Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 maart 2019, 19:00   #141
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Op HLN staat een interessant artikel over de digitale meter. Samengevat komt het er op neer dat je energie moet verbruiken als de zon schijnt. Dus overdag als de meeste mensen zijn werken. Alle wat je niet door de zon opgewekte energie onmiddellijk verbruikt geef jij zo goed als gratis af. Niet echt gratis, je betaalt er zelfs voor. Eerst zonnepanelen subsidiëren, dan belasten. Zo werkt nu eenmaal alles in Belgistan en dit dankzij onze politiekers.
En ik denken dat jij fier bent op Vlaamse intelligentie.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2019, 19:02   #142
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Op HLN staat een interessant artikel over de digitale meter. Samengevat komt het er op neer dat je energie moet verbruiken als de zon schijnt. Dus overdag als de meeste mensen zijn werken. Alle wat je niet door de zon opgewekte energie onmiddellijk verbruikt geef jij zo goed als gratis af. Niet echt gratis, je betaalt er zelfs voor. Eerst zonnepanelen subsidiëren, dan belasten. Zo werkt nu eenmaal alles in Belgistan en dit dankzij onze politiekers.
Dit is toch het meest logische, niet?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2019, 20:27   #143
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Gelukkig zijn mijn kinderen minder simpel. En waarschijnlijk meer succesvol.
Moet wel, met een beroepsdopper als vader.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2019, 23:47   #144
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.960
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Gelukkig zijn mijn kinderen minder simpel. En waarschijnlijk meer succesvol.
Mijn kinderen zijn hier & nu over deze zaken succesvol in hun portemonee.
Ze hebben geld geleend om te investeren in zonnepanelen. Die zijn nu afbetaald en het is nu bijna 100 % winst.
Simpel toch ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 08:06   #145
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.462
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Op HLN staat een interessant artikel over de digitale meter. Samengevat komt het er op neer dat je energie moet verbruiken als de zon schijnt. Dus overdag als de meeste mensen zijn werken. Alle wat je niet door de zon opgewekte energie onmiddellijk verbruikt geef jij zo goed als gratis af. Niet echt gratis, je betaalt er zelfs voor. Eerst zonnepanelen subsidiëren, dan belasten. Zo werkt nu eenmaal alles in Belgistan en dit dankzij onze politiekers.
Daarom dat zonnepaneeleigenaars beter zo snel mogelijk accu's installeren, en iedereen die genoeg eigen kennis heeft, die kan beter gewoon integraal van het net af.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 08:49   #146
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.960
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Daarom dat zonnepaneeleigenaars beter zo snel mogelijk accu's installeren, en iedereen die genoeg eigen kennis heeft, die kan beter gewoon integraal van het net af.

2 !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 09:09   #147
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.462
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht

2 !
Een leuke vraag is: "wil iemand elke 10 jaar nieuwe accu's, of wil die iemand gewoon elke 2-3 jaar wat stoeien met een paar dozijn euro's aan natriumhydroxide?"
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 09:20   #148
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een leuke vraag is: "wil iemand elke 10 jaar nieuwe accu's, of wil die iemand gewoon elke 2-3 jaar wat stoeien met een paar dozijn euro's aan natriumhydroxide?"
Of die met 20 jaar echte garantie nemen?
https://www.mvv.de/energie/intellige...rgie/batterie/

10 jaar garantie wordt meestal gegeven, maar dat wil niet zeggen dat ze niet 15-20 jaar kunnen meegaan:
Citaat:
https://www.engie-electrabel.be/nl/b...rij-wil-kopen/

5 criteria voor wie een thuisbatterij wil kopen

Januari 31, 2018

Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2019 om 09:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 09:25   #149
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.537
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat wel onzin is, op dit moment, is meer panelen leggen dan dat je zelf nodig hebt.

En die mensen waar we hier over spreken zitten vaak nog met groene stroomcertificaten en hebben in der tijd hun hele dak volgesmeten, vaak 2 tot 3 keer meer dan ze zelf verbruikten.

En dat is iets wat nu niet meer opgaat....
Een systeem dat mensen ontraadt meer groene stroom te produceren. Zouden grote energieproducenten concurrentie van de microproducenten vrezen? In deze tijden van noodzaak voor hernieuwbare energie is het crimineel indien overheid en grootkapitaal prioriteit zouden geven aan hun macht, winst, controle boven de realisatie van een gezondere en duurzamere wereld. Helaas vermoed ik dat een vrij "totalitair" land als België niet snel macht terug geeft aan de bevolking.

Ook op Batibouw dit jaar nog steeds amper aandacht voor energieopslag thuis. België is er nog niet klaar voor zei men me.

Laatst gewijzigd door Bach : 8 maart 2019 om 09:29.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 09:36   #150
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Op HLN staat een interessant artikel over de digitale meter. Samengevat komt het er op neer dat je energie moet verbruiken als de zon schijnt. Dus overdag als de meeste mensen zijn werken. Alle wat je niet door de zon opgewekte energie onmiddellijk verbruikt geef jij zo goed als gratis af. Niet echt gratis, je betaalt er zelfs voor. Eerst zonnepanelen subsidiëren, dan belasten. Zo werkt nu eenmaal alles in Belgistan en dit dankzij onze politiekers.
https://www.hln.be/geld/consument/di...elen~aed1ae9d/
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 09:40   #151
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.462
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jonge mensen zouden best die met 20 jaar echte garantie nemen:

https://www.mvv.de/energie/intellige...rgie/batterie/

10 jaar garantie wordt meestal gegeven, maar dat wil niet zeggen dat ze niet 15-20 jaar kunnen meegaan:
https://www.engie-electrabel.be/nl/b...rij-wil-kopen/

Binnen 5-10 jaar zijn er alvast weer betere huisbatterijen op de markt.
Ik dacht eerst dat je weer een Tesla advertentie kwam brengen.
Maar nu breng je een site die nog niet eens weergeeft welke batterijchemie ze gebruiken. Als ze Lithium gebaseerde accu's gebruiken is de belofte van 20 jaar echt wel "een belofte" die een politieker waardig is.

Ja, je kan een Lithium accu instaleren die binnen 20 jaar nog doet wat je wou 20 jaar voorheen, maar die zal bij installatie wel ferm overbemeten geweest zijn. En om te voorkomen dat de belasting ze voortijdig verouderd, en om de natuurlijke veroudering te compenseren.

De accu waar ik over spreek, en die ik wil installeren is de Edison Cel. Een accutechnologie die bewezen is, met quasi perfecte recycleerbaarheid, en met zeer beperkte milieubelasting van het elektroliet, natriumhydroxide.
En die mits goed beheer, langer meegaat dan onze kleinkinderen. Enig nadeel is de lage energiedichtheid. Maar voor een vaste opstelling is dat geen enorm probleem. Niets dat je niet kan oplossen door een diepere kelder te graven (en die vrijgekomen grond te gebruiken om dijken mee op te hogen, om de stijging der zeespiegel door de global climate change te bestrijden)

En dat bedoel ik met "en iedereen die genoeg eigen kennis heeft, die kan beter gewoon integraal van het net af. "
De enige reden waarom ik nog niet het net af ben is de rendabiliteit. Da's simpelweg rekenen.
En als de curve blijft doorlopen zoals ze nu loopt, is dat zelfs niet nodig, de kans dat ik binnen 30 jaar nog zelfstandig kan wonen, is verschrikkelijk klein. En dan heeft een "netloze woning met tijdskost" geen nut voor mij.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 09:45   #152
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Men is in volle paniek over die digitale meter, maar ik ben er nog niet zo zeker van dat ik slechter af er mee ga zijn.

Niks houdt mij tegen om in plaats van savonds, sochtends voordat ik naar het werk vertrek, de wasmachine, de vaatvasser, etc...op te zetten he ? Verlichting & tv verbruikt praktisch niks, het zijn die grote huishoudelijke toestellen die stroom zuipen.

Idem ditto voor aircos: op zonnige warme dagen ze gewoon op een lage setting aanzetten, en dan is het fijn koel savonds in de kamers. Met zonnestroom.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 09:45   #153
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik dacht eerst dat je weer een Tesla advertentie kwam brengen.
Maar nu breng je een site die nog niet eens weergeeft welke batterijchemie ze gebruiken. Als ze Lithium gebaseerde accu's gebruiken is de belofte van 20 jaar echt wel "een belofte" die een politieker waardig is.

Ja, je kan een Lithium accu instaleren die binnen 20 jaar nog doet wat je wou 20 jaar voorheen, maar die zal bij installatie wel ferm overbemeten geweest zijn. En om te voorkomen dat de belasting ze voortijdig verouderd, en om de natuurlijke veroudering te compenseren.
Ik kan je nog talrijke bronnen geven waar 20 jaar garantie op lithium batterijen gegeven wordt, het zal wel zijn prijskaartje hebben.
(Samsung SDI geeft alvast 20 jaar herinner ik me nog, ff google:
https://books.google.be/books?id=MFa...rantie&f=false anno 2014.

Of uit de krant: https://www.sueddeutsche.de/wissen/e...netz-1.2135088

Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2019 om 09:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 09:51   #154
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.462
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik kan je nog talrijke bronnen geven waar 20 jaar garantie op lithium batterijen gegeven wordt, het zal wel zijn prijskaartje hebben.
(Samsung SDI geeft alvast 20 jaar herinner ik me nog, ff google:
https://books.google.be/books?id=MFa...rantie&f=false
Overbemeten, zoals ik schreef, zo'n 50-60% meer geinstalleerde Ah , dan de installatie voor 5 jaar nominale functie nodig heeft.
Op die manier werkende kan je zelfs met een eenmalige installatie met primaire cellen je huis voor 20 jaar voorzien van stroom. Maar die loods met D cellen, daar zullen we even niet over spreken.

Dan zet ik liever een tuinhuisgrote RGT.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 09:54   #155
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Overbemeten, zoals ik schreef, zo'n 50-60% meer geinstalleerde Ah , dan de installatie voor 5 jaar nominale functie nodig heeft.
Op die manier werkende kan je zelfs met een eenmalige installatie met primaire cellen je huis voor 20 jaar voorzien van stroom. Maar die loods met D cellen, daar zullen we even niet over spreken.

Dan zet ik liever een tuinhuisgrote RGT.
Je weet wat Tesla geeft.

Ik vond niets verkeerd aan die link die ik gaf, met uitleg LCOS:

Citaat:
LCOS

De levelised cost of storage (LCOS) of gemiddelde prijs van een installatie per opgeslagen kWh wordt bepaald door het aantal keer dat de batterij oplaadt en ontlaadt. Hoe meer laadcycli, hoe korter de levensduur van de batterij. Daarom is het bij een investering belangrijk om niet alleen naar de kostprijs van de batterij en naar het rendement te kijken, maar meer algemeen ook naar de LCOS.

Concreet betekent dit dat een goedkope batterij die slechts 1.000 cycli kan doen, vaak een hogere LCOS heeft dan een duurdere batterij die echter wel 5.000 tot 10.000 cycli kan halen. De modellen die momenteel op de markt zijn, hebben een gemiddelde levensduur van ongeveer 2.800 tot 10.000 cycli en gaan zo’n 10-20 jaar mee. Kijk dus zeker ook naar de hoeveelheid elektriciteit die een batterij kan opslaan over zijn hele levensduur. Hoe groter ze is, hoe kleiner de investering per gestockeerde kWh.

3. De capaciteit, het rendement en je (toekomstige) zonnepaneleninstallatie

Je toekomstige thuisaccu moet goed gedimensioneerd zijn wat de capaciteit betreft. En die capaciteit hangt voornamelijk af van je elektriciteitsverbruik en de grootte van je (huidige of toekomstige) zonnepaneleninstallatie. Praat erover met je installateur. Door je batterij tegelijkertijd met je zonnepanelen te installeren, houd je uiteraard meteen rekening met al deze aspecten. Wat niet wegneemt dat je ook achteraf nog altijd voor een batterij kan gaan.

Door de juiste capaciteit te kiezen, vermijd je dat je batterij onvoldoende opslagcapaciteit heeft in verhouding tot je productiecapaciteit. De thuisbatterijen van vandaag gaan van 3 tot 14 kWh. Onthoud hoe dan ook dat je de beste resultaten behaalt door de productie, het verbruik en de opslag van elektriciteit perfect op elkaar af te stemmen. Het is een moeilijke oefening die niet alleen afhangt van je noden (wil je vooral je zelfverbruik of autonomie verhogen of eerder een maximaal rendement op de investering behalen?), maar ook van het wettelijke kader en de prijs van de batterijen. En die factoren zouden in de toekomst wel eens kunnen veranderen…

Het geheim achter een goed doordachte aankoop? Productie, verbruik en elektriciteitsopslag perfect op elkaar afstemmen
En het rendement? Dat wordt op 95% geschat voor de beste lithium-ion batterij op de markt tegenover 70% voor de minst performante. Een ondoordachte keuze kan dus een verlies van 30% van de opgeslagen energie betekenen. Let daarnaast ook op een ander klein detail dat invloed kan hebben op de levensduur en dus op het rendement van thuisbatterijen: de temperatuur. Sommige batterijen houden de temperatuur nu eenmaal beter onder controle dan andere. Zo zijn er batterijen die in het begin dezelfde kwaliteit bieden, maar waarvan de koeling minder goed afgesteld is, wat hun levensduur uiteindelijk op vrij korte termijn inkort. Volgens bepaalde studies bedraagt de maximale levensduur van de huidige batterijen 20 jaar. De meeste fabrikanten bieden een garantie van 10 jaar.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2019 om 10:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 10:00   #156
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Of die met 20 jaar echte garantie nemen?
https://www.mvv.de/energie/intellige...rgie/batterie/
Micele, bestaat er ergens een overzicht met alle thuisbatterijen die hier op de markt zijn? Met specs(*), prijzen en eventueel installateurs?

(*) Opslagcapaciteit (kWh), piekvermogen (kW), grafiek capaciteitsverlies ifv aantal laadcycli, enz ...
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 10:01   #157
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.462
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Men is in volle paniek over die digitale meter, maar ik ben er nog niet zo zeker van dat ik slechter af er mee ga zijn.

Niks houdt mij tegen om in plaats van savonds, sochtends voordat ik naar het werk vertrek, de wasmachine, de vaatvasser, etc...op te zetten he ? Verlichting & tv verbruikt praktisch niks, het zijn die grote huishoudelijke toestellen die stroom zuipen.

Idem ditto voor aircos: op zonnige warme dagen ze gewoon op een lage setting aanzetten, en dan is het fijn koel savonds in de kamers. Met zonnestroom.
Ook hier, "eigen kennis" is belangrijk.
Jeanneke vanopdenhoek, werkende als cassiere bijdenaldi, met 2 koters , gaat die erover nadenken als ze een wasmand met kinderkleren heeft staan: "als ik die pas binnen 8u, als ik lig te slapen, laat wassen, dan bespaart me dat 59 cent." 1 keer is dat geen ramp op het budget, maar met 2 kinderen is dat wel 5 keer per week, dus 250 keer per jaar. Gewoon de was doen op een verkeerd moment, is een kost van een kleine €150. En dat telt allemaal op nietwaar.

Nog zo'n grap. Sluipverbruik, aangesloten audio/TV/magnetron/koelkast/lichtschakelaars/sensoren/digitale infrastructuur/laders enzoverder is geschat op 13% van het totaalverbruik in een gewoon gezin. Stel dat met de slimme meter 30% van de dag goedkoper is, en 50% van de dag duurder, dan is die 13% van de kost plots 15-20%.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 10:01   #158
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
10 jaar garantie wordt meestal gegeven, maar dat wil niet zeggen dat ze niet 15-20 jaar kunnen meegaan:
Het Electrabel artikel waarnaar je linkt begint veelbelovend, maar hun "volledige gids" is een dode link:

http://www3.engie-electrabel.be/ebook-PV-batterij
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 10:02   #159
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Micele, bestaat er ergens een overzicht met alle thuisbatterijen die hier op de markt zijn? Met specs(*), prijzen en eventueel installateurs?

(*) Opslagcapaciteit (kWh), piekvermogen (kW), grafiek capaciteitsverlies ifv aantal laadcycli, enz ...
Er zijn testberichten met redelijk veel gegevens, maar die zijn meestal in het Duits. Je kunt eens proberen te gglen?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2019, 10:02   #160
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.462
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je weet wat Tesla geeft.

Ik vond niets verkeerd aan die link die ik gaf, met uitleg LCOS:
Ik vind vooral uw onwetendheid en vatbaarheid voor marketting beangstigend en geeft me vooral te denken dat mijn visie op kiesvee correct is.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be