Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2011, 08:06   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard insecten eten om CO2 te sparen.

http://www.sciencedaily.com/releases...0107083737.htm

voila, het moest ervan komen, insecten eten is beter voor het milieu

ken je gasten van GROEN die dat effectief doen? of zijn dat salon-groene waarvoor we kunnen kiezen ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 08:51   #2
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Njam njam gefrituurde sprinkhanen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 09:01   #3
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

bah
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 09:32   #4
Caligula
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.967
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.sciencedaily.com/releases...0107083737.htm

voila, het moest ervan komen, insecten eten is beter voor het milieu

ken je gasten van GROEN die dat effectief doen? of zijn dat salon-groene waarvoor we kunnen kiezen ?
Wat begrijp je daar niet aan? Mensen lijden honger omdat hun velden worden gebruikt voor veevoer, regenwoud wordt platgebrand omdat we steeds meer vlees vreten, mestprobleem,ziekten , ...
Insecten van je gewoon en zijn véél efficienter in het omzetten van cellulose naar proteine.
Caligula is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 09:32   #5
Caligula
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.967
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
bah
jij eet geen garnalen?
Caligula is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 09:46   #6
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caligula Bekijk bericht
jij eet geen garnalen?
Zijn dat insecten?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 09:47   #7
Caligula
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.967
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Zijn dat insecten?
al eens goed bekeken?
Maw , het probleem is het woord "insecten".

Laatst gewijzigd door Caligula : 10 januari 2011 om 09:48.
Caligula is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 09:59   #8
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.sciencedaily.com/releases...0107083737.htm

voila, het moest ervan komen, insecten eten is beter voor het milieu

ken je gasten van GROEN die dat effectief doen? of zijn dat salon-groene waarvoor we kunnen kiezen ?
Wat heeft het geciteerde artikel met Groen! te maken?

Overigens is dit al redelijk oud nieuws hoor. Maar goed dat er een nieuwe studie is die het nog eens bevestigd.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 10:50   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Wat heeft het geciteerde artikel met Groen! te maken?

Overigens is dit al redelijk oud nieuws hoor. Maar goed dat er een nieuwe studie is die het nog eens bevestigd.
awel, groene moeten toch hun ideologie doorleeft uitstralen ? of zijn dat ook van die hypocriete toestanden
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 10:55   #10
Caligula
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.967
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
awel, groene moeten toch hun ideologie doorleeft uitstralen ? of zijn dat ook van die hypocriete toestanden
of ziet de maan rood?

er is geen enkel verband tussen dat oud nieuws en groen
Caligula is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 11:46   #11
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
awel, groene moeten toch hun ideologie doorleeft uitstralen ? of zijn dat ook van die hypocriete toestanden
Van wie moeten groenen dat? Staat dat ergens geschreven?

Het is trouwens niet omdat men beseft dat insecten eten inderdaad een veel betere zaak zou zijn (en niet enkel voor wat betreft de vermindering van de CO2-uitstoot) dat men zich over zijn (aangeleerde) afkeer van insecten kan zetten. Alhoewel, als men de behoefte kan creëren om overal en op elk moment van de dag te kunnen lastig gevallen worden kan een iet of wat doordachte publiciteitscampagne ook voor meelworm op ons bord wonderen doen...
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 11:48   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Van wie moeten groenen dat? Staat dat ergens geschreven?

Het is trouwens niet omdat men beseft dat insecten eten inderdaad een veel betere zaak zou zijn (en niet enkel voor wat betreft de vermindering van de CO2-uitstoot) dat men zich over zijn (aangeleerde) afkeer van insecten kan zetten. Alhoewel, als men de behoefte kan creëren om overal en op elk moment van de dag te kunnen lastig gevallen worden kan een iet of wat doordachte publiciteitscampagne ook voor meelworm op ons bord wonderen doen...
luister ne keer ventje: als er een groene mij vertelt dat we wereld moet gaan naar een groene economie, dat hij het voorbeeld geeft OK ? En anders als hij zelf met een auto rondcrost, en bergen vlees zit te fretten, en 2 honden zit te kweken, en zijn vuiligheid in zijn tuin laat rotten, is dat gewoon eeen hypocriet zakske ok?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 11:52   #13
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
luister ne keer ventje: als er een groene mij vertelt dat we wereld moet gaan naar een groene economie, dat hij het voorbeeld geeft OK ? En anders als hij zelf met een auto rondcrost, en bergen vlees zit te fretten, en 2 honden zit te kweken, en zijn vuiligheid in zijn tuin laat rotten, is dat gewoon eeen hypocriet zakske ok?
Mijnheer, blijkbaar heb ik ergens zonder het te weten (of te willen) een gevoelige snaar geraakt. Ik zal uw totaal ongepaste wijze om mij aan te spreken daar maar aan wijten en verontschuldig me voor het strooien van zout (al dan niet op ecologisch verantwoorde wijze gewonnen) in de overduidelijk nog rauwe wonde die de een of andere groene snoodaard in uw ziel gekerfd moet hebben.
Wat niet wegneemt dat ik blijf bij wat ik schreef.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 12:00   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Mijnheer, blijkbaar heb ik ergens zonder het te weten (of te willen) een gevoelige snaar geraakt. Ik zal uw totaal ongepaste wijze om mij aan te spreken daar maar aan wijten en verontschuldig me voor het strooien van zout (al dan niet op ecologisch verantwoorde wijze gewonnen) in de overduidelijk nog rauwe wonde die de een of andere groene snoodaard in uw ziel gekerfd moet hebben.
Wat niet wegneemt dat ik blijf bij wat ik schreef.
bane, zo gevoelig ben ik niet ? mijn woordgebruik was gewoon wat plastisch...

dus groene moeten volgens mij ipv vlees insecten eten.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 12:03   #15
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
bane, zo gevoelig ben ik niet ? mijn woordgebruik was gewoon wat plastisch...

dus groene moeten volgens mij ipv vlees insecten eten.
Daar ben ik mee akkoord. Ik vind zelfs dat we dat best allemaal zouden doen. Maar ik ben er ook vrij zeker van dat ik stevig zal kokhalzen de eerste keer dat ik bewust eender welk insect naar binnen moet werken.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 12:04   #16
Caligula
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.967
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Mijnheer, blijkbaar heb ik ergens zonder het te weten (of te willen) een gevoelige snaar geraakt. Ik zal uw totaal ongepaste wijze om mij aan te spreken daar maar aan wijten en verontschuldig me voor het strooien van zout (al dan niet op ecologisch verantwoorde wijze gewonnen) in de overduidelijk nog rauwe wonde die de een of andere groene snoodaard in uw ziel gekerfd moet hebben.
Wat niet wegneemt dat ik blijf bij wat ik schreef.
Caligula is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 12:05   #17
Caligula
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.967
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
bane, zo gevoelig ben ik niet ? mijn woordgebruik was gewoon wat plastisch...

dus groene moeten volgens mij ipv vlees insecten eten.
Ik zal het vb geven, jij volgt?

Dat vind ik dan weer dat jij dat moet.
Caligula is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 14:18   #18
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Zijn dat insecten?
Kreeftachtigen, lijkt er op, maar gezien dat evolutionair gezien al dichter tegen de zespoters aanzit dan bijvoorbeeld miljoenpoten zou je ze er net zo goed onder toch kunnen rekenen.

Heb zelf van het weekend slakken op (buikpotigen), vond die smakelijker dan gefrituurde sprinkhanen, die erg smakeloos zijn. Slakken hebben in tegenstelling tot wat je zou verwachten wat meer structuur dan bijvoorbeeld inktvis (dat ook erg lekker is). Slak is een beetje een rubberige variant op steak, al raad ik er wel wat kruiden bij aan, anders is het toch vrij flauwtjes.

Dat gezegd hebbende: het grote probleem van insecten is dat je een manier moet vinden om ze efficient te kweken. Bij grotere dieren heb je een goede controle over welke exemplaren zich wanneer voortplanten en op welke leeftijd je ze allemaal wilt slachten. Bij kippen en eenden is dit nog goed te regelen, bij kikkers (dat is pas smaakloos, ziet er lekker gespierd uit maar lijkt qua smaak een beetje op een gelei-achtige vorm van water) is het al erg lastig en bij insekten is er geen beginnen aan. Ook het grondgebruik is een belangrijke factor. Er is behoorlijk wat weiland nodig om een koe te houden, maar is dat zelfde stuk grond ook genoeg voor hetzelfde gewicht aan sprinkhanen? (Er zit meer gewicht aan beestjes onder een weiland dan dat er op loopt aan koe, maar haal daar maar eens alle eetbare diertjes uit naar boven, en alleen die.) Als Wageningen een goede methode om insecten te kweken heeft ontwikkeld is dat nieuws, als ze enkel een getalletje hebben geproduceerd is dat een stuk minder belangwekkend.

Een beter alternatief is dan misschien ook wel om voorlopig eerst over te schakelen op Kangoeroes (of bijna elke andere planteneter, koeien schijnen behoorlijk veel methaan te produceren).

Op termijn gaan we toch vooral op kweeksteak leven, vlees uit het lab, maar tot die tijd is er nog zat te innoveren.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 10 januari 2011 om 14:23.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 14:26   #19
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Kreeftachtigen, lijkt er op, maar gezien dat evolutionair gezien al dichter tegen de zespoters aanzit dan bijvoorbeeld miljoenpoten zou je ze er net zo goed onder toch kunnen rekenen.

Heb zelf van het weekend slakken op (buikpotigen), vond die smakelijker dan gefrituurde sprinkhanen, die erg smakeloos zijn. Slakken hebben in tegenstelling tot wat je zou verwachten wat meer structuur dan bijvoorbeeld inktvis (dat ook erg lekker is). Slak is een beetje een rubberige variant op steak, al raad ik er wel wat kruiden bij aan, anders is het toch vrij flauwtjes.

Dat gezegd hebbende: het grote probleem van insecten is dat je een manier moet vinden om ze efficient te kweken. Bij grotere dieren heb je een goede controle over welke exemplaren zich wanneer voortplanten en op welke leeftijd je ze allemaal wilt slachten. Bij kippen en eenden is dit nog goed te regelen, bij kikkers (dat is pas smaakloos, ziet er lekker gespierd uit maar lijkt qua smaak een beetje op een gelei-achtige vorm van water) is het al erg lastig en bij insekten is er geen beginnen aan. Ook het grondgebruik is een belangrijke factor. Er is behoorlijk wat weiland nodig om een koe te houden, maar is dat zelfde stuk grond ook genoeg voor hetzelfde gewicht aan sprinkhanen? (Er zit meer gewicht aan beestjes onder een weiland dan dat er op loopt aan koe, maar haal daar maar eens alle eetbare diertjes uit naar boven, en alleen die.) Als Wageningen een goede methode om insecten te kweken heeft ontwikkeld is dat nieuws, als ze enkel een getalletje hebben geproduceerd is dat een stuk minder belangwekkend.

Een beter alternatief is dan misschien ook wel om voorlopig eerst over te schakelen op Kangoeroes (of bijna elke andere planteneter, koeien schijnen behoorlijk veel methaan te produceren).

Op termijn gaan we toch vooral op kweeksteak leven, vlees uit het lab, maar tot die tijd is er nog zat te innoveren.
Volgens mij moet er een beetje gekeken worden naar welke soort insecten economisch het meest haalbaar zijn, maar voor zover ik weet worden er met meelwormen al heel goede resultaten gehaald. Kan zijn dat dat bij sprinkhanen wat moeilijker ligt, maar er zijn best wel alternatieven te bedenken, denk ik.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 14:30   #20
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Overschakelen op insecten in plaats van vlees zou naar verluid trouwens ook een gigantische impact hebben op de voedselschaarste in sommige delen van de wereld. Nu gaan er gigantische middelen verloren aan het kweken van vlees voor Noord-Amerika en Europa. Met een fractie van de investering (ruimte, grondstoffen, ...) zou een veelvoud aan voedingswaarde geproduceerd kunnen worden.

Ben aan het googlen want ik meen ooit ergens een website gezien te hebben waar een vrij uitgebreide vergelijking stond.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be