Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 maart 2006, 09:31   #1
leeuwenhart
Banneling
 
 
leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2004
Berichten: 671
Standaard Jeugd haakt af op school

Ik vind dit een beangstigend fenomeen. Vooral omwille omdat dit onze totale economie op termijn zal ondermijnen.

Wat zouden hier de oorzaken kunnen van zijn?
Ik denk dat alles te maken heeft dat de jeugd het veel te gemakkelijk heeft.
Merendeel heeft nooit armoede door onderontwikkeling gekend, dus vegen ze hun broek aan opleiding en onderwijs.

Zoals aangegeven in de tekst moet hier zeer snel worden ingegrepen. Al vanaf het kleuter.


Citaat:
Een op de acht van middelbaar zonder diploma
vacas



document.write('');


Het aantal jongeren dat zonder einddiploma het middelbaar onderwijs verlaat, is in slechts een jaar tijd van 1 op de 10 naar 1 op de 8 gestegen. Het is zeer de vraag of Vlaanderen de Europese norm van maximaal 10 procent vroegtijdige schoolverlaters haalt tegen 2010.

Al vijf jaar lang bleef het aantal schoolverlaters zonder diploma vrij stabiel rond de 10 procent. In 2005 steeg hun aantal plots tot 12,2 procent, zo blijkt uit de jongste cijfers van het Nationaal Instituut voor de Statistiek.

Het zijn veel meer jongens (14,9 procent) dan meisjes (9,4 procent) die afhaken zonder einddiploma. Samen zijn ze met 60.092 jongeren die weinig kans maken om aan de bak te komen.

,,Dat is zorgwekkend'', reageert de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A). ,,Wie het moeilijk heeft, moeten we ondersteunen. De studiekeuzebegeleiding kan beter.'' Vandenbroucke wil de mogelijkheden voor deeltijds leren en deeltijds werken uitbreiden. ,,Maar we moeten ook streng zijn voor hardnekkige spijbelaars.''

Uit een studie van het Hoger Instituut voor de Arbeid (Hiva) blijkt dat de opleiding van de ouders, de werksituatie van de vader en de moedertaal voor 50 tot 95 procent voorspellen wie zal afstuderen zonder diploma. Ook van school en van richting veranderen verhogen de kans. ,,Eigenlijk kan je de risicogroepen al in de kleuterklas herkennen. Daar moet preventief opgetreden worden'', zegt Ides Nicaise van het Hiva.

In de lagere school zitten 15 procent van de kinderen al achter op het niveau voor hun leeftijd, in de humaniora loopt dat aantal zelfs op tot 28 procent.


Annemie EECKHOUT
leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 10:06   #2
TheBlackadder
Schepen
 
Geregistreerd: 6 oktober 2005
Berichten: 496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leeuwenhart Bekijk bericht
Ik vind dit een beangstigend fenomeen. Vooral omwille omdat dit onze totale economie op termijn zal ondermijnen.

Wat zouden hier de oorzaken kunnen van zijn?
Ik denk dat alles te maken heeft dat de jeugd het veel te gemakkelijk heeft.
Merendeel heeft nooit armoede door onderontwikkeling gekend, dus vegen ze hun broek aan opleiding en onderwijs.

Zoals aangegeven in de tekst moet hier zeer snel worden ingegrepen. Al vanaf het kleuter.
Als uw theorie klopt (niet willen studeren wegens nooit armoede gekend), dan zou dit probleem cyclisch zijn, zichzelf om de X tijd oplossen, maar niet te voorkomen zijn.
Degene die nu niet studeren hebben een pak meer kans om arm te worden => hun kinderen gaan wel studeren => die hun kinderen hebben geen armoede gekend en willen weer niet studeren => ....

Maar uw theorie klopt volgens mij niet. Hoe kan u dan immers verklaren dat kinderen van hooggeschoolden (die dus zelden arm zijn) een veel hogere kans hebben om ook een hoger diploma te halen? Zij zouden net de groep moeten zijn met de minste kans op een diploma (volgens uw theorie).

Het is inderdaad een probleem, en er moet iets aan gedaan worden, maar uw verklaring klopt niet en zou tot foute acties en ingrepen kunnen leiden.
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 10:07   #3
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Inderdaad een beangstigend fenomeen. Ik denk dat de oorzaak van schoolmoeheid vooral ook ligt in de grootte van de informatiestroom. Onze maatschappij evolueert tegen razendsnel tempo. Dit betekent meer leerstof in een kortere tijdspanne. Door dit 'overaanbod' ontstaat een afkeer.
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 10:26   #4
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leeuwenhart Bekijk bericht
Ik vind dit een beangstigend fenomeen. Vooral omwille omdat dit onze totale economie op termijn zal ondermijnen.

Wat zouden hier de oorzaken kunnen van zijn?
Ik denk dat alles te maken heeft dat de jeugd het veel te gemakkelijk heeft.
Merendeel heeft nooit armoede door onderontwikkeling gekend, dus vegen ze hun broek aan opleiding en onderwijs.

Zoals aangegeven in de tekst moet hier zeer snel worden ingegrepen. Al vanaf het kleuter.
Eén van de grote oorzaken moet gezocht worden in de teloorgang van een gezonde arbeidsmoraal en in het feit dat werkonwilligen zomaar passieve uitkeringen kunnen krijgen waar geen tegenprestatie tegenover staat.

Indien werkbekwamen zonder werk enkel een beroep zouden kunnen doen op een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem, zou dat een afschrikkingseffect hebben op de jeugd waardoor jongeren wel twee keer zouden nadenken alvorens af te haken op school. Afhaken op school, zou dan immers betekenen dat men gedoemd is gemeenschapsdiensten te verrichten tegen 5 euro per uur, tenzij men alsog een gewone (veeleer onaantrekkelijke en laaggeschoolde) job zou vinden.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 19 maart 2006 om 10:35.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 10:33   #5
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Eén van de grote oorzaken moet gezocht worden in de teloorgang van een gezonde arbeidsmoraal en in het feit dat werkonwilligen zomaar passieve uitkeringen kunnen krijgen waar geen tegenprestatie tegenover staat.
Wat is dat nu weer voor een onnozel antwoord?
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 10:43   #6
rik47
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 1.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Wat is dat nu weer voor een onnozel antwoord?
Zolang jullie geestesgenoten de maatschappelijke realiteit niet willen inzien, blijft het helaas dweilen met de kraan open.
Altijd maar die weinig ingrijpende, halfslachtige maatregelen.
Al jaren hopen veel mensen dat er eens politiekers opstaan met ballen.
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 10:56   #7
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rik47 Bekijk bericht
Zolang jullie geestesgenoten de maatschappelijke realiteit niet willen inzien, blijft het helaas dweilen met de kraan open.
Altijd maar die weinig ingrijpende, halfslachtige maatregelen.
Al jaren hopen veel mensen dat er eens politiekers opstaan met ballen.
Lees eerst mijn eerste posting dan maar...
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 11:01   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.227
Standaard

DURFT men het echt niet te zeggen?
Uit welke SPECIFIEKE groep komen de afhakers?
Is het politiek niet-correct om het te zeggen?
Is het politiek correct om ons te beperken tot de uitspraak "meer jongens dan meisjes"?Dat is altijd al zo geweest en draagt niks bij.....



Ondertussen hoop ik dat tenminste er getuigschriften uitgedeeld worden per "voltooide" module",of afdoende beeindigd vakgebied.Kwestie van sporen na te laten wat er wel reeds bereikt is....

Onder geen beding echter mag de lat lager gelegd worden,er moet harder geduwd worden opdat iemand op de 18e verjaardag toch een minimaal niveau,bewezen,gehaald heeft.....


Hoe kan een werkgever een kandidaat anders iemand beoordelen die NIKS kan voorleggen dan zijn gsmmeke en sportschoenen?
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 11:14   #9
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ondertussen hoop ik dat tenminste er getuigschriften uitgedeeld worden per "voltooide" module",of afdoende beeindigd vakgebied.Kwestie van sporen na te laten wat er wel reeds bereikt is....
Hoe kan een werkgever een kandidaat anders iemand beoordelen die NIKS kan voorleggen dan zijn gsmmeke en sportschoenen?
Ben ik wel mee eens
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 11:21   #10
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Inderdaad een beangstigend fenomeen. Ik denk dat de oorzaak van schoolmoeheid vooral ook ligt in de grootte van de informatiestroom. Onze maatschappij evolueert tegen razendsnel tempo. Dit betekent meer leerstof in een kortere tijdspanne. Door dit 'overaanbod' ontstaat een afkeer.
Bullshit; de huidige generatie schoolgangers heeft heus niet meer te leren dan dde schoolgangers pakweg 5 jaar terug. In tegendeel, een achteruitgang is eerder het woord dat je zoekt... De oorzaak is hier eerder te zoeken in luiheid en een gebrek aan toekomstgericht denken...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 11:33   #11
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Bullshit; de huidige generatie schoolgangers heeft heus niet meer te leren dan dde schoolgangers pakweg 5 jaar terug. In tegendeel, een achteruitgang is eerder het woord dat je zoekt... De oorzaak is hier eerder te zoeken in luiheid en een gebrek aan toekomstgericht denken...
Dan vijf jaar terug niet neen, maar als je de ontwikkeling gedurende de laatste decennia bekijkt, kan je er niet naast kijken dat de leerstof serieus uitgebreider is. Bullshit is toevallig niet één van mijn specialiteiten, Horseshit daarentegen....
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 11:44   #12
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Dan vijf jaar terug niet neen, maar als je de ontwikkeling gedurende de laatste decennia bekijkt, kan je er niet naast kijken dat de leerstof serieus uitgebreider is. Bullshit is toevallig niet één van mijn specialiteiten, Horseshit daarentegen....
Horseshit dan, zo u wil...
En zelfs ten opzichte van 20 jaar geleden, krijgt de huidige schoolgaande jeugd heus niet meer te verwerken dan vroeger. Ze krijgen andere zaken te verwerken, dat wel, maar "meer" en uitgebreider, dat is maar zeer de vraag. Feel free om me even te wijzen op welke stukken leerstof ze dan uitgebreider en met meer volume krijgen, ik ben eigenlijk best wel eens benieuwd.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 11:56   #13
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Horseshit dan, zo u wil...
En zelfs ten opzichte van 20 jaar geleden, krijgt de huidige schoolgaande jeugd heus niet meer te verwerken dan vroeger. Ze krijgen andere zaken te verwerken, dat wel, maar "meer" en uitgebreider, dat is maar zeer de vraag. Feel free om me even te wijzen op welke stukken leerstof ze dan uitgebreider en met meer volume krijgen, ik ben eigenlijk best wel eens benieuwd.
Heb net een leerplan gevonden: http://ond.vvkso-ict.com/leerplannen...e-1997-032.pdf onder doelstellingen staat regelmatig het woord UITBREIDING vermeld. Dit is dus een uitbreiding op de te kennen leerstof.
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 11:57   #14
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

School is gewoon oersaai en oersaaie dingen zijn er om van af te haken. "Nuttig" of niet, speelt geen rol.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 12:04   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ze breien er gewoon een eind aan.
Wat ze vroeger op 2 �* 3 jaar leerden, hebben ze nu 7 jaar of zo voor nodig. Nadien nog altijd maar een "halve" die het op het bedrijf moet zien te leren.
Bijgevolg tijdverspilling en nutteloos en veel te duur bovenop.
Laat ze maar biljart spelen die gasten!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 12:08   #16
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Heb net een leerplan gevonden: http://ond.vvkso-ict.com/leerplannen...e-1997-032.pdf onder doelstellingen staat regelmatig het woord UITBREIDING vermeld. Dit is dus een uitbreiding op de te kennen leerstof.
'k Heb net even gekeken en het zallje opvallen dat de term "uitbreiding" er steeds staat als aanvulling op "basis". Ze maken dus een onderscheid tussen de basis-eindtermen, die minimaal gehaald moeten worden, en de uitbreidingen die waar mogelijk ook gegeven kunnen worden (in klassen die bijvoorbeeld beter en sneller presteren dan andere klassen). Heeft dus absoluut niets te maken met hetgeen jij aanhaalt; de zaken die daar bij uitbreiding staan, bestonden vroeger immers ook al.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 12:09   #17
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
School is gewoon oersaai en oersaaie dingen zijn er om van af te haken. "Nuttig" of niet, speelt geen rol.
Toch spijtig dat je mammie vindt dat je toch naar die slechte school moet gaan eej
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 12:11   #18
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Oen, ik ben al jaren niet naar school geweest en ik heb al veel langer niet meer gestudeert.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 12:13   #19
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Oen, ik ben al jaren niet naar school geweest en ik heb al veel langer niet meer gestudeert.
Oooeehhh! wat slecht!
En dat allemaal vanonder moeders rokken!

Maar 't is een braaf anarchistje hoor
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 12:14   #20
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Oen, ik ben al jaren niet naar school geweest en ik heb al veel langer niet meer gestudeert.
tja, as student kunde u anners heel hard amuseren ze. En studeren moet ge alleen doen in de examens. Waarom niet daarvan profiteren? een zalige periode in uw leven toch.
enfin, ik zoek toch altijd de beste manier om plezier te maken, en vooral: de voordeligste.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be