Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 maart 2012, 13:26   #41
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Om het bondig te zeggen: - het klakkeloos uitlenen van andermans geld, om zelf rijk te worden door zelf gemanipuleerde intrestvoetverschillen (2% op je spaargeld/10% voor een hypothecair krediet=8% in tzakske voor nikske. Of the ECB die nieuw geld uitleent aan 1% aan banken, waarmee banken dan staatsbons kopen aan 4%=3% in 't zakske voor nikske).
- een gevolg van het eerste: mensen die anders hun geld op een bankrekening gingen houden, kopen er een huis mee als investering.

Iets analoogs gebeurt trouwens al duizenden jaren. Vroeger zaten ze de gehaltes goud en zilver in de munten te manipuleren, ze te overstempelen, nu doen ze hetzelfde via intrestvoeten en geld dat geen intrinsieke waarde heeft wegens heel gemakkelijk te produceren (5 nullen extra kost niks en papier/katoen in vgl met zilver is ook niks).

Het grappige (of veelzeggende?) is dat bovenstaand door sommigen straal wordt genegeerd. In plaats daarvan pakken ze een vergrootglas en gaan ermee op zoek naar andere oorzaken van de problemen. Dat ruikt sterk naar een motief. En dus naar leugen. Hoe sterker de mate van deze smeerlapperij hoe meer uitgesproken bevolkingen verdeeld zijn. Een netto gedupeerd deel, een netto gesponsord deel dat dit heel goed weet, en een deel dat in een afhankelijk van de Roverheid-positie is gemaneuvreerd, en genoopt is in de pas te lopen van het regime.
De noodtoestand uitroepen lijkt me gepast in dat geval.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 13:37   #42
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
daar begrijp ik geen snars van , wat is dat voor een uitleg ? kom ter zake ?
Beetje anders vertaald

"Ian Angell, hoogleraar Informatiesystemen aan de London School of Economics, schrijft in The Independent: `Het belangrijkste probleem van de toekomst zal de overvloed aan niet-noodzakelijke mensen zijn, die niet van belang zijn voor de behoeften van ondernemingen en die daarom onontwikkeld en onervaren zullen zijn, die ouder worden en haatdragend zijn... De langzame herverdeling van welvaart waar we na de Tweede Wereldoorlog aan gewend raakten wordt al snel teruggedraaid, dus de toekomst is er één van ongelijkheid. We betreden een tijdperk zonder hoop, een tijdperk van wrok, een tijdperk van woede... De wereld behoort nu al toe aan de wereldwijde onderneming. De natiestaat is nu hopeloos ziek."
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 15:54   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Zeer juist , ik heb het zelfs beschamend moeilijk met sociale woningen , zijn er dan zoveel sociale gevallen in ons land ? en bij de bouw van sociale woningen wordt de gezonde economie in de bouw gewoon , NIET GENEUKT maar PLAT ORDINAIR VERKRACHT . De eerlijke Vlaamse bouwondernemer met Vlaamse arbeiders komt hier gewoon niet aan de bak . hoe kan een overheid zelf meewerken , samenwerken en opdrachten geven aan bouwbedrijven die ons eigen sociaal stelsel gewoon misbruiken .

Sociale woningen moeten er zijn voor de behoevenden , niet om concurentie met investeringsmaatschapijen aan te gaan
Kijk, ik vind dat fantastisch dat je enerzijds zit te claimen dat de staat voor de basisbehoeften (electriciteit, water, gas, internet, maar geen voedsel he) moet zorgen en dat je hier nu een perfect voorbeeld komt geven van hoe de staat er een knoeiboel van maakt op een andere markt. En inderdaad, sociale woningen zijn een ongelofelijk corrupt boelke. Ik ken mensen die veel geld verdienden, nog belastingsvrij ook want ze hadden een internationale functie, en toch in een (heel grote en mooie) "sociale" woning leven.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 17:44   #44
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Beetje anders vertaald

"Ian Angell, hoogleraar Informatiesystemen aan de London School of Economics, schrijft in The Independent: `Het belangrijkste probleem van de toekomst zal de overvloed aan niet-noodzakelijke mensen zijn, die niet van belang zijn voor de behoeften van ondernemingen en die daarom onontwikkeld en onervaren zullen zijn, die ouder worden en haatdragend zijn... De langzame herverdeling van welvaart waar we na de Tweede Wereldoorlog aan gewend raakten wordt al snel teruggedraaid, dus de toekomst is er één van ongelijkheid. We betreden een tijdperk zonder hoop, een tijdperk van wrok, een tijdperk van woede... De wereld behoort nu al toe aan de wereldwijde onderneming. De natiestaat is nu hopeloos ziek."
Wel , daar ben ik het mee eens , en ik vind ook dat de welvaart van nietsnutten en profiteurs zo hoogstnoodzakelijk moet onderhouden worden , maar het is denk ik wel de taak van de overheid om een te klein groepje niets ontziende money makers die de werkende middelclas eveneens gaan uitbuiten en verarmen , aan banden te leggen . en zeker met platte comerce in basisbehoeften .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 17:51   #45
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, ik vind dat fantastisch dat je enerzijds zit te claimen dat de staat voor de basisbehoeften (electriciteit, water, gas, internet, maar geen voedsel he) moet zorgen en dat je hier nu een perfect voorbeeld komt geven van hoe de staat er een knoeiboel van maakt op een andere markt. En inderdaad, sociale woningen zijn een ongelofelijk corrupt boelke. Ik ken mensen die veel geld verdienden, nog belastingsvrij ook want ze hadden een internationale functie, en toch in een (heel grote en mooie) "sociale" woning leven.
Op de reactie van dat voedsel wil ik wel even terugkomen als boerenzoon . ik vond dat boeren , groententelers en ander ondernemingen , individuele zelfstandigen zijn die wel mogen losgelaten worden in een gezonde concurentie strijd , een tastbaar product verwerken en verhandelen is niet de taak van de staat, maar ondanks dat de mensen in deze sector ook hun geld moeten kunnen verdienen kan men wel de prijs lager houden door er een minderhoge tax op te leggen . bovendien zou de consumenten prijs van voedsel al een flink stuk kunnen zakken door de belasting op arbeid sterk te reduceren of af te schaffen . een secor die zeer arbeidsintensief is verdient dat ook .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 20:03   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ho in principe stel dat alle migranten zeggen, wij eten taboule, en leven voor 2euro per dag en wij roken en drinken niet (denk een moslims), dan hebben die mensen allemaal gezellig 1200-200euro=1000euro budget om een huis te kopen.
Denk jij echt dat de immobilienprijzen gedreven worden door inwijkelingen ??

Komaan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 02:26   #47
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Denk jij echt dat de immobilienprijzen gedreven worden door inwijkelingen ??

Komaan.
Stel dat het zo is Hmmmmmm waar is de balans ?

Als er nog wat meer komen en de prijzen stijgen nog meer , dan is dat echt iets om naar uit te kijken . Je kan je huis duur verkopen , en we vertrekken . Eens zien of de politiekers zo blij zullen blijven met hun migranten en of dat zij de nieuwe model belastingbetalers zullen worden die hun zitje onderhouden .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 08:56   #48
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
daar begrijp ik geen snars van , wat is dat voor een uitleg ? kom ter zake ?
U had het over 'plicht van de overheid'.
De plicht van een dief om iets te doen tegen zijn diefstal.
Begrijpt u de non-sense daarvan?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 09:38   #49
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Wel , daar ben ik het mee eens , en ik vind ook dat de welvaart van nietsnutten en profiteurs zo hoogstnoodzakelijk moet onderhouden worden , maar het is denk ik wel de taak van de overheid om een te klein groepje niets ontziende money makers die de werkende middelclas eveneens gaan uitbuiten en verarmen , aan banden te leggen . en zeker met platte comerce in basisbehoeften .
Mee eens, steeds meer mensen worden zich hiervan bewust en komen tot hetzelfde inzicht. Mensen die oprecht begaan zijn met onze maatschappij doen dan ook een oproep om ons te verzamelen en dit soort gedrag te neutraliseren. Getuigenis :

“Dit is een onthutsende gedachte. We zijn compleet afhankelijk van de commerciële banken. Elke dollar die we in circulatie hebben moet geleend worden, zowel cash als krediet. Als de banken volop kunstmatig geld creëren leven we in voorspoed, zoniet dan is het bittere armoe. We zijn absoluut zonder permanent geldsysteem. Als men het complete plaatje doorziet, is de tragische absurditeit van onze hopeloze positie haast ongelooflijk, maar toch waar. Het is een hoogst belangrijk onderwerp waar intelligente mensen onderzoek naar zouden moeten doen en over na zouden moeten denken. Het is zelfs zo belangrijk dat onze huidige beschaving in elkaar kan storten, tenzij dit alom bekend raakt en begrepen wordt, en we er snel iets aan doen.” (Robert H. Hemphill)
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 10:11   #50
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Denk jij echt dat de immobilienprijzen gedreven worden door inwijkelingen ?? Komaan.
Dat is wel zo ja.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 10:32   #51
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Toverstokje kopen.
Ik weet niet of u dat nodig heeft.
Er zit wel iets in zijn denken.
We kunnen niet blijven groeien, niet in aantal mensen en niet in economisch opzicht. Ergens zijn er grenzen, ik denk dat deze grenzen voor ons landje bijna bereikt zijn.

Om nog economisch te kunnen groeien moet je grote infrastructuurwerken opstarten zodat we minder stilstaan in de file en onze leefomgeving leefbaar blijft.

Ik laat in het midden hoe je dat moet doen, er zijn verschillende mogelijkheden.

Voor het transport:
- Weginfrastructuur, alle tweebaanswegen veranderen in 4 baanswegen, waarvan één van deze wegen enkel gebruikt mag worden voor transport.
- Spoorinfrastructuur aanpassen, het spoor dichter bij de bedrijven brengen, maar dan moeten we wel kunnen rekenen op het spoor (maximum 1 staking op 5 jaar).
- Waterwegen en bruggen aanpassen, bruggen hoger maken en waterwegen verder uitdiepen.
- Bij ondertunneling gebruik maken van grote filterinstallaties zodat de luchtkwaliteit sterk verbeterd wordt. In grote steden kunnen we grote tunnelwerken uitvoeren waardoor de stad leefbaar wordt voor voetgangers, de fietsers en de bewoners en waardoor de luchtkwaliteit sterk verbeterd.

Voor de bedrijven:
- Uitstoot verminderen door energiezuinige installaties.
- Uitstoot verminderen door het gebruik voor alternatieve energie.
- Uitstoot verminderen door het gebruik van filterinstallaties.
- Uitstoot verminderen door het hergebruik van verontreinigd water (filteren en hergebruiken inplaats van het te lozen).
- Bedrijven centraliseren waardoor er minder transport nodig is tussen bedrijven onderling.

Wilt u daarbij ook nog inzetten op menselijke groei, dan moeten we stilaan beginnen met een ruimtelijk structuurplan de naam waardig.
Best zouden we hele steden afbreken en beginnen met de bouw van appartementsblokken van minimum 5 verdiepingen. We zorgen er dan voor dat we terug gaan naar echte zones, landbouw, industrie, KMO, wonen, ...
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 10:34   #52
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ok , is er dan nog te weinig spirit om in een nieuwe richting te denken ?

Ik zou zo denken een nieuwe aanpak en het energie budget per gezin drastisch terug schroeven naar een strikt minimum . niet minder comfort , maar minder energiekost en minder energie aankoop buiten de Grenzen om kapitaal uitstroom in te dijken .

Belastingen op arbeid afschaffen en creatieve activiteiten kansen geven , dat doet mensen open bloeien .
Enkel nog wonen in appartementsblokken zou al een flinke slok kunnen schelen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 10:40   #53
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Mee eens, steeds meer mensen worden zich hiervan bewust en komen tot hetzelfde inzicht. Mensen die oprecht begaan zijn met onze maatschappij doen dan ook een oproep om ons te verzamelen en dit soort gedrag te neutraliseren. Getuigenis :

“Dit is een onthutsende gedachte. We zijn compleet afhankelijk van de commerciële banken. Elke dollar die we in circulatie hebben moet geleend worden, zowel cash als krediet. Als de banken volop kunstmatig geld creëren leven we in voorspoed, zoniet dan is het bittere armoe. We zijn absoluut zonder permanent geldsysteem. Als men het complete plaatje doorziet, is de tragische absurditeit van onze hopeloze positie haast ongelooflijk, maar toch waar. Het is een hoogst belangrijk onderwerp waar intelligente mensen onderzoek naar zouden moeten doen en over na zouden moeten denken. Het is zelfs zo belangrijk dat onze huidige beschaving in elkaar kan storten, tenzij dit alom bekend raakt en begrepen wordt, en we er snel iets aan doen.” (Robert H. Hemphill)
Inderdaad , het feit is dat er een paar schaamteloze gangster in de baksector veel geld willen verdienen zonder te werken . egoisten die thuis horen in de gevangenis .
zij gaan straffeloos door met het ondermijnen van de werkende mensen en hun redenering is gewoon , als ik van 1000 mensen één graantje kan pikken kan ik een brood bakken , en dat zonder enige tegenprestatie .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 10:55   #54
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Inderdaad , het feit is dat er een paar schaamteloze gangster in de baksector veel geld willen verdienen zonder te werken . egoisten die thuis horen in de gevangenis. Zij gaan straffeloos door met het ondermijnen van de werkende mensen en hun redenering is gewoon , als ik van 1000 mensen één graantje kan pikken kan ik een brood bakken , en dat zonder enige tegenprestatie.
Het is nu zoeken naar intelligente mensen, zoals men vroeg. Ik vrees dat ze in dit soort democratie nooit gehoord zullen worden.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 11:09   #55
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Het is nu zoeken naar intelligente mensen, zoals men vroeg. Ik vrees dat ze in dit soort democratie nooit gehoord zullen worden.
Je hebt dat gezien met Vivant , Roland Duchatelet , door de politike tegenstanders , de media en de vakbonden belachelijk gemaakt en doodgezwegen .

DUS , slimme mensen worden egoist en trachten wat schaapjes op het droge te halen en weg zijn ze . en ons maatschappij is weer een een stukje kapitaal en een persoon die aan de positieve kant van de balans stond kwijt .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 11:16   #56
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Je hebt dat gezien met Vivant , Roland Duchatelet , door de politike tegenstanders , de media en de vakbonden belachelijk gemaakt en doodgezwegen. DUS , slimme mensen worden egoist en trachten wat schaapjes op het droge te halen en weg zijn ze . en ons maatschappij is weer een een stukje kapitaal en een persoon die aan de positieve kant van de balans stond kwijt.
Jammer genoeg hebben we mogen vaststellen dat hij het zelf niet begreep. Heb je je ook laten misleiden misschien?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 23:02   #57
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Ik heb veel respect voor Roland , maar ik denk dat hij te weinig realisten en te weinig durvers rond hem had . er is op die vergaderingen wat vergaderd om te vergaderen hoor . Zelf was hij toen ook nog niet de beste spreker , maar hij wist bijzonder goed hoe het beter zou kunnen gaan .

Wat ik jammer vind is dat politiek nooit meer volks mag , het moeten mensen zijn zoals advokaten die ver van de realiteit staan en die denken omdat ze in Leuven met eierdooiers en kiekepoten in hun haar op straat zatweg gedanst hebben dat ze alles kunnen en mogen leiden .

Komende vanuit een opvoeding met dicipline en educatie en hard werken en boeren logica , heb ik het daar heel moeilijk mee.
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 06:39   #58
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ik heb veel respect voor Roland , maar ik denk dat hij te weinig realisten en te weinig durvers rond hem had . er is op die vergaderingen wat vergaderd om te vergaderen hoor . Zelf was hij toen ook nog niet de beste spreker , maar hij wist bijzonder goed hoe het beter zou kunnen gaan. Wat ik jammer vind is dat politiek nooit meer volks mag , het moeten mensen zijn zoals advokaten die ver van de realiteit staan en die denken omdat ze in Leuven met eierdooiers en kiekepoten in hun haar op straat zatweg gedanst hebben dat ze alles kunnen en mogen leiden. Komende vanuit een opvoeding met dicipline en educatie en hard werken en boeren logica , heb ik het daar heel moeilijk mee.
Het idee van dat basisinkomen is natuurlijk super, het probleem stelde zich dat men het probeerde in te lassen in een bestaande structuur/denkmodel en dat leidt grotendeels tot de versmachting van het idee zelf. Hierdoor verliest het aan kracht en werd het te moeilijk gemaakt, dat leek hij niet te begrijpen. Het is een typisch fenomeen wanneer men nieuwe ideeën mengt met een achterhaald denkmodel en dan krijg je inderdaad stagnatie, vergaderen om te vergaderen, zoals je terecht stelt.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 11:38   #59
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
De economische groei wordt aanschouwt als een noodzakelijke evidentie .

Ik ben daar niet van overtuigt en de bomen kunnen niet tot in de hemel groeien .

Ik zou graag een debat aangaan volledig naast de aasgieren die enkelingen veel geld laten verdienen en de rest kan stikken .

Geen communisme maar een Europa met veel individuele vrijheid , goede levenskwaliteit en sociale zekerheid . weinig profitariaat , milieu vriendelijke energie en wonen , veel creativiteit en ontwikkeling .
Leren spreken over het bruto nationaal geluk .
Wat ik zie is dat steeds meer mensen zeggen 'foet'. Fuck them all. En dat gebrek aan wantrouwen vertaalt zich onmiddellijk in een dalend consumentenvertrouwen en bijgevolg ook groei.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 18:46   #60
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Ik heb zo het gevoel dat hier twee computerprogramma's met elkaar aan het debatteren zijn. Het ene is een nazaat van de "postmoderne thesis generator", het andere probeert het record contradicties produceren te breken...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be