Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 maart 2019, 21:59   #201
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Ik denk dat een nieuwe batterij nooit rendabel zal zijn met de stroomprijs van het moment. De vraag naar thuisbatterijen - en dus ook de prijs - zal mee stijgen met de stroomprijs.

Dus je moet een thuisbatterij niet zien als een ogenblikkelijke besparing maar als een manier om je in te dekken tegen toekomstige prijsstijgingen.
Ja, en dat was ook een reden waarom ik panelen heb gelegd tout court.

De stroomvoorziening in BE is precair. De prijzen kunnen de pan uit swingen. Met panelen dek ik mijzelf een (beetje) in.

(Niet dat de prosumententarieven of via de digitale meter ze mij ook niet gaan kloten hoor...)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2019, 06:51   #202
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
GIj hebt warmtepompen ?
Ja, als backup, maar ik gebruik die niet (enkel maar als airco in de zomer).
Ik heb een bijzonder "verkwistend" gezin, dat wel. Mijn vrouw en kinderen letten op niks, laten overal al het licht aan, alle apparaten ingeschakeld (TV laten ze aan, enkel schakelen ze het geluid uit als ze gaan slapen, en zo voort). Mijn oudste zoon laat de douche 10 minuten lopen alvorens hij eronder kruipt, want hij houdt van de dampige atmosfeer in de badkamer. Ik probeer 's avonds rond te crossen om alles uit te schakelen, maar het is onbegonnen werk: soms staan ze weer op om terug dingen in te schakelen. Bovendien heb ik een heel oud en slecht geïsoleerd, groot huis dat dateert van voor WOII. Heeft stijl, maar is een zeef.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2019, 12:20   #203
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Wil iemand mij eens uitleggen waarom een slimme meter zo wordt afgekeurd? Ik woon in Wallonië, heb zonnepanelen en een slimme meter ( die werd geplaatst bij de installatie)
Wij hebben in 6 jaar alleen aan GSC onze investering van 17.000€ terug en bovendien betalen wij nog slechts 6 € maandelijks voor elektriciteit, terwijl het vroeger een 90 € was? Op de meter hebben wij nog steeds een overschot van 1000KW. Wat is het nadeel van een slimme meter??
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2019, 18:34   #204
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Wil iemand mij eens uitleggen waarom een slimme meter zo wordt afgekeurd? Ik woon in Wallonië, heb zonnepanelen en een slimme meter ( die werd geplaatst bij de installatie)
Wij hebben in 6 jaar alleen aan GSC onze investering van 17.000€ terug en bovendien betalen wij nog slechts 6 € maandelijks voor elektriciteit, terwijl het vroeger een 90 € was? Op de meter hebben wij nog steeds een overschot van 1000KW. Wat is het nadeel van een slimme meter??
Momenteel nog geen probleem. Maar als men via die slimme meter uw verbruik van minuut tot minuut kan bekijken en een zeer variabel tarief gaat hanteren, dan zou dat wel eens heel raar kunnen lopen.
Bijvoorbeeld
Op een zonnige lentedag 5Kwu terug geleverd aan het net en er voor betalen vanwege het overaanbod, en voor diezelfde dag de volle pot mogen betalen voor die 1.5kwu die u 's avonds gebruikte om met uw inductiekookplaat en heteluchtoven te koken, een beetje TV te kijken en een paar GSM's te laden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 9 maart 2019 om 18:34.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2019, 20:28   #205
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Momenteel nog geen probleem. Maar als men via die slimme meter uw verbruik van minuut tot minuut kan bekijken en een zeer variabel tarief gaat hanteren, dan zou dat wel eens heel raar kunnen lopen.
Bijvoorbeeld
Op een zonnige lentedag 5Kwu terug geleverd aan het net en er voor betalen vanwege het overaanbod, en voor diezelfde dag de volle pot mogen betalen voor die 1.5kwu die u 's avonds gebruikte om met uw inductiekookplaat en heteluchtoven te koken, een beetje TV te kijken en een paar GSM's te laden.
Een variabel tarief ?
Vandaag de dag kan je ieder jaar aansluiten bij een andere leverancier.
Wij doen dat nu al 4 jaar. Ieder jaar betalen we een beetje MINDER per maand !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2019, 20:36   #206
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Een variabel tarief ?
Vandaag de dag kan je ieder jaar aansluiten bij een andere leverancier.
Wij doen dat nu al 4 jaar. Ieder jaar betalen we een beetje MINDER per maand !!!
Blijven doen, ga ervoor. Voor zolang het lukt.
Maar mijn scenario is 1 dat perfect mogelijk en zelfs waarschijnlijk is met een "slimme meter".
Weinig behoefte aan zonnepaneel elektriciteit tijdens een koele edoch zonnige dag, dus wat gaan de firma's doen die verplicht zijn deze stroom op het net te laten?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2019, 05:19   #207
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Op een zonnige lentedag 5Kwu terug geleverd aan het net en er voor betalen vanwege het overaanbod.
Dat is er een beetje over he. Natuurlijk ga je nooit BETALEN om stroom op het net te zetten, dan schakel je je panelen uit, he.

Maar zo een meter zou wel een JUISTE vergoeding zijn voor hernieuwbare stroom. Ik dacht trouwens dat die slimme meter dat al deed: het punt tarief aanwenden. Inderdaad is uw paneel nutteloos als er overaanbod is. En dat moet beginnen door te dringen.

Want zoniet zijn het de anderen die uw nutteloos overaanbod sponsoren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2019, 05:54   #208
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is er een beetje over he. Natuurlijk ga je nooit BETALEN om stroom op het net te zetten, dan schakel je je panelen uit, he.

Maar zo een meter zou wel een JUISTE vergoeding zijn voor hernieuwbare stroom. Ik dacht trouwens dat die slimme meter dat al deed: het punt tarief aanwenden. Inderdaad is uw paneel nutteloos als er overaanbod is. En dat moet beginnen door te dringen.

Want zoniet zijn het de anderen die uw nutteloos overaanbod sponsoren.
Denkt u nu echt dat een "firma" die winst wil maken de panelen/omvormer gaat uitschakelen en de geleverde kilowatts niet gaat doorrekenen aan andere gebruikers indien de slimme meters dit mogelijk maken?

Bof, zelfs aan 0 tarief zou ik als firma die gratis stroom in grote accu/gepompte waterkrachtcentrale/kinetische opslag (vliegwiel of torenkraan/Zwitserse koekoekskloksetup) steken en die nadien, en liefst op piektariefmomenten terug leveren aan de klanten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2019, 06:09   #209
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Denkt u nu echt dat een "firma" die winst wil maken de panelen/omvormer gaat uitschakelen en de geleverde kilowatts niet gaat doorrekenen aan andere gebruikers indien de slimme meters dit mogelijk maken?
Ik moet U misverstaan hebben. Ik dacht dat je, als particulier, op een zeker moment *moest betalen* om stroom van uw eigen panelen op het net mogen te zetten. Dat zou zot zijn, he. Want dan moet je *niet* betalen als je ze uitschakelt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2019, 06:17   #210
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik moet U misverstaan hebben. Ik dacht dat je, als particulier, op een zeker moment *moest betalen* om stroom van uw eigen panelen op het net mogen te zetten. Dat zou zot zijn, he. Want dan moet je *niet* betalen als je ze uitschakelt.
Met firma bedoelde ik beheerder van de slimme meters en/of het stroomnet in het gehele.

Welke particulier/kiesvee gaat er aan denken de omvormer uit te schakelen of de panelen af te dekken, als er het nog steeds mogelijk is op bepaalde goeie momenten toch voordeel te halen aan het terug leveren van stroom aan het net?
Voor dezelfde moeite drukt de roverheid een systeem door waarbij je het zelfs niet mag, en waar dus direct eigen verbruik de beste optie wordt.
Met accu's , maar ook met jacuzies, sauna's of zelfs gewoon elektrische weerstanden om maar te voorkomen dat er iets terug geleverd wordt aan het net.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2019, 10:08   #211
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met firma bedoelde ik beheerder van de slimme meters en/of het stroomnet in het gehele.

Welke particulier/kiesvee gaat er aan denken de omvormer uit te schakelen of de panelen af te dekken, als er het nog steeds mogelijk is op bepaalde goeie momenten toch voordeel te halen aan het terug leveren van stroom aan het net?
Voor dezelfde moeite drukt de roverheid een systeem door waarbij je het zelfs niet mag, en waar dus direct eigen verbruik de beste optie wordt.
Met accu's , maar ook met jacuzies, sauna's of zelfs gewoon elektrische weerstanden om maar te voorkomen dat er iets terug geleverd wordt aan het net.
Voor zover ik weet, haal je met terugleveren aan het net een financieel voordeel, zij het véél maanden later.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2019, 10:40   #212
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Voor zover ik weet, haal je met terugleveren aan het net een financieel voordeel, zij het véél maanden later.
Awel, als u goed gelezen hebt, zou u toch kunnen doorhebben, dat met een slimme meter leveren aan het net niet noodzakelijk geld gaat opbrengen.

Neem het van mij aan, met een (r)overheid zoals de Blegische en de hebzucht van de Franse roofridders der Blegische elektrische infrastructuur, dat ze zo'n kans echt niet laten liggen.

Mijn oom verwittigde me 10 jaar geleden al dat zonnepanelen geen pure win-win gaan blijven, en hij heeft gelijk gekregen. De Procumententaks is maar het begin. Zijn andere voorspelling, van een paar weken geleden ivm de slimme meter , die verkondig ik dus nu hier. Lever stroom aan het net op't moment elke zonnepaneeleigenaar dat doet, en iedere zonnepaneeleigenaar gaat betalen.
"Overproductie" en "we moeten andere landen betalen om deze overproductie te pakken" gaat de reden zijn om veel geld uit de zakken van het hernieuwbare kiesvee te kloppen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2019, 11:10   #213
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Awel, als u goed gelezen hebt, zou u toch kunnen doorhebben, dat met een slimme meter leveren aan het net niet noodzakelijk geld gaat opbrengen.

Neem het van mij aan, met een (r)overheid zoals de Blegische en de hebzucht van de Franse roofridders der Blegische elektrische infrastructuur, dat ze zo'n kans echt niet laten liggen.

Mijn oom verwittigde me 10 jaar geleden al dat zonnepanelen geen pure win-win gaan blijven, en hij heeft gelijk gekregen. De Procumententaks is maar het begin. Zijn andere voorspelling, van een paar weken geleden ivm de slimme meter , die verkondig ik dus nu hier. Lever stroom aan het net op't moment elke zonnepaneeleigenaar dat doet, en iedere zonnepaneeleigenaar gaat betalen.
"Overproductie" en "we moeten andere landen betalen om deze overproductie te pakken" gaat de reden zijn om veel geld uit de zakken van het hernieuwbare kiesvee te kloppen.
Een reden temeer voor één van ons kinderen om NU tesla-batterijen te bestellen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2019, 11:36   #214
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Momenteel nog geen probleem. Maar als men via die slimme meter uw verbruik van minuut tot minuut kan bekijken en een zeer variabel tarief gaat hanteren, dan zou dat wel eens heel raar kunnen lopen.
Bijvoorbeeld
Op een zonnige lentedag 5Kwu terug geleverd aan het net en er voor betalen vanwege het overaanbod, en voor diezelfde dag de volle pot mogen betalen voor die 1.5kwu die u 's avonds gebruikte om met uw inductiekookplaat en heteluchtoven te koken, een beetje TV te kijken en een paar GSM's te laden.
Overaanbod? Dit was de elektriciteitsproductie in België in het zonnige jaar 2018:

Tijdens de piekmaanden was zonne-energie goed voor een dikke 10% van de productie. Ruim de helft daarvan voor rekening van grote industriële parken (waarvoor totaal andere regels gelden, zij hebben nooit een terugdraaiende meter gehad, maar krijgen ook nu nog voor nieuwe installaties groene stroomcertificaten én een vaste afnameprijs voor wat ze op het net zetten).
Die discussie over de slimme meter gaat dus over 5% van de productie in de zomermaanden. Ga je mij echt wijsmaken dat de gascentrales niet in staat zijn om daarvoor te compenseren?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2019, 11:38   #215
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Overaanbod? Dit was de elektriciteitsproductie in België in het zonnige jaar 2018:

Tijdens de piekmaanden was zonne-energie goed voor een dikke 10% van de productie. Ruim de helft daarvan voor rekening van grote industriële parken (waarvoor totaal andere regels gelden, zij hebben nooit een terugdraaiende meter gehad, maar krijgen ook nu nog voor nieuwe installaties groene stroomcertificaten én een vaste afnameprijs voor wat ze op het net zetten).
Die discussie over de slimme meter gaat dus over 5% van de productie in de zomermaanden. Ga je mij echt wijsmaken dat de gascentrales niet in staat zijn om daarvoor te compenseren?
Ik beweer niets, ik ga er van uit dat alles goed is om geld uit de zakken van het kiesvee te kloppen, ook zogenaamde overproductie van zonne-elektriciteit. En dat is wat de slimme meter ook mogelijk gaat maken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2019, 11:43   #216
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neem het van mij aan, met een (r)overheid zoals de Blegische en de hebzucht van de Franse roofridders der Blegische elektrische infrastructuur, dat ze zo'n kans echt niet laten liggen.

"Overproductie" en "we moeten andere landen betalen om deze overproductie te pakken" gaat de reden zijn om veel geld uit de zakken van het hernieuwbare kiesvee te kloppen.
Smoesjes om geld uit onze zakken te kloppen - ja, dat wil ik wel geloven.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2019, 12:14   #217
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Overaanbod? Dit was de elektriciteitsproductie in België in het zonnige jaar 2018:

Tijdens de piekmaanden was zonne-energie goed voor een dikke 10% van de productie. Ruim de helft daarvan voor rekening van grote industriële parken (waarvoor totaal andere regels gelden, zij hebben nooit een terugdraaiende meter gehad, maar krijgen ook nu nog voor nieuwe installaties groene stroomcertificaten én een vaste afnameprijs voor wat ze op het net zetten).
Die discussie over de slimme meter gaat dus over 5% van de productie in de zomermaanden. Ga je mij echt wijsmaken dat de gascentrales niet in staat zijn om daarvoor te compenseren?
Wat in die grafiek opvalt is het terug gestegen aandeel van aardgas via STEG centrales. STEG centrales die de rol van kernenergie als basisstroom overnemen. Dit kan helemaal de bedoeling niet zijn.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 10 maart 2019 om 12:14.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2019, 12:18   #218
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Een reden temeer voor één van ons kinderen om NU tesla-batterijen te bestellen.
Tegen de tijd die rendabel kunnen zijn, zijn die al lang versleten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2019, 12:18   #219
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wat in die grafiek opvalt is het terug gestegen aandeel van aardgas via STEG centrales. STEG centrales die de rol van kernenergie als basisstroom overnemen. Dit kan helemaal de bedoeling niet zijn.
Dat mijn beste, is wel de realiteit.
Men is nu aan't zagen dat de bouw van STEG centrales te lang gaat duren om de kernuitstap op te vangen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2019, 12:20   #220
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat mijn beste, is wel de realiteit.
Men is nu aan't zagen dat de bouw van STEG centrales te lang gaat duren om de kernuitstap op te vangen.
Maar dat klaag ik ook al jaren aan. Men heeft zolang zitten treuzelen dat het enige wat nu binnen een redelijke tijd kan de bouw van STEG's is.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be