Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juni 2005, 10:27   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Mijn opinie: het interesseert me niet welke taal men eerst zet. Frans staat op gelijke voet met Nederlands en Duits.
Bijgevolg had men een neutrale opsomming moeten vermelden. Opsomming in een bepaalde rangorde duidt altijd op belangrijkheid: daarom worden in Vlaamse faciliteitengemeenten eerst het Nederlands geplaatst, dan pas het Frans. En in Waalse faciliteitengemeenten het omgekeerd. Maar volgens u is dat geen belangrijk punt. Daarom stel ik voor dat u eens naar Edingen gaat en daar voorstelt dat ze voortaan de opschriften op de borden eerst in het Nederlands plaatsen. Volgens u maakt het toch allemaal niets uit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:27   #42
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Dat heeft niets te maken met het verdedigen van het Frans. Het is reeds ondertekend en ik vind het echt niet de moeite waard om daar weer een communautair twistpunt van te maken.
Het is een feit dat de bub walenvriendjes zijn. Dat ziet men in alle posts van Onze Vrienden en Toekomstige Regeringsleiders Yann, Hans, Nello, A,...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by van Maerlant on 05-06-2005 at 11:27
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Dat heeft niets te maken met het verdedigen van het Frans. Het is reeds ondertekend en ik vind het echt niet de moeite waard om daar weer een communautair twistpunt van te maken.
Het is een feit dat de bub walenvriendjes zijn. Dat ziet men in alle posts van Onze Vrienden en Toekomstige Regeringsleiders Yann, Hans, Nello, A,...[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Dat heeft niets te maken met het verdedigen van het Frans. Het is reeds ondertekend en ik vind het echt niet de moeite waard om daar weer een communautair twistpunt van te maken.
Het is een feit dat de bub walenvriendjes zijn. Dat ziet men uit alle posts van Onze Vrienden en Toekomstige Regeringsleiders Yann, Hans, Nello, A,...[/size]
[/edit]
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 5 juni 2005 om 10:27.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:27   #43
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Bewering nr. 1: fout. Mijn persoonlijk standpunt is het hanteren van een alfabetische rangorde.

Bewering nr. 2: inderdaad. Omwille van de redenen die ik reeds eerder uitgebreid heb uiteengezet.

Ik heb trouwens nog steeds niet gehoord waarom belgicisten de voorrang van het Frans in deze verdedigen en op basis van welk principe men gekomen is om het Frans als eerste taal te vermelden.
Wij verdedigen dit niet, het is reeds ondertekend en het is niet de moeite waard om daar een communautaire zaak van te maken. Voor ons staan Nederlands, Frans en Duits op gelijke voet en is het eender in welke taal men ondertekend.

Ik weet niet wie beslist heeft om Frans als eerste taal te vermelden.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:28   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Dat heeft niets te maken met het verdedigen van het Frans. Het is reeds ondertekend en ik vind het echt niet de moeite waard om daar weer een communautair twistpunt van te maken.
Dat twistpunt had men kunnen vermijden door een neutrale rangorde te hanteren, maar blijkbaar was dat voor het Belgisch diplomatiek personeel (dat nog steeds hoofdzakelijk Frans is) weer eens teveel gevraagd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:29   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Voor ons staan Nederlands, Frans en Duits op gelijke voet en is het eender in welke taal men ondertekend.
Niet zo. Een dergelijke bepaling moet in de drie ambtelijke talen gebeuren. Niet in één taal, anders is het niet rechtsgeldig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:29   #46
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat twistpunt had men kunnen vermijden door een neutrale rangorde te hanteren, maar blijkbaar was dat voor het Belgisch diplomatiek personeel (dat nog steeds hoofdzakelijk Frans is) weer eens teveel gevraagd.
Zolang het criterium 'tweetalig OF ééntalig-franstalig' is, zal daar ook geen verandering in komen...
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:30   #47
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Niet zo. Een dergelijke bepaling moet in de drie ambtelijke talen gebeuren. Niet in één taal, anders is het niet rechtsgeldig.
Het is toch in de drie talen ondertekend? Volledig in orde dus.

Ik bedoelde dat het voor mij eender was in welke taal men dit EERST ondertekend.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:34   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Ik bedoelde dat het voor mij eender was in welke taal men dit EERST ondertekend.
Wel, dan zult u, net als ons het goed vinden, dat men beter de alfabetische ordening had gebruikt.

Voordelen zijn legio: neutraal, geen belangrijkheidsoordeel, geen vraagtekens waarom zus of zo.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:37   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Zolang het criterium 'tweetalig OF ééntalig-franstalig' is, zal daar ook geen verandering in komen...
Inderdaad. Ik herinner me nog hoe ik laatst in de Belgische ambassade in Athena was. Wat bleek? Al het echte diplomatieke personeel was Franstalig (en sprak slechts gebrekkig Nederlands). Alleen aan de infobalie zat er een Vlaamse dame die vijftalig bleek te zijn (maar die behoorde niet tot het CD natuurlijk): Nederlands, Frans, Duits, Engels en Grieks. Op sommige dagen werd die afgewisseld door een tweede dame, een Griekse, maar die sprak alleen Grieks en... jawel u heeft het goed geraden! ... Frans. Geen woord Nederlands. Stel je eens voor dat je als Vlaming beroep wilt doen op de ambassadediensten en je de dag komt waarop die dame dienst heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:38   #50
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Ik snap jullie belgicisten niet. Zijn jullie belgisch gezind of francofielen???
Van een Belg zou ik verwachten dat hij de beide landstalen respekteert, en dat houdt onder andere in om de taal van een minderheid niet te verheffen boven die van een meerderheid.
Jullie retoriek lijkt verdacht veel op die van het FDF. Is dat jullie België? Een francofiel landje waarin het nederlands niets te betekenen heeft? Dat is alleszins het België dat ik zie, bedankt om me gelijk te geven.
Zeg nu zelf, altijd vertolken juillie de mening van Wallonië, NOOIT verdedigen jullie het feit dat er ook respect voor nederlandstaligen nodig is. Dat is geen belgicisme, dat is francofilie.

De maskers vallen af...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:38   #51
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

We kunnen ook uit een hoed briefjes trekken voor wie het eerst mag
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:45   #52
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wel, dan zult u, net als ons het goed vinden, dat men beter de alfabetische ordening had gebruikt.

Voordelen zijn legio: neutraal, geen belangrijkheidsoordeel, geen vraagtekens waarom zus of zo.
Ja, inderdaad. Om deze zinloze discussie te vermijden had men inderdaad beter de alfbetische rangorde gebruikt. Maar men heeft dit nu niet gedaan. Het is ondertekend, punt.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:46   #53
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
We kunnen ook uit een hoed briefjes trekken voor wie het eerst mag
Ik zou eerder een muntje gooien. Een munt met drie zijden, dat is toch in belgie geen enkel probleem?
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:47   #54
Sergei
Burgemeester
 
Sergei's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2005
Berichten: 581
Standaard

Los van politieke strekking:
Indien de taal in een grondwet van belang is en als kriteria de belangrijkste staal aanhaalt
is dit strikt genomen de taal van de meerderheid.

Statistich gezien dus Nederlands, Frans, Duits

Zet alle dikkere texten bijeen en dan had in principe ...nog altijd statistisch gezien
de rangorder nog steeds:

Nederlands
Frans
Duits

Moeten zijn.

Maar als we de politieke regels toelaten verdraaien ze feiten door de statistieken niet te volgen. Nu is dat hun goed recht maar dan is het toch de voorkeur om de keuze
op een neutraal basisgegeven te houden en inderdaad ...alfabetisch kan dan perfect bvb.

Door dit niet te doen neemt de wetgever een politiek standpunt in.
Het druist in elk geval in tegen de logica van het gegeven.

Ook naar de buitenwereld toe , buiten de landsgrenzen, zorgt het voor een
verkeerde interpretatie want die mensen zijn politiek niet zo beladen ..lees
hebben geen interesse in onze politieke beslommeringen... en interpreteren
zoiets nuchter. Een buitenstaander kan dus tot de veststelling komen dat het overgrote deel van de bevolking Franstalig is.

Ik ken iemand die in het duitstalige deel woont (ex rus notabene) en daar hebben
ze deze kronkel ook al gezien hoor.
Sergei is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:47   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Ik zou eerder een muntje gooien. Een munt met drie zijden, dat is toch in belgie geen enkel probleem?
De belgicisten zullen dan voorstellen om het Frans aan de kruis- en de kopkant te plaatsen en het Duits en Nederlands te laten graveren op de rand. Ongetwijfeld zal bubbel Kim dit weer eens enthousiast verdedigen. Het Frans eerst immers!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:49   #56
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Ik snap jullie belgicisten niet. Zijn jullie belgisch gezind of francofielen???
Van een Belg zou ik verwachten dat hij de beide landstalen respekteert, en dat houdt onder andere in om de taal van een minderheid niet te verheffen boven die van een meerderheid.
Jullie retoriek lijkt verdacht veel op die van het FDF. Is dat jullie België? Een francofiel landje waarin het nederlands niets te betekenen heeft? Dat is alleszins het België dat ik zie, bedankt om me gelijk te geven.
Zeg nu zelf, altijd vertolken juillie de mening van Wallonië, NOOIT verdedigen jullie het feit dat er ook respect voor nederlandstaligen nodig is. Dat is geen belgicisme, dat is francofilie.

De maskers vallen af...
Beste Lomeanor,

Ik spreek als Belg drie talen (de ene taal wat beter dan de andere). In het dagelijks leven vermeng ik bepaalde Franse woorden in mijn Nederlands, net zoals ik dat met Engels doe. Duits iets minder, is niet direct mijn sterkste taal

Is dat nu zo'n probleem dat men eerst in het Frans ondertekend heeft? Waarom moet het Nederlands zo nodig eerst staan? Als men alfbetisch had gewerkt, had het Duits op de eerste plaats gekomen, dan Frans en dan Nederlands (op de laatste plaats). Dan had het ook weer een hele discussie geweest.

Ik maak geen onderscheid tussen Nederlands, Frans en Duits. Het zijn voor mij drie gelijkwaardige talen en het kan me echt niet schelen in welke taal men eerst ondertekend.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:50   #57
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De belgicisten zullen dan voorstellen om het Frans aan de kruis- en de kopkant te plaatsen en het Duits en Nederlands te laten graveren op de rand. Ongetwijfeld zal bubbel Kim dit weer eens enthousiast verdedigen. Het Frans eerst immers!
Jan toch, hoe u er telkens weer in slaagt de bal volledig mis te slaan... Aandoenlijk gewoon.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:50   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sergei
Ook naar de buitenwereld toe , buiten de landsgrenzen, zorgt het voor een verkeerde interpretatie want die mensen zijn politiek niet zo beladen ..lees hebben geen interesse in onze politieke beslommeringen... en interpreteren zoiets nuchter. Een buitenstaander kan dus tot de veststelling komen dat het overgrote deel van de bevolking Franstalig is.
Inderdaad. Niet verwonderlijk dan ook dat men in verder afgelegen Europese landen vaak denkt dat men in België Frans spreekt. Zo heb ik nog gehoord van een Europees medewerker aan het Europacollege van Brugge dat die hier aankwam met het idee dat ze in Brugge Frans spraken. Die persoon had dus het jaar ervoor grondig Frans geleerd. Enorme schok natuurlijk toen die in het Brugse station aankwam en plotseling zag en hoorde dat de mensen ter plaatse een totaal andere taal spraken...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:51   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Jan toch, hoe u er telkens weer in slaagt de bal volledig mis te slaan... Aandoenlijk gewoon.
Door het feit dat u steeds weer opnieuw het standpunt van de Franstaligen inneemt, wordt wel duidelijk wat u verdedigt. En dat is zeker niet onze taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:53   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Ik spreek als Belg drie talen (de ene taal wat beter dan de andere). In het dagelijks leven vermeng ik bepaalde Franse woorden in mijn Nederlands, net zoals ik dat met Engels doe. Duits iets minder, is niet direct mijn sterkste taal
Wat is dat voor onzin. "Ik spreek ALS BELG drie talen". Wat die toevoeging "ALS BELG" daar nu bij komt doen is totaal onduidelijk. Kan men "ALS FRANSMAN" misschien maar één taal spreken? En moet men "ALS ITALIAAN" ook Italiaans, Duits, Frans, Friulaans en Sloveens spreken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be