Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juli 2006, 16:45   #21
noledge
Burger
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Locatie: the other side
Berichten: 149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Zien jullie niks over het hoofd?

"De beklaagde is niet meer de persoon die vier jaar geleden het ongeval veroorzaakte."

D�*�*r knelt het schoentje. Waarom moet dat 4 jaar duren?
Wat gebeurt er in die 4 jaar? Verandert zo iemand heel z'n leven, krijgt die een gezin, een job waar hij erg goed in is?

Jaren geleden werd mijn toenmalige partner door zijn stiefbroer doodgereden.
Daarbij kwam zware dronkenschap en erg roekeloos rijden aan te pas.
De zaak werd binnen het half jaar behandeld - dat was mss iets te vroeg, want hij was zelf nog aan het revalideren. Toch moet die straf vroeg komen, anders heeft ze maar weinig nut.
Na het accident heeft hij geen druppel alcohol meer aangeraakt. Toen hij z'n rijbewijs terugkreeg, heeft hij géén nieuwe auto gekocht, hij wou niet meer rijden. Van een gezellige jongen waarmee het tof uitgaan was veranderde hij in een hoopje miserabele ellende die overmand werd door schuldgevoelens. Hij is héél zwaar depressief geweest, geen sociaal leven meer, niks eigenlijk.
Het heeft jaren geduurd voor vrienden en familie (dat zijn dus dezelfde vrienden en familie als die van zijn stiefbroer) tot hem konden doordringen dat hij MOCHT verderleven, dat hij zich niet mocht laten verlammen door schuld.
Na 6 jaar heeft hij uiteindelijk een nieuwe auto gekocht (onder druk van familie en vrienden) en heeft hij z'n rijangst stillekes aan overwonnen.
Ik heb nog niet iemand zooo zien blijten als een klein kind toen ik 'm vroeg of hij me ergens heen wou brengen.
Mocht een rechter hem na 4 jaar de gevangenis hebben ingestuurd, ik zou dat serieus ongepast gevonden hebben.

sommige mensen leren héél hard van hun fouten, zonder dat een gerecht daar moet tussenkomen.
mijn toenmalige partner komt trouwens niet terug door de chauffeur in de gevangenis te steken.
Verschrikkelijk dat dit is gebeurd Nynorsk. Het vergt veel moet en inzicht om het ook langs deze kant te kunnen zien , zeker vanuit jouw standpunt.

Het is wel schandalig dat dit VIER jaar heeft moeten duren voor er een uitspraak kwam.
noledge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 01:59   #22
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ons strafrecht kijkt niet of nauwelijks naar de slachtoffers. Daardoor zijn de slachtoffers verbitterd of cynisch, wat dan weer een reden is om met hen geen rekening te houden.

Mooi hoe u en het systeem het verantwoord buitenspel zetten van de slachtoffers zelf organiseren!
Ik ben het niet eens met het woord dat ik in vetjes heb gezet.

Waarmee ik geen beschuldigde vinger naar de slachtoffers wil wijzen. Hun reactie is volkomen menselijk en begrijpelijk.
Er zijn wel tegenwoordig een aantal alternatieve straffen (zoals Hergo) die slachtoffers actief betrekt. Deze boeken ook het meeste resultaten langs beide zijden.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 08:07   #23
Pontus
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 24 juni 2006
Berichten: 370
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een ongeval, zelfs dronken en te snel rijden, is een ongeval.
Ongevallen op dezelfde lijn zetten met moord is crimineel.
Op die manier zijn bv ook alle werkgevers waar een dodelijk accident gebeurt een moordenaar in de toekomst. Of bv een cafe baas, of een brouwer desnoods.
Ongevallen zijn ongevallen.
Hier ben ik absoluut niet mee akkoord, om maar een voorbeeldje te geven:

Door een klapband de controle over het stuur verliezen en iemand van de weg maaien = ongeval
Dronken en onder invloed van drugs de verkeersregels aan uw laars lappen en daarbij iemand van de weg maaien = doodslag
Pontus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 08:22   #24
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

alkohool gebruiken is een cultureel fenomeen dat velen onder ons aan meedoen;dat iemand de controol over zichzelf kwijt raakt na een braaspartij is ook cultureel bepaald,althans tot op heden wand de overheid doet haar best om dit cultureel manifestatie van een volksaard te bannen.Maar volksaarden zijn hardnekkig...en niet perfect,vandaar mogelijk ongevallen als gevolg...
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 09:12   #25
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
dat iemand de controol over zichzelf kwijt raakt na een braaspartij is ook cultureel bepaald,
Neen, is het niet.

Het is een biologisch gegeven in die zin dat het lichamelijk en geestelijk reactievermogen is aangetast door een bepaalde hoeveelheid alcohol. Heeft niets te maken met cultuur.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
wand de overheid doet haar best om dit cultureel manifestatie van een volksaard te bannen.
Het in een dronken toestand besturen van een voertuig heeft geen uitstaans met een culturele manifestatie van een volksaard.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
vandaar mogelijk ongevallen als gevolg...
Inderdaad, evenwel ongeacht de cultuur van de dronken bestuurder.
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 2 juli 2006 om 09:12.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 09:12   #26
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontus Bekijk bericht
Hier ben ik absoluut niet mee akkoord, om maar een voorbeeldje te geven:

Door een klapband de controle over het stuur verliezen en iemand van de weg maaien = ongeval
Dronken en onder invloed van drugs de verkeersregels aan uw laars lappen en daarbij iemand van de weg maaien = doodslag
Voor een dergelijk ongeval heeft een Vlaamse enkele dagen geleden in Cuba een gevangenisstraf van 3 jaar gekregen...
Maar ja, in de Rode Paradijzen is men streng maar rechtvaardig...

Laatst gewijzigd door Chipie : 2 juli 2006 om 09:12.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 09:24   #27
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Neen, is het niet.

Het is een biologisch gegeven in die zin dat het lichamelijk en geestelijk reactievermogen is aangetast door een bepaalde hoeveelheid alcohol. Heeft niets te maken met cultuur. Het in een dronken toestand besturen van een voertuig heeft geen uitstaans met een culturele manifestatie van een volksaard.Inderdaad, evenwel ongeacht de cultuur van de dronken bestuurder.
wel,waar er geen alkohool geserveerd is kan er geen problemen ontstaan door overmatig gebruik ervan,een cultureel bepaling!
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 09:48   #28
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
wel,waar er geen alkohool geserveerd is kan er geen problemen ontstaan door overmatig gebruik ervan,een cultureel bepaling!
Gelieve de twee zaken niet door elkaar te gooien. Zelfs in alcoholvrije middens/culturen kent men de gevaren van dronken sturen. Het is evenwel de persoonlijke beslissing van de betrokkene om zich al dan niet vol te gooien met alcohol.

Of een bepaalde cultuur al dan niet alcohol toelaat in zijn midden heeft geen bal te maken met de persoonlijke beslissing of men al dan niet in dronken toestand een voertuig bestuurt. Dit laatste is dus allesbehalve een culturele uiting van een bepaalde volksaard, zoals jij beweert.
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 09:57   #29
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Gelieve de twee zaken niet door elkaar te gooien. Zelfs in alcoholvrije middens/culturen kent men de gevaren van dronken sturen. Het is evenwel de persoonlijke beslissing van de betrokkene om zich al dan niet vol te gooien met alcohol.

Of een bepaalde cultuur al dan niet alcohol toelaat in zijn midden heeft geen bal te maken met de persoonlijke beslissing of men al dan niet in dronken toestand een voertuig bestuurt. Dit laatste is dus allesbehalve een culturele uiting van een bepaalde volksaard, zoals jij beweert.
In vlaanderen is er geen cafe cutuur!?
Beslissen om zich dronken te voeren zou kunnen door aan het goedje verslaafd te zijn,he.Dit is niet alleen een individueel probleem maar iets dat alle lagen van de bevolking treft!
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 10:00   #30
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
In vlaanderen is er geen cafe cutuur!?
Beslissen om zich dronken te voeren zou kunnen door aan het goedje verslaafd te zijn,he.Dit is niet alleen een individueel probleem maar iets dat alle lagen van de bevolking treft!
Idd...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 10:13   #31
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Idd...
In het lager onderwijs zijn de puntjes de plaats waar je invult wat mankeert
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 10:16   #32
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
In vlaanderen is er geen cafe cutuur!?
Sinds wanneer is het hebben van een café-cultuur en het genieten van een goed glas bier synoniem aan een voertuig besturen in dronken toestand?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Beslissen om zich dronken te voeren zou kunnen door aan het goedje verslaafd te zijn,he.
Is enkel maar één van de mogelijkheden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Dit is niet alleen een individueel probleem maar iets dat alle lagen van de bevolking treft!
Een topmanager kan evengoed dronken worden als de eerste de beste dompelaar, ondanks hun grote cultuurverschillen. De manier waarop het menselijk lichaam reageert op alcohol is evenwel voor beide gevallen krek hetzelfde.

Het besturen van een voertuig in dronken toestand is een persoonlijke beslissing en heeft niets te maken met een culturele volksaard.
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 10:58   #33
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Sinds wanneer is het hebben van een café-cultuur en het genieten van een goed glas bier synoniem aan een voertuig besturen in dronken toestand? Is enkel maar één van de mogelijkheden. Een topmanager kan evengoed dronken worden als de eerste de beste dompelaar, ondanks hun grote cultuurverschillen. De manier waarop het menselijk lichaam reageert op alcohol is evenwel voor beide gevallen krek hetzelfde.

Het besturen van een voertuig in dronken toestand is een persoonlijke beslissing en heeft niets te maken met een culturele volksaard.
Wel,sinds het toegelaat akohool gehalte zeer beperkt is om als chauffeur te functionneren.
Het is de volksaard dat de topmanager met de fabrieksarbeid verbind!In dit geval dus het lekker belgisch bier!
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 11:04   #34
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

niks tegen drank en zat zijn.

maar zéker wel als ge dan zo zot zijt om in uwe roetbak te kruipen en uw én andere levens te riskeren.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 11:23   #35
debbie
Minister
 
debbie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2005
Berichten: 3.178
Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
niks tegen drank en zat zijn.

maar zéker wel als ge dan zo zot zijt om in uwe roetbak te kruipen en uw én andere levens te riskeren.
Mensen die zat zijn, zijn op dat moment niet meer helder in hun denken. Dat is net het probleem. Iemand die in nuchtere toestand absoluut tegen het rijden onder invloed is, zou in dronken staat misschien zot genoeg zijn om toch achter het stuur te kruipen.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 11:31   #36
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Mensen die zat zijn, zijn op dat moment niet meer helder in hun denken. Dat is net het probleem. Iemand die in nuchtere toestand absoluut tegen het rijden onder invloed is, zou in dronken staat misschien zot genoeg zijn om toch achter het stuur te kruipen.
ja maar..
wat dan concluderen? tegen álle zatte mensen zijn ofzo?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 11:50   #37
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Mensen die zat zijn, zijn op dat moment niet meer helder in hun denken. Dat is net het probleem. Iemand die in nuchtere toestand absoluut tegen het rijden onder invloed is, zou in dronken staat misschien zot genoeg zijn om toch achter het stuur te kruipen.
zot genoeg, en ook overmoed.
hoe vaak hoor mensen nie zeggen dat ze weten dat ze wel nog kunnen rijden als ze ietske gedronken hebben? 'ik rij dan wel wat voorzichtiger'.
De gevolgen op reactiesnelheid en coördinatie worden vaak onderschat.
En die heb je precies nodig als je op de baan opeens een gevaarlijke situatie tegenkomt.

Als ik echt zo z�*t ben dat ik nie meer kan denken 'rijden als ge gedronken hebt is gevaarlijk en doe je dus nie' dan k�*n ik ook nie meer rijden. Dan ben ik zo gone dat ik nie meer zou beseffen waarvoor die pedalen dienen, of dat ik alleszins nie verder zou komen dan het boomke dat voor m'n parkeerplaats staat. In alle andere gevallen heb ik nog net het verstand over dat ik nie in m'n auto moet kruipen, tenzij om een dutje te doen.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 12:10   #38
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

het verstandigste is mss om u rijbewijs nog wat uit te stellen in uw drankjaartjes.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 12:30   #39
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Het rijden zit ook in de cultureel volksaard van het volk samen met het drinken,een explosieve coktail.
Zoveel rijders,zoveel drinkers en zo weinig tijd...
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2006, 14:21   #40
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

ik rij nooit met de auto als ik uit ga. altijd met de fiets. Ik bespaar naft, en kan onderweg op de fiets ontnuchteren.
Lang leve de velo!
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be