Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 oktober 2008, 07:50   #1
vix
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 juli 2007
Berichten: 5
Standaard Frans : een intellectueel GEBREK : http://…

http://francais-obstacle-a-l-apprent...skynetblogs.be


Een reden waarom de Franstalige of verfranste Walen met veel moeite een andere taal kunnen leren en moeilijk aan het Franse imperialisme kunnen ontsnappen...
vix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 07:58   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Le français comme langue de base limite fortement l’apprentissage des langues et empêche des millions de personnes d’accéder réellement �* l’universalité.

05-10-2008
Général



T.Bo., A quel âge l’enfant peut-il apprendre une seconde langue?, LB 25/03/1998



Tous s’accordent sur l’importance de l’entraînement de l’oreille.

Sylvaine Drablier, directrice des Kiddy-classes: “Ainsi les enfants musiciens s’en sortiront mieux pour les langues étrangères.” “De même que les Slaves dont la langue va du très aigu au très grave. Ainsi, en russe, possédant toutes les fréquences utilisées dans les autres langues, apprendra plus rapidement une langue étrangère parce qu’il entendra très bien.”

Voil�* donc pourquoi les francophones partent limités, eux dont le répertoire phonique est des plus étroits.



Thierry Goorden, Cadres bilingues: une nécessité ou un impératif?, in: Intermédiaire, 19, 16/05/1988, p.11.



“(...) Jean-Pierre Van Binnebeek, responsable du centre de formation en langue et communication de la Générale de Banque, préfère attirer l’attention sur la différence qui existe dans la fréquence du langage entre le français et le néerlandais. Le spectre de fréquence du flamand (sic) étant plus large, le néerlandophone capterait plus facilement les langues étrangères. Par contre, l’étroitesse du spectre du français expliquerait, selon lui, que l’enfant francophone éprouve , dès l’apprentissage de sa langue maternelle, davantage de difficultés �* capter des sons qui lui sont encore inconnus.”



Apprendre une langue, un jeu d’enfant !, AL 24/11/1993



« (...) La langue maternelle en français est une difficulté, puisqu’elle est incluse dans une bande de fréquences réduites. Ainsi, son oreille /=celle de l’enfant/ n’est pas exercée aux fréquences que l’on retrouve dans d’autres langues couvrant des bandes de fréquences plus larges, comme les langues germaniques. »



(professeur Dehan, pédagogue �* l’UCL)


Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 07:58   #3
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

goeien bal txiki
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 12:06   #4
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

In dit geval zijn de Frans-taligen niet uniek. Ik sprak ooit met een Duitse professor. Toen hij merkte dat ik even gemakkelijk Duits sprak als hijzelf, schakelde hij van het Engels meteen over, maar vergat dat we in een gezelschap zaten dat geen Duits sprak.
En in Italië? Of Spanje?
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 12:27   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
In dit geval zijn de Frans-taligen niet uniek. Ik sprak ooit met een Duitse professor. Toen hij merkte dat ik even gemakkelijk Duits sprak als hijzelf, schakelde hij van het Engels meteen over, maar vergat dat we in een gezelschap zaten dat geen Duits sprak.
En in Italië? Of Spanje?
Alleen gaat het niet zozeer hier om de sociologische houding, maar wel over de inherente beperkingen die de taal met zich meebrengt bij de gebruiker.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 13:15   #6
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Moet je hier zo om lachen, Listy?

« (...) La langue maternelle en français est une difficulté, puisqu’elle est incluse dans une bande de fréquences réduites. Ainsi, son oreille /=celle de l’enfant/ n’est pas exercée aux fréquences que l’on retrouve dans d’autres langues couvrant des bandes de fréquences plus larges, comme les langues germaniques. »

weet je, toen ik begon met lesgeven (NL aan Frans"taligen"), toen werd me door de leerlingen gevraagd AUB wat ééntoniger te praten, omdat ze al die klanken niet aankonden.
Het klopt dus wel, hoor. Toen ik monotoon mummelde hoorden ze plots wel de woorden/klanken.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 13:19   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Moet je hier zo om lachen, Listy?

« (...) La langue maternelle en français est une difficulté, puisqu’elle est incluse dans une bande de fréquences réduites. Ainsi, son oreille /=celle de l’enfant/ n’est pas exercée aux fréquences que l’on retrouve dans d’autres langues couvrant des bandes de fréquences plus larges, comme les langues germaniques. »

weet je, toen ik begon met lesgeven (NL aan Frans"taligen"), toen werd me door de leerlingen gevraagd AUB wat ééntoniger te praten, omdat ze al die klanken niet aankonden.
Het klopt dus wel, hoor. Toen ik monotoon mummelde hoorden ze plots wel de woorden/klanken.
die ongekende ongebruikte klanken, dat kom je toch bij elke nieuwe taal tegen, en dat is even werken ja, maar t is zeker gewoon een kwestie van WILLEN. de rest is zever en goedpraterij van (ueber)mensen met tunnelvisie
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 13:59   #8
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.387
Standaard

Dank voor deze draad, of liever: voor de vele interessante links die ik nu kon vinden.

Ik zal daar dankbaar gebruik van maken tijdens mijn lessen Nederlands aan Franstaligen.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:15   #9
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dank voor deze draad, of liever: voor de vele interessante links die ik nu kon vinden.

Ik zal daar dankbaar gebruik van maken tijdens mijn lessen Nederlands aan Franstaligen.
ben je ook zo'n held ?

En ga je je studenten dan vertellen w�*�*rom ze het niet kunnen?
Ik heb al veel mensen boos gemaakt door daarover te beginnen, vooral Frenchies uit France!!
Maar eerlijk.. ik geef nu geen les meer maar werk in een Belgisch bedrijf, en iedereen is daar 100% enkel Franstalig. Ik ben de enige die meerdere talen spreekt/schrijft, behalve een nep Vlaming die in Brugge heeft gestudeerd.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:16   #10
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
die ongekende ongebruikte klanken, dat kom je toch bij elke nieuwe taal tegen, en dat is even werken ja, maar t is zeker gewoon een kwestie van WILLEN. de rest is zever en goedpraterij van (ueber)mensen met tunnelvisie
Aan hoeveel Franstaligen heb jij geprobeerd Nederlandse les te geven, Lisje?

Ik wel aan zo'n 600. En ik kan je verzekeren: andersom gaat stukken beter.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:22   #11
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Aan hoeveel Franstaligen heb jij geprobeerd Nederlandse les te geven, Lisje?

Ik wel aan zo'n 600. En ik kan je verzekeren: andersom gaat stukken beter.

dan moeten ze beter hun best doen hé 'Correctje' (om maar te zeggen dat uw listje denigrerend was)
ik blijf erbij, het zit tussen de oren

er is toch geen enkel excuus om geen andere taal te leren zeker ?!?
ik duld daar geen excuses voor hoor ...
we hebben hier in Belgique en in Brussel in t bijzonder verdorie problemen om taalkaders franstaligen op te vullen omdat ze geen nederlands WILLEN leren dat gaat dan verdorie over universitairen die erin slagen rechter of chirurg te worden en die zouden nu al 'fysiek amper in staat zijn' nederlands te leren ???

komaan e zeg !

zwaaaaanst na ni !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:29   #12
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Het oor is een spier. Wanneer het oor getraind wordt op een zeer gelimiteerd aantal klanken in een taal, dan herkent de persoon vaak de nieuwe klanken niet eens. In het Frans is dat gamma zeer klein, in tegenstelling tot bv het Hongaars of Russisch. Er is ook een enorm verschil tussen Hongaren die andere talen leren en Fransen. Rara wie het er goed van afbrengt?

Ik vind het vreemd dat zo veel mensen weigeren dit te 'geloven' terwijl het gewoon om feiten gaat. Mensen die de Tomatis methode hebben bestudeerd jarenlang bv, die snappen dit. Het is een wetenschap hoor, en geen excuus. Frans is een handicap, zowel wat betreft de klankkleuren als de structuur ervan.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:39   #13
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Het zou zo maar kunnen zijn. Het Engels dat de meeste Fransen spreken, doet pijn aan mijn oren. Franstaligen hebben ogenschijnlijk of klaarblijkelijk - zeker weet ik het niet - geen mogelijkheid om hun stembanden proportioneel te laten functioneren.

Vreemd als je bedenkt dat er een gigantische kruisbestuiving is tussen Engels en Frans.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:39   #14
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dan moeten ze beter hun best doen hé 'Correctje' (om maar te zeggen dat uw listje denigrerend was)
Het zit inderdaad TUSSEn, of beter IN de oren.

En als je 'Lisje' als "denigrerend" opvat, dan is dat 'in the eye of the beholder'. Het kon ook een koosnaampje geweest zijn. Wie weet. Jouw keuze.

PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:40   #15
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Het zou zo maar kunnen zijn. Het Engels dat de meeste Fransen spreken, doet pijn aan mijn oren. Franstaligen hebben ogenschijnlijk of klaarblijkelijk - zeker weet ik het niet - geen mogelijkheid om hun stembanden proportioneel te laten functioneren.

Vreemd als je bedenkt dat er een gigantische kruisbestuiving is tussen Engels en Frans.
Ik heb geprobeerd kleine Franstalige kindertjes te helpen Nederlands te spreken.
Wel, die structuur van het Frans zat er zal zodanig in op hun 4-5 jaar, dat ze totaal blokkeerden, wilden vertalen, en de zinsstructuur van het Frans met de 'logica' van het Frans behouden. Want spielerei is er niet bij, en français!
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:43   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Het zit inderdaad TUSSEn, of beter IN de oren.

En als je 'Lisje' als "denigrerend" opvat, dan is dat 'in the eye of the beholder'. Het kon ook een koosnaampje geweest zijn. Wie weet. Jouw keuze.

in dat geval moet jij Correctje uiteraard ook niet als denigrerend opvatten



ps had je de rest van mijn post ook gelezen ?

dat was voor mij de essentie.

Laatst gewijzigd door Anna List : 15 oktober 2008 om 14:44.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:45   #17
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
in dat geval moet jij Correctje uiteraard ook niet als denigrerend opvatten



ps had je de rest van mijn post ook gelezen ?

dat was voor mij de essentie.
Ja, dat het dus een 'excuus' zou zijn. En daar heb ik op geantwoord dat taalwetenschappers daar jarenlang op onderzocht hebben enz enz.

Ga je hun zeggen "nie zwanzen eh"? OK dan. Zullen we rekening mee houden.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:47   #18
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

maar waarom zijn er dan Franstaligen die wel perfect tweetalig zijn?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:48   #19
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar waarom zijn er dan Franstaligen die wel perfect tweetalig zijn?
ik ken er niet veel, woon anders al enkele decennia in Brussel
En kijk maar naar de politiek en het koningshuis
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:49   #20
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Ja, dat het dus een 'excuus' zou zijn. En daar heb ik op geantwoord dat taalwetenschappers daar jarenlang op onderzocht hebben enz enz.

Ga je hun zeggen "nie zwanzen eh"? OK dan. Zullen we rekening mee houden.
universitairen die erin slagen rechter of chirurg te worden en die zouden nu al 'fysiek amper in staat zijn' nederlands te leren ???


weette wat ?



zo'n mensen lach ik met graagte in hun gezicht uit! (met rechters heb ik sowieso al snel die neiging maar soit, hier dus franstalige rechters )
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be