Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2018, 15:56   #1441
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
' Maar ik wil geen andere religies belachelijk maken.'

Wat een dweil.

Het is net van groot belang om duidelijk te maken hoe absurd de claims, overtuigingen, regels, rituelen... van religies zijn.
Juist, maar we moeten eerlijk zijn, de pastafari nemen hun religie zelf niet serieus wat bij de andere religies wel het geval is.

Religie is een beetje zoals een placebo, zodra men weet dat het een placebo is vervalt het effect.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 15:59   #1442
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Juist, maar we moeten eerlijk zijn, de pastafari nemen hun religie zelf niet serieus wat bij de andere religies wel het geval is.

Religie is een beetje zoals een placebo, zodra men weet dat het een placebo is vervalt het effect.
Klopt, juist als kritiek naar andere religies toe.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2018, 16:58   #1443
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
' Maar ik wil geen andere religies belachelijk maken.'

Wat een dweil.

Het is net van groot belang om duidelijk te maken hoe absurd de claims, overtuigingen, regels, rituelen... van religies zijn.
Wat is het groot belang?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 00:41   #1444
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Klopt, juist als kritiek naar andere religies toe.
Dan is er overduidelijk sprake van een parodie. Ongetwijfeld heeft de rechter dat willen aanbrengen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 00:43   #1445
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In princiepe heb je gelijk.

Tot gelovigen zich opeens gaan moeien met de politiek en atheisten hun visie willen opdringen.

Zie abortus bvb.

Daarom ben ik een forse antitheist geworden.
Wat bereikt u door een "antitheist" te worden? Wilt u mij, als gelovige, mijn democratische rechten dan afnemen? Mijn recht om me ook politiek te engageren, ook als ik dat vanuit mijn geloof doe?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 08:13   #1446
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bereikt u door een "antitheist" te worden? Wilt u mij, als gelovige, mijn democratische rechten dan afnemen? Mijn recht om me ook politiek te engageren, ook als ik dat vanuit mijn geloof doe?
Dat laatste is nu net precies de reden waarom men in een democratische omgeving (eerder dan in een vrije omgeving) "verkeerd denkenden" niet mag tolereren. Het volstaat immers in een democratische omgeving dat die verkeerd denkenden aan een meerderheid geraken, en zij zullen, op puur democratische wijze, hun verkeerddenkendheid potentieel aan iedereen opdringen. Mochten fundamentele vrijheden gegarandeerd zijn, welke ook de gedachtengang van de meesten is, dan zou men andersdenkenden kunnen tolereren. Maar in een democratisch bestel is dat niet gegarandeerd: daar legt de meerderheid haar vrijheidsbegrenzingen arbitrair op aan anderen.

Als dusdanig kan men als "juist denkende" niet aanvaarden dat de olievlek van verkeerd-denkenden zich uitbreidt. In een democratische arena zou het idioot zijn om verkeerd-denkenden de middelen te geven van zich uit te breiden. Een democratie is geen vrije maatschappij. Vrijheid is door niks gegarandeerd in een democratie. Enkel indien een meerderheid achter die vrijheidsprincipes staat, is dat door die democratie toegelaten - maar als die vrijheid-minnende meerderheid zo dom is om vrijheid-dodende denkenden laten aan te groeien, dan graaft zij haar eigen graf, samen met de vrijheid van haar maatschappij.

Maw, gekke meningen zijn ongevaarlijk in een vrije maatschappij, OF in een dictatuur waar de dictator zelf niet aangetast is door de gekke ideeen. Maar in een democratie is verkeerd-denkendheid gevaarlijk en moet door de niet-zo-denkende meerderheid uitgeroeid worden voor het haar in gevaar brengt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 november 2018 om 08:13.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 08:14   #1447
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan is er overduidelijk sprake van een parodie. Ongetwijfeld heeft de rechter dat willen aanbrengen.
Maar een rechter heeft niet te oordelen over hoe men zijn religie wil beleven. Als het beleven van een religie erin bestaat om een parodie te zijn, dan is dat een essentieel onderdeel van zijn religieus besef.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 09:11   #1448
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat laatste is nu net precies de reden waarom men in een democratische omgeving (eerder dan in een vrije omgeving) "verkeerd denkenden" niet mag tolereren. Het volstaat immers in een democratische omgeving dat die verkeerd denkenden aan een meerderheid geraken, en zij zullen, op puur democratische wijze, hun verkeerddenkendheid potentieel aan iedereen opdringen. Mochten fundamentele vrijheden gegarandeerd zijn, welke ook de gedachtengang van de meesten is, dan zou men andersdenkenden kunnen tolereren. Maar in een democratisch bestel is dat niet gegarandeerd: daar legt de meerderheid haar vrijheidsbegrenzingen arbitrair op aan anderen.

Als dusdanig kan men als "juist denkende" niet aanvaarden dat de olievlek van verkeerd-denkenden zich uitbreidt. In een democratische arena zou het idioot zijn om verkeerd-denkenden de middelen te geven van zich uit te breiden. Een democratie is geen vrije maatschappij. Vrijheid is door niks gegarandeerd in een democratie. Enkel indien een meerderheid achter die vrijheidsprincipes staat, is dat door die democratie toegelaten - maar als die vrijheid-minnende meerderheid zo dom is om vrijheid-dodende denkenden laten aan te groeien, dan graaft zij haar eigen graf, samen met de vrijheid van haar maatschappij.

Maw, gekke meningen zijn ongevaarlijk in een vrije maatschappij, OF in een dictatuur waar de dictator zelf niet aangetast is door de gekke ideeen. Maar in een democratie is verkeerd-denkendheid gevaarlijk en moet door de niet-zo-denkende meerderheid uitgeroeid worden voor het haar in gevaar brengt.
Juist, maar de vrije maatschappij zoals je schetst is utopisch. Men zou eigenlijk moeten stellen dat we tienduizenden jaren geleden een vrij maatschappij hadden. Maar deze is langs het pad van oorlogen en dictaturen getransformeerd in een democratie (soms toch). Ik denk niet dat er een weg terug is.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 10:16   #1449
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan is er overduidelijk sprake van een parodie. Ongetwijfeld heeft de rechter dat willen aanbrengen.
Hebt u het vonnis? Waar schrijft de rechter 'parodie'?

U bent blijkbaar helderziend.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 10:22   #1450
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Juist, maar we moeten eerlijk zijn, de pastafari nemen hun religie zelf niet serieus wat bij de andere religies wel het geval is.
Is dat zo? Wie zegt dat? Als pastafari naar de RvS stappen om hun rechten te verdedigen, is dat dan niet een teken van 'het zeer serieus nemen'?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Religie is een beetje zoals een placebo, zodra men weet dat het een placebo is vervalt het effect.
Dit snap ik helemaal niet. Sinds wanneer is een godsdienst een medicijn?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 10:47   #1451
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar een rechter heeft niet te oordelen over hoe men zijn religie wil beleven. Als het beleven van een religie erin bestaat om een parodie te zijn, dan is dat een essentieel onderdeel van zijn religieus besef.
Het is niet eens dat.

Een statuten van een godsdienst worden niet beslist door een rechter. Dat komt omdat ze zelfs niet beslist worden door de mens. Het is enkel een opperwezen dat beslist wat er aanbeden wordt en hoe dat gebeurt.

In Christendom is het God die beslist heeft dat Jezus aanbeden moet worden. Geen enkele mens heeft dat beslist.

Bij de islam moet er 5 keer gebeden worden naar Mekka. Geen enkele mens heeft dat beslist.

Een religie is dus exclusief de uitvinding van een opperwezen.

Als er een rechter is die beslist wat echte godsdiensten zijn en wat niet, dan eigent hij de beslissingsmacht toe dat exclusief voor opperwezens zijn voorbehouden.

Eigenlijk had die rechter bij zijn uitspraak neergebliksemd moeten worden.

Raar dat dat niet gebeurd is.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 11:55   #1452
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht

In Christendom is het God die beslist heeft dat Jezus aanbeden moet worden. Geen enkele mens heeft dat beslist.
De mens van het christendom is dan ook slechts een slaaf van de dictator God.
God is daarin alles en de mens helemaal niets.

Ach, wat zielig toch.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 12:22   #1453
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

alle gelovigen zijn achterlijk
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 15:09   #1454
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
alle gelovigen zijn achterlijk
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 19:54   #1455
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De mens van het christendom is dan ook slechts een slaaf van de dictator God.
God is daarin alles en de mens helemaal niets.

Ach, wat zielig toch.

Zulke depri-praat en dat uit de mond van een nieuwe christus... Zo ga je nog 40 jaar nodig hebben hoor voor je je eerste volgeling in je verhaal van de 'microwezentjes' gaat vinden...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2018, 23:28   #1456
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.
ik heb altijd gelijk
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 08:51   #1457
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Is dat zo? Wie zegt dat? Als pastafari naar de RvS stappen om hun rechten te verdedigen, is dat dan niet een teken van 'het zeer serieus nemen'?
Als pastafari echt, echt zouden geloven in het cliegend spaghetti monster zouden ze het absurde van hun geloof niet inzien.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dit snap ik helemaal niet. Sinds wanneer is een godsdienst een medicijn?
Wel gaat het over het placebo effect, een placebo is ook geen medicijn, het is nep.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 08:51   #1458
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
ik heb altijd gelijk
Wauw, en heb je over alles een mening?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 08:54   #1459
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
alle gelovigen zijn achterlijk
De hoogste tijd voor mijn atoomtheorie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 10:30   #1460
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Als pastafari echt, echt zouden geloven in het cliegend spaghetti monster zouden ze het absurde van hun geloof niet inzien.
Maar waarom is het geloven in het opperwezen noodzakelijk om een aanhanger van een godsdienst te zijn?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht


Wel gaat het over het placebo effect, een placebo is ook geen medicijn, het is nep.
Maar niet voor degenen die het placebo medicijn nemen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be