Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 december 2007, 19:50   #181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik hecht volstrekt geen emotionele waarde aan België of Vlaanderen, het is gewoon naar mijn bescheiden mening in ons belang dat België behouden blijft, maar dat is gewoon mijn mening. In mijn ogen zijn staten, deelstaten, naties en volkeren niet meer of niet minder dan constructies.
U bent dus een belgicist.

Belgicisme hoeft niet noodzakelijk uit emotionele motieven, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 19:51   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fijn dat ... alsnog beseffen dat er blijkbaar geen intellectuele of andere capaciteiten nodig zijn. Slechts geboren worden in een bepaalde wieg is het criterium.
En nu even over de inhoud, als het kan?

Wat zijn dan wel de criterium om de troon te bestijgen? Leuk kunnen lachen naar het vrouwelijk geslacht? Een scharnierende familienaam?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 19:55   #183
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bent dus een belgicist.

Belgicisme hoeft niet noodzakelijk uit emotionele motieven, hoor.
Het is niet omdat ik niet voor Vlaamse onafhankelijkheid ben dat ik een belgicist ben.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 19:56   #184
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, u bent een belgicist.

In uw redenering zou een voorstander van de monarchie geen monarchist zijn en een tegenstander is volgens u dan weer geen republikein...
Luister, ik zeg dit maar één keer: het belgicisme is de beweging die streeft naar het unitarisme of het terugdraaien van het federalisme. Ik wil geen van beide en ben zelfs het confederalisme genegen.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 20:02   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Het is niet omdat ik niet voor Vlaamse onafhankelijkheid ben dat ik een belgicist ben.
U bent voor het behoud van België. En dat is een typisch kenmerk van het belgicisme. Of u dat nu leuk vindt of niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 20:04   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Luister, ik zeg dit maar één keer: het belgicisme is de beweging die streeft naar het unitarisme of het terugdraaien van het federalisme. Ik wil geen van beide en ben zelfs het confederalisme genegen.
Fout. U heeft dat al eens beweerd en toen heb ik u uitgelegd dat u fout zat. Daarop heeft u nooit op in gegaan.

Daarom herhaal ik even. Een beweging als Bplus is een belgicistische beweging (en komt als dusdanig ook naar voren). Alleen is deze belgicistische beweging geen voorstander van enige vorm van unitarisme en wil ook niet het bestaand federalisme terugschroeven. Bplus is een belgicistische beweging die voorstander is van een goed uitgewerkt federaal België.

Er bestaan een keur aan meningen onder de belgicisten. Hun gemeenschappelijk kenmerk is evenwel dat ze België, onder welke vorm dan ook, willen behouden. U ook. U bent dus een belgicist.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 20:06   #187
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fout. U heeft dat al eens beweerd en toen heb ik u uitgelegd dat u fout zat. Daarop heeft u nooit op in gegaan.

Daarom herhaal ik even. Een beweging als Bplus is een belgicistische beweging (en komt als dusdanig ook naar voren). Alleen is deze belgicistische beweging geen voorstander van enige vorm van unitarisme en wil ook niet het bestaand federalisme terugschroeven. Bplus is een belgicistische beweging die voorstander is van een goed uitgewerkt federaal België.

Er bestaan een keur aan meningen onder de belgicisten. Hun gemeenschappelijk kenmerk is evenwel dat ze België, onder welke vorm dan ook, willen behouden. U ook. U bent dus een belgicist.
De verkrachting der termen gaat verder...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bent voor het behoud van België. En dat is een typisch kenmerk van het belgicisme. Of u dat nu leuk vindt of niet.
Ik ben niet voor het behoud van België tegen elke prijs. Als België geen nut meer zou hebben, zou ik er geen traan om laten als het ontbonden zou worden. Is dat volgens u ook een kenmerk van het belgicisme?
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 22 december 2007 om 20:07.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 20:14   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
De verkrachting der termen gaat verder...
Ja? In welk woordenboek staat belgicisme dan alsdusdanig omschreven?

En gaat u Bplus eens uitleggen dat ze geen belgicisten zijn? Dat wordt lachen geblazen!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 20:15   #189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik ben niet voor het behoud van België tegen elke prijs. Als België geen nut meer zou hebben, zou ik er geen traan om laten als het ontbonden zou worden. Is dat volgens u ook een kenmerk van het belgicisme?
Geen idee. Interessante vraag om voor te leggen aan nog enkele andere belgicisten op dit forum.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 20:17   #190
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Als België geen nut meer zou hebben,
Welk nut heeft België volgens jou nu nog wel, dat het in de toekomst wellicht niet meer heeft en dan reden voor ontbinding zou kunnen zijn?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 20:20   #191
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Luister, ik zeg dit maar één keer: het belgicisme is de beweging die streeft naar het unitarisme of het terugdraaien van het federalisme.
En even dit gebruiken voor een vraag: een voorstander van een federaal België is volgens u dus geen belgicist?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 10:59   #192
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bk232214 Bekijk bericht
Liever een president maar wel een goedkope , dat wil zeggen niet overdrijven met het loon .Moet gekozen worden met geen politieke achtergrond maar een persoon met ervaring als in een groot bedrijf met rond zich economen die vlaanderen besturen en die kunnen omgaan met onze belastinggelden
met andere woorden, een stroman van het grootkapitaal.
Ook presidenten kunnen ten prooi vallen aan de guillotine
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 11:03   #193
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En even dit gebruiken voor een vraag: een voorstander van een federaal België is volgens u dus geen belgicist?
het komt nogal veel voor tegenwoordig dat men Vlaamse separatisten verwijt 'nationalisten' te zijn, maar met de trikoloor staan zwaaien getuigt dan weer van 'open, verdraagzaam, kosmopolitisch denken'

Wie het behoud van de staat België bepleit, is per definitie belgicist, dat is toch wel duidelijk.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 12:15   #194
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wie het behoud van de staat België bepleit, is per definitie belgicist, dat is toch wel duidelijk.
Juist ja, en wie voor meer Vlaamse autonomie is is per definitie Vlaams-nationalist zeker?
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 13:11   #195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Drie onbeantwoorde vragen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En even dit gebruiken voor een vraag: een voorstander van een federaal België is volgens u dus geen belgicist?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Welk nut heeft België volgens jou nu nog wel, dat het in de toekomst wellicht niet meer heeft en dan reden voor ontbinding zou kunnen zijn?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ja? In welk woordenboek staat belgicisme dan alsdusdanig omschreven?

En gaat u Bplus eens uitleggen dat ze geen belgicisten zijn? Dat wordt lachen geblazen!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 13:17   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
De verkrachting der termen gaat verder...
Niet alleen Bplus staat als belgicistische vereniging het voortbestaan van de federale staat voor, ook bij denktanks als de voormalige Coudenberggroep was dat het geval. Niemand kan ontkennen dat de Coudenberggroep een belgicistische vereniging was en zo profileerden de leden zich ook. Dat ontkennen kan moeilijk, alleen al als men enkele namen van de leden bekijkt: Van Ypersele de Strihou, Van Istendael, Van der Straten Wallet... Alleen mensen met uitgesproken belgicistische standpunten. Nochtans was de Coudenberggroep niet voor de afschaffing van het federalisme en een terugkeer naar het unitarisme, waarmee u nochtans het belgicisme wil verengen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 13:19   #197
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Ja? In welk woordenboek staat belgicisme dan alsdusdanig omschreven?
Van Dale

Belgicisme: 2 het streven naar het behoud van de Belgische eenheidsstaat

Eenheidsstaat: 1 staat waar de wetgevende en uitvoerende macht uitsluitend bij de centrale overheid berusten <=> bondsstaat
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 13:22   #198
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Een president is al niet veel beter dan een koning. Geef mij maar een paar consuls.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 13:29   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Van Dale

Belgicisme: 2 het streven naar het behoud van de Belgische eenheidsstaat

Eenheidsstaat: 1 staat waar de wetgevende en uitvoerende macht uitsluitend bij de centrale overheid berusten <=> bondsstaat
Wel Bplus streeft naar het bestaan van een Belgische eenheidsstaat, d.i. een unionistisch-federalistische staat (zoek eens het woord "unionistisch" op).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 13:34   #200
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel Bplus streeft naar het bestaan van een Belgische eenheidsstaat, d.i. een unionistisch-federalistische staat (zoek eens het woord "unionistisch" op).
Geef toch gewoon toe dat je termen verkracht als het in je kraam past.

Niet voor Vlaamse onafhankelijkheid =/= belgicisme, aanvaard dat gewoon.

Ik weet wel dat veel Vlaams-nationalisten graag met de term "belgicisme" zwaaien in de hoop dat dat inhoudelijke argumenten overbodig maakt, maar dat doet het hoegenaamd niet. Het maakt alleen hun eigen gebrek aan inhoudelijke argumentatie pijnlijk duidelijk.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be