Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Jürgen Verstrepen (Lijst Dedecker) - 5 tot 11 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jürgen Verstrepen (Lijst Dedecker) - 5 tot 11 februari Voormalig radiogeweld, presenteerde enkele talkshows op radio en televisie. Stapt in 2004 in de politiek en is verkozen als Vlaams volkvertegenwoordiger. Voorvechter van vrije meningsuiting en actief in de mediacommissie in het Vlaams Parlement. Op 17 april 2007 kondigde Verstrepen zijn overstap naar de Lijst Dedecker aan na een dispuut met VB-voorzitter Frank Vanhecke.

 
 
Discussietools
Oud 8 februari 2007, 20:10   #81
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Op een democratisch forum als het deze (alhoewel ) mag ik zeker mijn kritiek uiten op werkonwilligen vind ik persoonlijk.
dat bedoelde ik niet. idd moet dat hier kunnen in algemeen verwoordde termen. In t cafe heb ik echter geen verantwoording af te leggen aan werkenden, dat heb ik enkel tov rva controleur.
Citaat:
ik KAN niet eens gaan doppen als zelfstandige ! Als ik morgen zonder werk val (hetgeen evengoed mogelijk is) of mijn job niet meer kan uitoefenen krijg ik NIKS van vadertje staat... Gaat U dan met z'n allen mij een half jaar in leven houden ?
dit klopt niet meer. het was idd schandalig geregeld voor de zelfstandige. maar - en dat mag dan ook maar eens gezegd worden - dit was een goede verandering die de vld reeds gerealiseerd heeft.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 8 februari 2007 om 20:11.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 8 februari 2007, 20:19   #82
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Vroeger was ik die (Vivant)idee ook genegen, maar zulks is alleen maar realiseerbaar in combinatie met een verhoging van de belasting op consumptie. Iedereen een basisinkomen (hoeveel dan ?) geven is helemaal niet houdbaar, tenzij je elders waanzinnig veel inkomsten genereert.

Volgens een ooit geopperde idee (ik weet niet meer van wie hij precies kwam) zou je hierdoor de werkgevers kunnen ontlasten, nu werknemers exact hun zelfde loon zouden krijgen en de werkgever dan meer ruimte zou krijgen voor investering, prijsverlaging, etc... Op die manier zou de koopkracht uiteindelijk stijgen en zou het surplus aan (verhoogde) belasting op consumptie het ontstane gat kunnen dichten.

Probleem is echter dat de Belgische economie daarvoor te klein is en overigens een conflict zou ontstaan met de geldende Europese regelgeving (vrije concurrentie binnen de Europese markt bvb).

Zonder medewerking van Europa dus onhaalbaar en m.i. sowieso onbetaalbaar.
een basisinkomen kan je eigenlijk zien als het systematisch subsidieren ( ipv belasten ) van arbeid door de overheid. Het is echter geen expliciete maar een impliciete subsidie wat maakt dat europa het niet zou kunnen tegenhouden.

Als bouwvakkers hier een basisinkomen krijgen dan zullen ze terug kunnen concurreren met hun poolse collegas en dit zonder in de eindafrekening minder over te houden dan ze nu hebben

het enige dat andere landen hiertegen kunnen doen is ook een basisinkomen invoeren

het basisinkomen zal ook fungeren als impliciet minimumloon. ttz het zal een buffer zijn die de arbeider een minimale onderhandelingspositie garandeert. een expliciet minimumloon zal daardoor overbodig worden.
vakbonden ook

dankzij een minimaal gegarandeerde economische soevereiniteit kan de arbeider zelf zijn loon onderhandelen en naar believen al of niet samenwerkingen aangaan. dan pas zal het proletariaat werkelijk afgeschaft zijn !

wat de financiering betreft van het basisinkomen beweert roland duchatelet dat de staat momenteel gemiddeld per maand 7000 euro uitgeeft ( en dus ook ergens moet incasseren )

doordat het basisinkomen onvoorwaardelijk is kan er enorm bespaard worden op tal van diensten en controlemechanismen

door een minimum gegarandeerde bestaanszekerheid zal ook de criminaloteit dalen wat ook tot besparing leidt

een realistisch bedrag dat de basisbehoeften kan dekken lijkt me 800 euro momenteel
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 8 februari 2007 om 20:26.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 8 februari 2007, 20:29   #83
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

op grotere schaal gezien krijgen we scenarios waarbij bvb angola exploitatierechten op haar diamant verkoopt aan de hoogste bieder

en dat de opbrengst hiervan wordt verdeeld in de vorm van een basisinkomen voor alle angolezen

ze zullen oxfamwereldwinkel dan niet meer nodig hebben om hun belangen te behartigen

dat is pas nodig als we zoals nu toelaten dat die diamant die van iedereen is door een paar roofdieren gepikt wordt
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 8 februari 2007 om 20:30.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 8 februari 2007, 20:32   #84
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

1 de wereld is van iedereen
2. iedereen heeft abstract gezien recht op zijn aardeaandeel
3. iedereen heeft heel concreet; in cash op de rekening recht op zijn of haar maandelijk aardedivident

voila en dat is de oplossing van armoede, slavernij, werkloosheid maar ook van de global warming en veel andere shit
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 8 februari 2007 om 20:33.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 8 februari 2007, 23:36   #85
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
1 de wereld is van iedereen
2. iedereen heeft abstract gezien recht op zijn aardeaandeel
3. iedereen heeft heel concreet; in cash op de rekening recht op zijn of haar maandelijk aardedivident

voila en dat is de oplossing van armoede, slavernij, werkloosheid maar ook van de global warming en veel andere shit
dat gaat enkel als iedereen zijn aarddivident ontgint met eigen handen.
Tavek is offline  
Oud 9 februari 2007, 00:02   #86
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
dat gaat enkel als iedereen zijn aarddivident ontgint met eigen handen.
nee want louter ontginnen betekent iets nemen van datgene wat van iedereen is en dus ook schaarste veroorzaken en veroorzaakt dus een schuld aan iedereen. Een schuld die echter in cash gelenigd kan worden.

ook al verricht ik geen klop in mijn leven, mijn 1 / 7 000 000 000 deel van alle ruwe diamant in de wereld bvb is er natuurrechtelijk gezien niet minder mijn eigendom door

door mijn deel niet te exploiteren gun ik anderen de gelegenheid meer dan hun eigen deel te nemen - en louter daarvoor heb ik van hen iets te goed
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 9 februari 2007 om 00:07.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 9 februari 2007, 09:59   #87
Diplomatius
Minister
 
Diplomatius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 3.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
nee want louter ontginnen betekent iets nemen van datgene wat van iedereen is en dus ook schaarste veroorzaken en veroorzaakt dus een schuld aan iedereen. Een schuld die echter in cash gelenigd kan worden.

ook al verricht ik geen klop in mijn leven, mijn 1 / 7 000 000 000 deel van alle ruwe diamant in de wereld bvb is er natuurrechtelijk gezien niet minder mijn eigendom door

door mijn deel niet te exploiteren gun ik anderen de gelegenheid meer dan hun eigen deel te nemen - en louter daarvoor heb ik van hen iets te goed
Ik vind het een mooi verhaal, filosofisch interessant, maar u begrijpt toch wel dat zoiets gewoon onhaalbaar is hoop ik. Alleen al de menselijke aard laat zoiets niet toe. Mensen zijn nu eenmaal bezitterig van aard (dieren overigens ook)... Uw ideeën zijn alleen werkbaar in de hemel vrees ik...
Diplomatius is offline  
Oud 10 februari 2007, 19:53   #88
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen Bekijk bericht
Tja. Geen probleem met die stelling. Ben trouwens voorstander van het 'workfirst' principe als aanvulling op je vraag.

Klik hier op de link voor de volledige uitleg

http://jurgenverstrepen.typepad.com/...erken_gee.html

Beperken van werkloosheidsuitkeringen ben ik dus NIET tegen..
Het workfirstsysteem leunt in feite zeer dicht aan bij een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem, en dat kan ik alleen maar toejuichen.
Cynicus is offline  
Oud 10 februari 2007, 23:31   #89
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Ik vind het een mooi verhaal, filosofisch interessant, maar u begrijpt toch wel dat zoiets gewoon onhaalbaar is hoop ik. Alleen al de menselijke aard laat zoiets niet toe. Mensen zijn nu eenmaal bezitterig van aard (dieren overigens ook)... Uw ideeën zijn alleen werkbaar in de hemel vrees ik...
Zelfs in de hemel werkt zijn systeem niet.
Natuurlijke hulpbronnen hebben niet de minste waarde, dat krijgen ze pas door het werk van degene die ze ontginnen en bewerken.
Trouwens zijn ze niet het eigendom van de huidige bevolking maar ook van de toekomstige.
Deze kunnen slechts schadeloos gesteld worden door het opbouwen van productiemiddelen (kapitaal en kennis) waardoor ze in staat zijn met minder natuurlijke hulpbronnen te kunnen overleven.
Bobke is offline  
Oud 11 februari 2007, 23:58   #90
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen Bekijk bericht
iedereen heeft recht op een menswaardig leven maar je moet er ook zelf iets voor doen. We hebben minder en minder werkenden om de niet werkenden te 'onderhouden'.
iedereen die normaal functioneert zou best zijn/haar steentje bijdragen. Mensen die niet willen werken maar profiteren van zij die elke dag afdragen moeten een streng signaal krijgen. Trouwens, is het logisch dat jongeren recht van de school in de werkloosheidsuitkering of ocmw (verzorgingsstaat) terecht komen zonder ooit 1 bijdrage aan de samenleving geleverd te hebben?
Je zet ze niet zonder centen hé... je vraagt een wederdienst.

Werkloosheidsuitkeringen beperken op voorwaarde dat je de uitkering in het begin aanpast ana het laatste loon maw hoog genoeg
Fantastisch plan!
Het komt er dus op neer dat men (u?) plots werk heeft voor alle schoolverlaters, of dat er voldoende opleidingscentra zijn om (nadat ze juist een opleiding volgden???) ze van koers te laten veranderen.
Vraagje: wie gaat dat betalen?
ericferemans is offline  
Oud 12 februari 2007, 00:02   #91
Daphne
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 6 februari 2006
Berichten: 702
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Mensen zijn nu eenmaal bezitterig van aard (dieren overigens ook)... Uw ideeën zijn alleen werkbaar in de hemel vrees ik...
Er is maar één dier dat nadat het voldaan is en zich wentelt in overdaad nòg het kleine deel van een ander wil afpakken, en dat is de mens.
__________________
Koop nooit nog de merken die reclamespots maken met negers of makakken.
Daphne is offline  
Oud 12 februari 2007, 00:54   #92
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Je krijgt geen uitkering als je stopt met school...

Tenzij je bij de Ocmw aanklopt. ( en dan nog.)
__________________
"Watch out! Pink deathclaw, three o'clock!" A junkie in New Reno. http://nukedfuture.ytmnd.com/
pinbag is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be