Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 oktober 2017, 13:56   #521
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit is ook logisch. De waarheid is niet te vatten.

Ik denk dat je het te simplistisch voorstelt. Het is uiteindelijk heel complex.

Sommige zaken zijn duidelijk, je mag niet doden, je mag niet stelen, ....

Maar in welke mate moeten we solidair zijn met elkaar? Geen solidariteit is niet goed, teveel is ook niet goed, waar ligt de grens? Hoe bepaalt een enkeling dit met zijn gezond verstand?

Ik heb nog andere zaken voorgelegd waar gewoon verstandig redeneren soms niet voldoende is.
Zou het kunnen dat het juist dat gewoon verstandig redeneren is dat maakt dat alles onnodig ingewikkeld is geworden???
Eén vraag... Kan jij je zelf voorstellen zonder je verstand of verenigd jij jezelf zodanig met je verstand dat je geen persoonlijk weten, geen persoonlijk zijn, zonder dat verstand kan zien???

Laatst gewijzigd door marie daenen : 27 oktober 2017 om 13:57.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 14:54   #522
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zou het kunnen dat het juist dat gewoon verstandig redeneren is dat maakt dat alles onnodig ingewikkeld is geworden???
Eén vraag... Kan jij je zelf voorstellen zonder je verstand of verenigd jij jezelf zodanig met je verstand dat je geen persoonlijk weten, geen persoonlijk zijn, zonder dat verstand kan zien???
Dan kom je vast in twijfel en vastbeslotenheid. Maar je hebt het denkproces nodig. Je hebt mensen die te resoluut zijn zoals Mohammedanen die duizenden mensen vermoorden om in de hemel te geraken; ze denken niet na.

En dan heb je de mensen die altijd maar twijfelen en denken en nooit tot een beslissing komen. Die vallen dan terug op derden of god om raad en komen vast te zitten in blind geloof zonder zelf ooit tot een beslissing te komen.

De kwestie is om het denkproces te kristalliseren en te geloven in je eigen kracht. Een kwestie van vertrouwen maar geen blind geloof; ik zou het omschrijven als redelijk geloof.

Het is een redelijke vaststelling dat er een God zou kunnen zijn maar als het bewijs van God ontkracht wordt geloof ik niet meer in God. Redelijk geloof.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 15:13   #523
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Dan kom je vast in twijfel en vastbeslotenheid. Maar je hebt het denkproces nodig. Je hebt mensen die te resoluut zijn zoals Mohammedanen die duizenden mensen vermoorden om in de hemel te geraken; ze denken niet na.

En dan heb je de mensen die altijd maar twijfelen en denken en nooit tot een beslissing komen. Die vallen dan terug op derden of god om raad en komen vast te zitten in blind geloof zonder zelf ooit tot een beslissing te komen.

De kwestie is om het denkproces te kristalliseren en te geloven in je eigen kracht. Een kwestie van vertrouwen maar geen blind geloof; ik zou het omschrijven als redelijk geloof.

Het is een redelijke vaststelling dat er een God zou kunnen zijn maar als het bewijs van God ontkracht wordt geloof ik niet meer in God. Redelijk geloof.
Vereenzelvigd jij jezelf met je benen, met je voeten, met je ogen, met je neus???
Neen, je hebt heel je lichaam nodig om jezelf te zijn, maar je zult nooit zeggen dat indien je één van die delen moet missen dat je niet meer jezelf bent...
Het verstand is, zoals al die andere onderdelen ook slechts een onderdeel, wellicht wel een heel belangrijk onderdeel, maar enkel een onderdeel van jezelf...
Waarom dan die vereenzelving???
Wat ik wil zeggen is dat iedereen, jijzelf dus ook, weet en kunt weten buiten je verstand om... Het ben jijzelf die de baas moet blijven over jouw eenheid en het ben jijzelf die ervoor moet zorgen dat het niet het verstand is dat die heersersrol voor zichzelf opeist... Jij bent en jij moet de baas blijven en jouw verstand is een sterk werkmiddel van jou; maar een werkmiddel niet meer en niet minder...
Echt geloven is dat verstand verder ontwikkelen onder jouw hoede; echt geloven is weten...
Dwaas geloven is, zonder eigen diepgaand onderzoek, gewoon de waarheden van derden aannemen...
In feiten moet je niets aannemen voor waar voordat je voor jezelf, na diep onderzoek, hebt uitgemaakt dat het waar is... en dan zal je je eigen bewustzijn vergroten... In het andere geval blijf je gewoon een heel gehoorzaam maar braaf en dwaas knaapje en het is overduidelijk dat machthebbers, godsdienstige of niet, dol zijn op dwaze knaapjes en er alles aan doen om er een hele kudde, al hun onderdanen toe te herleiden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 15:22   #524
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Het is een redelijke vaststelling dat er een God zou kunnen zijn maar als het bewijs van God ontkracht wordt geloof ik niet meer in God. Redelijk geloof.
Denk jij dat er meer is dan de natuur rondom ons en de mens daarin of denk je dat er niet meer is en dat alles bestaat en/of ophoudt te bestaan met onze dood en met de dood van alles rondom ons heen???
Voor mij is de vraag niet zo zeer of God wel of niet bestaat; maar als er een God zou zijn, hoe definieer je hem dan...
De meeste godsdiensten komen op dat gebied niet verder dan fabeltjes en ik begrijp atheisten dat ze daar niet van moeten weten...
Maar ik zal nooit zeggen dat God niet bestaat, want, naar mijn gevoelens, zou ik mij dan afschrijven als een gewone zombie...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 15:30   #525
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Het is een redelijke vaststelling dat er een God zou kunnen zijn maar als het bewijs van God ontkracht wordt geloof ik niet meer in God. Redelijk geloof.
Denk jij dat er meer is dan de natuur rondom ons en de mens daarin of denk je dat er niet meer is en dat alles bestaat en/of ophoudt te bestaan met onze dood en met de dood van alles rondom ons heen???
Voor mij is de vraag niet zo zeer of God wel of niet bestaat; maar als er een God zou zijn, hoe definieer je hem dan...
De meeste godsdiensten komen op dat gebied niet verder dan fabeltjes en ik begrijp atheisten dat ze daar niet van moeten weten...
Maar ik zal nooit zeggen dat God niet bestaat, want, naar mijn gevoelens, zou ik mij dan afschrijven als een gewone zombie...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 16:08   #526
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zou het kunnen dat het juist dat gewoon verstandig redeneren is dat maakt dat alles onnodig ingewikkeld is geworden???
Eén vraag... Kan jij je zelf voorstellen zonder je verstand of verenigd jij jezelf zodanig met je verstand dat je geen persoonlijk weten, geen persoonlijk zijn, zonder dat verstand kan zien???
Natuurlijk is er geen persoonlijk weten.

Als je je laat leiden door emoties ben je verkeerd bezig. Je moet rationeel redeneren maar met de wetenschap dat de mens een emotioneel wezen is.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 16:09   #527
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Maar ik zal nooit zeggen dat God niet bestaat, want, naar mijn gevoelens, zou ik mij dan afschrijven als een gewone zombie...
waarom?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 16:24   #528
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

idem

Laatst gewijzigd door marie daenen : 27 oktober 2017 om 16:35.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 16:27   #529
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Natuurlijk is er geen persoonlijk weten.

Als je je laat leiden door emoties ben je verkeerd bezig. Je moet rationeel redeneren maar met de wetenschap dat de mens een emotioneel wezen is.
Wie spreekt er hier over emoties???
Elk dier weet hoe het moet handelen; waarom denk je dat de mensen, uit het dierenrijk voortkomend en er waarschijnlijk nog veel meer mee verbonden dan dat henzelf lief is, die kennis niet zouden hebben???
Oké eeuwenlange misleiding en verdrukking door het verstand kan daar een enorme deuk in gebracht hebben; maar die kennis is veel en veel ouder dan het verstand en veel en veel dieper in elke menselijke cel ingebouwd...
Dus verstandelijk redenerend leert mij dat die kennis inderdaad nog moet bestaan en inderdaad heel uitgebreid moet zijn...
Zelfkennis leert het evenzeer...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 16:31   #530
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

idem

Laatst gewijzigd door marie daenen : 27 oktober 2017 om 16:34.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 16:31   #531
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
waarom?
Omdat in mij, zoals trouwens in elk levend wezen, zowel het dierlijke als het goddelijke aanwezig is...
Ik ben geen zuiver biologisch wezen dat wat kunstjes aangeleerd heeft
...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 16:38   #532
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wie spreekt er hier over emoties???
Elk dier weet hoe het moet handelen;
Is dit zo? En is dit uw voorkeur? Enig idee hoe chimpansees handelen?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 16:46   #533
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Is dit zo? En is dit uw voorkeur? Enig idee hoe chimpansees handelen?
Voor zover ik weet ben ik geen chimpansee en moet ik dat dan ook niet weten... Maar denk jij echt dat chimpansees niet weten hoe ze moeten handelen??? Denk jij echt dat de meeste dieren in het algemeen niet weten hoe ze moeten handelen???
Mijn voorkeur is om mijn innerlijk weten te kennen en weet maar dat dat weten veel verder gaat dan dat het verstand mij ooit zal kunnen leren...
Maar met die kennis en met het gebruik van mijn verstand, dat ik nu eenmaal heb en dat ik absoluut niet wil weggooien, weet ik wel dat ik veel verder zal komen dan enkel steunend op mijn verstand en op zijn domheid om te denken dat hij de heerser is en de weter is...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 16:54   #534
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Voor zover ik weet ben ik geen chimpansee en moet ik dat dan ook niet weten... Maar denk jij echt dat chimpansees niet weten hoe ze moeten handelen??? Denk jij echt dat de meeste dieren in het algemeen niet weten hoe ze moeten handelen???
Nope, ze handelen gewoon. En dit kan soort bevorderend zijn of soort belemmerend zijn. Soort belemmerende handelingen worden er uit geselecteerd, soort bevorderende worden behouden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Mijn voorkeur is om mijn innerlijk weten te kennen en weet maar dat dat weten veel verder gaat dan dat het verstand mij ooit zal kunnen leren...
Maar met die kennis en met het gebruik van mijn verstand, dat ik nu eenmaal heb en dat ik absoluut niet wil weggooien, weet ik wel dat ik veel verder zal komen dan enkel steunend op mijn verstand en op zijn domheid om te denken dat hij de heerser is en de weter is...
Wel ik ben blij voor jou. Mijn innerlijk weten weet juist niets. Al wat ik eventueel zou weten dank ik aan de interactie met anderen. Als ik iets extra wil weten zal ik dit af toetsen met anderen. Dit is trouwens de belangrijkste reden waarom ik op dit forum zit.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 17:00   #535
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Denk jij dat er meer is dan de natuur rondom ons en de mens daarin of denk je dat er niet meer is en dat alles bestaat en/of ophoudt te bestaan met onze dood en met de dood van alles rondom ons heen???
Voor mij is de vraag niet zo zeer of God wel of niet bestaat; maar als er een God zou zijn, hoe definieer je hem dan...
De meeste godsdiensten komen op dat gebied niet verder dan fabeltjes en ik begrijp atheisten dat ze daar niet van moeten weten...
Maar ik zal nooit zeggen dat God niet bestaat, want, naar mijn gevoelens, zou ik mij dan afschrijven als een gewone zombie...
God is ondefinieerbaar, onbeschrijfbaar, onkenbaar, onberekenbaar, ongrijpbaar. Beschouw God als het hele universum of totaal niets. Het gekende en het ongekende. Je kan het niet weten, god is een mysterie.

Maar je vertrouwt wel in die onbeschrijfbare kracht achter het universum als zijnde een soort van intelligentie; dat noemen ze dan God. En ik beschouw dat als redelijk geloof; je kan het raadsel onmogelijk oplossen maar toch vertrouw je in een onzichtbare kracht.

Je probeert via het denken het absurde te verstaan terwijl het een kwestie is van het hart. Het hart voelt en vertrouwt. Het verstand denkt en wantrouwt.

Ga nu heen en neem deze woorden in je op. LOL.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 17:20   #536
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

idem

Laatst gewijzigd door marie daenen : 27 oktober 2017 om 17:25.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 17:21   #537
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
God is ondefinieerbaar, onbeschrijfbaar, onkenbaar, onberekenbaar, ongrijpbaar. Beschouw God als het hele universum of totaal niets. Het gekende en het ongekende. Je kan het niet weten, god is een mysterie.

Maar je vertrouwt wel in die onbeschrijfbare kracht achter het universum als zijnde een soort van intelligentie; dat noemen ze dan God. En ik beschouw dat als redelijk geloof; je kan het raadsel onmogelijk oplossen maar toch vertrouw je in een onzichtbare kracht.

Je probeert via het denken het absurde te verstaan terwijl het een kwestie is van het hart. Het hart voelt en vertrouwt. Het verstand denkt en wantrouwt.

Ga nu heen en neem deze woorden in je op. LOL.
Denken met het hart en voelen met het verstand zou wel eens een mooi middel kunnen zijn...
Maar ik ben het eens met het meeste dat je zegt; alleen het denken weet niet dat het alleen maar kan denken met wat het geleerd, bijgeleerd heeft; het is totaal niet in staat om eerder te kijken...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 17:26   #538
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Nope, ze handelen gewoon. En dit kan soort bevorderend zijn of soort belemmerend zijn. Soort belemmerende handelingen worden er uit geselecteerd, soort bevorderende worden behouden.



Wel ik ben blij voor jou. Mijn innerlijk weten weet juist niets. Al wat ik eventueel zou weten dank ik aan de interactie met anderen. Als ik iets extra wil weten zal ik dit af toetsen met anderen. Dit is trouwens de belangrijkste reden waarom ik op dit forum zit.
Heb jij je ooit afgevraagd hoe het verstand tot de mensen is gekomen of hoe de mensen tot het verstand zijn gekomen???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 17:33   #539
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Heb jij je ooit afgevraagd hoe het verstand tot de mensen is gekomen of hoe de mensen tot het verstand zijn gekomen???
Ik vraag me dat dikwijls af, waar denk jij dat het vandaan komt?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 17:50   #540
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik vraag me dat dikwijls af, waar denk jij dat het vandaan komt?
Het is natuurlijk ook een biologisch feit...
Een verhaal... De apen waren uit hun bomen gekomen en leefden in een eerder weiland met hoog gras en om ver om zich heen te kunnen kijken moesten ze zich oprichten en ...... zijn ze beginnen op twee benen te lopen...
Door het zich verplaatsen op twee benen kwamen hun twee voorpoten vrij en konden ze ze als werktuigen gaan gebruiken; waar ze ervoor alles vooral met hunne mond moesten doen, wat om een enorme goed ontwikkelde en gespierde mond vroeg met een spiermassa die tot in hun achterhoofd liep...
Die spierbundel atrofeerde en in hun schedel kwam zo veel plaats vrij die hun hersenmassa toeliet om zich verder te ontwikkelen...


Tweede verhaal:
Welk dier dat instinctief weet hoe het in normale toestand moet handelen zal de omweg via zijn hersenmassa doen???
Heel wat anders is het wanneer de uitwendige levensomstandigheden drastig veranderen en zijn routinemanoeuvers hem van geen enkel nut meer zijn...
Ook nu nog horen we over het uitsterven van hele diersoorten omdat ze op 'natuurlijke wijze' de tijd niet hebben om zich aan te passen...

Hewel in heel veranderlijke tijden zijn die dieren die voorzien zijn van een goed stel hersenen wel bevoordeligd...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be