Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 augustus 2009, 18:37   #381
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Definieer eens die Vlaamse nationaliteit.
Deze vraag werd op dit forum reeds ontelbare malen gesteld, meestal met niet al te zuivere bedoelingen. Men verwacht dat je die vraag niet kunt beantwoorden, omdat de Vlaamse nationaliteit op dit ogenblik nog niet bestaat, maar dit komt wel en misschien eerder dan je het in je zwaarste nachtmerries kunt voorstellen.

- Vlaming wordt je door geboorte en afstamming. Ik ben geboren in Oost-Vlaanderen uit Vlaamse ouders -

- je kan ook Vlaming worden door vestiging. Iedere buitenlander die hier legaal verblijft, zich aanpast aan onze regels, de taal spreekt of ze aanleert, kortom zich integreert in de Vlaamse Gemeenschap kan zich Vlaming noemen.
Wat niet betekent dat hij of zij de eigen identiteit moet prijsgeven, in de gesloten omgeving van de huiskring is de taal en eigen cultuurbeleving volkomen vrij om nog niet te spreken van de vrijheid van vereniging enz...
Maar de contacten met de lokale overheid en liefst ook deze met de Vlaamse
horeca en aanverwanten dienen in het Nederlands te gebeuren. In mijn gemeente van ruim 23.000 inwoners wonen mensen van 60 verschillende nationaliteiten en toch zijn er geen noemenswaardige moeilijkheden op dit vlak. Rand-toestanden bestaan er bij ons niet en we zouden ze ook niet tolereren -

- klein detail nog : op mijn idenditeitskaart staat "belg". Voor de tijd dat het nog duurt. Niet lang meer hoop ik.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 19:10   #382
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Deze vraag werd op dit forum reeds ontelbare malen gesteld, meestal met niet al te zuivere bedoelingen. Men verwacht dat je die vraag niet kunt beantwoorden, omdat de Vlaamse nationaliteit op dit ogenblik nog niet bestaat, maar dit komt wel en misschien eerder dan je het in je zwaarste nachtmerries kunt voorstellen.

- Vlaming wordt je door geboorte en afstamming. Ik ben geboren in Oost-Vlaanderen uit Vlaamse ouders -

- je kan ook Vlaming worden door vestiging. Iedere buitenlander die hier legaal verblijft, zich aanpast aan onze regels, de taal spreekt of ze aanleert, kortom zich integreert in de Vlaamse Gemeenschap kan zich Vlaming noemen.
Wat niet betekent dat hij of zij de eigen identiteit moet prijsgeven, in de gesloten omgeving van de huiskring is de taal en eigen cultuurbeleving volkomen vrij om nog niet te spreken van de vrijheid van vereniging enz...
Maar de contacten met de lokale overheid en liefst ook deze met de Vlaamse
horeca en aanverwanten dienen in het Nederlands te gebeuren. In mijn gemeente van ruim 23.000 inwoners wonen mensen van 60 verschillende nationaliteiten en toch zijn er geen noemenswaardige moeilijkheden op dit vlak. Rand-toestanden bestaan er bij ons niet en we zouden ze ook niet tolereren -

- klein detail nog : op mijn idenditeitskaart staat "belg". Voor de tijd dat het nog duurt. Niet lang meer hoop ik.
Op mijn identiteitskaart staat ook Belg. En ik ben er zeker van dat het nog lang gaat duren.

Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2009 om 19:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 19:22   #383
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Op mijn identiteitskaart staat ook Belg. En ik ben er zeker van dat het nog lang gaat duren.
Identiteit en nationaliteit zijn niet noodzakelijk hetzelfde. Ze hadden die dingen dan ook beter 'nationaliteitskaart' genoemd. Want dat is wat er op vermeld staat: iemands nationaliteit, niet zijn identiteit.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 19:24   #384
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Identiteit en nationaliteit zijn niet noodzakelijk hetzelfde. Ze hadden die dingen dan ook beter 'nationaliteitskaart' genoemd. Want dat is wat er op vermeld staat: iemands nationaliteit, niet zijn identiteit.
Ja, daar zit wel wat in.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 20:40   #385
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.552
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Deze vraag werd op dit forum reeds ontelbare malen gesteld, meestal met niet al te zuivere bedoelingen. Men verwacht dat je die vraag niet kunt beantwoorden, omdat de Vlaamse nationaliteit op dit ogenblik nog niet bestaat, maar dit komt wel en misschien eerder dan je het in je zwaarste nachtmerries kunt voorstellen.

- Vlaming wordt je door geboorte en afstamming. Ik ben geboren in Oost-Vlaanderen uit Vlaamse ouders -

- je kan ook Vlaming worden door vestiging. Iedere buitenlander die hier legaal verblijft, zich aanpast aan onze regels, de taal spreekt of ze aanleert, kortom zich integreert in de Vlaamse Gemeenschap kan zich Vlaming noemen.
Wat niet betekent dat hij of zij de eigen identiteit moet prijsgeven, in de gesloten omgeving van de huiskring is de taal en eigen cultuurbeleving volkomen vrij om nog niet te spreken van de vrijheid van vereniging enz...
Maar de contacten met de lokale overheid en liefst ook deze met de Vlaamse
horeca en aanverwanten dienen in het Nederlands te gebeuren. In mijn gemeente van ruim 23.000 inwoners wonen mensen van 60 verschillende nationaliteiten en toch zijn er geen noemenswaardige moeilijkheden op dit vlak. Rand-toestanden bestaan er bij ons niet en we zouden ze ook niet tolereren -

Al die dingen (geboorte, vestiging) zijn ook toepasbaar op België. Ik zie niet in waarom ik me niet Brabander en Belg zou kunnen voelen en toch deel kunnen zijn aan de Nederlandstalige - of Vlaamse - cultuurgemeenschap in mijn land.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 22 augustus 2009 om 20:40.
BWarrior is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 21:02   #386
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en niemand vraagt dat.
zelfs na 400 jaar is limburg nog altijd niet geverhollandst.
Maar het ligt wel onder vuur. Daarin heeft System beetje gelijk
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 21:09   #387
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Voor de Limburgers maak ik inderdaad een uitzondering. Dat heb ik altijd gedaan. Maar onze Limburgse broeders moeten zich hard weren tegen de 'verhollandisering'.
System lees da charter eens goe door. En google weer eens naar taal limburgs.
Daar staat da in Oost Limburg de taal als officiele streektaal is erkend. Da moet in West Limburg ook gebeuren.
Wel tegen die verhollandsing of de afbraak van dialect staan we aan zelfde kant
Ik als import niet-originele Limburger.(verlimburgste Gentenaar)
Snapt ge nu nog niet da ik een voorliefde voor Limburg heb? Al 38jaar lang.

http://nieuwsblad.typepad.com/hassel...-limburgs.html
http://taal.phileon.nl/limburgs.php
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!

Laatst gewijzigd door stropke : 22 augustus 2009 om 21:31.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be