Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juni 2012, 16:32   #941
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Dat zou dan toch in tegenspraak zijn met de Bijbel:

Paulus van Tarsus aan de Romeinen:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10

en ook:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10

... en ik kan nog wel schriftplaatsen duiden die gaan over het feit dat alle mensen zondaars zijn.

Dus ook Maria.

Paulus.
Verbazingwekkend: een agnost met zo veel bijbelkennis.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2012, 16:38   #942
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Verbazingwekkend: een agnost met zo veel bijbelkennis.
Bedankt voor het compliment.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2012, 00:50   #943
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Bedankt voor het compliment.
'n Vers citeren is één zaak, de achterliggende interpretatie is nog een andere zaak. Traditioneel interpreteert de Kerk deze "allen" in relatie tot het geheel van de Schrift. Jezus heeft niet gezondigd en droeg ook de oerzonde niet met Zich mee. Hij was de nieuwe Adam, net zoals Maria de nieuwe Eva is. Daartoe is er de bijzondere woordkeuze van Lukas die Maria omschrijft als "vol van genade", wat slechts een benaderende vertaling is van het Griekse woord dat op volmaaktheid wijst.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2012, 16:34   #944
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
'n Vers citeren is één zaak, de achterliggende interpretatie is nog een andere zaak. Traditioneel interpreteert de Kerk deze "allen" in relatie tot het geheel van de Schrift. Jezus heeft niet gezondigd en droeg ook de oerzonde niet met Zich mee. Hij was de nieuwe Adam, net zoals Maria de nieuwe Eva is. Daartoe is er de bijzondere woordkeuze van Lukas die Maria omschrijft als "vol van genade", wat slechts een benaderende vertaling is van het Griekse woord dat op volmaaktheid wijst.
Beste Jan,...

... zoals ik eerder al zei en deed, gaat het niet om één vers, maar over verschillende verzen. U kunt wel zeggen dat ik ze niet goed interpreteer, maar er is geen enkele reden, om te twijfelen aan het woordje 'allen'. Er staat zelfs bij: 'zelfs niet één'.

Betreft Maria die 'vol van genade' zou zijn,... dat is niet zo. Er staat 'begenadigde' en dat is heel wat anders. Ik begrijp natuurlijk wel dat 'vol van genade' beter klinkt om iemand een goddelijke status toe te kennen, maar dat staat er niet. kijk maar:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10

Allemaal verkeerde interpretaties?

Kijk eens naar de grondtekst dan:

http://www.scripture4all.org/OnlineI...NTpdf/luk1.pdf




Bovendien hebben we nog iets krachtigers. Iemand in het Nieuwe Testament wordt beschreven als zijnde 'vol van de Heilige Geest'. Dat lijkt mij althans iemand die beter geplaatst is om een speciale goddelijke status te hebben. Vol van de Heilige Geest, lijkt me sterker dan vol van genade. Maar die persoon krijgt geen goddelijke status van de kerk.

Kijk maar: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10

http://www.scripture4all.org/OnlineI...NTpdf/act7.pdf

Let op het Griekse woordje voor 'vol', wat we in Lucas niet zien.




Het is juist dat Christus in de schrift vergeleken wordt met de tegenpool van Adam. Door Adam kwam de erfzonde in de wereld, door Christus de oplossing van het zondeprobleem. Maar van Eva, is er geen enkele sprake, in zeker verband met Maria. Dat vind je hoegenaamd niet terug in de Schrift. Zeker weten!
Je weet dat de kans groot is dat Paulus van Tarsus, Maria persoonlijk heeft gekend. Wat zeker is, is dat Paulus van Tarsus, met mensen omging die Maria persoonlijk gekend hebben. Hij zou dus alle redenen gehad hebben om Maria ergens in de kijker te zetten. Maar hij doet dat niet. Nergens in de Schrift vinden we daarvan ook maar iets terug.

Bovendien is het Jezus zelf die de status van zijn moeder relativeert.

Hij doet dat zo:


Terwijl hij nog met de mensen in gesprek was, dienden zich buiten zijn moeder en zijn broers aan. Ze vroegen hem dringend te spreken. 47 Iemand zei tegen hem: ‘Uw moeder en uw broers staan buiten, ze willen u spreken.’ Hij antwoordde: ‘Wie is mijn moeder en wie zijn mijn broers?’ Hij maakte een gebaar naar zijn leerlingen en zei: ‘Zij zijn mijn moeder en mijn broers.


bron: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2012, 17:23   #945
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Drievuldigheid is inderdaad een dogma en vinden we reeds in geëxpliciteerde vorm al in de apostolische Kerk.

Niet als dusdanig verwoord, maar wel aanwezig in de vroege Kerk is het besef dat Maria een speciale plaats innam in de heilsgeschiedenis, waardoor haar eigen moreel leven op een ander niveau stond dan dat van de gewone sterveling. Zelfs in de orthodoxe Kerk die de verwoording van het dogma verwerpt, is er het geloof dat Maria zondeloos was.
Indien Maria zo belangrijk is in de heilsgeschiedenis, hoe komt het dan dat de moeder van Jezus zo weinig wordt belicht in het evangelie? Men besteedt nauwelijks aandacht aan de moeder van Jezus in de evangelies. Dus als het niet verwoord werd in de evangelies, was Maria blijkbaar niet zo belangrijk voor de evangelisten. En zo zien we dan ook dat Maria als moeder van Jezus er maar bekaaid vanaf komt in de evangelies.

Meer nog, wanneer Jezus eens een woord zegt tegen zijn moeder, dan spreekt hij haar aan met ‘vrouw’, en niet met ‘moeder’. En wat erger is, het evangelie meldt ons dat de moeder van Jezus en zijn broers hem proberen terug mee te sleuren naar Nazaret om dat zij denken dat Jezus zijn verstand heeft verloren. Maria was daarbij. En zij kon het weten, want Jezus was haar zoon.

Marcus 3:
21 Toen zijn familieleden hiervan hoorden, gingen ze hem halen, want ze zeiden dat hij bezeten was.
Toen kwamen daar zijn moeder en zijn broers; ze bleven buiten staan en stuurden iemand om hem te roepen.
32 En een schare zat rondom Hem en zij zeiden tot Hem: Zie, uw moeder en uw broeders en uw zusters staan buiten en zoeken U.
33 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Wie zijn mijn moeder en broeders?
34 En rondziende over degenen, die in een kring rondom Hem zaten, zeide Hij: Zie, mijn moeder en mijn broeders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juni 2012 om 17:30.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2012, 22:12   #946
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Beste Jan,...

... zoals ik eerder al zei en deed, gaat het niet om één vers, maar over verschillende verzen. U kunt wel zeggen dat ik ze niet goed interpreteer, maar er is geen enkele reden, om te twijfelen aan het woordje 'allen'. Er staat zelfs bij: 'zelfs niet één'.

Betreft Maria die 'vol van genade' zou zijn,... dat is niet zo. Er staat 'begenadigde' en dat is heel wat anders. Ik begrijp natuurlijk wel dat 'vol van genade' beter klinkt om iemand een goddelijke status toe te kennen, maar dat staat er niet. kijk maar:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10

Allemaal verkeerde interpretaties?

Kijk eens naar de grondtekst dan:

http://www.scripture4all.org/OnlineI...NTpdf/luk1.pdf




Bovendien hebben we nog iets krachtigers. Iemand in het Nieuwe Testament wordt beschreven als zijnde 'vol van de Heilige Geest'. Dat lijkt mij althans iemand die beter geplaatst is om een speciale goddelijke status te hebben. Vol van de Heilige Geest, lijkt me sterker dan vol van genade. Maar die persoon krijgt geen goddelijke status van de kerk.

Kijk maar: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10

http://www.scripture4all.org/OnlineI...NTpdf/act7.pdf

Let op het Griekse woordje voor 'vol', wat we in Lucas niet zien.




Het is juist dat Christus in de schrift vergeleken wordt met de tegenpool van Adam. Door Adam kwam de erfzonde in de wereld, door Christus de oplossing van het zondeprobleem. Maar van Eva, is er geen enkele sprake, in zeker verband met Maria. Dat vind je hoegenaamd niet terug in de Schrift. Zeker weten!
Je weet dat de kans groot is dat Paulus van Tarsus, Maria persoonlijk heeft gekend. Wat zeker is, is dat Paulus van Tarsus, met mensen omging die Maria persoonlijk gekend hebben. Hij zou dus alle redenen gehad hebben om Maria ergens in de kijker te zetten. Maar hij doet dat niet. Nergens in de Schrift vinden we daarvan ook maar iets terug.

Bovendien is het Jezus zelf die de status van zijn moeder relativeert.

Hij doet dat zo:


Terwijl hij nog met de mensen in gesprek was, dienden zich buiten zijn moeder en zijn broers aan. Ze vroegen hem dringend te spreken. 47 Iemand zei tegen hem: ‘Uw moeder en uw broers staan buiten, ze willen u spreken.’ Hij antwoordde: ‘Wie is mijn moeder en wie zijn mijn broers?’ Hij maakte een gebaar naar zijn leerlingen en zei: ‘Zij zijn mijn moeder en mijn broers.


bron: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10

Paulus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2012, 22:15   #947
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Beste Jan,...

... zoals ik eerder al zei en deed, gaat het niet om één vers, maar over verschillende verzen. U kunt wel zeggen dat ik ze niet goed interpreteer, maar er is geen enkele reden, om te twijfelen aan het woordje 'allen'. Er staat zelfs bij: 'zelfs niet één'.

Betreft Maria die 'vol van genade' zou zijn,... dat is niet zo. Er staat 'begenadigde' en dat is heel wat anders. Ik begrijp natuurlijk wel dat 'vol van genade' beter klinkt om iemand een goddelijke status toe te kennen, maar dat staat er niet. kijk maar:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10

Allemaal verkeerde interpretaties?

Kijk eens naar de grondtekst dan:

http://www.scripture4all.org/OnlineI...NTpdf/luk1.pdf
Paulus, schreef ik niet al eerder het volgende?

Citaat:
Daartoe is er de bijzondere woordkeuze van Lukas die Maria omschrijft als "vol van genade", wat slechts een benaderende vertaling is van het Griekse woord dat op volmaaktheid wijst.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2012, 22:19   #948
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Indien Maria zo belangrijk is in de heilsgeschiedenis, hoe komt het dan dat de moeder van Jezus zo weinig wordt belicht in het evangelie?
Maria heeft een bijzonder belangrijke plaats in de heilsgeschiedenis, want door haar en in haar kon het Goddelijke Woord het vlees aannemen. Daarom ook vormt zij de nieuwe Eva en interpreteert de onverdeelde Kerk - ja, Paulus - het vers over de Vrouwe die de slang verplettert als de voorafbeelding van Maria's rol.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 06:42   #949
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Maria heeft een bijzonder belangrijke plaats in de heilsgeschiedenis, want door haar en in haar kon het Goddelijke Woord het vlees aannemen. Daarom ook vormt zij de nieuwe Eva en interpreteert de onverdeelde Kerk - ja, Paulus - het vers over de Vrouwe die de slang verplettert als de voorafbeelding van Maria's rol.
Ja dat zei u reeds. Maar het is de kerk die Maria zo belangrijk heeft gemaakt. Niet Jezus, noch de apostelen, noch de evangelisten. Heel die Mariacultus is een pure en loutere 'uitvinding' van de kerk.

De protestanten kennen die cultus niet en op dat vlak volgen zij meer getrouw de boodschap van Jezus en deze van het evangelie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 juni 2012 om 06:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 22:03   #950
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja dat zei u reeds. Maar het is de kerk die Maria zo belangrijk heeft gemaakt. Niet Jezus, noch de apostelen, noch de evangelisten. Heel die Mariacultus is een pure en loutere 'uitvinding' van de kerk.

De protestanten kennen die cultus niet en op dat vlak volgen zij meer getrouw de boodschap van Jezus en deze van het evangelie.
Dat laatste is slechts de bewering van u (en de protestanten). Orthodoxen, katholieken, oud-oosterse christenen en zelfs niet onaardige delen van de anglicaanse Kerk zien dat echter anders.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 22:04   #951
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja dat zei u reeds. Maar het is de kerk die Maria zo belangrijk heeft gemaakt. Niet Jezus, noch de apostelen, noch de evangelisten. Heel die Mariacultus is een pure en loutere 'uitvinding' van de kerk.

De protestanten kennen die cultus niet en op dat vlak volgen zij meer getrouw de boodschap van Jezus en deze van het evangelie.
Eventjes er trouwens bij vermelden dat het niet opgaat te spreken over "de" protestanten. Luther bijvoorbeeld prees Maria hogelijk en heeft aan haar een heel mooi boekje gewijd. Ook delen van de anglicaanse Kerk kent niet alleen Maria een belangrijke plaats toe, maar koestert een daadwerkelijke verering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2012, 06:38   #952
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eventjes er trouwens bij vermelden dat het niet opgaat te spreken over "de" protestanten. Luther bijvoorbeeld prees Maria hogelijk en heeft aan haar een heel mooi boekje gewijd. Ook delen van de anglicaanse Kerk kent niet alleen Maria een belangrijke plaats toe, maar koestert een daadwerkelijke verering.


Maar Jezus niet. Noch de apostelen. Noch de evangelies.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2012, 07:12   #953
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar Jezus niet. Noch de apostelen. Noch de evangelies.
De evangelies zweven niet in de lucht, maar zijn ingebed in de traditie. Er kunnen dus gerust elementen zijn die niet uitdrukkelijk erin staan vermeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2012, 07:59   #954
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De evangelies zweven niet in de lucht, maar zijn ingebed in de traditie. Er kunnen dus gerust elementen zijn die niet uitdrukkelijk erin staan vermeld.

Van den Berghe helaas , niet de evangelies moeten zijn ingebed in uw kerkelijke traditie, maar uw kerkelijke traditie zou ingebed moeten zijn in de evangelies. En dat is spijtig genoeg lang niet alltijd het geval.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 juni 2012 om 08:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 05:34   #955
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als moslims geweld gebruiken, dan kunnen ze dat legitimeren. Met Mohammeds voorbeeld, met de bepalingen van de rechtsscholen, enz.
Hun grote tolerante voorbeeld Mohamed, de kinderverkrachter, massamoordenaar, heeft toch maar even 800 joden eigenhandig de kop afgehakt. Ik heb dat Jezus nooit weten doen. De vele miljoenen moslims zijn simpelweg te dom en/of beseffen niet wat een gevaarlijk mens zij als voorbeeld volgen.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 20:27   #956
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.029
Standaard

ik denk dat ze die vooral in belgie beleven
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2022, 20:47   #957
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Van den Berghe helaas , niet de evangelies moeten zijn ingebed in uw kerkelijke traditie, maar uw kerkelijke traditie zou ingebed moeten zijn in de evangelies. En dat is spijtig genoeg lang niet alltijd het geval.
De prediking en de jonge christelijke gemeenschappen waren eerst; dan pas de geschriften van het Nieuwe Verbond. De geschriften komen juist voor uit die gemeenschap die mondeling de leer doorgaven. Dit is nu eenmaal de Traditie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2022, 07:48   #958
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De prediking en de jonge christelijke gemeenschappen waren eerst; dan pas de geschriften van het Nieuwe Verbond. De geschriften komen juist voor uit die gemeenschap die mondeling de leer doorgaven. Dit is nu eenmaal de Traditie.
Dat is niet zo. Wat jij verstaat onder christelijke gemeenschappen zijn maar pas ontstaan op het eind 1e eeuw wanneer het Marcus- Mattheus-en Lukas evangelie reeds waren geschreven. De Paulus " brieven ", Handelingen en het Johannes evangelie zien pas het licht 2e eeuw.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2022, 08:35   #959
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
ik denk dat ze die vooral in belgie beleven
Albeldjik.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be