Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Roel Deseyn (CD&V) - 12 tot 18 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Roel Deseyn (CD&V) - 12 tot 18 februari Deze jonge CD&V'er zit al sinds 2002 in het parlement. Hij werkt er oa rond mobiliteit en zorg. Ook de West-Vlaamse belangen krijgen zijn aandacht in het parlement.

 
 
Discussietools
Oud 17 februari 2007, 19:27   #21
Catalyst
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 januari 2007
Locatie: Brussel, België
Berichten: 324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Waarom zou binnen België een Limburgs gewest meer autonomie voor Vlaanderen belemmeren?
Inderdaad, zéér goede vraag!
Catalyst is offline  
Oud 19 februari 2007, 09:45   #22
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Waarom zou binnen België een Limburgs gewest meer autonomie voor Vlaanderen belemmeren?
Nogmaals: Limburg behoort tot Vlaanderen. En als er geen vraag of maatschappelijk draagvlak is voor regionale autonomie of de oprichting van een apart gewest, is dit ook niet aan de orde.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 19 februari 2007 om 09:46.
Zwartengeel is offline  
Oud 19 februari 2007, 10:14   #23
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Integendeel. Limburg onderscheidt zich (net als in Nederland) op economisch, cultureel, en geografisch van alle andere gebieden. Zo'n deelstaat zou helemaal niet zo'n gek idee zijn, gezien de argumenten voor een Vlaams gewest überhaupt hetzelfde zijn als voor een gewest Limburg. Het enige argument wat contra gebracht kan worden is dat er een blok gevormd zou moeten worden tegen de Franstaligen. Tja, als je dan toch in één land leeft, waarom zou je het elkaar dan moeilijk maken in vredesnaam?
Uitgerekend Limburg kan enkel een volwaardig eigen gewest worden in een Confederatie der Lage Landen. Daarvoor moet u, zoals steeds, eerst zorgen dat België verdwijnt.
__________________

Laatst gewijzigd door baarle : 19 februari 2007 om 10:15.
baarle is offline  
Oud 19 februari 2007, 10:16   #24
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Ach, is het weer zover, een Nederlander maakt een opmerking en de enige reactie is:" U bent arrogant en moei u met uw eigen zaken."
Als hij duidelijk wereldvreemde debiliteiten blijft debiteren zonder de minste kennis van zaken wel, ja.

Maar er zijn hier ook andere Nederlanders, die wel weten waarover ze het hebben en dat aantonen door soms analyses te maken die beter zijn dan die van de inboorlingen.
__________________

Laatst gewijzigd door baarle : 19 februari 2007 om 10:17.
baarle is offline  
Oud 19 februari 2007, 11:53   #25
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Uitgerekend Limburg kan enkel een volwaardig eigen gewest worden in een Confederatie der Lage Landen. Daarvoor moet u, zoals steeds, eerst zorgen dat België verdwijnt.
Akkoord
Tavek is offline  
Oud 19 februari 2007, 12:51   #26
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Als hij duidelijk wereldvreemde debiliteiten blijft debiteren zonder de minste kennis van zaken wel, ja.

Maar er zijn hier ook andere Nederlanders, die wel weten waarover ze het hebben en dat aantonen door soms analyses te maken die beter zijn dan die van de inboorlingen.
Als uw doel is mij de grond in te boren tot ik dit forum voorgoed verlaat: Go ahead. Ik laat me niet zomaar iets dergelijks wijs maken.
liberalist_NL is offline  
Oud 19 februari 2007, 12:52   #27
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nogmaals: Limburg behoort tot Vlaanderen. En als er geen vraag of maatschappelijk draagvlak is voor regionale autonomie of de oprichting van een apart gewest, is dit ook niet aan de orde.
Dat zegt men ook wel eens over Vlaamse onafhankelijkheid. Vraag het de Limburgers, dat bedoel ik.
liberalist_NL is offline  
Oud 19 februari 2007, 14:14   #28
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Limburg is een VLAAMSE provincie. U spoelt hier 150+ jaar geschiedenis door het toilet in één zinnetje. Proficiat.

Om te stellen (of te impliceren) dat Vlaanderen vandaag enkel nog slaat op Oost en West Vlaanderen moet je echt wel wereldvreemd zijn.
Er is niks Vlaams aan Limburg. Het Limburgs werd zelfs erkend als een andere taal. Of hoe kunstmatig "Vlaanderen" wel is. Nog véél kunstmatiger dan België. U dient wel te weten dat elke staat in de wereld kunstmatig is, want gemaakt door mensen. Geen enkele staat is natuurlijk.
Hans1 is offline  
Oud 19 februari 2007, 14:23   #29
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als uw doel is mij de grond in te boren tot ik dit forum voorgoed verlaat: Go ahead. Ik laat me niet zomaar iets dergelijks wijs maken.
Ik heb al vaak gezegd wat mijn doel is: dat je een minimum kennis van zaken zou verwerven voor je ergens een stoer standpunt over inneemt.
__________________
baarle is offline  
Oud 19 februari 2007, 14:56   #30
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat zegt men ook wel eens over Vlaamse onafhankelijkheid. Vraag het de Limburgers, dat bedoel ik.
Ik ken bijvoorbeeld tot nader order geen enkele - al dan niet partijpolitieke - beweging die streeft naar de oprichting van een Limburgs Gewest. Dat is bij de Vlaamse onafhankelijkheidsgedachte toch wel anders.
Zwartengeel is offline  
Oud 19 februari 2007, 17:26   #31
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik ken bijvoorbeeld tot nader order geen enkele - al dan niet partijpolitieke - beweging die streeft naar de oprichting van een Limburgs Gewest. Dat is bij de Vlaamse onafhankelijkheidsgedachte toch wel anders.
In Friesland is die er ook nauwelijks. Toch zouden de meeste Friezen graag meer zelfstandigheid hebben. Ik kan niet voor de Limburgers spreken, maar vraag het ze dan tenminste, misschien via een poll ofzo.
liberalist_NL is offline  
Oud 19 februari 2007, 17:27   #32
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ik heb al vaak gezegd wat mijn doel is: dat je een minimum kennis van zaken zou verwerven voor je ergens een stoer standpunt over inneemt.
Ik denk niet dat er in deze zaak bij mij enige kennis lekt. Misschien in de zaak-Brussel wel, maar dat is dan ook een systeem waar je haast voor gestudeerd moet hebben, zijnde buitenlander.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 19 februari 2007 om 17:27.
liberalist_NL is offline  
Oud 24 februari 2007, 19:55   #33
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst Bekijk bericht
Beste,

Waarom heeft Vlaanderen recht op een eigen Gewest en Limburg niet?
Bedoelt u de beide Limburgen? Of is dit een pleonasme.
system is offline  
Oud 24 februari 2007, 21:36   #34
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nogmaals: Limburg behoort tot Vlaanderen. En als er geen vraag of maatschappelijk draagvlak is voor regionale autonomie of de oprichting van een apart gewest, is dit ook niet aan de orde.
Het hangt er maar vanaf over welk Limburg u praat. Wij Limburgers voelen ons op de eerste plaats Limburgers. Tenminste de meesten van ons. Dat 'wij-gevoelen' werd nog maar eens bewezen bij de klassering van de siroopfabriek in Borgloon. Massaal stemden de Limburgers voor de klassering van dit loonse fabriekje. En eigenlijk voel ik me ook verbonden met Nederlands Limburg. Jo Erens kwam uit Nederlands Limburg (uit het mooie stadje Sittard) en voor ons maakt dat in wezen geen verschil. Limburg mie landj wordt gezongen in beide Limburgen. Dat kan particularistisch klinken. Het zij zo.

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2007 om 21:48.
system is offline  
Oud 24 februari 2007, 21:47   #35
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het hangt er maar vanaf over welk Limburg u praat. Wij Limburgers voelen ons op de eerste plaats Limburgers. Tenminste de meesten van ons. Dat 'wij-gevoelen' werd nog maar eens bewezen bij de klassering van de siroopfabriek in Borgloon. Massaal stemden de Limburgers voor de klassering van dit loonse fabriekje. En eigenlijk voel ik me ook verbonden met Nederlands Limburg. Jo Erens kwam uit Nederlands Limburg (uit het mooie stadje Sittard) en voor ons maakt dat in wezen geen verschil. Dat kan particularistisch klinken. Het zij zo.
Inderdaad, dat Limburg-gevoel dat overstijgt alles. Wat er dan ook van is, Limburgs liggen er niet wakker van, in welk land ze wonen. Is dat nu Vlaanderen of België, liefst zouden ze de beide Limburgen terug samen hebben...
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline  
Oud 24 februari 2007, 21:50   #36
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Inderdaad, dat Limburg-gevoel dat overstijgt alles. Wat er dan ook van is, Limburgs liggen er niet wakker van, in welk land ze wonen. Is dat nu Vlaanderen of België, liefst zouden ze de beide Limburgen terug samen hebben...
Ja en ik zou dat ook willen. Altijd van gedroomd. Ik voel me thuis in beide Limburgen. E sjoen landj. Mie landj!

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2007 om 22:08.
system is offline  
Oud 24 februari 2007, 22:26   #37
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja en ik zou dat ook willen. Altijd van gedroomd. Ik voel me thuis in beide Limburgen. E sjoen landj. Mie landj!
Es t mer wets .
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline  
Oud 24 februari 2007, 22:30   #38
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Es t mer wets .
Menne kop aaf as ich et neet wet.
system is offline  
Oud 25 februari 2007, 00:30   #39
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Er is niks Vlaams aan Limburg. Het Limburgs werd zelfs erkend als een andere taal. Of hoe kunstmatig "Vlaanderen" wel is. Nog véél kunstmatiger dan België. U dient wel te weten dat elke staat in de wereld kunstmatig is, want gemaakt door mensen. Geen enkele staat is natuurlijk.

Iets meer over Limburgse taal en wat Hans zegt klopt.

Wie sjóón os Limburg is, dét wéts toch niemans....
Hoewel ik origineel geen Limburger ben voel ik me sinds ik er woon (35j) als verdwaalde Gentenaar toch sterk verbonden ermee. Wil er niet meer weg.


Limburgs

Naar het Limburgse taalgebied zijn door de jaren heen vaak diepgaande dialectonderzoeken gehouden. Dit heeft te maken met de ingewikkelde samenstelling ervan. Niet alleen strekt het zich uit over drie landen, het markeert ook nog eens een overgangsgebied tussen het zogenaamde Nederfrankisch (waaronder het Nederlands) en het Centraalfrankisch (waaronder enkele Duitse dialecten vallen). Het Limburgs kenmerkt zich dus door een grote mate van afstand tot het Nederlands, maar heeft daar ook duidelijke overeenkomsten mee, vooral met de zuidelijke dialecten. Ook zijn in het Limburgs uitdrukkingen en grammaticale constructies behouden gebleven die in het Nederlands al eeuwen niet meer voorkomen, zoals bijvoorbeeld de naamvallen. Voor meer over de eigenaardigheden, maatschappelijke en culturele status van deze taal, zie de situatieschets.
Limburgs officieel als taal erkend
Op 14 februari 1997 is het Limburgs officieel door de Nederlandse regering als 'vreemde' taal erkend, onder het Europees Handvest voor Regionale en Minderheidstalen. Voor meer informatie over dit handvest, klik hier.
Van de politieke partij "Pertie Nuuj Limburg" (PNL) is in de zomer van 2000 een initiatiefvoorstel gekomen om het gebruik van de Limburgse taal verder te stimuleren en om een 'Algemeen geschreven Limburgs' (AGL) te ontwikkelen en promoten. Dit voorstel is behandeld in de gedeputeerde staten van Nederlands Limburg. Na het laten vallen van het AGL, waarvoor nog niet voldoende politieke steun was, is het voorstel aangenomen. Dit betekent o.a. dat er een streektaalfunctionaris is aangewezen en dat een Raad voor het Limburgs zal worden opgezet. De streektaalfunctionaris is momenteel Pierre Bakkes uit Montfort.
Het Limburgs is geen dialect, maar een taal
De Limburgse taal is een zelfstandige en volwaardige, aan het Duits en Nederlands verwante taal. Het heeft een andere oorsprong dan het Nederlands en bestrijkt een vrij groot gebied. In Limburg spreken ongeveer een miljoen mensen Limburgs en het taalgebied strekt zich over drie landen uit: België, Duitsland (gemeente Zelfkant) en Nederland.
De Limburgse taal wordt door velen aangeduid als "de Limburgse dialecten". Dit is onjuist, want een dialect is een afgeleide van een zelfstandige en volwaardige taal. Het Limburgs, echter, is een onder het Europees Handvest voor streektalen of talen van minderheden erkende taal. Het doel van dit Handvest is het beschermen en het versterken van de niet-dominerende talen in Europa. Belangrijk evenwel, voor de afbakening van het begrip dialect, zijn de criteria die het "European Bureau for Lesser Used Languages" (onderdeel van de Europese Unie en verbonden aan de Raad van Europa, met een eigen positie binnen de UNESCO) hiervoor hanteert: "dialecten richten zich wat betreft de woordenschat, de zinsbouw en de spelling naar de standaardtaal." Geen van deze drie criteria is op de Limburgse taal van toepassing. Bovendien heeft het Limburgs, zoals hierboven vermeld, een formele status als taal. Hieruit kan men concluderen, dat het Limburgs geen dialect is, laat staan een dialect van het Nederlands, zoals sommige landgenoten plegen te denken, maar één taal.
Wat hier abusievelijk met "Limburgse dialecten" wordt aangeduid, zijn in werkelijkheid varianten en tongvallen van de Limburgse taal (elke taal kent deze verschijnselen):
  • Een variant is een deel van een bepaalde taal, dat zich door een bijzonder kenmerk, anders dan op grond van klanksynoniemen, van een ander deel van die taal onderscheidt. Dit begrip heeft betrekking op de woordvorm (bepaald door de consonanten). Ten oosten van de Panninger Linie wordt bijvoorbeeld de s~ in zekere gevallen als een sj~ uitgesproken (sjtraot, sjmiete), en ten zuiden als een scherpe s~ (straot, smiete).
  • Een tongval is een lokale uitspraak van hetzelfde woord binnen een bepaalde taal op grond van klanksynoniemen. Dit begrip heeft betrekking op de woordklank (bepaald door de vocalen). Het Limburgse woord voor groot kent bijvoorbeeld karakteristieke streekgebonden klanken: groet, groeët, grwat, enzovoort.
var sc_project=1020464; var sc_invisible=1; var sc_partition=9; var sc_security="2d6221ec";
stropkeuh is offline  
Oud 25 februari 2007, 00:32   #40
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja en ik zou dat ook willen. Altijd van gedroomd. Ik voel me thuis in beide Limburgen. E sjoen landj. Mie landj!
Voilá, das nog eens gezegd.
Ich ouch
stropkeuh is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be