Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 januari 2019, 13:53   #521
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Jan -en om het even welke religieuze believer- heeft geen wetenschappelijke bewijzen nodig. Zij willen ook geen wetenschappelijk bewijs want dan blijft er van religieuze verhaaltjes geen spaander over.
Maar ook dat gaan ze uiteraard blijven bekampen. Tot op de dag van vandaag op dit forum.
Dat is ook de sterkte van religie. Je kan er alles mee door het strot van de arme zielen pompen.Masturberen is verboden. Je wordt er blind van! Handen boven de lakens houden! Anders pak slaag. En ga zo maar door.

Geeuw.
Het ziet ernaar uit dat u geen onderscheid maakt tussen "geloof" enerzijds en "wetenschap" anderzijds.

Ik blijf trouwens benieuwd naar die bewering dat de wetenschap ondertussen heeft aangetoond dat geloof onwaar is, want die bewering houdt in dat geloof en wetenschap niet onderscheiden zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 14:51   #522
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.405
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mocht enige kennis hebben van de geschiedenis, dan wist u dat religie door dergelijke maatregelen niet sterft. Integendeel, religie gaat dan ondergronds en krijgt diepe wortels. Dan is het slechts wachten op het moment dat de tak weer uit de grond schiet en de bladeren groeien.

Kijk maar naar Rusland. Lenin dacht dat hij de godsdienst kon vernietigen. Door verbod. Door straffen. Door vervolging.

En de christelijke heropleving in Rusland toont het tegendeel.
Dat had ik al veel eerder geschreven. Zoals ergens in't begin van deze topic.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hoe geraak je van een religie af?
Ze onderdrukken blijkt al millennia geen optie. De christenen én de joden bewijzen dat.

Gedegen onderwijs leek een oplossing, maar waarom lijkt het dan nu niet te werken?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 14:52   #523
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe kan iets in de goede richting gaan als u ervan uitgaat dat hier de ene foute veronderstelling wordt vervangen door een andere, al even fout?
Niemand beweert dat ze even fout is.
Ik betwijfel of het de juiste verklaring is.
Van het scheppingsverhaal ben in heel zeker dat het niet klopt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 14:55   #524
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Niemand beweert dat ze even fout is.
Ik betwijfel of het de juiste verklaring is.
Van het scheppingsverhaal ben in heel zeker dat het niet klopt.
Fout is toch fout, ongeacht hoe fout?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 16:00   #525
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe kan dat een stap in de goede richting zijn als de theorie fout wordt bevonden?

Wat is dan de motivatie van u? Alvast niet de zoektocht naar wetenschappelijke correctheid.
Er is niet zoiets als wetenschappelijke correctheid, he. Dat is gans het punt. Niks in wetenschap is voor eeuwig vaststaand. Maar er is wel "beter" dan ander.

Beter wil in de wetenschap gewoon maar zeggen: kan zich integreren in een groter geheel van waarnemingen en theorie die met elkaar kloppen.

Principieel gezien weten we dat ALLES in de wetenschap "fout" is (op wiskunde na waarschijnlijk). We weten nu dat alles wat we weten van natuurkunde fundamenteel verkeerd is. Nochtans is natuurkunde een van de meest succesvolle takken van de wetenschap.

Waarom zeg ik dat ? Omdat wij al een paar keer een revolutie in de natuurkunde hebben gekend, en die geeft telkens aan dat er *op principieel vlak* van de vorige kennis geen spaander heel blijft. En we weten nu ook dat onze huidige natuurkunde niet het finale verhaal kan zijn, gewoon omdat er inconsistenties in zitten. Er moet dus nog minstens 1 revolutie komen, en er zal dus geen spaander heel blijven van wat we nu weten. Op PRINCIPIEEL VLAK.

Maar op practisch vlak zitten we snor. Omdat er tussen totaal verschillende principiele ideeen soms practisch geen waarneembaar verschil is. En daarom gaat het: het waarneembare kan dan EVEN GOED beschreven worden door de ene of de andere visie. Zolang die maar klopt met waarnemingen.

Een voorbeeld. In de zwaartekracht van Newton kunnen we berekenen hoe we waarnemen hoe de aarde rond de zon draait. De beschreven waarnemingen gaan over hoe we de zon waarnemen in functie van de tijd op het aardoppervlak. En dat werkt WONDERWEL.

In de Algemene relativiteit van Einstein, die geen spaander heel laat van Newton's concepten van kracht, ruimte en tijd, kunnen we dat ook doen. En weet je wat ? Dat geeft quasi DEZELFDE resultaten voor de waarnemingen van de stand van de zon op aarde. Maar principieel zit de wereld er volgens Newton en Einstein helemaal anders in elkaar.

Maar wat waarnemingen betreft, is Newton evenveel waard als Einstein, voor wat de waarneming van de stand van de zon betreft.

Infeite zijn die twee visies (die dus principieel totaal verschillend zijn) ongeveer evenveel waard voor heel veel waarnemingen. Maar er zijn gevallen waar Newton en Einstein verschillende waarnemingen voorspellen, en dan is Einstein beter dan Newton.

We kunnen dus zeggen dat Newton een grote stap in de goeie richting was ; principieel helemaal fout, Einstein nog een stap in de goeie richting is (en we weten nu dat dat ook principieel fout moet zijn ergens, maar we kennen de opvolger niet).

En daarom leren we nog steeds Newton's theorie aan studenten natuurkunde. Slechts sommigen leren die van Einstein. Want voor de meeste toepassingen en waarnemingen is Newton goed genoeg, en het is veel simpeler en handiger om te gebruiken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 januari 2019 om 16:04.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 16:02   #526
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fout is toch fout, ongeacht hoe fout?!
Nee. Dat is het hem juist. Er is "geeft meer en meer en beter en beter verklaringen van waarnemingen".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 16:37   #527
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fout is toch fout, ongeacht hoe fout?!
Denk ik niet.
Alles hangt af van onze kennis op dat moment.
Toen het scheppingsverhaal ontstaan is geloofde men ook dat het juist was.
De grootste fout was dat men het toeschreef aan God, dus beschouwde als de waarheid.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 16:44   #528
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

U schreef hier dat de theorie van de Oerknal geen genade in uw ogen vindt. Volgens u gaat het dus om een veronderstelling die blijkbaar niet klopt. Wat niet klopt, kan geen stap dichter zijn bij de waarheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Och, in mijn ogen ook niet.
Maar het is een theorie als een ander.
In ieder geval al een stap in de goede richting en beter dan het scheppingsverhaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 17:03   #529
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schreef hier dat de theorie van de Oerknal geen genade in uw ogen vindt. Volgens u gaat het dus om een veronderstelling die blijkbaar niet klopt. Wat niet klopt, kan geen stap dichter zijn bij de waarheid.
Er stond ook “alvast beter dan het scheppingsverhaaf”.
Tot we een betere theorie bedenken zullen we daarmee moeten doen vrees ik.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 17:15   #530
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er is niet zoiets als wetenschappelijke correctheid, he. Dat is gans het punt. Niks in wetenschap is voor eeuwig vaststaand. Maar er is wel "beter" dan ander.

Beter wil in de wetenschap gewoon maar zeggen: kan zich integreren in een groter geheel van waarnemingen en theorie die met elkaar kloppen.

Principieel gezien weten we dat ALLES in de wetenschap "fout" is (op wiskunde na waarschijnlijk). We weten nu dat alles wat we weten van natuurkunde fundamenteel verkeerd is. Nochtans is natuurkunde een van de meest succesvolle takken van de wetenschap.

Waarom zeg ik dat ? Omdat wij al een paar keer een revolutie in de natuurkunde hebben gekend, en die geeft telkens aan dat er *op principieel vlak* van de vorige kennis geen spaander heel blijft. En we weten nu ook dat onze huidige natuurkunde niet het finale verhaal kan zijn, gewoon omdat er inconsistenties in zitten. Er moet dus nog minstens 1 revolutie komen, en er zal dus geen spaander heel blijven van wat we nu weten. Op PRINCIPIEEL VLAK.

Maar op practisch vlak zitten we snor. Omdat er tussen totaal verschillende principiele ideeen soms practisch geen waarneembaar verschil is. En daarom gaat het: het waarneembare kan dan EVEN GOED beschreven worden door de ene of de andere visie. Zolang die maar klopt met waarnemingen.

Een voorbeeld. In de zwaartekracht van Newton kunnen we berekenen hoe we waarnemen hoe de aarde rond de zon draait. De beschreven waarnemingen gaan over hoe we de zon waarnemen in functie van de tijd op het aardoppervlak. En dat werkt WONDERWEL.

In de Algemene relativiteit van Einstein, die geen spaander heel laat van Newton's concepten van kracht, ruimte en tijd, kunnen we dat ook doen. En weet je wat ? Dat geeft quasi DEZELFDE resultaten voor de waarnemingen van de stand van de zon op aarde. Maar principieel zit de wereld er volgens Newton en Einstein helemaal anders in elkaar.

Maar wat waarnemingen betreft, is Newton evenveel waard als Einstein, voor wat de waarneming van de stand van de zon betreft.

Infeite zijn die twee visies (die dus principieel totaal verschillend zijn) ongeveer evenveel waard voor heel veel waarnemingen. Maar er zijn gevallen waar Newton en Einstein verschillende waarnemingen voorspellen, en dan is Einstein beter dan Newton.

We kunnen dus zeggen dat Newton een grote stap in de goeie richting was ; principieel helemaal fout, Einstein nog een stap in de goeie richting is (en we weten nu dat dat ook principieel fout moet zijn ergens, maar we kennen de opvolger niet).

En daarom leren we nog steeds Newton's theorie aan studenten natuurkunde. Slechts sommigen leren die van Einstein. Want voor de meeste toepassingen en waarnemingen is Newton goed genoeg, en het is veel simpeler en handiger om te gebruiken.
Ik zou niet zeggen dat Newton principieel fout is maar eerder dat het bij benadering correct is. Einstein is waarschijnlijk ook enkel bij benadering correct, al zij het preciezer dan Newton.

Ik vermoed ook dat men een volgende precisie in de wetmatigheden pas kan ondekken als men de vorige precisie kent. Het bekomen van kennis gebeurt dus via discrete stappen.

Men zal m.i. dus inderdaad nooit de exacte wetmatigheid kennen maar men zal steeds een wetmatigheid vinden die de dan geldende waarnemingen bevestigt.

Wiskunde is daar eigenlijk geen uitzondering op. We kennen de wiskunde ook maar bij benadering en we zullen nooit alle mogelijke wiskundige wetmatigheden kennen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 17:17   #531
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Er stond ook “alvast beter dan het scheppingsverhaaf”.
Tot we een betere theorie bedenken zullen we daarmee moeten doen vrees ik.
Waarom moeten we het daarmee doen? U geeft zelf aan dat die theorie geen genade vindt in uw ogen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 17:53   #532
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom moeten we het daarmee doen? U geeft zelf aan dat die theorie geen genade vindt in uw ogen.
Omdat we niet beter hebben tiens.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 18:44   #533
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw beweringen over Copernicus bleken onjuist te zijn. net zoals uw eenzijdige benadering van Lemaitre niet weergeeft wat er toen allemaal speelde.
U liegt.

Alweer
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 19:01   #534
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
U liegt.

Alweer
Wel, weerleg dan de info die ik gaf in de twee berichten die u volkomen negeerde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 19:01   #535
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Omdat we niet beter hebben tiens.
U wil dus aan zelfbedrog doen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 20:03   #536
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U wil dus aan zelfbedrog doen.
Ik weet wie aan zelfbedrog doet door God overal bij te betrekken hoor.
Als men beweert dat de oerknal betekent dat God ontploft is zou ik het geloofwaardiger vinden.
Nu blijf ik op mijn honger zitten met de vraag waar die oerknal vandaan komt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 20:25   #537
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik weet wie aan zelfbedrog doet door God overal bij te betrekken hoor.
Lemaitre heeft nochtans nooit getwijfeld aan Gods bestaan en God als de grond van alle bestaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 21:11   #538
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lemaitre heeft nochtans nooit getwijfeld aan Gods bestaan en God als de grond van alle bestaan.
En wist Georges Lemaitre ook wat of wie God is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 21:13   #539
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En wist Georges Lemaitre ook wat of wie God is.
Lemaitre geloofde in God. Dan blijf ik met de onbeantwoorde vraag zitten hoe u dan aankijkt tegen Lemaitres werk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 21:25   #540
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lemaitre geloofde in God. Dan blijf ik met de onbeantwoorde vraag zitten hoe u dan aankijkt tegen Lemaitres werk.
Ik ken te weinig over Lemaitres werk, maar ik vraag mij af hoe hij dat verzoende met het geloof in God.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be