Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Bekijk resultaten enquête: CDH/VLD in de coalitie?
Open VLD 14 66,67%
CDH 7 33,33%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

 
 
Discussietools
Oud 10 juni 2014, 21:26   #1
Raymond.De.Koninck
Schepen
 
Geregistreerd: 16 oktober 2010
Berichten: 407
Standaard Open VLD VS CDH

De vorige thread is onlogisch en fout, ik had eigenlijk dit bedoelt. Zo laat gezien.
Raymond.De.Koninck is offline  
Oud 10 juni 2014, 21:50   #2
Raymond.De.Koninck
Schepen
 
Geregistreerd: 16 oktober 2010
Berichten: 407
Standaard

Ik vind dat als de CDH in de coalitie is, dat de regering amper nog rechts is en meer een centrum regering is die iets naar links leunt. In deze tijden hebben we in Belgie toch minstens ernstige economische maatregels nodig.
Raymond.De.Koninck is offline  
Oud 11 juni 2014, 07:49   #3
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.327
Standaard

Liever een Waal dan een liberaal. CDH dus
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline  
Oud 11 juni 2014, 08:19   #4
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Liever een Waal dan een liberaal. CDH dus
__________________
Antoon is offline  
Oud 11 juni 2014, 08:23   #5
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Naast de antwoorden 1) openVLD of 2) CDH mis ik volgende opties:
3) openVLD èn CDH, 4) geen van beide.

Los van mijn voorkeur heeft Gwendolyn Rutten een deelname van openVLD uitgesloten, opties 1 en 3 zijn dus niet van toepassing.
__________________
Antoon is offline  
Oud 11 juni 2014, 08:29   #6
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Een andere vraag zou kunnen zijn, wie van de twee OVLD of CDH is het meest franstalig-gezind?
Van de CDH weten we dat ze alleen maar franstalig gezind zijn en eigenlijk passen ze dan ook totaal niet in een federale regering waar men over het hele land en niet alleen over de franstalige moet regeren (enfin, deze redenering gold ook voor EDR en zijn PS).
Van de OVLD weten we dat ze niet zo veel belang hechten aan de V in haar naam, dus waarschijnlijk daarom dat ze niet te veel moeten klagen dat men hen er in de Vlaamse regering niet bij wil.
marie daenen is offline  
Oud 11 juni 2014, 19:18   #7
Raymond.De.Koninck
Schepen
 
Geregistreerd: 16 oktober 2010
Berichten: 407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Een andere vraag zou kunnen zijn, wie van de twee OVLD of CDH is het meest franstalig-gezind?
Van de CDH weten we dat ze alleen maar franstalig gezind zijn en eigenlijk passen ze dan ook totaal niet in een federale regering waar men over het hele land en niet alleen over de franstalige moet regeren (enfin, deze redenering gold ook voor EDR en zijn PS).
Van de OVLD weten we dat ze niet zo veel belang hechten aan de V in haar naam, dus waarschijnlijk daarom dat ze niet te veel moeten klagen dat men hen er in de Vlaamse regering niet bij wil.
Met CDH in de regering kunnen ze even goed de PS insmijten want dan zijn er geen economische maatregelingen meer. Met VLD wel.
Raymond.De.Koninck is offline  
Oud 11 juni 2014, 19:30   #8
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raymond.De.Koninck Bekijk bericht
De vorige thread is onlogisch en fout, ik had eigenlijk dit bedoelt. Zo laat gezien.
trololololo!
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline  
Oud 12 juni 2014, 01:46   #9
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Naast de antwoorden 1) openVLD of 2) CDH mis ik volgende opties:
3) openVLD èn CDH, 4) geen van beide.

Los van mijn voorkeur heeft Gwendolyn Rutten een deelname van openVLD uitgesloten, opties 1 en 3 zijn dus niet van toepassing.
Inderdaad !
daiwa is offline  
Oud 13 juni 2014, 08:24   #10
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Er is alleszins een vierde partner nodig want NVA-CD&V-MR heeft geen meerderheid in de Kamer. Voor de stabiliteit van de federale regering is het volgens mij evenwel beter om CDh aan boord te hebben i.p.v. de VLD: de MR neemt anders immers een immens politiek en electoraal risico door als enige partij over de taalgrens in de regering te stappen. Dat betekent immers een geünificeerde oppositie aan de andere kant van de taalgrens. Wat dan ook weer betekent dat MR zich niet gedekt zal voelen om moeilijke beslissingen te willen nemen want ze kan zich niet verschuilen achter een andere Franstalige partij.
Wiley E Coyote is offline  
Oud 13 juni 2014, 09:16   #11
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Er is alleszins een vierde partner nodig want NVA-CD&V-MR heeft geen meerderheid in de Kamer. Voor de stabiliteit van de federale regering is het volgens mij evenwel beter om CDh aan boord te hebben i.p.v. de VLD: de MR neemt anders immers een immens politiek en electoraal risico door als enige partij over de taalgrens in de regering te stappen. Dat betekent immers een geünificeerde oppositie aan de andere kant van de taalgrens. Wat dan ook weer betekent dat MR zich niet gedekt zal voelen om moeilijke beslissingen te willen nemen want ze kan zich niet verschuilen achter een andere Franstalige partij.
Wat zijn dat toch helden, hé.


<< ... This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper. >>

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hollow_Men


__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is nu online  
Oud 13 juni 2014, 09:31   #12
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Liever een Waal dan een liberaal. CDH dus
2!
Miauw! is offline  
Oud 13 juni 2014, 09:46   #13
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Er is alleszins een vierde partner nodig want NVA-CD&V-MR heeft geen meerderheid in de Kamer. Voor de stabiliteit van de federale regering is het volgens mij evenwel beter om CDh aan boord te hebben i.p.v. de VLD: de MR neemt anders immers een immens politiek en electoraal risico door als enige partij over de taalgrens in de regering te stappen. Dat betekent immers een geünificeerde oppositie aan de andere kant van de taalgrens. Wat dan ook weer betekent dat MR zich niet gedekt zal voelen om moeilijke beslissingen te willen nemen want ze kan zich niet verschuilen achter een andere Franstalige partij.
Dat kan.
Maar ik vermoed dat de MR ondertussen beseft dat wat haar electorale score ook moge zijn, zolang PS, CDH en ECOLO samen een meerderheid aan zetels halen in het Waals Parlement, zij gewoon in de oppositie zullen blijven zitten. En dat, van zodra de NVA-hype voorbij is, de federale regering gewoon terug door CD&V, SP.a, PS, CDH gevormd zal worden.
Waarom zou de MR het dan niet alleen doen, wat heeft de partij uiteindelijk te verliezen? Naar de oppositie verwezen worden?
En ondertussen kan zij keiharde oppositie voeren tegen het links Waals beleid, zonder naar niemand te moeten kijken, en een een allen-tegen-een gevoel kweken langs Franstalige zijde. En enorm wegen op het federaal beleid. Wie weet hoe dat zou aflopen...
Ik herhaal het, wat heeft zij te verliezen?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline  
Oud 13 juni 2014, 12:22   #14
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat kan.
Maar ik vermoed dat de MR ondertussen beseft dat wat haar electorale score ook moge zijn, zolang PS, CDH en ECOLO samen een meerderheid aan zetels halen in het Waals Parlement, zij gewoon in de oppositie zullen blijven zitten. En dat, van zodra de NVA-hype voorbij is, de federale regering gewoon terug door CD&V, SP.a, PS, CDH gevormd zal worden.
Waarom zou de MR het dan niet alleen doen, wat heeft de partij uiteindelijk te verliezen? Naar de oppositie verwezen worden?
En ondertussen kan zij keiharde oppositie voeren tegen het links Waals beleid, zonder naar niemand te moeten kijken, en een een allen-tegen-een gevoel kweken langs Franstalige zijde. En enorm wegen op het federaal beleid. Wie weet hoe dat zou aflopen...
Ik herhaal het, wat heeft zij te verliezen?
Goede analyse denk ik. Tot kort dachten nogal wat mensen dat cdh de sleutels in handen heeft maar eigenlijk staat MR veel sterker. MR heeft idd weinig te verliezen en kunnen meerdere zaken winnen :
-wraak nemen op Lutgen door hem uit de coalitie te houden
-de facto de o-vld mee in de coalitie trekken, rutten kan dat niet weigeren
-daardoor Kris Peeters couilloneren en zijn carrièreplanning om premier te worden bemoeilijken : de tsjeven zijn dan niet meer de grootste politieke familie en die leveren normaal de premier
-hierdoor extra munitie kunnen geven aan de vlaamse liberalen die op zijn minst een poging kunnen wagen om in de vlaamse formatie in te breken
-wellicht onder het goedkeurende oog van BDW die met plezier het belang van de tsjeven zal zien verwateren
-de slagkracht van cd&v verminderen als cdh er niet bij is om weerwerk te bieden tegen saneringen in de SZ.
-hierdoor een federale krijgen met een uitgesproken liberale koers, wat handig is om zich te profileren tegen het waalse regionale centrum-linkse beleid.
-en dan 5 heerlijke jaren waarin zij de helft van de ministerposten kunnen/mogen/zullen claimen
-en keihard NON zeggen als de vlaamse partijen dat zouden willen uithollen door een waslijst aan staatssecretarissen te benoemen. Besparingen hee
-zodoende een federale coalitie krijgen met als architekt welliswaar BDW maar die inhoudelijk erg liberale punten in zijn akkoord heeft, qua ministers voor de helft uit waalse liberalen bestaat + wellicht nog één o-vld'er. Mooi hee ?
-zich zodoende 5 jaar als het liberale alternatief kunnen profileren
-zelfs zeggen dat zij niet alleen de PS buiten hielden, maar in aa tal de n-va'ers overstegen
-en naar de kiezers 5 jaar lang kunnen zeggen dat zij communautaire rust brachten
-alle federale werkgroepen bemannen die de overdrachten naar brussel en wallonie moeten uitwerken en dus het beleid van die niveau's perfect kennen

Laatst gewijzigd door Pandareus : 13 juni 2014 om 12:25.
Pandareus is offline  
Oud 13 juni 2014, 16:00   #15
Maashagedis
Burger
 
Maashagedis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Locatie: Neder-Lotharingen
Berichten: 132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Goede analyse denk ik. Tot kort dachten nogal wat mensen dat cdh de sleutels in handen heeft maar eigenlijk staat MR veel sterker. MR heeft idd weinig te verliezen en kunnen meerdere zaken winnen :
-wraak nemen op Lutgen door hem uit de coalitie te houden
-de facto de o-vld mee in de coalitie trekken, rutten kan dat niet weigeren
-daardoor Kris Peeters couilloneren en zijn carrièreplanning om premier te worden bemoeilijken : de tsjeven zijn dan niet meer de grootste politieke familie en die leveren normaal de premier
-hierdoor extra munitie kunnen geven aan de vlaamse liberalen die op zijn minst een poging kunnen wagen om in de vlaamse formatie in te breken
-wellicht onder het goedkeurende oog van BDW die met plezier het belang van de tsjeven zal zien verwateren
-de slagkracht van cd&v verminderen als cdh er niet bij is om weerwerk te bieden tegen saneringen in de SZ.

Dat is geen slechte analyse, maar ze komt wel grotendeels neer op het kloten van CD&V, en vrij openlijk. Dat is waarom die partij zo zwaar inzet op het overhalen van CDH. Ik blijf erbij dat de sleutel bij CDH ligt. Indien een scenario met CDH niet lukt, gaan we veel tourkes draaien.
__________________
On dit qu' les Namurois sont lents, mais quand ils sont dedans, ils y sont pour longtemps
Maashagedis is offline  
Oud 13 juni 2014, 16:22   #16
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maashagedis Bekijk bericht
Dat is geen slechte analyse, maar ze komt wel grotendeels neer op het kloten van CD&V, en vrij openlijk. Dat is waarom die partij zo zwaar inzet op het overhalen van CDH. Ik blijf erbij dat de sleutel bij CDH ligt. Indien een scenario met CDH niet lukt, gaan we veel tourkes draaien.
Als CDH niet mee wilt, dan wordt de keuze bij MR en VLD gelegd. Het is pas wanneer zij ook weigeren mee te stappen in het verhaal, dat wij veel rondjes gaan beginnen draaien.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline  
Oud 13 juni 2014, 17:09   #17
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.397
Standaard

Laat ze maar komen, die rondjes
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  it__s_a_maelstrom_by_aidan8500-d3eecmh.jpg‎
Bekeken: 45
Grootte:  222,9 KB
ID: 94489  

__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is nu online  
Oud 13 juni 2014, 17:14   #18
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Goede analyse denk ik. Tot kort dachten nogal wat mensen dat cdh de sleutels in handen heeft maar eigenlijk staat MR veel sterker.
Uiteindelijk is de spreidstand voor CDH, tussen federaal vertoeven als de kleinste partij in een rechtse regering en om regionaal een linkse koers te varen, te groot.
Het lijkt mij eerder dat CDH de grenzen aftast, probeert in BDW zijn kaarten te kijken en tijd tracht te winnen om zich dan terug te trekken.
MR is dan over de woede heen en het verdwijnen van de partij die eventueel mee zou stappen kan ervoor zorgen dat MR die indekking ervaart als een gemis.
Het momentum om MR te laten springen is voorbij zijn hoogtepunt vrees ik. Rationaliteit neemt het terug over van de woede en het schaken kan terug beginnen.
En CD&V is duchtig naar het bord aan het kijken.
Ik vraag me af of CD&V uiteindelijk niet liever met PS en CDH onderhandelt ipv MR en OpenVLD. Voor een partij die zowel koud als warm blaast op vele punten, zou dat misschien de voorkeur genieten om zowel hun rechter-en linkerkant tevreden te houden.
N-VA kan dan geen oppositie voeren wat hen ook nog eens goed uitkomt in de volgende campagne.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 13 juni 2014 om 17:22.
hamac is offline  
Oud 13 juni 2014, 17:16   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Als CDH niet mee wilt, dan wordt de keuze bij MR en VLD gelegd. Het is pas wanneer zij ook weigeren mee te stappen in het verhaal, dat wij veel rondjes gaan beginnen draaien.
Vandaar dat de voorzitter van de PS een hele tijd geleden al liet verstaan dat de formatie even lang kon duren als vorige keer.

België is hen toch zo lief, nietwaar meneer?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 13 juni 2014, 17:23   #20
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Laat ze maar komen, die rondjes
Opwaartse rondjes om ons land naar de glorie te brengen, bedoel je!
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be