Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Hermes Sanctorum (Groen!) (20 tem 26 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Hermes Sanctorum (Groen!) (20 tem 26 april) bioingenieur, lid nationaal partijbestuur en lijsttrekker Vlaams-Brabant

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 april 2009, 11:04   #21
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Maar verder acht ik ouders, die in de meeste gevallen niet eens een besef hebben van zaken als kinderpsychologie, zwaar onbekwaam om kinderen op te voeden.
Ja, laat het maar over aan de "pedagogen", dan komt alles goed

De Mens, door De Staat.

1. De Staat beslist welke vrouwen verplicht worden om eicellen af te staan (Staatsselectie nr. B-75) en welke mannen (Staatsselectie nr. B-78) verplicht sperma moeten doneren. Deze vrouwen en mannen worden in specifieke bewoningscollectivismen door De Staat begeleid teneinde zo weinig mogelijk in contact te komen met subversieve stoffen en ideeëngoed.

2. Na bevruchting van een gedoneerde eicel, wordt een Draagvrouw(Staatsselectie nr. A-3054) aangeduid die de eicel volgt tot geboorte (natuurlijk verplicht door keizersnede, om psychosomatische trauma's optredend tijdens de geboorte preventief te vermijden) van het nieuwe specimen (Staatsselectie nr. A-10594bis).

3. DNA-screening van het nieuwe specimen garandeert een correcte opdeling in opvoedingniveau (Bijzondere Wet 258v32 quater): Donor, Drager, Werker, Denker, Opvoeder, Kampoverste, Ziener, of BC (Buiten Categorie). BC exemplaren zullen worden gebruikt als alternatieve energiebron. De andere niveaus worden naar hun respectieve opvoedingskamp gestuurd om gevormd te worden tot Ideale Bewoner van de Ideale Maatschappij (IBIM).

Enz.

Zoiets, dus?
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 11:11   #22
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Ja, laat het maar over aan de "pedagogen", dan komt alles goed

De Mens, door De Staat.

1. De Staat beslist welke vrouwen verplicht worden om eicellen af te staan (Staatsselectie nr. B-75) en welke mannen (Staatsselectie nr. B-78) verplicht sperma moeten doneren. Deze vrouwen en mannen worden in specifieke bewoningscollectivismen door De Staat begeleid teneinde zo weinig mogelijk in contact te komen met subversieve stoffen en ideeëngoed.

2. Na bevruchting van een gedoneerde eicel, wordt een Draagvrouw(Staatsselectie nr. A-3054) aangeduid die de eicel volgt tot geboorte (natuurlijk verplicht door keizersnede, om psychosomatische trauma's optredend tijdens de geboorte preventief te vermijden) van het nieuwe specimen (Staatsselectie nr. A-10594bis).

3. DNA-screening van het nieuwe specimen garandeert een correcte opdeling in opvoedingniveau (Bijzondere Wet 258v32 quater): Donor, Drager, Werker, Denker, Opvoeder, Kampoverste, Ziener, of BC (Buiten Categorie). BC exemplaren zullen worden gebruikt als alternatieve energiebron. De andere niveaus worden naar hun respectieve opvoedingskamp gestuurd om gevormd te worden tot Ideale Bewoner van de Ideale Maatschappij (IBIM).

Enz.

Zoiets, dus?
Die BC, worden ze omgevormd tot biomassa of leven ze mechanische arbeid?
Of hangt het af van geval tot geval?

Verder heeft dat iets weg van mijn ideale maatschappij, ja.

Maar zoals ik reeds zei: niet met de regering van vandaag.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 16:30   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Het voorstel van Vogels is niet de kinderen van 8 tot 17 uur op de schoolbanken houden, mar overschakelen naar het Amerikaanse systeem, waar kinderen in de voormiddag de verplichte vakken krijgen en na de middag de keuze vakken.

Even ter inlichting voor hen die beweren dat het huidige basis en secundaire onderwijs op 3 en 2 jaar kan afgewerkt worden, vandaag krijgen de kinderen in het basisonderwijs wel geteld 33 dagen van 8 uur les en in het secundaire 62 dagen van 8 uur.
Gans de rest van de tijd word gebruikt voor uitstapjes, opendeurdagen, studiedagen voor examens, toneeltjes, sponsortochten, wisselen van leerkracht voor het volgende vak, enz...
De huidige leerlingen zijn echter nog een pak slimmer dan ik in mijn tijd en zullen zich dus nog sneller vervelen en zijn vaak gedemotiveerd om na school hun lessen en huiswerk nog te doen, gewoon omdat ze heel goed weten dat zij dit makkelijk binnen de schooluren hadden kunnen doen, als men tenminste bezig was met lesgeven en niet met uitstapjes, sportdagen, toneeltjes, opendeurdagen enz... voor te bereiden tijdens de lessen.

Erzijn trouwens kinderen in het thuisonderwijs, die op hun 12de het examen van secudair onderwijs afleggen en met glans slagen, dit terwijl die kinderen vaak slechts een paar uur per dag bezig zijn met leren en verder enkel spelen of uitstapjes doen naar musea.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 16:34   #24
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Oproep aan Mieke Vogels:

PM me!
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 16:36   #25
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Erzijn trouwens kinderen in het thuisonderwijs, die op hun 12de het examen van secudair onderwijs afleggen en met glans slagen, dit terwijl die kinderen vaak slechts een paar uur per dag bezig zijn met leren en verder enkel spelen of uitstapjes doen naar musea.
Zoals ik al zei: middelbaar kan in 2 jaar.

Maar helaar willen de heren politici alles nivelleren, waardoor diegenen die het in 2 jaar kunnen 6 jaar of langer gaan moeten zitten.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 17:13   #26
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Neen. Niet simpel. Moeilijk.

Ik kan mij niet concentreren in een klaslocaal. Helemaal niet. Als er mensen rond mij zitten te hijgen en te zuchten en te praten, krijg ik geen enkele oefening opgelost.
Daarmee dat ik nu thuis zit te leren ipv. naar de les te gaan.

In't middelbaar deed ik in de les niks omdat ik het niet kon.
Bij mij net hetzelfde. Op het middelbaar in het klaslokaal was ik er ook zelden bij met m'n gedachten als ze mij iets vroegen of als ik moest meedoen aan een oefening. Later op de unief ben ik misschien 6 keer per jaar naar de les geweest (tenzij het verplicht was) en dat ging stukken beter voor mij.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 17:20   #27
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Bij mij net hetzelfde. Op het middelbaar in het klaslokaal was ik er ook zelden bij met m'n gedachten als ze mij iets vroegen of als ik moest meedoen aan een oefening. Later op de unief ben ik misschien 6 keer per jaar naar de les geweest (tenzij het verplicht was) en dat ging stukken beter voor mij.
Nooit middenjury overwogen?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 17:23   #28
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Nooit middenjury overwogen?
Erm nee, eigenlijk niet. Ik dacht dat meer was voor mensen die al eens een jaar gedubbeld hadden op het einde en zo de lessen konden omzeilen. Ik heb m'n middelbare 'carrière' (of wat daar ook voor door mag gaan) zo snel mogelijk afgewerkt via de gewone manier.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 17:25   #29
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Erm nee, eigenlijk niet. Ik dacht dat meer was voor mensen die al eens een jaar gedubbeld hadden op het einde en zo de lessen konden omzeilen. Ik heb m'n middelbare 'carrière' (of wat daar ook voor door mag gaan) zo snel mogelijk afgewerkt via de gewone manier.
Denk je dat het ASO nog in twee delen opgesplitst zou mogen worden?

Ik zie daar heil in. Eentje die voorbereidend is op academische richtingen, en eentje op hogeschoolrichtingen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 06:04   #30
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Denk je dat het ASO nog in twee delen opgesplitst zou mogen worden?

Ik zie daar heil in. Eentje die voorbereidend is op academische richtingen, en eentje op hogeschoolrichtingen.
Men moet het aso nog de tso richtingen niet nog meer opsplitsen, maar beter organiseren. De kinderen moeten nu als veel te vroeg een keuze maken van wat ze later hun hele verdere leven zullen doen om de kost te verdienen.
En vele maken foute keuzes gewoon omdat ze te jong zijn en totaal, niet weten welke beroepen en studiemogelijkheden er allemaal zijn.

Om jullie hierin een voorbeeld te geven, mijn jongste zoon moet de keuze dit jaar maken, hij wil iets met mechanica doen, maar tegelijk zijn fantasie kunnen gebruiken en daarnaast nog leiding geven en bouwwerken tekenen en met dieren werken en reizen en muziek maken en toneel spelen enz,
Zijn eisen voor zijn laat beroep liggen ver uit elkaar, daarnaast heeft het een getest IQ van 130, maar kan hij niet stil zitten en heeft hij een hekel vakken zoals goddienst. En wil hij de helft van de tijd met zijn handen bezig zijn en de ander helft met zijn hersenen.

Met het huidige Belgische schoolsysteem ben ik verplicht om zijn verdere kansen in zijn latere beroepsleven te beperken of om hem in een studierichting te sturen waarvoor hij geen interessen heeft.
Of ik moet de derde mogelijkheid gebruiken en hem als 12 jarige zeer zwaar belasten, door hem twee studierichtingen tegelijk te laten doorlopen.

Iets waar mijn oudste zoon meebezig is, gewoon omdat het Belgische onderwijssysteem niet deugd en de kinderen te vroeg onvoldoende voorbereid verplicht keuzes te maken en de studierichten te eng in vakjes heeft gegoten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 06:35   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het voorstel van Vogels is niet de kinderen van 8 tot 17 uur op de schoolbanken houden, mar overschakelen naar het Amerikaanse systeem, waar kinderen in de voormiddag de verplichte vakken krijgen en na de middag de keuze vakken.
Pure waanzin. We weten allemaal hoe "goed" het Amerikaans schoolsysteem werkt. Ik zie hier in Frankrijk ook hoe ongelooflijk slecht al dat amateur "gepedagoog" werkt, en wat een slechte invloed het heeft op een goed werkend schoolsysteem, in de mate dat 30 jaar "vernieuwing" hier het systeem zo goed als helemaal omzeep heeft geholpen. Ik weet niet in welke mate het onderwijs in Vlaanderen hetzelfde heeft ondergaan. (niet dat ik tegen echt wetenschappelijk onderzoek in de didactiek ben, in tegendeel, maar de omzetting naar praktijk gebeurt meestal door mensen die ergens de klok hebben horen luiden zonder te weten wat er echt gevonden werd in dat onderzoek en daar een karikaturaal besluit uit trekken, ik kan daar een hoop voorbeelden van geven).


Citaat:
Even ter inlichting voor hen die beweren dat het huidige basis en secundaire onderwijs op 3 en 2 jaar kan afgewerkt worden, vandaag krijgen de kinderen in het basisonderwijs wel geteld 33 dagen van 8 uur les en in het secundaire 62 dagen van 8 uur.
Gans de rest van de tijd word gebruikt voor uitstapjes, opendeurdagen, studiedagen voor examens, toneeltjes, sponsortochten, wisselen van leerkracht voor het volgende vak, enz...
Ik weet niet of je statistieken juist zijn, maar inderdaad is er een heel groot deel van de schooltijd "verprutst", vaak door het invoeren van heel wat goed bedoelde, en slecht uitgevoerde, maatregelen.

Citaat:
De huidige leerlingen zijn echter nog een pak slimmer dan ik in mijn tijd en zullen zich dus nog sneller vervelen en zijn vaak gedemotiveerd om na school hun lessen en huiswerk nog te doen, gewoon omdat ze heel goed weten dat zij dit makkelijk binnen de schooluren hadden kunnen doen, als men tenminste bezig was met lesgeven en niet met uitstapjes, sportdagen, toneeltjes, opendeurdagen enz... voor te bereiden tijdens de lessen.
Ik ben eerder bang dat de fundamentele problemen komen van een soort "egaliteitsprincipe" waar men de domoor van de klas nu plots in het centrum van alle aandacht moet plaatsen (zo ongeveer alle didactisch onderzoek gaat naar het oplossen van de moeilijkheden van de "slechte" leerling - heel weinig aandacht en nog minder maatregelen zijn in het voordeel van de "goeie" leerling waarvan men beschouwt dat die "wel zijn plan trekt"), en waar de pientere leerling niet aan zijn trekken komt, en eerder leert om intellectueel lui te worden dan om zijn capaciteit aan te scherpen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 16:23   #32
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Pure waanzin. We weten allemaal hoe "goed" het Amerikaans schoolsysteem werkt. Ik zie hier in Frankrijk ook hoe ongelooflijk slecht al dat amateur "gepedagoog" werkt, en wat een slechte invloed het heeft op een goed werkend schoolsysteem, in de mate dat 30 jaar "vernieuwing" hier het systeem zo goed als helemaal omzeep heeft geholpen. Ik weet niet in welke mate het onderwijs in Vlaanderen hetzelfde heeft ondergaan. (niet dat ik tegen echt wetenschappelijk onderzoek in de didactiek ben, in tegendeel, maar de omzetting naar praktijk gebeurt meestal door mensen die ergens de klok hebben horen luiden zonder te weten wat er echt gevonden werd in dat onderzoek en daar een karikaturaal besluit uit trekken, ik kan daar een hoop voorbeelden van geven).
Het Amerikaanse staatsonderwijs trekt inderdaad op niets, maar dat komt omdat de staat er geen geld in steekt, moesten de Amerikaanse staatsscholen het zelfde bedrag krijgen als de belgische scholen, zou het er heel anders uitzien.



Citaat:
Ik weet niet of je statistieken juist zijn, maar inderdaad is er een heel groot deel van de schooltijd "verprutst", vaak door het invoeren van heel wat goed bedoelde, en slecht uitgevoerde, maatregelen.
Helemaal juist zijn die inderdaad niet, het zijn de uren die mijn kinderen doorgeven dat ze bezig zijn met lessen en met onzinnige zaken.
Er kan dus wel een foutmarge op zitten.
Maar als je weet dat men in de CVO's een volledige secundaire opleiding afwerkt op 3 jaar tijd met 3 uur per avond op 4 avonden per week, zonder daarvoor extra huiswerk te moeten geven aan de leerlingen van de CVO's, weet je reeds voldoende over hoeveel tijd er word verspilt in de dagscholen.
Citaat:
Ik ben eerder bang dat de fundamentele problemen komen van een soort "egaliteitsprincipe" waar men de domoor van de klas nu plots in het centrum van alle aandacht moet plaatsen (zo ongeveer alle didactisch onderzoek gaat naar het oplossen van de moeilijkheden van de "slechte" leerling - heel weinig aandacht en nog minder maatregelen zijn in het voordeel van de "goeie" leerling waarvan men beschouwt dat die "wel zijn plan trekt"), en waar de pientere leerling niet aan zijn trekken komt, en eerder leert om intellectueel lui te worden dan om zijn capaciteit aan te scherpen.
Niet helemaal juist, de domoor word uit de aso en tso opleidingen verwijderd en in de bso en buso opleidingen geduwd, men werkt in de basis, aso en tso opleidingen naar de gemiddelde leerling van de vorige generatie.

De betere leerlingen vallen hierdoor inderdaad zeer vaak uit de boot.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 16:39   #33
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Men moet het aso nog de tso richtingen niet nog meer opsplitsen, maar beter organiseren. De kinderen moeten nu als veel te vroeg een keuze maken van wat ze later hun hele verdere leven zullen doen om de kost te verdienen.
En vele maken foute keuzes gewoon omdat ze te jong zijn en totaal, niet weten welke beroepen en studiemogelijkheden er allemaal zijn.

Om jullie hierin een voorbeeld te geven, mijn jongste zoon moet de keuze dit jaar maken, hij wil iets met mechanica doen, maar tegelijk zijn fantasie kunnen gebruiken en daarnaast nog leiding geven en bouwwerken tekenen en met dieren werken en reizen en muziek maken en toneel spelen enz,
Zijn eisen voor zijn laat beroep liggen ver uit elkaar, daarnaast heeft het een getest IQ van 130, maar kan hij niet stil zitten en heeft hij een hekel vakken zoals goddienst. En wil hij de helft van de tijd met zijn handen bezig zijn en de ander helft met zijn hersenen.

Met het huidige Belgische schoolsysteem ben ik verplicht om zijn verdere kansen in zijn latere beroepsleven te beperken of om hem in een studierichting te sturen waarvoor hij geen interessen heeft.
Of ik moet de derde mogelijkheid gebruiken en hem als 12 jarige zeer zwaar belasten, door hem twee studierichtingen tegelijk te laten doorlopen.

Iets waar mijn oudste zoon meebezig is, gewoon omdat het Belgische onderwijssysteem niet deugd en de kinderen te vroeg onvoldoende voorbereid verplicht keuzes te maken en de studierichten te eng in vakjes heeft gegoten.
TSO industriele wetenschappen. Kan hij veel mee.

Ja, daarin geef ik je gelijk: laten kiezen pas als men 15 ofzo is.
Maar daarna een grote opsplitsing.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 17:19   #34
Hermes Sanctorum
 
 
Geregistreerd: 20 april 2009
Berichten: 47
Standaard

Het idee gaat over een onthaaste schooldag, waarin kinderen meer vrije tijd krijgen, maar ook een brede kijk ontwikkelen. Zo wordt de school meer dan een ganse dag stilzitten in een klas en worden lessen afgewisseld met sport, cultuur en spel. Ook meer individuele begeleiding past in dit plaatje.
Ik ben zelf naar muziekschool, kunstschool en sportclub geweest, maar sommige kinderen worden nauwelijks gestimuleerd om een buitenschoolse activiteit te doen. Door in contact te komen met verschillende disciplines van cultuur en sport, kan een kind ook ontdekken wat hij of zij leuk vindt.
Hermes Sanctorum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 17:30   #35
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hermes Sanctorum Bekijk bericht
Het idee gaat over een onthaaste schooldag, waarin kinderen meer vrije tijd krijgen, maar ook een brede kijk ontwikkelen. Zo wordt de school meer dan een ganse dag stilzitten in een klas en worden lessen afgewisseld met sport, cultuur en spel. Ook meer individuele begeleiding past in dit plaatje.
Ik ben zelf naar muziekschool, kunstschool en sportclub geweest, maar sommige kinderen worden nauwelijks gestimuleerd om een buitenschoolse activiteit te doen. Door in contact te komen met verschillende disciplines van cultuur en sport, kan een kind ook ontdekken wat hij of zij leuk vindt.
En is er garantie dat dit op een toffe manier zal gebeuren?

Voor zo ver dat ik ervaring heb met het onderwijssysteem (ik heb goede vrienden die daar hebben gewerkt maar die zijn gaan vluchten) zal het niet zo goed zijn als het klinkt, maar zal het een flauw soepje worden van budgetair bereikbare, nivellerende brol die saai is voor de ene en onbegrijpbaar voor de andere.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 18:25   #36
cdekeule
Burgemeester
 
cdekeule's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hermes Sanctorum Bekijk bericht
Het idee gaat over een onthaaste schooldag, waarin kinderen meer vrije tijd krijgen, maar ook een brede kijk ontwikkelen. Zo wordt de school meer dan een ganse dag stilzitten in een klas en worden lessen afgewisseld met sport, cultuur en spel. Ook meer individuele begeleiding past in dit plaatje.
Ik ben zelf naar muziekschool, kunstschool en sportclub geweest, maar sommige kinderen worden nauwelijks gestimuleerd om een buitenschoolse activiteit te doen. Door in contact te komen met verschillende disciplines van cultuur en sport, kan een kind ook ontdekken wat hij of zij leuk vindt.
Hier dien ik dus af te haken, dit programma is een breekpunt voor mij. Het strookt absoluut niet met mijn ideeën omtrent opvoeding.

Een voorbeeld. In het boek van Mark Twain "The Adventures of Tom Sawyer" krijgt Tom Sawyer als straf een vervelende opdracht van zijn tante, namelijk het witwassen van een groot hek. Hij slaagt er echter in om deze taak door de andere jongens uit het dorp te laten uitvoeren door het als iets heel plezierigs voor te stellen. De auteur schrijft verder:

"Tom said to himself that it was not such a hollow world, after all. He had discovered a great law of human action, without knowing it -- namely, that in order to make a man or a boy covet a thing, it is only necessary to make the thing difficult to attain. If he had been a great and wise philosopher, like the writer of this book, he would now have comprehended that Work consists of whatever a body is obliged to do, and that Play consists of whatever a body is not obliged to do. And this would help him to understand why constructing artificial flowers or performing on a tread-mill is work, while rolling ten-pins or climbing Mont Blanc is only amusement. There are wealthy gentlemen in England who drive four-horse passenger-coaches twenty or thirty miles on a daily line, in the summer, because the privilege costs them considerable money; but if they were offered wages for the service, that would turn it into work and then they would resign." ("The adventures of Tom Sawyer", Mark Twain, vetgedrukt zelf aangebracht)

De buitenschoolse activiteiten m.a.w. zullen dus ook een verplichting worden voor de leerlingen en net zo gehaat worden als momenteel op zich interessante domeinen als wiskunde en geschiedenis daar waar er momenteel nog plezier aan beleefd wordt omwille van het vrijblijvend karakter ervan. Het aspect gehaast of onthaast doet dus niet ter zake, het is het aspect (externe) controle dat nefast is voor de motivatie van de kinderen om om het even wat dan ook te doen.
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 18:30   #37
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Hier dien ik dus af te haken, dit programma is een breekpunt voor mij. Het strookt absoluut niet met mijn ideeën omtrent opvoeding.

Een voorbeeld. In het boek van Mark Twain "The Adventures of Tom Sawyer" krijgt Tom Sawyer als straf een vervelende opdracht van zijn tante, namelijk het witwassen van een groot hek. Hij slaagt er echter in om deze taak door de andere jongens uit het dorp te laten uitvoeren door het als iets heel plezierigs voor te stellen. De auteur schrijft verder:

"Tom said to himself that it was not such a hollow world, after all. He had discovered a great law of human action, without knowing it -- namely, that in order to make a man or a boy covet a thing, it is only necessary to make the thing difficult to attain. If he had been a great and wise philosopher, like the writer of this book, he would now have comprehended that Work consists of whatever a body is obliged to do, and that Play consists of whatever a body is not obliged to do. And this would help him to understand why constructing artificial flowers or performing on a tread-mill is work, while rolling ten-pins or climbing Mont Blanc is only amusement. There are wealthy gentlemen in England who drive four-horse passenger-coaches twenty or thirty miles on a daily line, in the summer, because the privilege costs them considerable money; but if they were offered wages for the service, that would turn it into work and then they would resign." ("The adventures of Tom Sawyer", Mark Twain, vetgedrukt zelf aangebracht)

De buitenschoolse activiteiten m.a.w. zullen dus ook een verplichting worden voor de leerlingen en net zo gehaat worden als momenteel op zich interessante domeinen als wiskunde en geschiedenis daar waar er momenteel nog plezier aan beleefd wordt omwille van het vrijblijvend karakter ervan. Het aspect gehaast of onthaast doet dus niet ter zake, het is het aspect (externe) controle dat nefast is voor de motivatie van de kinderen om om het even wat dan ook te doen.
Nagel op de kop met een stoomdrukhamer.

Welke boeken worden zelden gelezen?
De boeken die zijn besproken in't middelbaar.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 05:56   #38
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Hier dien ik dus af te haken, dit programma is een breekpunt voor mij. Het strookt absoluut niet met mijn ideeën omtrent opvoeding.

Een voorbeeld. In het boek van Mark Twain "The Adventures of Tom Sawyer" krijgt Tom Sawyer als straf een vervelende opdracht van zijn tante, namelijk het witwassen van een groot hek. Hij slaagt er echter in om deze taak door de andere jongens uit het dorp te laten uitvoeren door het als iets heel plezierigs voor te stellen. De auteur schrijft verder:

"Tom said to himself that it was not such a hollow world, after all. He had discovered a great law of human action, without knowing it -- namely, that in order to make a man or a boy covet a thing, it is only necessary to make the thing difficult to attain. If he had been a great and wise philosopher, like the writer of this book, he would now have comprehended that Work consists of whatever a body is obliged to do, and that Play consists of whatever a body is not obliged to do. And this would help him to understand why constructing artificial flowers or performing on a tread-mill is work, while rolling ten-pins or climbing Mont Blanc is only amusement. There are wealthy gentlemen in England who drive four-horse passenger-coaches twenty or thirty miles on a daily line, in the summer, because the privilege costs them considerable money; but if they were offered wages for the service, that would turn it into work and then they would resign." ("The adventures of Tom Sawyer", Mark Twain, vetgedrukt zelf aangebracht)

De buitenschoolse activiteiten m.a.w. zullen dus ook een verplichting worden voor de leerlingen en net zo gehaat worden als momenteel op zich interessante domeinen als wiskunde en geschiedenis daar waar er momenteel nog plezier aan beleefd wordt omwille van het vrijblijvend karakter ervan. Het aspect gehaast of onthaast doet dus niet ter zake, het is het aspect (externe) controle dat nefast is voor de motivatie van de kinderen om om het even wat dan ook te doen.
Je zit hier wel even verkeert.
Het is niet omdat men leerlingen langer op school zou laten, dat de buitenschoolse activiteiten een verplichten worden.
Daarnaast is het zo dat vele kinderen geen naschoolse activiteiten doen, juist omdat ze niet op de dagschool gegeven worden en de ouders hen van op hun werk er niet heen kunnen brengen en zij bij de kinderopvang zitten, waar er niets gebeurd en die hen niet naar de naschoolse activiteiten kan brengen wegens de andere kinderen waar deze ook op moet letten.

Daarnaast moeten de ouders vaak ver rijden voor bepaalde activiteiten en is dat de hinderpaal om de kinderen ze te laten doen.


Maar ieder voorstel waarbij leerkrachten uit eender welk type onderwijs meer moeten werken word door hen afgeschoten, want de meeste zijn juist lesgever geworden omdat ze dan zoveel vakantie en zo weinig werkuren per arbeidsdag en per week hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 06:22   #39
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ja, daarin geef ik je gelijk: laten kiezen pas als men 15 ofzo is.
Maar daarna een grote opsplitsing.

Niet doen ! Dat is de katastrofe in Frankrijk, le "college unique". Mijn vrouw werkt daar. Welnu, ongeveer 1/3 van de leerlingen is gewoon ongeletterd: kan niet lezen. En dan bedoel ik niet "heeft moeite bij het lezen van Victor Hugo" he. Ik bedoel, kan geen normale zin lezen en begrijpen. Laat staan schrijven. Zelfs niet eens fonetisch. Ik heb kopieen gezien die totaal onontcijferbaar zijn (en niet door hanepoten).
En die zitten dan den onnozelaar uit te hangen tot ze 15 jaar zijn, terwijl er dus ook kinderen in diezelfde klas zitten die wel Victor Hugo kunnen lezen. Met zo een niveauverschil moet je dus de ene of de andere opofferen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 07:07   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hermes Sanctorum Bekijk bericht
Het idee gaat over een onthaaste schooldag, waarin kinderen meer vrije tijd krijgen, maar ook een brede kijk ontwikkelen. Zo wordt de school meer dan een ganse dag stilzitten in een klas en worden lessen afgewisseld met sport, cultuur en spel. Ook meer individuele begeleiding past in dit plaatje.
Het probleem is dat het al zo ongelooflijk traag vooruitgaat op school voor de "goeie leerling". We zijn hier dus weeral aan de "domoor" aan 't denken, die tussen twee trage lessen in, zich nog wat moet kunnen ontspannen.
Natuurlijk is het wel goed om de mogelijkheid te bieden aan ouders die niet met hun kinderen kunnen bezig zijn tussen 7 uur 's morgens en 18 uur 's avonds om hen eventueel de mogelijkheid te geven om de kinderen bij te houden, maar geef toe: de essentiele bestaansreden van de relatief lange schooldag is dat kinderen moeten bijgehouden worden terwijl de ouders werken. Maar om dat nu "standaard" te maken vind ik geen goed idee.

Er zou in tegendeel meer diversifiering moeten komen, waarbij iedereen een onderwijs met een tempo kan krijgen dat min of meer aangepast is aan die persoon.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be