen langs onze Vlaamse wegen.

En, ja, dus daarom statiegeld.

En, ja, opdat die nog resterende % niet langer in de natuur terechtkomen maar bij het recyclagebedrijf.
Volgens inventarisatie van OVAM bedragen de drankverpakkingen 4 % (op aantal-basis) en 20 % (op gewichtsbasis) van het zwerfvuil in Vlaanderen...

Statiegeld op PET/blik zal weinig zoden aan de dijk zetten.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 16:02   #86
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De apparaten voor bierflesjes accepteren probleemloos flesjes zonder etiket. Probeer maar. Eerst een Duvelflesje met etiket. Dan eentje zonder. Of een gewoon pilsflesje. Eentje met en eentje zonder etiket. Het gaat er allemaal in.

Zoals al eerder aangegeven: die apparaten zijn volledig programmeerbaar. Wil je werken met een barcode? Mogelijk. Wil je werken met vormherkenning? Mogelijk. Wil je werken met een andere parameter? Mogelijk. Binnen de technische mogelijkheden van het apparaat natuurlijk.
Tof... die apparaten zijn dus makkelijk mee te frauderen. Frisdrank en water uit den Auchan worden dan wel heel lucratief.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 16:07   #87
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik kan u bevestigen dat je nog steeds Belgische verpakkingen kunt binnenbrengen in Nederland en 0.25 euro statiegeld krijgt.

Ook al hangt er een bord op dat dit niet kan.

Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 16:09   #88
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.340
Standaard

Voor plastiekflessen is het etiket nodig.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 16:11   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Volgens inventarisatie van OVAM bedragen de drankverpakkingen 4 % (op aantal-basis) en 20 % (op gewichtsbasis) van het zwerfvuil in Vlaanderen...

Statiegeld op PET/blik zal weinig zoden aan de dijk zetten.
Ik nodig iedereen uit om eens een dagje mee te stappen met de mooimakers langs bepaalde invalswegen. Ik maak er zelf van uit en weet hoeveel blikken ik (en mijn mede-mooimakers ophalen). Het is ronduit schrikwekkend.

De inventarisatie van OVAM is grotendeels gebaseerd op steekproeven en extrapolaties. Niet op doorgedreven en systematische registratie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 16:12   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Tof... die apparaten zijn dus makkelijk mee te frauderen. Frisdrank en water uit den Auchan worden dan wel heel lucratief.
Meent u dat de klant in staat is om de apparaten van buitenaf te programmeren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 16:33   #91
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Meent u dat de klant in staat is om de apparaten van buitenaf te programmeren?
Als een leesbare barcode/etiket er niet toe doet (wat u beweert...) dan gaat dat apparaat heus het verschil niet zien tussen een Frans leeg blikje cola (waar geen statiegeld op werd betaald) en een Belgisch leeg blikje cola... dus men kan statiegeld terugkrijgen op iets waar men in eerste plaats geen recht op heeft, ja dat is fraude.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 16:35   #92
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik kan u bevestigen dat je nog steeds Belgische verpakkingen kunt binnenbrengen in Nederland en 0.25 euro statiegeld krijgt.

Ook al hangt er een bord op dat dit niet kan.

Lol... tot dusver die 'intelligente' automaten.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 16:51   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Als een leesbare barcode/etiket er niet toe doet (wat u beweert...) dan gaat dat apparaat heus het verschil niet zien tussen een Frans leeg blikje cola (waar geen statiegeld op werd betaald) en een Belgisch leeg blikje cola... dus men kan statiegeld terugkrijgen op iets waar men in eerste plaats geen recht op heeft, ja dat is fraude.
U leest niet wat ik schrijf. Ik zal dus maar herhalen: dergelijke apparaten zijn te programmeren. Er kan gewerkt worden met verschillende parameters.

U stelde eerder dat het enkel werkt met een barcode, wat echter niet het geval is. Als voorbeeld gaf ik het systeem van Lidl Nederland. Met bolletjes bovenaan de fles.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 17:02   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Je moet al je lege flessen en blikjes intact bewaren, dus niet pletten, want de terugname-apparaten moeten de barcode kunnen inlezen...
Even opgezocht:

In Duitsland geldt dat de blikken ook teruggenomen moeten worden als ze beschadigd zijn. Als de machine ze daardoor niet herkent, moeten ze manueel worden ingenomen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 17:51   #95
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Even opgezocht:

In Duitsland geldt dat de blikken ook teruggenomen moeten worden als ze beschadigd zijn. Als de machine ze daardoor niet herkent, moeten ze manueel worden ingenomen.
Het volstaat niet dat één terugname-apparaat zo'n 20000 euro kost, er zijn nog eens extra personeelskosten ook !
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:06   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Het volstaat niet dat één terugname-apparaat zo'n 20000 euro kost, er zijn nog eens extra personeelskosten ook !
Er zijn altijd personeelskosten. Of denkt u dat die machine niet tijdig nagekeken moet worden? Of dat de zakken met platgedrukte flessen zomaar naar de vrachtwagen vliegen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:26   #97
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U leest niet wat ik schrijf. Ik zal dus maar herhalen: dergelijke apparaten zijn te programmeren. Er kan gewerkt worden met verschillende parameters.

U stelde eerder dat het enkel werkt met een barcode, wat echter niet het geval is. Als voorbeeld gaf ik het systeem van Lidl Nederland. Met bolletjes bovenaan de fles.
Die bolletjes.. niets van teruggevonden, de fabrikant geeft zelf aan met barcodes te werken (Tomra). LIDL is een geen goed voorbeeld , want die hebben een gesloten systeem (enkel flessen in de LIDL gekocht kunnen in de LIDL terug geretourneerd worden)...

In Duitsland werken ze met beeldherkenning van het 'pfandflasschen' logo - maar ook daar is er fraude: het logo op etiketten printen en op lege toiletrollen plakken volstaat blijkbaar om u aan statiegeld te verrijken.
Vandaar dat barcode vandaag de dag ook wordt gescand. Misschien moeten we in de in de toekomst ieder verpakkingsmateriaal voorzien van RFID chips ?
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:34   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Die bolletjes.. niets van teruggevonden, de fabrikant geeft zelf aan met barcodes te werken (Tomra). LIDL is een geen goed voorbeeld , want die hebben een gesloten systeem (enkel flessen in de LIDL gekocht kunnen in de LIDL terug geretourneerd worden)...
Lidl Nederland is wel een goed voorbeeld, omdat niet-Nederlandse flessen (uit buitenlandse Lidls) eruit gehaald moeten worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:35   #99
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zijn altijd personeelskosten. Of denkt u dat die machine niet tijdig nagekeken moet worden? Of dat de zakken met platgedrukte flessen zomaar naar de vrachtwagen vliegen?
Extra personeelskosten ! Het is duidelijk dat het huidig systeem van PMD ophaling (en in de toekomst P+MD) gewoon goedkoper is.

En... afhaalophaling zonder personeel is perfect mogelijk.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:37   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
In Duitsland werken ze met beeldherkenning van het 'pfandflasschen' logo - maar ook daar is er fraude: het logo op etiketten printen en op lege toiletrollen plakken volstaat blijkbaar om u aan statiegeld te verrijken.
Vandaar dat barcode vandaag de dag ook wordt gescand. Misschien moeten we in de in de toekomst ieder verpakkingsmateriaal voorzien van RFID chips ?
Als u barcode en logo kopieert en op een niet-statiegeldfles kleeft, krijgt u misschien ook geld.

Er zullen altijd fraudeurs zijn.

Ik vraag me af hoe eerlijk het er soms aan toegaat in de Colruyt bijvoorbeeld. In de vestiging waar mijn vrouw af en toe winkelt, wordt leeggoed niet geteld. Verklaring op eer en je krijgt een blaadje. Als je wil, dan kun je daar ook in frauderen.

Nogmaals, die machines zijn instelbaar ook een reeks parameters. Desnoods ook op vorm. Misschien in de toekomst ook op gewicht?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be