Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 januari 2018, 16:53   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
't Is al verwonderlijk als hij een licht heeft, het aansteken is nog zeldzamer.
De meerderheid van de fietsers die ik deze morgen, reed met licht aan. Ik spreek uitzonderingen trouwens zo goed als altijd aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 17:19   #142
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De meerderheid van de fietsers die ik deze morgen, reed met licht aan. Ik spreek uitzonderingen trouwens zo goed als altijd aan.
En ze nemen u dat in dank af zeker?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 17:30   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
En ze nemen u dat in dank af zeker?
Ik hoop juist dat ze het bijzonder vervelend vinden en daardoor de volgende keer wel met licht rijden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:06   #144
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u als automobilist niet aangeeft dat u de rotonde wil verlaten, kan dat wel ernstige gevolgen hebben. Voor een fietser bijvoorbeeld. Die gaat dan doorrijden op de punt waar u als automobilist zal inslaan. De fietser verwacht immers niet dat u zal inslaan.

Respect voor de afspraken in het verkeer geldt voor iedereen. Mij hoor je geen enkele fout goedpraten of minimaliseren. Deze morgen heb ik nog een fietser aangesproken op het feit dat hij zonder licht reed.
Maar ik geef dat altijd aan bij het verlaten van een rond punt, dat is bij mij een automatisme.

Maar ja, zoals ik al zei hé, als ge ziet hoeveel prutsers er hier deelnemen aan het verkeer moet ge er niet verwonderd staan dat ze niet eens weten dat ze daar hun richtingaanwijzer moeten gebruiken, de helft weten ook niet waar en hoe ze moeten gaan staan om links af te slaan, zelfs rijinstructeurs weten het dikwijls niet of passen het niet toe naar behoren, hoe wil je dan hebben dat hun leerlingen het zouden weten.

En gij maar beweren dat het rijexamen terug strenger is.

Als je ziet hoeveel chauffeurs, voornamelijk vrouwen, die met hun borsten tussen de spaken van hun stuur zitten, (niet omdat ze zulke grote borsten hebben maar omdat ze vergaan van de schrik), en die dan verwonderd zijn dat ze niet kunnen manoeuvreren, wat zou je dan willen dat ze weten waar en wanneer dat ze hun pinkers moeten gebruiken?

Ik ben er pertinent zeker van, als je het merendeel van dat soort klungelaars van chauffeurs van hier, hier uit het verkeer zou wegnemen en ze in Rome zou droppen, dan schijten die stuk voor stuk gans hun auto vol stront van de schrik, daar ben ik honderd % zeker van. Dat is ook de reden waarom ik 1000 keer liever in Rome rond rij dan hier, daar twijfelen ze niet, ze kijken en anticiperen op het verkeer.

Hier weet ge haast nooit wat de andere gaat doen, doorrijden, stoppen, inhouden het is buiten een kleine minderheid een en al grote troep twijfelaars en broekschijters bij elkaar, en dan verwonderd zijn dat alles dichtslibt of ongevalletjes plaatsvinden. En dan denken sommige dat de zoveelste idiote snelheidsbeperking een oplossing gaat brengen.

Nee, bekwame chauffeurs in de plaats van een stel broekschijters, dat gaat een oplossing brengen en dat begint met goede rijinstructeurs en een deftige bekwaamheidstest en niet alleen op de rijexamens maar ook op gepaste tijden na het afleveren van het rijbewijs. Testen waaruit moet blijken dat de chauffeur in kwestie beschik over voldoende rijervaring om vlot te kunnen deelnemen aan het verkeer.

In Rome, waar er zoveel meer verkeer is dan in onze prutstadjes hier, daar zie je dat geklungel niet, daar staan die niet te twijfelen, daar rijden die allemaal door, ook al is het de helft van de tijd kris kras door elkaar zonder lijnen of aanwijzingen op het wegdek of zelfs her en der zonder verkeerslichten. Hier is het een ramp, een regelrechte ramp. Als je nog maar ziet hoe sommige plaatsnemen achter hun stuur, dan weet je al genoeg, en dat krijgt hier allemaal een rijbewijs.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 januari 2018 om 18:25.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:12   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Maar ik geef dat altijd aan bij het verlaten van een rond punt, dat is bij mij een automatisme.

Maar ja, zoals ik al zei hé, als ge ziet hoeveel prutsers er hier deelnemen aan het verkeer moet ge er niet verwonderd staan dat ze niet eens weten dat ze daar hun richtingaanwijzer moeten gebruiken, de helft weten ook niet waar en hoe ze moeten gaan staan om links af te slaan, zelfs rijinstructeurs weten het dikwijls niet of passen het niet toe naar behoren, hoe wil je dan hebben dat hun leerlingen het zouden weten.

En gij maar beweren dat het rijexamen terug strenger is.
Ja, sedert juni 2017.

Informeer u.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:14   #146
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik hoop juist dat ze het bijzonder vervelend vinden en daardoor de volgende keer wel met licht rijden.
En hoeveel middelvingers heb je al te zien gekregen? Dat zijn er allemaal die je naar de hel wensen en waar je je verwachtingen niet hoog moet op stellen.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 januari 2018 om 18:18.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:17   #147
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, sedert juni 2017.

Informeer u.
Zal ik doen, maar ik heb er geen grootse verwachtingen van en zo te zien de Minister van verkeerswezen ook niet, anders zou hij beseffen dat die 30 km/u geen kl..... gaat helpen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:18   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Zal ik doen, maar ik heb er geen grootse verwachtingen van en zo te zien de Minister van verkeerswezen ook niet, anders zou hij beseffen dat die 30 km/u geen kl..... gaat helpen.
Zone 30 helpt weldegelijk. Als er een grote pakkans is. Daarom mogen er gerust strenge controles ingevoerd worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:31   #149
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zone 30 helpt weldegelijk. Als er een grote pakkans is. Daarom mogen er gerust strenge controles ingevoerd worden.
Blijf maar geloven in uw onzin maar ik zie niet in hoe stilstaand of bijna stilstaand verkeer minder ongevallen gaat veroorzaken wanneer ze niet sneller meer gaan mogen rijden dan 30 km/u, pakkans of niet, dat gaat geen moer uitmaken. Slechte en onbekwame chauffeurs blijven onbekwame chauffeurs eender welk bordje van welke snelheidsbeperking dan ook er langs de kant van de weg staat.

Bekwame chauffeurs daarentegen hebben geen verkeersbordjes nodig om zich veilig te verplaatsen.

Zie jij hier bordjes? Verkeerslichten? Wegmarkeringen? Buiten hier en daar een zebrapad misschien. https://www.youtube.com/watch?v=cVDOKGhHBJw

Laatst gewijzigd door Garry : 15 januari 2018 om 18:48.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:46   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Blijf maar geloven in uw onzin maar ik zie niet in hoe stilstaand of bijna stilstaand verkeer minder ongevallen gaat veroorzaken wanneer ze niet sneller meer gaan mogen rijden dan 30 km/u, pakkans of niet, dat gaat geen moer uitmaken. Slechte en onbekwame chauffeurs blijven onbekwame chauffeurs eender welk bordje van welke snelheidsbeperking dan ook er langs de kant van de weg staat.
Nergens schrijf ik dat zone 30 de enige methode is om het aantal dodelijke ongevallen te doen dalen. Het is één van de vele middelen in een veel groter pakket.

Uw bewering wordt trouwens tegengesproken op het terrein:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...llen~ad57f0b2/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:51   #151
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Zie jij hier bordjes? Verkeerslichten? Wegmarkeringen? Buiten hier en daar een zebrapad misschien. https://www.youtube.com/watch?v=cVDOKGhHBJw
Ik zie enkel alertheid bij alle weggebruikers, zelfs bij dat paard dat van links bij seconde 50 een drafje over dat plein doet.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:55   #152
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nergens schrijf ik dat zone 30 de enige methode is om het aantal dodelijke ongevallen te doen dalen. Het is één van de vele middelen in een veel groter pakket.

Uw bewering wordt trouwens tegengesproken op het terrein:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...llen~ad57f0b2/
"Het eerste jaar daalde het aantal ongevallen ook al 2 procent, zo blijkt uit cijfers van de Gentse burgemeester Daniël Termont (sp.a), die Groen-fractieleider Bram Van Braeckevelt opvroeg."

Ja die gaan niet zeggen dat hun beleid een flop was. Heeft er iemand die cijfers al gecontroleerd? 't Is gebleken dat politici van de eerste leugen niet gebarsten zijn hé. Ik geloof er in ieder geval geen moer van.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 18:56   #153
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik zie enkel alertheid bij alle weggebruikers, zelfs bij dat paard dat van links bij seconde 50 een drafje over dat plein doet.
idd, ik ervaar dat regelmatig, 'k ben zelf al ontelbare keren daar gepasseerd maar niet alleen daar maar op alle andere drukke aders eveneens. Ik vermoed zelfs dat het filmpje in Augustus genomen is want het is daar naar mijn gevoel nog vrij kalm. In de maand augustus hebben de meeste Italianen in Rome verlof en zijn deze zelf de stad uit wat dat zou kunnen verklaren. Als je er in september rondrijd ga je wel andere toestanden tegen komen.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 januari 2018 om 19:07.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 19:18   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
"Het eerste jaar daalde het aantal ongevallen ook al 2 procent, zo blijkt uit cijfers van de Gentse burgemeester Daniël Termont (sp.a), die Groen-fractieleider Bram Van Braeckevelt opvroeg."

Ja die gaan niet zeggen dat hun beleid een flop was. Heeft er iemand die cijfers al gecontroleerd? 't Is gebleken dat politici van de eerste leugen niet gebarsten zijn hé. Ik geloof er in ieder geval geen moer van.
U mag altijd aantonen dat daar aangebrachte cijfers onjuist zijn.

Net als enkele berichten eerder moet ik ook hier stellen: geen gefantaseer, wel feiten a.u.b.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 19:32   #155
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U mag altijd aantonen dat daar aangebrachte cijfers onjuist zijn.

Net als enkele berichten eerder moet ik ook hier stellen: geen gefantaseer, wel feiten a.u.b.
Jij brengt een krantenknipsel geen feiten, en ook geen cijfers, en ook geen directe correlatie met die zone 30, geen snelheidsmetingen, geen oorzakelijk verband. Noppes.

Krantenknipsels aanbrengen dat een zone 30 ook niets helpt, of zelfs integendeel, kan ik ook:

Citaat:
https://www.bruzz.be/samenleving/vij...lop-2014-02-05

Vijfhoek: zone 30 is flop

De invoering had volgens het onderzoek ook geen positieve invloed op de veiligheid. Het aantal ongevallen daalde niet en ging van 424 voor de invoering naar 498 erna, zonder dat die ongevallen aan ernst inboetten. Ook op het milieu was er geen positief effect, al geeft Vermote toe dat zoiets zeer moeilijk te meten is. De lawaaihinder nam volgens het onderzoek wel af.

Het falen van de zone 30 is volgens Vermote te wijten aan het gebrek aan flankerende maatregelen. “Die lieten op zich wachten, waardoor mensen niet geneigd waren om trager te rijden”, zo zegt hij in De Standaard. ‘Borden met zone 30 plaatsen is niet genoeg. Je moet ook de straat aanpassen. Dan kan door paaltjes, wegmarkeringen of versmallingen te plaatsen. Of een niveau hoger: door de hele straat opnieuw aan te leggen in functie van de zone 30.’
Feiten

Jan VDB uw krantenknipsel wordt tegengesproken op ander terrein, Brussel
Citaat:
Uw bewering wordt trouwens tegengesproken op het terrein:

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2018 om 19:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 19:33   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jij brengt een krantenknipsel geen feiten, en ook geen cijfers, en ook geen directe correlatie met die zone 30, geen snelheidsmetingen, geen oorzakelijk verband. Noppes.
Natuurlijk breng ik een krantenbericht. Dat lijkt me heel duidelijk. Daarom dan ook de vraag: zijn de cijfers uit dat bericht fout?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 19:33   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jij brengt een krantenknipsel geen feiten, en ook geen cijfers, en ook geen directe correlatie met die zone 30, geen snelheidsmetingen, geen oorzakelijk verband. Noppes.
Natuurlijk breng ik een krantenbericht. Dat lijkt me heel duidelijk. Daarom dan ook de vraag: zijn de cijfers uit dat bericht fout?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 19:34   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jij brengt een krantenknipsel geen feiten, en ook geen cijfers, en ook geen directe correlatie met die zone 30, geen snelheidsmetingen, geen oorzakelijk verband. Noppes.

Krantenknipsels aanbrengen dat een zone 30 ook niets helpt, of zelfs integendeel, kan ik ook:
Natuurlijk helpt het niet. Ik gaf dit al enkele berichten geleden al aan. Zone 30 helpt niet als er ook geen verhoogde pakkans is en systematische controle. En laat het nu juist dit zijn dat in Brussel vrijwel volledig ontbreekt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 19:35   #159
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk breng ik een krantenbericht. Dat lijkt me heel duidelijk. Daarom dan ook de vraag: zijn de cijfers uit dat bericht fout?
En ik vraag of de cijfers uit Brussel fout zijn.

Citaat:
Vijfhoek: zone 30 is flop

De invoering had volgens het onderzoek ook geen positieve invloed op de veiligheid. Het aantal ongevallen daalde niet en ging van 424 voor de invoering naar 498 erna, zonder dat die ongevallen aan ernst inboetten. Ook op het milieu was er geen positief effect, al geeft Vermote toe dat zoiets zeer moeilijk te meten is. De lawaaihinder nam volgens het onderzoek wel af.
17% stijging

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2018 om 19:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2018, 19:49   #160
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Feiten?

Citaat:
http://www.vanmorgen.be/2017/12/18/z...aan-te-passen/

Zone 30 leidt tot méér ongevallen, stad weigert aan te passen.

Het verlagen van de snelheid naar 30 km per uur heeft er voor gezorgd dat er niet minder, maar méér ernstige ongevallen gebeuren in een Britse stad. Het stadsbestuur erkent het probleem, maar weigert de nodige aanpassingen door te voeren. Dat zou namelijk te duur zijn.

Nog geen jaar geleden voerde het stadsbestuur van Bath and North East Somerset (kortweg: BANES) op 13 verschillende plaatsen een Zone 30 in. Kostprijs 871.000 pond, net geen miljoen euro.

Nu blijkt echter dat het aantal ernstig gewonde of dodelijke verkeersslachtoffers in 7 van de 13 zones gestegen is. Dat is blijkbaar een gekend landelijk probleem, waar niet meteen een verklaring voor is. Onderzoekers vermoeden dat een Zone 30 bij de zwakke weggebruikers een vals gevoel van veiligheid creëert waardoor ze onoplettender zijn wanneer ze oversteken of fietsen.

Niet alleen het aantal ernstige ongevallen steeg, ook de ernst van de ongevallen nam toe. Nochtans is dit geen nieuw fenomeen. In 2010 al onderzocht het Britse Ministerie van Verkeer de Zone 30 in Portsmouth, één van de eerste steden in het land die de snelheid verlaagde naar 30 km/u. Uit dit onderzoek bleek al dat het aantal ernstige verkeersongevallen in de Zone 30 was toegenomen in plaats van gedaald. Verkeersdeskundige Simon Marshall bevestigt dat het aantal ongevallen toeneemt op plaatsen waar een Zone 30 wordt ingevoerd.

Ook het stadsbestuur van BANES erkent het probleem, maar zegt dat er eenvoudigweg geen geld is om de Zone 30 weer om te vormen. Dat zou opnieuw een miljoen euro kosten en dat geld is er niet! Dus blijft de Zone 30 voorlopig bestaan. Wel wordt de invoering van een Zone 30 op andere plaatsen uitgesteld.

Bron: The Telegraph

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2018 om 19:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be